Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 23 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 453
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette blir utrolig stilig Øyvind. Jeg er imponert over kreativiteten din, utrolig fiffig den løsningen for å slippe synlige skruer. Og som en bonus slipper du jo lister mellom kassa og taket.

Går det greit med moltonen in taket? Den viser ingen tegn på å begynne å henge eller slippe teipen?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ja, det blir molton på undersiden av kassene også, men der tror jeg at jeg bare skal ha synlige skruer. Jeg har forsåvidt tenkt på noen løsninger for å unngå det, men jeg tror ikke jeg gidder. Jeg har tenkt å bruke sorte skruer, og jeg tror det vil bli greit nok.
    Husk at det er noe skikkelig dritt å skru gjennom molton. Den har en tendens til å vikle seg rundt skruen.

Hva med å lage 2-3 plater, feste molton på platene, stift eller lim på baksiden.
    Så kjøper du deg en håndfull med slike "snepperter" fra Dynabel. Disse brukes vanligvis til å feste frontstoff til høyttalere.

Har du en 10-12-15 stk pr plate, så må det holde i massevis.
    Jeg brukte denne løsningen på min første variant av frontveggen.

Da vil du ikke få noen synlige skruer, og du har også muligheten for å komme til på baksiden/innsiden av kassene dine.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette blir utrolig stilig Øyvind. Jeg er imponert over kreativiteten din, utrolig fiffig den løsningen for å slippe synlige skruer. Og som en bonus slipper du jo lister mellom kassa og taket.

Går det greit med moltonen in taket? Den viser ingen tegn på å begynne å henge eller slippe teipen?
    Takker!
    Ja, jeg er veldig fornøyd med at jeg får til å trekke molton slik at jeg slipper synlige skruer og lister og skjøter i moltonen. På undersiden av kassene blir det annerledes, og der kommer jeg antakelig til å ha både synlige skruer og synlige skjøter.

I taket henger stoffet helt fint, ingen steder det er blitt heng enda. Heldigvis.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Husk at det er noe skikkelig dritt å skru gjennom molton. Den har en tendens til å vikle seg rundt skruen.

Hva med å lage 2-3 plater, feste molton på platene, stift eller lim på baksiden.
    Så kjøper du deg en håndfull med slike "snepperter" fra Dynabel. Disse brukes vanligvis til å feste frontstoff til høyttalere.

Har du en 10-12-15 stk pr plate, så må det holde i massevis.
    Jeg brukte denne løsningen på min første variant av frontveggen.

Da vil du ikke få noen synlige skruer, og du har også muligheten for å komme til på baksiden/innsiden av kassene dine.
    Ja, snepperter er en mulig løsning, magneter er en annen.

Når det gjelder det å skru i molton, så vet jeg at det ikke er så greit, så der har jeg tenkt på om ikke problemet kan minimeres hvis hullene i plata er forboret (og senket), samt at jeg setter en bit dobbelsidig teip over hullet før jeg trekker plata. Da vil teipen forhåpentligvis hjelpe til med å holde moltonen i ro når jeg skal skru. Har ikke prøvd dette i praksis, så det må testes først.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok vert litt skeptisk til magneter.
    Det er greit at de holder relativt mye opp/ned, men det er fort gjort at de faller ned, hvis de får litt sideveis forskyvning.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg hadde nok vert litt skeptisk til magneter.
    Det er greit at de holder relativt mye opp/ned, men det er fort gjort at de faller ned, hvis de får litt sideveis forskyvning.
    Det ville ikke blitt sideveis forskyvninger, for platene vil ikke kunne bevege seg annet enn rett opp og ned. Og da vil magnetene holde minst like godt som snepperter. Men vi får se.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et 3. alternativ er borrelås, det sitter også utrolig godt, jeg har brukt det på rammene bakerst i rommet. Fordelen er at man ikke er avhengig av å treffe 110% på plassering slik som med snepperter og magneter. 5 cm lengder i på hver 60 cm holder i massevis. Det forutsetter selvsagt at man fester bitene godt i både underlaget og plata, f.eks. med stifter.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å treffe eksakt med hulltakingen, så kan du bruke en slik markeringsplugg som vist i trinn 7, på denne linken.

Brukte selv slike, de er helt geniale.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk laget rammeverket til kassene på langveggene i går, men før jeg begynner å lage til platene, så trenger jeg et råd. I alle kassene skal det være spotter (som jeg også fikk inn i går), og der har jeg planlagt å sette opp skillevegger innvendig slik at hver spot får et relativt stort rom rundt seg. Alle andre steder har jeg tenkt å klemme inn vanlig isolasjon, men så lurer jeg på følgende:

Vil det være lurt å ha hull bak moltonen i noen av platene, slik at kassene kan fungere som bassfeller, eller er kassene uansett for små til dette? Kassen på bakveggen er full av ventilasjon, så den er uaktuell, men de andre kassene vil jo romme en del luft. Hvor store hull må det eventuelt være? Kan man ha et større antall mindre hull (f.eks 30-40 mm) eller bør hullene være store? Med mindre hull er det jo greiere å få moltonen pen over hullene.

Her trenger jeg helst noen kjappe innspill, så fyr løs.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Homecinema" har jo laget rammer som er trekt med molton eller noe. Der er det ikke plater i det hele tatt.

Hvis du lager plater av x-finér, spon eller mdf - Så kan du jo bare ta ut midtfeltet.
    Da får du ett stort hull i plata. Strammer du godt når du monterer molton, så funker det fint.
    Da kan du jo prøve deg fram med isolasjon eller akustikkplater på baksiden.

På mine store akustikkplater på sidene i rommet 120*210cm så er molton kun festet langs kanten, og ikke til akustikkplatene i det hele tatt.

Bruk god lim og stifter på baksiden, så sitter det veldig bra.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for mange mindre hull. Grumle her på forumet kjøpte prehullede gipsplater, men det går sikkert greit å borre selv også. Da bør du lage hullene så store du kan uten at det vises på moltonen, ellers blir du vel stående å borre i timesvis!

Lurt å avrunde kantene på hullene ut mot moltonen også, slik at kantene ikke vises så lett på moltonen. Hva skal du fylle hulrommene med? Det har blitt diskutert tidligere om hva som egner seg best av markplater eller vanlig isolering...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Dere mener altså at det uansett er en god ide å ha åpninger inn i kassene, så da gjør jeg det. Hvor bra effekten eventuelt blir er uansett umulig å spå.

Det er snakk om sponplater, og jeg kommer til å lage åpningen i de liggende (altså "gulvet") platene i kassene, men jeg tror kanskje ikke det er vits å ha åpninger annet enn i hjørnene. Jeg har et lite utvalg hullsager, så det blir enten det eller rektangulære slotter. Jeg tror kanskje det beste er runde hull i bikubeformasjon, siden det gir minst risiko for at platen ryker når den skal håndteres.

Jeg kommer til å bruke standard Rockwool, siden svogeren min har liggende noe overskudd etter et byggeprosjekt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har hvertfall ikke noe å tape på å lage hull i platene. De platene hundsbeth nevner har nok først og fremst en diffraksjonseffekt. Skal man lage bassfeller basert på hullede plater er det flere faktorer som spiller inn; platetykkelse, størrelsen på hullene, perforeringsfaktor og volumet bak plata. Da er det snakk om en tunet løsning, og man borer x antall hull etter en viss formel for å absorbere spesifikke fekvenser.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har hvertfall ikke noe å tape på å lage hull i platene. De platene hundsbeth nevner har nok først og fremst en diffraksjonseffekt. Skal man lage bassfeller basert på hullede plater er det flere faktorer som spiller inn; platetykkelse, størrelsen på hullene, perforeringsfaktor og volumet bak plata. Da er det snakk om en tunet løsning, og man borer x antall hull etter en viss formel for å absorbere spesifikke fekvenser.
    Ok, spennende! Men kan man få både i pose og sekk her da? Hvis kassene bygger ned 25 cm, og man bruker for eksempel 20cm rockwool bak prehullede plater, vil man i tillegg til en viss diffraksjonseffekt også oppnå fordelene med bassfeller?
    Jeg bare spør for jeg kommer til å bygge noe liknende hos meg.

Uansett, dette er en avansert vitenskap. Og det er jo til en viss grad ikke mulig å vite hvordan man skal tune rommet før man får inn høyttalerne i et ferdig rom, og ser hvilke frekvenser man skal tune...
    Rommet selv kan jo tildels beregnes, siden man har romstørrelsene, men ingen høyttalere spiller likt i samme rom. Ikke meniningen å kapre tråden din her, oyvindk, men måtte bare spørre!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oyvindk er sikkert også interessert, så det går sikkert bra.

Jeg skrev diffraksjon, men mente selvsagt diffusjon, beklager det ops:

Spotkassene er nok ikke det perfekte sted å plassere diffusorer, det er mer fornuftig å plassere diffusorer på større flater, og de bør i tillegg ha et visst areal og lengde/bredde. Dette henger sammen med bølgelengden den skal virke i. Men ikke dermed sagt at det ikke vil ha noen effekt på spotkassene, det er bare å prøve seg frem

En tunet Helmholtz-løsning kan du kalkulere her 500 Internal Server Error (hmm, ser ut til at siden er nede nå, håper den kommer opp igjen for den er en skattekiste med kalkulatorer)

Så i spotkassene ville jeg nok basert meg på absorbsjon og brukt løsningen som Øyvind har skissert: større hull i et bikubemønster for å få størst mulig absorbsjonsareal og stivhet i plata. En spotkasse blir da nærmest en Rockwool-pakke på 20x25 cm. Hvis man skal bruke vanlige tommelfingerregler for å si noe om effekten, vil 20-25 cm Rockwool absorbere godt ned til ca 400 Hz, men de skal i følge teorien begynne å gi en effekt allerede ved 150 Hz (1/10 av bølgelengden). Igjen, dette er i teorien, hvordan det vil virke i rommet må man nesten bare teste.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilpasset begge sideveggene til de langsgående kassene i går, men rakk bare å få molton på den ene. Det ble bra, men hjørnene der platene møtes ble ikke helt 100%, men godt nok. Ble litt mange vinkler som skulle stemme samtidig.

Fikk også lagt opp alle rør og trafoer til spottene, samt dimmemodulene. Jeg har valgt å gå for det rimelige Nexa-systemet som selges bl.a på Jula. Jeg hang opp 4 spotter (en på hver trafo) for å sjekke at alt fungerte, og det gjorde det. Jeg skal ha 11 spotter, og har delt dem inn i to soner, så jeg har da to slike dimmemoduler. I tillegg kjøpte jeg en dobbel trådløs veggbryter, slik at jeg kan styre begge soner ved inngang til rommet. Jeg tok også med en superkjip fjernkontroll, siden den kun kostet 99 kroner. På litt sikt så kommer jeg nok til å kjøpe en jb media light manager mini, som gjør at jeg kan styre Nexa-systemet via Logitech Harmony. Da får jeg også direkte prosentvis dimming av spottene, og kan selvfølgelig koble det til aktiviteter på fjernkontrollen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Media Light Manager-saken var spennende, faktisk en meget god grunn til å velge Nexa-løsningen.

Du har sikkert undersøkt dette godt men jeg bare slenger innom min erfaring. I min kino bruker jeg Waveman som selges hos Clas. Dimmemodulene er såpass små at de ikke takler effekten i en hel sone (jeg har også 2 soner) slik at en sone må fordeles på to dimmemoduler og programmeres slik at de skal reagere på samme knappetrykk. Problemet er dimmemodulene ikke er synkrone. Det er tilnærmet umulig å få samme lysstyrke på de to dimmemodulene siden de ikke reagerer samtidig eller likt på samme knappetrykk på fjernkontrollen. Den ene kan øke mens den andre demper, den ene demper saktere enn den andre osv.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Media Light Manager-saken var spennende, faktisk en meget god grunn til å velge Nexa-løsningen.

Du har sikkert undersøkt dette godt men jeg bare slenger innom min erfaring. I min kino bruker jeg Waveman som selges hos Clas. Dimmemodulene er såpass små at de ikke takler effekten i en hel sone (jeg har også 2 soner) slik at en sone må fordeles på to dimmemoduler og programmeres slik at de skal reagere på samme knappetrykk. Problemet er dimmemodulene ikke er synkrone. Det er tilnærmet umulig å få samme lysstyrke på de to dimmemodulene siden de ikke reagerer samtidig eller likt på samme knappetrykk på fjernkontrollen. Den ene kan øke mens den andre demper, den ene demper saktere enn den andre osv.
    Nexa-modulene jeg har kjøpt er spesifisert til 220 VA (250W med vanlige glødelamper), og jeg har 105 VA-trafoer. 2 x 105 = 210 VA, så dermed belaster jeg 10 VA mindre enn de skal tåle. Jeg regner derfor med at det skal fungere.

Hvis man bruker Light Manageren så skal synkroniseringsproblemet være et ikke-problem, siden man kan sette en direkte prosentvis lysstyrke per dimmemodul. Det forutsetter at modulene er av den nye "Self learning code"-typen, men det er de jeg har kjøpt. Nexas egne fjernkontroller støtter ikke direkte prosentvis dimming, men jeg tror de har noe på trappene der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så dimmemodulene får kommando om å gå direkte til en prosentvis lysstyrke altså? Snedig. Tydeligvis noe mer avansert enn Waveman dette her. Var jo ikke dyrt heller.

*Hmm, tenke-tenke*

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og så er jo Media Light Manageren også styrbar fra iPhone via app. Har selv tenkt å bruke samme Hager-opplegg som i huset, men dette er jo sikkert en god del billigere. Hmm...

Side 14 av 23 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •