Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 453
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde valgt 2 mindre enn én stor.

Eller 2 store

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg hadde valgt 2 mindre enn én stor.

Eller 2 store
    Hehe. Vi får se på sikt, men rommet er jo ikke så stort, så 2 store kan kanskje bli litt mye. Uansett, takk for innspill. Spesielt siden du var enig med meg... :-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg ville valgt 2 er enkel.

Høyere headroom
    Kan plasseres forskjellig, slik at responsen blir jevnere i sweetspot.
    Den ene kan eks spille opp til 80hz, den andre opp til 40hz. Da kan du få bedre trykk nedover med 2 "små" subber.

En drøss med andre, ikke viktige småting.

Men; Jeg hadde nok valgt 10´rn, for så å supplere med en ekstra på et senere tidspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hehe. Vi får se på sikt, men rommet er jo ikke så stort, så 2 store kan kanskje bli litt mye. Uansett, takk for innspill. Spesielt siden du var enig med meg... :-)
    Har kikka raskt gjennom byggetråden, er litt samme greia som jeg holder på med som du sa, ser veldig bra ut!

Ang. subb'er, 2 store helst, men heller 2 små enn 1 stor. Dette etter nitidig lesning på nettet og prat med diverse kilder som kan mye mer om lyd enn jeg. Og; rommet er ikke så stort at du trenger de største? (evt. oppgrader seinere om det blir for puslete).

Ellers interessant at du har 2 rader... jeg har hele tiden sett for meg kun 1 rad med en 4-seter i, fotskamler og et lite bord i midten, men nå må jeg i tenkeboksen på det også... Som du sier, det skal ikke være lett!

B

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått en pakkepris på Monitor Audio-høyttalere bestående av BX5 fronter, BX senter, 2 par BXFX bakhøyttalere og 2 stk BXW10 subber. Totalt sett et godt stykke over det jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg, men jeg kan ikke skjønne annet enn at en slik pakke bør trykke greit nok i det relativt lille rommet.

Noen som har synspunkter å komme med? Jeg vet at forgjengeren til BXW10 (BRW10) fikk dårlige måleresultater i en test her, men forhåpentligvis er den nye bedre.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha hørt (eller sett målinger) på MA sine suber, er jeg allikevel rimelig overbevist om at andre 10" vil være et bedre valg. Jeg tviler på at de nye er så radikalt bedre enn de gamle. De fungerer greit på musikk, men mangler mye i dypet til film. Har de fortsatt så høy forvrengning vil det bare forsterke det inntrykket.

Kjøp heller EN 10" (den beste budsjettet tillater) nå, og spar til en til etterpå.
    (Eller aller helst en 12" på f.eks bruktmarkedet)
    Det er bedre med en sub som går dypt nok, selv om den kan mangle headrooom, fordi det kan enkelt fikses med å kjøpe til flere.

Noe mindre enn 10" er det absolutt INGEN grunn til å bruke penger på.

EDIT: http://avforum.no/avtorget/showprodu...9928&cat=last7

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Uten å ha hørt (eller sett målinger) på MA sine suber, er jeg allikevel rimelig overbevist om at andre 10" vil være et bedre valg. Jeg tviler på at de nye er så radikalt bedre enn de gamle. De fungerer greit på musikk, men mangler mye i dypet til film. Har de fortsatt så høy forvrengning vil det bare forsterke det inntrykket.

Kjøp heller EN 10" (den beste budsjettet tillater) nå, og spar til en til etterpå.
    (Eller aller helst en 12" på f.eks bruktmarkedet)
    Det er bedre med en sub som går dypt nok, selv om den kan mangle headrooom, fordi det kan enkelt fikses med å kjøpe til flere.

Noe mindre enn 10" er det absolutt INGEN grunn til å bruke penger på.
    Takk for svar! Jeg har jo ikke fått hørt noen av dem, og det får jeg heller ikke gjort før evt kjøp, så det er jo uansett et sjansespill.

Har du (eller noen andre) synspunkter på hvordan f.eks XTZ 99 W10.16 er sammenlignet med MA-suben? XTZen er jo i utgangspunktet en rimeligere sub, men den er kanskje ikke dårligere for det?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden jeg først er i spørremodus, jeg var innom på Soundgarden i går, og fikk hørt på JBL ES80-pakken de har. Riktignok under veldig dårlige forhold, siden de sto ute i butikken og ikke i et av demorommene, men det hørtes rimelig greit ut. Jeg likte godt ES10 bakhøyttalerne, siden de bygger lite fra veggen, og det hørtes ut som de hadde nok trykk.

De har jo også en ES90-pakke med 12" sub, men den hadde de ikke oppkoblet.

Er det noen som har synspunkter på disse pakkene? En ES-90 pakke med et ekstra par bakhøyttalere er jo også en mulighet, men også en slik kombo sprenger egentlig budsjettet en del.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg drister meg til et dumt spørsmål, hva er årsaken til så stor dimensjonering av ventilasjonen?

Skikkelig godtråd og synd du fikk hvite striper i tapeten. Jeg er totalt nybegynner på tapetsering (gjorde det første gangen for et par uker siden), og leste gjennom noen brosjyrer for å unngå de verste blunderne og der sto det at mørke/sterke farger bør grunnes i omtrentlig samme tone som tapeten. Valgte likevel lys/hvit grunning siden vår tapet var lys med hvittoner her og der. Uansett, feil og blundere blir det, ikke uten grunn at erfaring gjør seg!

Det blir et skikkelig gromt rom!

/S

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tror jeg drister meg til et dumt spørsmål, hva er årsaken til så stor dimensjonering av ventilasjonen?

Skikkelig godtråd og synd du fikk hvite striper i tapeten. Jeg er totalt nybegynner på tapetsering (gjorde det første gangen for et par uker siden), og leste gjennom noen brosjyrer for å unngå de verste blunderne og der sto det at mørke/sterke farger bør grunnes i omtrentlig samme tone som tapeten. Valgte likevel lys/hvit grunning siden vår tapet var lys med hvittoner her og der. Uansett, feil og blundere blir det, ikke uten grunn at erfaring gjør seg!

Det blir et skikkelig gromt rom!

/S
    Takk for det!
    Ventilasjonen er dimensjonert slik på grunn av støy. Dess større diameter dess lavere lufthastighet for samme luftmengde, og lavere lufthastighet betyr mindre støy/sus. I en kino er det greit å slippe å høre mer sus og støy enn høyst nødvendig, og da er det greit å være på den sikre siden.

Jeg har ikke gjort noe mer med tapetproblemet enda, jeg venter med det til jeg har bygget kassene oppe ved taket og podiet. Jeg har imidlertid fått tak i sprøyter og sprøytespisser, så jeg skal teste den metoden etterhvert.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort så mye denne helgen, men fikk gjort noe jeg har gruet meg til lenge, og det er å få opp molton i taket. Jeg valgte å gå for dobbeltsidig teip, og satte den opp i taket i langsgående striper. Annenhver stripe var av den steindyre Tesa 4965-teipen, og resten var en rimeligere (fikk den faktisk gratis) teip, også den fra Tesa.

Slik så taket ut med teipen oppklistret:

Hvis man ser nøye etter på det siste bildet, så kan man se at moltonen henger ned fra taket som en gardin i bakgrunnen. Det jeg gjorde, var å stifte den fast til lekta, og så skrudde jeg lekta opp i taket. Så strekte vi (her hadde jeg hjelp) opp hele stoffet, og strøk det fast i teipen i taket. Det ble ikke 100%, men jeg vil si det ble ganske bra. Hadde vi vært fire voksne som gjorde jobben hadde det nok gått an å fått strekt det enda litt bedre, men de to tenåringene gjorde så godt de kunne. Stoffet hadde jo vært brettet, og det er flere av brettene som viser ganske godt. Mer strekk hadde nok hjulpet litt.

Jeg fikk skrudd opp lektene i bakkant av rommet også, og nå er det tydelig å se hvor projektoren skal henge:

Så flytter vi oss til frontveggen. Her skal det jo være en bue, og jeg funderte litt på beste måten å løse det på. Jeg fant ut at det greieste var å lage avstandsstykker til veggen, og starte å skru fast lekta på midten, og deretter bøye den på hver side av midten etterpå. Nå kom det godt med at jeg laget ekstra skruefester før jeg platet taket, men ulempen var at jeg satte disse på linje med stenderne i veggen. De er derfor ikke symmetriske i forhold til senter av rommet, og buens toppunkt skal jo være i senter. En annen ulempe er jo da at ingen av avstandsstykkene blir like, verken i lengde eller i vinkelen mot lekta. Heldigvis er jo alt tegnet opp i Sketchup, så jeg kunne gå inn i tegningen og måle både vinkler og avstander direkte. Avstandsstykkene er ikke skrudd fast, for de skal jeg ta ned igjen og bruke på den andre buen (den som er i nedre kant av kassen). Jeg skal heller lage noen nye og kortere støtteklosser som jeg skrur fast for å avlaste skruene som nå holder lekta oppe (og i bue). Det er ganske kraftig spenn, så jeg er litt spent på om det holder, eller om lekta kommer til å sprekke. Mulig jeg burde laget den litt smalere... :-)

Uansett, slik ble det til slutt:

Jeg tok også et bilde helt oppe ved taket, det viser jo egentlig ikke så mye, men perspektivet er jo litt artig:

Det gjorde ekstremt mye å få opp molton i taket. Det ble litt kinofølelse med en gang, og rommet ble selvfølgelig mye mørkere. Akustikken endret seg også ørlite, ble en tanke mindre hard klang der inne nå.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut. Litt vanskelig å se at det er noe ujevnt i taket på bildene.
    Har du noen bilder fra Sketchup som viser fronten?
    Skal det være et slags podie ved buen?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Dette ser jo veldig bra ut. Litt vanskelig å se at det er noe ujevnt i taket på bildene.
    Har du noen bilder fra Sketchup som viser fronten?
    Skal det være et slags podie ved buen?
    Nei, bildene viser ikke at det er litt ujevnt, for det er ikke så ujevnt akkurat der bildene ble tatt. :-)

Fronten ser slik ut:

Tegningen er i grunnen bare representativ mtp takkonstruksjonen. Oppheng av lerret og eventuell skjuling av utstyr, samt podium/scene er alle ting som ikke er ferdigtenkt enda.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette ble skikkelig bra. Får håpe den teipen i taket holder bra.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Oi, dette ble skikkelig bra. Får håpe den teipen i taket holder bra.
    Ja, det vil jo tiden vise, men jeg tror det kommer til å gå bra. Jeg har jo relativt kort avstand mellom stripene, og det hang veldig godt. Jeg prøvde å rive løs litt, og da ble det masse moltonrester på teipen. Jeg valgte å gå for teip rett og slett fordi jeg ikke orket tanken på å søle med kontaktlim. Jeg vet jo at det ville gitt et glattere resultat gitt at det ble utført riktig, men jeg følte at teip ville gi meg mer feilmargin.

Men jeg har jo selvfølgelig en plan om det skulle vise seg å ikke holde godt nok. Da får jeg lage noen (en eller flere) dekorative langsgående lister i taket som holder det oppe.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo veldig bra Enig at det ser mye mer "kino" ut når man får opp molton.

Må man ha steindyr teip for at det skal holde eller må man da ha kortere avstand mellom stripene hvis man bruker billigere teip?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Dette ble jo veldig bra Enig at det ser mye mer "kino" ut når man får opp molton.

Må man ha steindyr teip for at det skal holde eller må man da ha kortere avstand mellom stripene hvis man bruker billigere teip?
    Sant å si så vet jeg ikke. Tesa 4965 ble anbefalt i denne tråden, men jeg fikk ikke tak i 25mm bredde, så det ble 19mm. En rull på 50 meter kostet ca 200 kroner.

Om man må ha så dyr teip er jeg faktisk usikker på, jeg tror faktisk at man kanskje kunne klart seg med teppeteip også. Den har jo vanligvis en bredde på 50 mm, så den gir mer festeflate. Nå finnes forresten Tesa 4965 også i 50 mm bredde, men den fikk jeg altså ikke tak i.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    200 kroner var da ikke så mye, jeg så for meg et firesifret beløp her nå hehe. Hvor fikk du tak i denne teipen? 50 mm må gi en ganske bra festeplate, men om man legger nærme nok burde 19 mm holde også (vil jeg tro). Det hørtes i hvert fall mye enklere (og mindre sølete ut) å bruke teip kontra lim. Tror jeg skal følge rådet ditt her når jeg skal montere mitt

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    200 kroner var da ikke så mye, jeg så for meg et firesifret beløp her nå hehe. Hvor fikk du tak i denne teipen? 50 mm må gi en ganske bra festeplate, men om man legger nærme nok burde 19 mm holde også (vil jeg tro). Det hørtes i hvert fall mye enklere (og mindre sølete ut) å bruke teip kontra lim. Tror jeg skal følge rådet ditt her når jeg skal montere mitt
    Til teip å være er det jo litt dyrt, da. :-)

Jeg kjøpte den hos NorEngros, og de kan selvfølgelig skaffe alle bredder. Problemet er at hvis den lokale avdelingen ikke har den bredden du ønsker på lager, så må de bestille den inn, og da går det i hele kasser på x antall ruller. 50mm bredde koster fort rundt 500-600 kroner per rull, og hvis man da må kjøpe f.eks 10 stykker (vet ikke akkurat hvor mange det er i en eske) så blir det mye penger.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er sånn at man må bestille en pakke av gangen hvis de ikke har på lager? Men hvis de har på lager så kan du få kjøpe f.eks. kun én rull? Da skjønner jeg at det kan bli dyrt fordi noen av disse var det jo ganske mange ruller i en pakke

Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •