Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 23 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 453
    Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei...

Takk for utrolig bra og veldokumentert tråd.
    Følger med flere ganger om dagen.

Hadde vært gøy med en titt på nært hold om mulig :-)

Tips til farging av sprekker mellom tapet..
    Finn fargen du trenger med vannfarge... Få tak i en vanlig sprøyte fra apoteket med tynn spiss... Fyll sprøyta med maling og bruk denne til å påføre fargen...
    Funker som F :-)

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo
    Hei...

Takk for utrolig bra og veldokumentert tråd.
    Følger med flere ganger om dagen.

Hadde vært gøy med en titt på nært hold om mulig :-)

Tips til farging av sprekker mellom tapet..
    Finn fargen du trenger med vannfarge... Få tak i en vanlig sprøyte fra apoteket med tynn spiss... Fyll sprøyta med maling og bruk denne til å påføre fargen...
    Funker som F :-)
    Takk for det. Moro at folk følger tråden, så er det ikke helt bortkastet å gidde å oppdatere. :-)
    Tipset om sprøyte fra apoteket var ikke dumt, det skal jeg teste ut. Tross alt enklere enn å bruke en knappenål!

Nå vet ikke jeg hvor du holder til, men skal jeg gjette fra nicket ditt så bor du neppe i Haugesund, men om du er her i byen så kan sikkert en demo ordnes når rommet er ferdig.

I dag har jeg også fått gjort litt, men ikke så mye. Er fremdeles i "ventilasjonsmodus", og har nå kappet og montert sammen (altså skrudd/fuget fast påstikk og kappet opp de rette lengdene med rør) de delene som skal utgjøre tilluften. I morgen kveld håper jeg å få hengt opp hele sulamitten slik at jeg etterhvert får begynt på kassene i taket. Er litt giret på å prøvekoble viften, både for å høre på støyen samt få en ide om luftmengden den klarer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Bare for å ha det helt klart, jeg klager ikke på jobben til W, jeg regner egentlig med at det ikke ville blitt annerledes (les: bedre) om jeg hadde gjort det selv.
    Neida, bevares det var ikke sånn ment. Jeg snakker av egen erfaring. Da vi bygde hus for noen år siden fikk vi hjelp til å male. Resultatet var dessverre ikke helt i hht. mine forventninger, men som sagt, man kan jo ikke klage når folk stiller opp.

Jeg skal jo ha teppe på gulvet, men siden så mange av dere mener at det har stor betydning å få opp akustikkplater, så må jeg nok prøve det.
    Du vil definitivt ikke angre, resultatet vil bli noe helt annet enn du forventer

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon bod ferdig

Var bortreist på jobb i dag, så fikk ikke gjort så veldig mye, men jeg klarte i hvert fall å fullføre det jeg hadde tenkt å gjøre i går. Det er ventilasjonen jeg styrer med for tiden, og jeg tar det som skal opp i boden først. Delvis for å få litt mer ting ut av veien, og delvis fordi jeg hadde fryktelig lyst på en prøvekjøring av vifta... :-)

Noen av dere husker kanskje at jeg ble anbefalt å ikke bruke 90-graders bend, men heller påstikk og endelokk, men der jeg inni endelokket setter en bit lyddempingsmateriale. Teorien skal da være at lyden som traverserer gjennom røret i mindre grad skal gå ut via påstikket, men heller dempes når den treffer bunnen, bokstavelig talt. Materialet jeg ble anbefalt å bruke til lyddempingen kalles Dacron, og jeg var så heldig at jeg fikk et avkapp gratis som jeg kunne bruke. Her har jeg skåret ut rundinger av dette materialet som passer inni endelokkene:

-endelokk_dacron1-jpg

Jeg gjorde det enkelt, og brukte dobbelsidig teip (Tesa 4965) til å feste dem inni endelokkene. De er en nokså tight fit, så jeg tror det holder lenge med den teipen:

-endelokk_dacron2-jpg

Slik ser da et ferdig "lydbend" (i mangel av bedre ord) ut. En rørbit med påstikk og endelokk:

-lydbend-jpg

Her er den ferdige konstruksjonen som er på boden. Dette er en 90 cm lydfelle med før nevnte bend i ene enden (som da passer på røret gjennom veggen inn til kinoen):

-ventilasjon_bod1-jpg

I den andre enden av denne konstruksjonen finner vi dette:

-anti_vibrasjonskobling-jpg

Det er en muffe som jeg har splittet og skjøtet på slik at den har fått større diameter. Innvendig har jeg brukt en selvklebende gummipakning, og det hele er tilpasset slik at det er en tett tilpasning til ytterdiameteren på en muffe (eller et rør for den del). Hvorfor jeg gjorde dette? Her er forklaringen:

-vifte-jpg

Jeg syntes stussen på vifta var, eh, stusselig kort, så jeg skrudde fast en muffe for å få den lenger. Denne muffa passer da inni den gummikledde koblingen min, og i teorien skal jeg da unngå å overføre eventuelle vibrasjoner fra vifta og til rørsystemet.

Her er hele sulamitten hengt opp, og med en løs ledning for å kunne prøvekjøre vifta. Røret som skal føre strøm til vifta treffer rimelig bra, synes jeg. Dette var ikke nøye beregnet den gangen jeg borret hullet i veggen, så her snakker vi flaks.

-ventilasjon_bod2-jpg

Et bilde til som viser ventilen på den andre veggen, og som jeg eventuelt kan hente frisk luft fra hvis jeg ønsker. Det er kanskje til og med nok å åpne den slik det står nå, uten å ha et rør mellom vifta og ventilen.

-ventilasjon_bod3-jpg

Som bildene viser har jeg gjort det enkelt, og alt sammen henger på patentbånd i taket. For å ikke overføre (for mye) vibrasjoner til taket, så har jeg lagt skumgummi mellom patentbåndet og røret i alle opphengspunktene. I første omgang har jeg faktisk ikke fuget eller skrudd fast denne konstruksjonen i veggjennomføringsrøret. Delvis fordi det da er mye enklere å ta det ned igjen om jeg må gjøre endringer, og delvis fordi jeg faktisk tror det er unødvendig. Pakningen på påstikkene virker til å holde bra tett, så inntil videre er det godt nok.

Dagens morsomste opplevelse var prøvekjøring av vifta. Jeg plugget inn strømmen, og vifta startet. Det var MYE lyd på bodsiden, og jeg gikk kjapt ut av boden og inn mot kinoen. Når jeg kom ut i gangen hørte jeg at det kom masse lyd ut fra systuen, og jeg kjente at skuffelsen kom sigende. Når jeg kom litt nærmere hørte jeg imidlertid at det primært var en rimelig høy (og høyfrekvent) suselyd fra nøkkelhullet til døra inn til kinoen. Der sto det nemlig en temmelig kraftig luftstrøm, og når jeg åpnet døra pep og plystret det noe voldsomt rundt dørbladet inntil døra var helt åpen. Det var rett og slett et ganske vanvittig overtrykk inni rommet. Grunnen var jo at vifta tydeligvis leverer mye luft, men jeg hadde jo også blokkert alle utventilene for å unngå å slippe ut alt varmen. Inni kinoen er det foreløpig bare hullet i veggen, og jeg lyver hvis jeg påstår at det ikke kom mye lyd ut der sammen med lufta. Det bekymrer meg i grunnen lite, for vifta skal jo normalt sett ikke gå på maks, og i tillegg kommer det jo lydfeller på kinosiden også.

Det å lukke døra til kinoen mens vifta gikk var også litt artig, for det krevde faktisk en del kraft å få den igjen. Jeg er ikke i tvil om at ventilasjonen er tilstrekkelig dimensjonert...

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe tyder på at ventilasjonen fungerer som den skal da..

De isolasjonsbitene skulle man trodd at fulgte med ventilasjonen, de så jo helt formsydde ut! men vitner jo bare til godt arbeid det!

gratulere med en liten milepærle!

stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at det funker. Pussig det der, når man bygger kino er til og med vifter morsomme

Men var det luftsuselyd eller motor- og vibrering du hørte i kinoen? Snedig den lyddempende stussen, for jeg har også lurt på om bendet introduserer noe turbulens.

Ut fra dine beskrivelser begynner jeg nå å lure på om sånne vifter er mer beregnet på å blåse enn å suge? Jeg synes liksom ikke at vifta mi leverer veldig mye undertrykk i kinoen, selv på full pinne. Kanskje det kan være en idé å snu vifta og se om den leverer mer "sus i serken" ved innblås i stedet for avsug.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Artig at det funker. Pussig det der, når man bygger kino er til og med vifter morsomme

Men var det luftsuselyd eller motor- og vibrering du hørte i kinoen? Snedig den lyddempende stussen, for jeg har også lurt på om bendet introduserer noe turbulens.

Ut fra dine beskrivelser begynner jeg nå å lure på om sånne vifter er mer beregnet på å blåse enn å suge? Jeg synes liksom ikke at vifta mi leverer veldig mye undertrykk i kinoen, selv på full pinne. Kanskje det kan være en idé å snu vifta og se om den leverer mer "sus i serken" ved innblås i stedet for avsug.
    Et 90 graders bend lager turbulens og lyd, det er det ingen tvil om.
    Det spiller ingen rolle om de blåser eller suger som du beskriver her, det bunner ut i hva man får av trykk i systemet og hvor stort det blir for å få ønsket luftmengde.
    Alle slike vifter er laget for å klare så og så mye luft pr time, da mot et visst trykk i systemet.
    Jo mer man må øke hastigheten på vifta for å oppnå ønsket luftmengde, jo høyere blir trykket i systemet og faren for støy øker også. Et 90 graders bend øker motstanden i systemet, og dermed må man kompensere for dette med høyere turtall på vifta og spiralen er i gang.
    Håper dette var til å skjønne litt av ihvertfall, grunnprinsippet er slik.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Det spiller ingen rolle om de blåser eller suger som du beskriver her, det bunner ut i hva man får av trykk i systemet og hvor stort det blir for å få ønsket luftmengde.
    Alle slike vifter er laget for å klare så og så mye luft pr time, da mot et visst trykk i systemet.
    Jo mer man må øke hastigheten på vifta for å oppnå ønsket luftmengde, jo høyere blir trykket i systemet og faren for støy øker også. Et 90 graders bend øker motstanden i systemet, og dermed må man kompensere for dette med høyere turtall på vifta og spiralen er i gang.
    Håper dette var til å skjønne litt av ihvertfall, grunnprinsippet er slik.
    Ja, såpass skjønner jeg for så vidt. Det er bare det at da jeg mottok vifta og testkjørte den i friluft på stuegulvet, holdt jeg på å blåse Yuccapalmene overende (dette var på på full fart), mens nå blir det bare "lett trekk" på samme hastighet. Jeg har ca. 50 cm spiro -> 90 gr. bend -> lydfelle -> vifte. Det er altså ikke lange kanalen å snakke om. Og selv når døra til kinoen står oppe og det i prinsippet er fri flyt av luft mellom rommene, synes jeg vifta burde flytte mer luft med tanke på hvor mye luft den skal kunne flytte. Kan det være en idé å bygge om kanalen slik at jeg får bendet etter vifta, eller går det ut på ett?

Unnskyld at jeg roter i tråden din Øyvind, men siden vi er inne på tema så håper jeg det er greit.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Lyden inni kinoen var primært luftlyd, men ganske høy sådan. Vanskelig å beskrive, men den beste beskrivelsen jeg kan komme på er "blafrete". Det var jo ikke noe som fysisk blafret eller beveget seg (faktisk var det ekstremt lite vibrasjoner fra vifta). Blafrelyden kommer garantert av turbulens, og det er nok ikke umulig at "lydbendet" lager mer turbulens enn et fint formet 90-graders bend, men forhåpentligvis dreper de mer av lydbølgene.

Det vil jo også bli turbulens i inn- og utgangene til lydfellene, siden disse ikke er runde (innvendig er de rektangulære), men jeg antar at produsenten av lydfellene vet hva de gjør. Uansett skal jo ikke lufthastigheten være så ekstrem som den var her. Jeg fikk jo skikkelig bakoversveis når jeg kikket inn i hullet i veggen.

Når det gjelder trykk vs sug, så mener jeg bestemt at denne typen vifter fungerer bedre når de skal trykke kontra suge.

Viften jeg har heter CK160 C, og er fra Östberg.

Det er helt ok å diskutere i denne tråden, det kalles ikke rot. :-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker bare avtrekk i kinoen hos meg, det fungerer utmerket.

Jeg har 2 ventiler ut i friluft, og ett avsug fra kinoen via teknisk rom (her er vifta) og ut i friluft via ventil.

Jeg bruker å ha døren åpen inn til kinoen når den ikke er i bruk, da "kortsluttes" systemet og varm luft trekkes inn fra resten av huset.

Når kinoen brukes, lukkes døra, og lufta trekkes da inn fra ventilene i kinoen.
    Da kommer det frisk-utetemperet- luft inn, og den gamle lufta trekkes ut.

Dette ser uansett veldig bra ut. Jeg hadde velidig liten viftestøy hos meg, det som lage lyd var lufta i kanalen. Når lydfellene ble montert, forsvant det lille som var av "luftstøy".

Regner med at den støyen som du har i dag, forsvinner med lydfellene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Jeg antar det betyr litt hvordan bendet er laget også. Hvis det er et perfekt buet bend så burde det kanskje bli mindre turbulens enn hvis bendet er skarpt? Og jeg vet jo ikke hvordan mine "lydbend" er mtp turbulens, men jeg ville tro de er ganske dårlige på akkurat det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden inni kinoen var primært luftlyd, men ganske høy sådan. Vanskelig å beskrive, men den beste beskrivelsen jeg kan komme på er "blafrete". Det var jo ikke noe som fysisk blafret eller beveget seg (faktisk var det ekstremt lite vibrasjoner fra vifta). Blafrelyden kommer garantert av turbulens, og det er nok ikke umulig at "lydbendet" lager mer turbulens enn et fint formet 90-graders bend, men forhåpentligvis dreper de mer av lydbølgene.

Det vil jo også bli turbulens i inn- og utgangene til lydfellene, siden disse ikke er runde (innvendig er de rektangulære), men jeg antar at produsenten av lydfellene vet hva de gjør. Uansett skal jo ikke lufthastigheten være så ekstrem som den var her. Jeg fikk jo skikkelig bakoversveis når jeg kikket inn i hullet i veggen.

Når det gjelder trykk vs sug, så mener jeg bestemt at denne typen vifter fungerer bedre når de skal trykke kontra suge.

Viften jeg har heter CK160 C, og er fra Östberg.

Det er helt ok å diskutere i denne tråden, det kalles ikke rot. :-)
    I mitt anlegg er det mer lavfrekvent luftrumling men ikke slik at den stammer fra motordur. Vanskelig å forklare slike lyder

Men da lurer jeg på om jeg skal sende en mail til Andre på vifter.no og spørre om retningen kan ha noe å si, selv om jeg i utgangspunktet trodde det var slik millmaker nevner.

Skal rapportere svaret tilbake.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert over responstiden hos vifter.no, fikk svar på direkten.

Vifta mi skal flytte 400 m3/h på full fart noe som skal være mer enn tilstrekkelig i et rom på 25-30 kvm, men siden jeg kjører den på såpass lav fart anbefaler han å sette opp farten (duh), eller sette opp en vifte med filterkasse som blåser luft inn i rommet for å hjelpe avtrekksvifta.

Men han nevnte at denne vifta suger bedre enn den dytter luft. Så da var egentlig det spørsmålet besvart.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffig ventilasjonsløsning du har laget deg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Fiffig ventilasjonsløsning du har laget deg
    Takk, takk.

I dag har jeg jobbet videre med ventilasjonen, og begynte først med å tilpasse den lekta som skal brukes til å feste bunnen av kassen på bakveggen, siden den også har en delfunksjon i å holde på plass ventilasjonsdelene. For å spare maksimalt med plass i høyden har jeg skåret ut to lange hakk som gjør at jeg får lydfellene nesten inntil veggen bak, og samtidig får løftet lekta nesten helt oppunder lydfellene. Her kunne jeg jo valgt å dele lekta opp i biter, men jeg ville helst ha den i ett stykke. Jeg laget også noen klosser med utsparing til rør og med patentbånd rundt. Her er det klart for å henge opp rør og lydfeller. Legg merke til maskeringsteipen som er brukt for å kunne tegne synlige streker på veggen. Svart tapet er et ganske uegnet underlag for merking..

-ventilasjon_kino1-jpg

og her er det oppe:

-ventilasjon_kino2-jpg

Gjennomføringen til boden blir nesten helt skjult:

-ventilasjon_kino3-jpg

og slik ser den ene enden ut i nærbilde:

-ventilasjon_kino4-jpg

Prøvekjøring av vifta (fremdeles på full blås) gav et nokså forskjellig inntrykk nå. Det virket som det ble mindre lyd både fra innsuget på vifta og i kinoen. Mulig den økte motstanden må ta skylda for det. Jeg har en følelse av at det var noe mindre overtrykk i rommet nå, og det var definitivt mindre lyd. Nå var det litt suselyd, men også en lavfrekvent rumlelyd som jeg ikke la merke til før. Totalt sett synes jeg det virker nokså lovende, det var ikke allverdens mye støy selv på full blås.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut det her. Har du målt støyen med lydmåler? Har du tenkt å lage kasser i taket rundt hele? Hvilke mål har du planer om å bruke her, tenker da på høyde og dybde.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Ser veldig bra ut det her. Har du målt støyen med lydmåler? Har du tenkt å lage kasser i taket rundt hele? Hvilke mål har du planer om å bruke her, tenker da på høyde og dybde.
    Nei, har ikke målt støyen. Det er jo heller ikke så veldig relevant før kassen er på plass og ventilene montert. Jeg tror det blir greit uansett.

Ja, det skal kasser rundt hele taket, og underkanten vil bygge 24 cm ned fra taket. Kassen på bakveggen blir 40 cm dyp, slik at jeg også får plass til spotter foran lydfellene. Kassene på sideveggene bygger like langt ned fra taket, men de får en skrå kant og er grunnere. Grovt sett er det planen at det blir seende ca slik ut:

-hjemmekino6c-jpg

Rundingene i fronten på kassen markerer luftventilene.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen grunn til at du velger å ha ventilene pekenede framover og ikke nedover?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Er det noen grunn til at du velger å ha ventilene pekenede framover og ikke nedover?
    Det går på plass. Jeg ønsker ikke å senke kassene lenger ned (jeg synes egentlig at 24 cm også er for mye, men som du ser av bildene er det nødvendig for å få plass til lydfellene), og hvis jeg skulle hatt ventilene direkte nedover (altså vridd endene mine 90 grader) så ville jeg vært nødt til å senke kassene enda lenger ned for å få plass til stussen som ventilen skal monteres i. Det er nok mulig å lage en løsning for å få snudd dem nedover hvis jeg virkelig vil, men jeg tror det bør gå greit å ha dem rettet forover også.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er for tiden på høyttalerjakt, og skal selvfølgelig ha en eller to subber. Aller helst vil jeg ha to på grunn av at jeg er en symmetrijunkie, men det er ikke et absolutt krav. Jeg lurer på en ting:

Hvis valget sto mellom to subber på 8" (f.eks XTZ 99 W8.16) eller en på 10" (f.eks XTZ 99 W10.16), hva er best? Det blir jo veldig subjektivt, men hvis noen har en formening så fyr løs. Jeg heller litt mot at 2 mindre vil være bedre enn en stor, men jeg har ikke noen erfaringer å støtte meg på.

Side 11 av 23 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •