Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 23 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for oppmuntrende ord (og bilder!), det hjelper på. Jeg er ikke i nærheten av å gi opp eller noe, er som sagt bare litt lei. I dag har jeg nesten ikke gjort noe, har vært ute og hatt refleksdemonstrasjon for skolebarn (er tillitsvalgt i NAF).

Fikk tilpasset den siste bunnplata i frontkassen, så nå er det bare å borre hull til spottene og ventilasjon, samt trekke med molton. I fronten har jeg valgt å dele opp i tre plater, en for hver spot.

Det er forøvrig noe dritt at veggene er ferdig tapetsert, for det er nesten uunngåelig å lage noen småsår i tapeten når platene skal opp og ned i forbindelse med tilpasningen. Jeg prøver å være så forsiktig som mulig, men det er ikke helt lett. Blir greiere etter at platene er trekt med molton, for da blir de litt mindre skarpe, men samtidig skal de jo da ikke så mye opp og ned lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg ikke bodd så langt unna skulle kommet å hjulpet deg samt gittdeg en real tupp i bakenden søllik at du ble ferdig for denne kinoen blir flott

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoistad88
    Hadde jeg ikke bodd så langt unna skulle kommet å hjulpet deg samt gittdeg en real tupp i bakenden søllik at du ble ferdig for denne kinoen blir flott
    Hehe, takk for det! jeg håper jo også at det skal bli bra til slutt.

Har som nevnt vært borte i dag også, men fikk i det minste produsert resten av magnetfestene, så jeg får ta en liten oppdatering på hvordan jeg lager dem. Magnetene er 18x2 mm neodymmagneter kjøpt fra Hong Kong. Så har jeg kjøpt et lass med spikerplater fra Biltema som jeg har kuttet opp i passende størrelser. Mye jobb, men de hadde ingen plater som hadde passende størrelse, så da ble det manufaktur. Jeg har kappet opp platene i flere størrelser, men alle platene som får påmontert magnet er av samme størrelse. Magnetene limer jeg fast med hurtigepoxy. Det holder ikke allverden, men det betyr ikke noe, siden magneten også henger i bakplaten i kraft av å være en magnet. Limet bidrar i grunnen bare til å sørge for at magneten ikke forskyver seg sideveis, eller at den følger med den andre platen når festet rives fra hverandre. Her er et bilde under liming av magneter:

-magnetfeste1-jpg

Et komplett feste ser slik ut:

-magnetfeste2-jpg

Årsaken til at den andre platen er litt større, er selvfølgelig for å unngå konflikt mellom skruehodene som holder platene. Skruene er forøvrig også fra Biltema, og hodet har selvfølgelig en høyde på 2 mm, så det bygger eksakt like mye som magneten. Disse skruene finnes i 4.2x13 mm, så dermed kan jeg skru magnetfestet direkte i sponplaten uten at skruen går gjennom. Legger nok en klatt lim bakom for sikkerhets skyld, men har testet uten, og det ser ut til å holde bra.

Her er en plate med påskrudde magnetfester:

-magnetfeste4-jpg

..og her vises også motstykkene, som er skrudd fast i selve kassekonstruksjonen:

-magnetfeste5-jpg

Den oppmerksomme ser kanskje at noen av platene er større, og det er selvfølgelig fordi det der er en plateskjøt, og det er da to plater med magnet som trenger feste.

Til sist et nærbilde av et feste i skrustikka. Her ser vi magneten mellom de to stålplatene, og vi ser også at det er noen snorer der.

-magnetfeste3-jpg

Hva henger i snorene? Jo, se bare:

-magnetfeste6-jpg

Loddet er, som dere ser, på 2.5 kg, og da er det enda litt å gå på før festet slipper. 12 mm veggspon veier knapt 9 kg per kvadratmeter, og de største platene mine er ca 0.6-0.7 kvadratmeter. Det skulle bli ca 6 kg. På disse har jeg 8 slike magnetfester, som skulle gi en festekapasitet på ca 20 kg under optimale forhold. Nå blir jo aldri ting optimalt, men jeg skulle mene at det burde være nok sikkerhetsmargin likevel. Platene henger tilsynelatende veldig godt, og klapper på plass med et smell.

Før helgen er omme så håper jeg å være ferdig med kassene, men vi får se.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo riktig så profft ut!

Imponert over hvor mye magnetene klarer og holde, blir spennende og se hvordan de oppfører seg når lyden virkelig blir skrudd opp i rommet. om det blir vibrasjons lyder eller noe slikt fra platene.

Ellers bra dukumentasjon i nesten RuneW stil!

Stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, kraftige saker de magnetene!

Men nå ser jeg bedre hvordan du har organisert monteringen. Med de stålplatene i taket trenger jo ikke magnetene å være 100% plassert. Jeg trodde nemlig du hadde en motpol-magneter i taket...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli en kjempebra løsning.

Hva er de sså nusselige ledningen som henger i rammeverket foran?
    De minnet meg veldig om noen led skinner jeg har, som kommer fra IKEA....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Dette så jo riktig så profft ut!

Imponert over hvor mye magnetene klarer og holde, blir spennende og se hvordan de oppfører seg når lyden virkelig blir skrudd opp i rommet. om det blir vibrasjons lyder eller noe slikt fra platene.

Ellers bra dukumentasjon i nesten RuneW stil!

Stian
    Jeg orker ikke dokumentere så bra som RuneW (eller TomRon), men jeg prøver å legge inn nok til at andre eventuelt kan dra nytte av det. Når det gjelder vibrasjon fra platene når lydnivået økes, så er det min bekymring også, men jeg satser på at det går bra. Platene henger godt i magnetene. Skulle så galt skje at det blir lyder så får jeg heller sette i noen skruer i tillegg. De vil jo bli synlige, men det må jeg da bare leve med.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Steike, kraftige saker de magnetene!

Men nå ser jeg bedre hvordan du har organisert monteringen. Med de stålplatene i taket trenger jo ikke magnetene å være 100% plassert. Jeg trodde nemlig du hadde en motpol-magneter i taket...
    Jepp. Jeg hadde opprinnelig tenkt på å bruke to magneter per feste, men så slo det meg at litt tykk stålplate var mye smartere. Kraften blir litt mindre, men løsningen totalt sett er mye enklere å lage, og magnetforbruket halveres.

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dette kommer til å bli en kjempebra løsning.

Hva er de sså nusselige ledningen som henger i rammeverket foran?
    De minnet meg veldig om noen led skinner jeg har, som kommer fra IKEA....
    Ja, hvis dette ikke gir noen ulyder eller faller ned, så er løsningen i praksis optimal. Tiden vil vise.

Kabelen du ser er vanlig PLS90 (som var dyrere enn jeg hadde trodd), og boksen er en vanlig Tridonic 12V halogentrafo (som også var overraskende dyr).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hvor kjøpte du kanalviften din, i butikk eller på nett?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skycam
    Hei,

Hvor kjøpte du kanalviften din, i butikk eller på nett?
    I butikk (Sandvold her i Haugesund). Handlet via en bekjent som har rabattavtale, så jeg aner ikke hva prisen blir til slutt. Har ikke fått noen faktura enda.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg vel ta en liten oppdatering igjen. Har vært bortreist på jobb, men har endelig blitt ferdig med kassebyggingen. Det tok UTROLIG mye lenger tid enn jeg hadde tenkt, og det er jo fordi jeg laget denne magnetfesteløsningen min. I tillegg tok det mye tid å trekke platene med molton, og jeg fikk ikke til hjørnene. Tror ikke noen av dem ble helt like, og ingen ble helt bra. Nå er det ikke så fryktelig farlig, siden alle disse hjørnene er skjult, men jeg liker ikke å vite at de ikke ble bra... En annen ting som ikke ble bra, er at det var meningen at den vertikale kasseveggen skulle stikke litt nedenfor underkant av de horisontale platene. Det gjør den stort sett også, men på ett sted (venstre hjørne foran) er det dessverre slik at kantene flukter i stedet. Det viser jo ikke så godt siden det er svart molton på alle kanter, men det irriterer det også.

Og som om ikke det var nok, det viser seg at disse Nexa-dimmerne er konstruert av en komplett tosk. De er nemlig laget slik at hvis de har vært strømløse, så skrur de lysene på fullt når strømmen kommer på. Det betyr at hvis man har hatt et strømbrudd i huset når man er på ferie, så kommer man hjem til fulle lys. Jeg sjekket det med Nexa support, og dette var visst "by design", fordi man da kunne forankoble en vanlig bryter før dimmerne, og kunne slå lyset av og på med denne. Det er i og for seg sant, men hva pokker er da vitsen med å ha *trådløse* dimmere? Steike så dumt. Hadde det enda vært mulig å omprogrammere denne oppførselen, men nei. Argh! Det andre problemet er at de ser ut til å være underspesifisert. Den sonen som har to trafoer og 6 spotter lar seg nemlig ikke slå på uten at lysene står på fullt, for da klarer åpenbart ikke dimmeren å starte. Hvis den står på fullt så kommer lysene på, og man kan fint dimme fritt opp og ned uten problemer. Mer argh! Spørs om ikke jeg må droppe dette systemet og finne på noe annet. Grusomt irriterende!

Velvel. Da får vi vel poste noen bilder. Jeg har vært sløv med å ta bilder i det siste, så det blir ikke noen detaljbilder av det jeg har gjort. Magnetfestene mine ble ganske bra, men jeg fant likevel ut at jeg skulle ha en ekstra sikkerhetsmekanisme, så jeg kjøpte en tynn plastbelagt wire på Biltema, og laget en løsning der platene kun kan falle 20-30 cm hvis de skulle løsne i magnetfestet. Jeg er i grunnen 99% sikker på at det aldri vil skje, men Murphy er som kjent en luring, så da gjorde jeg altså slik:

-sikkerhetswire-jpg

Så har jeg tatt noen bilder for å vise lysene. Jeg har her med vilje dratt opp nivået i skyggene slik at det skal være mulig å skjelne konstruksjonsdetaljene på bildene. Slik ble det mot bakvegg:

-lys_bak-jpg

Som dere ser er det bare to spotter over bakveggen, og det er fordi det ikke er plass i kassen til en i midten.

Mot frontveggen ser det slik ut:

-lys_front-jpg

Buen min drukner helt i alt det svarte, så det kjennes litt bortkastet å ha brukt så mye energi på å lage den...

Her er også et bilde som viser litt av sideveggen med døra. Den skal jo ikke være hvit, men jeg gidder ikke male den før jeg har laget demping på den. Da skjuler jeg mye av det hvite likevel.

-lys_doer-jpg

Det var det, nå er det neste å få laget plattingen bak, og så må jeg fundere ut en løsning for å så skjult elektronikken (samt TVen) i front. Jeg må også legge teppe, og sette opp stikkene rundt om, pluss at jeg må male kabelkassen i front og dørforingen. Jeg må også sette opp gulvlister, så det er dessverre mye jobb igjen. Jeg rekker definitivt ikke tidsfristen min som var månedsskiftet nov/des, men jeg håper fremdeles å bli ferdig før jul.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut, oyvindk! Tror det bare er du som ser småfeilene du påpeker. Må samtidig inrømme at det kan være irriterende å vite at det er småting som kunne vært bedre, selv om ingen andre ser det!:roll:

Synd at Nexa-dimmerne ikke ble greie! Høres jo ut som en tabbe at de er laget på denne måten...

Smart sikkerhet du la inn i tilfelle magnet-feil! ikke greit å få en slik plate i hodet når man minst venter det, selv om det jo aldri skal skje!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig så flott ut, du har bra tempo på arbeidet ditt!! Følger tråden din og gleder meg hver dag over framgangen din.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble lekkert Øyvind. Det er irriterende med småting som ikke ble som tenkt, jeg har noen sånne selv. Men man glemmer det etter hvert

Bra du nevner disse Nexa-dimmerne, jeg har stått på nippet til å bytte ut Waveman her, men ser jo nå at Nexa-alternativet heller ikke er optimalt. Hmm, det spørs om man ikke må en del opp i pris for å få den perfekte løsningen.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her blei dødsfint! Som nevnt over så tror jeg det bare er du som ser disse feilene. Du har i allefall klart å lage en super tråd som det er morsomt å lese. Stå på, kompis! Det blir nok kanon til slutt skal du se!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et skikkelig flott rom, og små forsinkelser må vel de fleste regne med...

Mye grundig arbeid og små finurlige detaljer!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott arbeid Øyvind.

Fargekombinasjonen tapet/molton er helt topp.
    Kassene dine ble også veldig bra.

Er det 4 soner du har for lyset? foran/bak/høyre/venstre?

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut det her! Hvordan synes du det ble med det antallet spotter du har valgt? Synes det er vanskelig å velge riktig antall. Så ut som det var litt vanskelig å se formen på buen din. Molton skjuler alle detaljer, så man må nesten være der "live" for å se (tipper jeg).

Lykke til med kinobyggingen!

Når vi først er inne på Murphy sine lover, så fant jeg en samling av de her (for spesielt interesserte):
    Murphy's Lover

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Kjempeflott arbeid Øyvind.

Fargekombinasjonen tapet/molton er helt topp.
    Kassene dine ble også veldig bra.

Er det 4 soner du har for lyset? foran/bak/høyre/venstre?
    Ja, jeg er veldig fornøyd med fargekomboen tapt/molton. Det ble fint.
    Når det gjelder soner, så har jeg jo som nevnt bare 11 spotter, så jeg har delt det i 2 soner, en foran og en bak. Den foran tar de tre spottene over lerretet og de to første på hver side, mens den bakre tar de 6 siste spottene. Den inndelingen synes jeg ble grei, problemet nå er de hersens dimmerne.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Ser veldig bra ut det her! Hvordan synes du det ble med det antallet spotter du har valgt? Synes det er vanskelig å velge riktig antall. Så ut som det var litt vanskelig å se formen på buen din. Molton skjuler alle detaljer, så man må nesten være der "live" for å se (tipper jeg).

Lykke til med kinobyggingen!

Når vi først er inne på Murphy sine lover, så fant jeg en samling av de her (for spesielt interesserte):
    Murphy's Lover
    Antallet spotter ble helt fint, 11 (35W) spotter på 17 kvm er tilstrekkelig. Nå skal det jo inn et mørkt teppe også, så det kan jo hende det vil oppleves lite da.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Når det gjelder soner, så har jeg jo som nevnt bare 11 spotter
    Jeg har 6 spotter på 17 kvm. Det holder i massevis. Hos meg er det lyse vegger da....

Side 16 av 23 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •