Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Så det er sånn at man må bestille en pakke av gangen hvis de ikke har på lager? Men hvis de har på lager så kan du få kjøpe f.eks. kun én rull? Da skjønner jeg at det kan bli dyrt fordi noen av disse var det jo ganske mange ruller i en pakke
    Ja, hos NorEngros her i byen var det ihvertfall slik. På normalt lagerførte bredder var det kurant å kjøpe en og en rull.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke tilfeldigvis være sånn at man kan få tak i en like bra dobbeltsidig tape hos f.eks. Maxbo/Byggmaker?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Skulle ikke tilfeldigvis være sånn at man kan få tak i en like bra dobbeltsidig tape hos f.eks. Maxbo/Byggmaker?
    Kan godt hende. Jeg aner rett og slett ikke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket ditt ser kjempefint ut Øyvind. Kult at det kikk så greit med tape-løsningen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette :-D

Vil tro at teipen holder bra. Fikk du strøket stoffet tett inntil? Kan nok være en ide å få presset stoffet godt mot teipen nå med det samme. En tapetrulle eller en annen form for hardt hjul du kan rulle over teipen med tror jeg er lurt siden det er tak det er snakk om!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ser bra ut dette :-D

Vil tro at teipen holder bra. Fikk du strøket stoffet tett inntil? Kan nok være en ide å få presset stoffet godt mot teipen nå med det samme. En tapetrulle eller en annen form for hardt hjul du kan rulle over teipen med tror jeg er lurt siden det er tak det er snakk om!
    Tror det ble godt strøket opptil, men det skader ikke å ta en ekstra runde, kanskje.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp regulatoren til ventilasjonsvifta i dag, og fikk meg en aldri så liten skuffelse. Det kan se ut som at vifta selv på laveste hastighet lager litt mer lyd (og luft) enn jeg skulle ønske. Det er en Ensto-regulator, så det er ikke snakk om noe jallagreier heller. Jaja, vi får se hvordan det går når jeg har fått satt opp kasse rundt hele ventilasjonsmikket, samt montert opp ventilene. Jeg frykter imidlertid at det bare blir mer støy da, siden ventilene tross alt er en restriksjon som øker lufthastigheten.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd, ingen annen måte å redusere hastigheten på? Blåser det godt inne der?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Synd, ingen annen måte å redusere hastigheten på? Blåser det godt inne der?
    Det kommer rimelig godt med luft, ja. Det eneste som er bombesikkert er at det ikke blir kapasitetsproblemer på ventilasjonen...

Vet ikke om andre regulatorer kunne fått vifta til å gå saktere, men det burde jo være mulig å regulere lenger ned. Det er forøvrig denne regulatoren jeg har.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan gjøre for å få bort brette merkene på Molton er å bruke et strykjern på den, her må du prøve deg litt fram hvor sterk varme jernet må ha. Bruker selv 3/4-varme når jeg glatter Molton. Har du det for varmt vil du "svi" bort "pelsen" som står ut av stoffet, slik at du ser merker etter der du har brukt strykjernet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det du kan gjøre for å få bort brette merkene på Molton er å bruke et strykjern på den, her må du prøve deg litt fram hvor sterk varme jernet må ha. Bruker selv 3/4-varme når jeg glatter Molton. Har du det for varmt vil du "svi" bort "pelsen" som står ut av stoffet, slik at du ser merker etter der du har brukt strykjernet.
    Såg på tv4 i går och där gick de lös med vattenspruta (blomsterspruta) på det som var. Sen bara strök de ut med händerna. Jag tror det ger med sig med tiden ja, lite fukt och spänn i duken borde bli bra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det kommer rimelig godt med luft, ja. Det eneste som er bombesikkert er at det ikke blir kapasitetsproblemer på ventilasjonen...

Vet ikke om andre regulatorer kunne fått vifta til å gå saktere, men det burde jo være mulig å regulere lenger ned. Det er forøvrig denne regulatoren jeg har.
    Jeg har denne smekre saken:

kjøpt på vifter.no. Vifta går ganske sakte.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får se hva jeg gjør med den regulatorsaken. Det irriterer meg en god del at den ikke regulerer lenger ned, men jeg vet jo heller ikke hvor langt ned vifta kan gå.

Uansett, har ikke gjort så mye de siste par dagene, men i dag fikk jeg i det minste løst et par problemer. Det første er dette:

Som dere ser har jeg tegnet inn et rør med to bend på. Årsaken er at ventilen i veggen står for langt ut til siden, slik at et rett rør ikke gjør jobben (på den andre siden gjør det det, for der er veggventilen lenger inne på veggen). Her kunne jeg jo valgt å kjøpe noen ferdige bend, men jeg valgte heller å ta utfordringen med å lage det til selv. Å kutte rør i nøyaktige vinkler er ikke noe man gjør på gefühlen, så jeg brukte Sketchup til å lage en papirmal til å legge rundt røret og merke av:

Her er første vinkel kappet til:

Fra en litt annen vinkel (ehh..):

Jeg har ikke kuttet røret helt av, det står en liten bit igjen midt i knekken, og siden jeg syntes dette gikk så strålende, så fant jeg likegodt ut at jeg skulle sveise litt også. Spirorør har ikke akkurat en voldsom godstykkelse, og er i tillegg galvanisert, så det er litt utfordrende å sveise. Jeg slipte vekk galvaniseringen, og fikk punktet det sammen etterhvert:

Det ble ikke fine sveiser, så jeg har passet på å la bilde være litt dårlig... :-)
    Uansett har jeg etterpå lagt på en saftig akrylfuge utenpå sveisene, så det blir plenty tett nok.

Dagens andre problem som jeg omsider fikk løst, var ventilene for utluft. Planen er å la luften passere inn i kassen over lerretet (gjennom stoff, antakelig), men jeg hadde ikke lyst til å ha manuelle ventiler som jeg måtte justere. Å ha det helt åpent var også et alternativ, men det kom såpass mye kald luft når jeg prøvde å ha det helt åpent, så det var heller ingen god ide. Min løsning ble å lage enveisventiler som slipper luft ut, men ikke inn. Jeg har fundert mye på hvordan jeg skulle løse det, og har vært innom mange patenter. Jeg endte til slutt opp med dette:

Det er et endelokk som jeg har skåret hull i, og montert på en gummiflapp på innsiden. Jeg har også poppet på en bit patentbånd på baksiden av flappen, dette for å gi den litt mer stivhet og vekt. Dette fungerer tilsynelatende helt utmerket, men hvis jeg f.eks står og "pumper" med døra inn til kinoen, så blir det litt lyd i disse ventilene. Jeg prøvde også med å la flappen være av tynn aluminiumsplate, men selv med gummipakning så ble det en god del mer lyd enn den patenten jeg endte opp med til slutt.

Det var vel det, håper å få gjort litt mer i helga.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så da veldig flott ut! Ble interessert i den løsningen du hadde på enveisventilene! Må ha noe slikt hos meg også, og fungerer dette hos deg er det mulig at jeg "låner" ideen din! Kan du forklare/ evt lage en enkel Sketchupskisse av denne løsningen?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette så da veldig flott ut! Ble interessert i den løsningen du hadde på enveisventilene! Må ha noe slikt hos meg også, og fungerer dette hos deg er det mulig at jeg "låner" ideen din! Kan du forklare/ evt lage en enkel Sketchupskisse av denne løsningen?
    Ventilene ser ut til å fungere veldig bra, det kommer i praksis ingenting kald uteluft gjennom dem.

Konstruksjonen er enkel. Jeg brukte som sagt et ferdig endelokk som jeg sagde hull i med stikksag. Gummiflappen klippet jeg ut av 1 mm gummiduk som jeg kjøpte på Biltema, og den er hengt opp med to maskinskruer i toppen, slik som du ser på bildet. Popnaglene du ser midt på flappen holder en stubb med patentbånd (fra Biltema det også) som stiver av flappen litt. Slik ser det ut fra baksiden:

Jeg har også satt på en e-pakning rundt hullet på innsiden, som gummiflappen tetter mot. Jeg har forsåvidt også en Sketchup-tegning, men den er ikke veldig detaljert. Jeg brukte den til å printe ut en kuttemal for hullet jeg skar ut. Jeg kan gjerne sende deg tegningen om du vil ha den.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, var greit å se den fra baksiden! Hvis denne fungerer greit hos deg er det ingen grunn til at det ikke skulle fungere hos meg. Du trenger ikke sende tegningen, bildene dine er bra nok!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt stille fra meg i noen dager nå, men litt har blitt gjort, selv om jeg synes ting tar frustrerende lang tid.

Det jeg har holdt på med er siste rest av ventilasjonen i front, buen i front, samt kassen bak. Jeg valgte å lage et ganske solid rammeverk for buen foran, siden jeg har brukt 12 mm kryssfiner, og ønsket å bøye kryssfineren rett mot konstruksjonen. Slik så rammeverket til buen ut før frontplaten ble satt opp:

Sett fra undersiden:

Jeg har gjort et valg om å ikke ta inn lufta i front gjennom buen, men heller avslutte røret inni buen og så ha hull i plata under. Årsakene til det er flere, og jeg kom frem til at jeg ikke hadde så lyst på hull i buen, men hovedformålet er å å gi lufta en litt mer kronglete vei ut, og med det muligens også oppnå ørlite lyddemping. Jeg har ikke store forventninger til akkurat det, men det kan i teorien gi en hårfin effekt. Studerer man bildene nøye, så ser man at jeg har grist med fugemasse rundt røråpningen, og det er fordi jeg også har halvveis splittet en 10mm bunnfyllingslist som jeg har lagt over den skarpe kanten på røret. Fugemassen er brukt som lim, og hensikten med det hele er selvfølgelig å redusere luftsuselyd. Når lufta passerer en avrundet kant så bråker den litt mindre.

Så var det tid for å få på frontplata i buen. Den skulle trekkes i molton, og jeg ønsket å unngå alle synlige festemidler. Det jeg da gjorde, var å remse opp kryssfineren i striper med riktig bredde, og så skjøtet jeg to av disse med en liten stubb kryssfiner. Det var bare for å få dem til å henge sammen, for det neste jeg gjorde var å stifte fast molton i øvrekant på baksiden av plata. Så klemte jeg den opp i taket, og skrudde den fast i rammeverket. Etter at den var skrudd fast, så strammet jeg opp moltonen (som da selvfølgelig dekket alle skruene) og stiftet den fast i bakkant på undersiden. Til slutt ble det slik:

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, som ble nærmest perfekt, men det er ikke lenger så godt å se at det faktisk er en bue. Den drukner i alt det sorte, så jeg må nesten vurdere å ha en pyntelist i overgangen mellom buen og taket (må jo la listen gå rundt hele rommet da), slik at buen faktisk viser.

Så var det kassen bak. Først laget jeg et rammeverk, og kappet til de 5 platebitene som skal monteres på rammeverket. Slik så rammeverket ut:

Så kommer vi til moltontrekkingen, og også her tenkte jeg å få det til "in situ", og altså uten å få noen synlige skruer eller skjøter. Jeg klippet derfor til et passende stykke stoff, og stiftet det fast på den øvre lekta på en slik måte at jeg kunne stikke platebitene opp under, og at stoffet da ville gå over toppen på platene. Bildet viser hvordan stoffet hang før platene kom opp:

Her skulle jeg ønske jeg kunne si at dette gikk lekende lett, men dessverre gjorde det ikke det. Jeg hadde klippet stoffet for smalt, slik at det ikke nådde langt nok rundt i underkant på platene. Etter at bildet var tatt måtte jeg altså rive ned igjen (og dermed delvis ødelegge) stoffet og plukke ut stiftene. Skikkelig brøler, og helt unødvendig. Jeg trodde det skulle være akkurat passe, men det var altså ca 1-2 cm for lite. Klippet til et nytt stykke stoff (men nå 5 cm bredere), og stiftet det opp på samme måte. Nå gikk det bedre, og etterhvert ble det slik:

Nærbilde av den ene siden av "hullet":

Når dette var gjort, så skar jeg ut hullene til ventilasjon (men her hadde jeg lagt dobbelsidig teip rundt hullet først, slik at stoffet skulle holde seg fint på plass), og jeg måtte jo teste ventilene. De skal selvfølgelig lakkeres, men jeg måtte som sagt bare teste:

Jeg burde jo ha ryddet litt før jeg tok bildet, men lat som jeg er så gjorde jeg ikke det. Dere får bære over med meg.
    Neste steg er å lage sidekassene. Det bør gå litt kjappere, siden de er helt rette, uten buer eller vinkler.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo utrolig flott ut. Blir det molton på undersiden av kassene også?
    Hvordan gjør du innfestningen der for å slippe skruer?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, dette blir veldig greit! Nyttig å sehvordan du får til løsningene dine med moltonen, får ideer her til egne prosjekter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dette så jo utrolig flott ut. Blir det molton på undersiden av kassene også?
    Hvordan gjør du innfestningen der for å slippe skruer?
    Ja, det blir molton på undersiden av kassene også, men der tror jeg at jeg bare skal ha synlige skruer. Jeg har forsåvidt tenkt på noen løsninger for å unngå det, men jeg tror ikke jeg gidder. Jeg har tenkt å bruke sorte skruer, og jeg tror det vil bli greit nok.

Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •