Kombikino -> Premiere vel overstått, nesten bare småplukk igjen - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 453
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jde loer, ruller tregt og spruter.
    Europris-rullen loet heldigvis ikke, men det ble en god del sprut, og den rullet tregt. Jeg brukte riktignok et Jotun-håndtak, men det er nok rullen som må ta hovedskylden for tregheten. At grunningen var tjukk og treg hjalp heller ikke, selvfølgelig.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri følt at det har vært tregt og seigt å rulle på heftgrunning, men jerg har alltid brukt maleutstyr fra Jotun....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har aldri følt at det har vært tregt og seigt å rulle på heftgrunning, men jerg har alltid brukt maleutstyr fra Jotun....
    Nå var som sagt denne grunningen veeeeldig tjukk (veltet seg nærmest ut av spannet), men det er klart det er umulig å vite om/hvor mye bedre det ville vært med Jotun-rulle.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har vi vaska gølvet...

Tar en liten mikrooppdatering i dag også. Har hatt en omgang med vaskekosten, siden alt var veldig nedstøvet etter pussingen. Har også fått i hus ventilasjonsdelene, som bl.a inkluderer to 60cm lydfeller som skal være inne i kinoen, samt diverse påstikk, muffer, endelokk etc. Og en vifte, selvfølgelig.

Her er litt av sakene:

-ventilasjonsdeler-jpg

Lydfellene er kvadratiske, og bygger derfor relativt lite (de er 21x21 cm). Jeg skal også prøve meg på et annet "triks", og i stedet for 90-graders bend, så skal jeg ha påstikk og endelokk. Trikset er at i endelokket skal jeg ha lyddemping. Dette er visstnok ikke så dumt, og skal i teorien drepe eventuelle stående bølger i røret. Skal legge ut bilder når jeg får skrudd sammen greiene.

Her er bakveggen etter grunning:

-pilothull1-jpg

...men vent, hva slags installasjon er det der oppe på veggen? La oss zoome inn:

-pilothull2-jpg

Jammen er det ikke en drill som henger der. :-)
    Jeg har boret et pilothull for å verifisere at jeg treffer der jeg vil på andre siden av veggen (i boden), der det skal henges opp en større lydfelle samt kanalviften. Det ser bra ut, så i morgen skal jeg ta ut det store hullet slik at jeg kan få røret gjennom.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    -pilothull1-jpg
    Nå var jeg redd at det var spøkelser på gang her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke skjedd så veldig mye siden sist, men har fått handlet inn lekter og plater til å lage kassene langs taket, samt har fått tatt ut hullet i veggen til ventilasjonen. Har fått inn molton også, forresten.

Men så har jeg fått et lite dilemma. Kassen på bakveggen skal romme ventilasjon og lys. Lydfellene er 21x21cm, og ventilene har en ytre diameter på 22 cm. Det betyr at høyden på kassen bak (altså hvor mye den bygger ned fra taket) må bli 24 cm for å ha litt å gå på. Mine opprinnelige planer var å bygge alle kassene ned 20 cm, men nå må uansett den bakre kassen lenger ned. Det jeg ikke blir helt enig med meg selv om, er om jeg også skal bygge de andre kassene like langt ned, slik at alle kassene flukter i underkant, eller om jeg skal beholde 20 cm på de andre, og ha 24 på den i bakkant. Gjør jeg det siste, så blir det seende omtrent sånn ut:

-hjemmekino6_kasse-jpg

Det blir jo da en 4 cm kant der kassene på langveggene møter kassen på bakvegg. Det er ikke videre pent, men samtidig er det kanskje litt dumt å senke kassene på langveggene når det ikke er nødvendig (de skal bare romme spotter). Takhøyden i rommet er nå 235 cm, så hvis jeg senker kassene med 24 cm, så blir takhøyden 211 cm under dem.

Noen som har noen synspunkter på dette? Senke alt likt, eller ha en kant der langveggkassene møter bakveggkassen?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville utvilsomt senket kassene på siden også. Det betyr jo i praksis ikke noe med de 4cm? Hadde det vært hele rommet så ville jeg gjort det jeg kunne for å beholde takhøyde, men dette gjelder bare for kanalene......

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også senket kassene likt over alt.
    Du kan eventuelt lage skrå-kasser på sidene, og firkantet kasse bak.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg heller vel egentlig mot lik senking jeg også, men vi får se.

Når det gjelder skråkasser, så er det uaktuelt, siden jeg ikke synes det er så veldig pent. En liten skrå slik jeg har tegnet inn gjør seg, men ikke hele kassen, synes jeg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort litt denne helgen også. Først monterte jeg en rørbit i veggen for å føre luften fra boden og inn i kinoen. Jeg har valgt å bruke en vanlig bit spiro, selv om det antakelig burde vært et eget lydrør, slik RuneW fikk fatt i. Forøvrig gikk jeg på en liten smell når jeg lagde hullet. Det vil si, hullet ble fint, men når jeg skulle montere opp røret så kom jeg på at jeg hadde tatt ut for lite plass til bunnfyllingslisten jeg hadde planlagt å legge rundt røret. Det var jo litt dritt, for jeg hadde jo primet skjæreflatene med KZ, og når jeg skar opp på nytt fjernet jeg jo dette. Ergo ny priming, og ny venting på at den skulle tørke. Monteringen av røret gikk smertefritt, jeg brukte en 10mm bunnfyllingslist (Sika sin, type skum) rundt røret i veggplatene på begge sider. Poenget med det er både å holde røret mekanisk frikoblet fra veggene, og å holde røret fint på plass mens fugemassen får herde. Jeg tok en sjans og brukte Biltemas nye Multibond 7-lim/fug. Jeg har brukt den på noe annet også, og den virket ok da. Den skal tåle 25% fugebevegelse, så jeg lot det stå til. Slik ble det:

-ventilasjon_gjennomfoering1-jpg

Jeg kjøpte den transparente versjonen, men jeg ser jo at det hadde vært litt greiere å jobbe med om fugemassen hadde vært farget (finnes også i hvit, grå og sort). Sett fra gulvet:

-ventilasjon_gennomfoering2-jpg

Krittlinjene i taket er hjelpelinjer som skal brukes senere. Den som går midt mellom boksene er senter av rommet.

Fra bodsiden ser det slik ut:

-ventilasjon_gjennomfoering3-jpg

Til venstre i bildet kommer el-røret som skal føre strøm til viften. Det går til den ene av boksene i dørforingen inne i kinoen, der regulatoren skal sitte.

Nærbilde av rørstussen:

-ventilasjon_gjennomfoering4-jpg

Røret stikker lenger ut her enn på kinosiden, siden viften bygger et stykke ut fra veggen. Mellom viften og denne stussen kommer det en 90 cm lydfelle.

Så har også W kastet seg rundt og tapetsert rommet. Frontveggen:

-frontvegg_tapet-jpg

Bakveggen:

-bakvegg_tapet-jpg

Og veggen med døra:

-vestvegg_tapet-jpg

Tapeten er sort, selv om den ser mer grå ut på bildene. Dessverre viste det seg å være en kardinalfeil/generaltabbe/majorblings/(fyll inn det som passer) å ikke grunne veggen med svart grunning. Det er nemlig en ørtynn hvit stripe i de fleste skjøtene, siden tapeten antakelig har krympet en tanke etter tørking. Åpningen er så liten at den kun er synlig rett på og i godt lys, men jeg kjenner at jeg depper litt over det likevel. Jeg burde ikke hatt det så travelt når jeg kjøpte grunningen, for de kunne sikkert ha puttet farge i den på butikken.

Jeg har gjort en liten test med å male med en matt vannbasert hobbymaling i skjøten, og så tørke av med en fuktig klut på tapeten, og det kan se ut som det muligens er en farbar vei, men jeg er usikker. Gode tips (og trøst) mottas gjerne.

Ellers har jeg også begynt å lage til rør og påstikk til ventilasjonen, så selv om det ikke går så veldig fort, så går det fremover hele tiden.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tapeten er sort, selv om den ser mer grå ut på bildene. Dessverre viste det seg å være en kardinalfeil/generaltabbe/majorblings/(fyll inn det som passer) å ikke grunne veggen med svart grunning. Det er nemlig en ørtynn hvit stripe i de fleste skjøtene, siden tapeten antakelig har krympet en tanke etter tørking. Åpningen er så liten at den kun er synlig rett på og i godt lys, men jeg kjenner at jeg depper litt over det likevel. Jeg burde ikke hatt det så travelt når jeg kjøpte grunningen, for de kunne sikkert ha puttet farge i den på butikken.

Jeg har gjort en liten test med å male med en matt vannbasert hobbymaling i skjøten, og så tørke av med en fuktig klut på tapeten, og det kan se ut som det muligens er en farbar vei, men jeg er usikker. Gode tips (og trøst) mottas gjerne.
    Jeg har flere småblundere på rommet mitt som bare jeg ser. Det blir fort slikt. :???:

Som et alternativ til å ta litt hobbymaling så går det nok litt raskere å bruke en sort filtpenn med litt tynn spiss, men du bør i alle fall sjekke at glansen ikke kolliderer med glansen i tapeten - det blir fort like synlig som en ørtynn hvit stripe. Samme gjelder jo hobbymalingen også.

Det er lett at kameraene blir lurt av lyset i rommet med sorte vegger og hvit tak. Eksponeringen blir tidvis på tryne i auto (uten at jeg vet hva du har gjort og om bildene er bevisst for lyse). Litt manuell overstyring (EV) kan hjelpe. Ulempen er selvsagt at detaljer i det sorte kan viskes ut.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg har flere småblundere på rommet mitt som bare jeg ser. Det blir fort slikt. :???:
    Ja, jeg vet det fort blir slik, men jeg liker det ikke. :-)

Som et alternativ til å ta litt hobbymaling så går det nok litt raskere å bruke en sort filtpenn med litt tynn spiss, men du bør i alle fall sjekke at glansen ikke kolliderer med glansen i tapeten - det blir fort like synlig som en ørtynn hvit stripe. Samme gjelder jo hobbymalingen også.
    Tingen er at jeg ikke har noen penn/tusj kommer inn i sprekkene. De er EKSTREMT smale, så smale at de kun er synlige rett forfra. Litt fra siden synes de ikke, siden tapettykkelsen da kamuflerer dem. De vil neppe vise noen steder når rommet er i bruk, siden det da er såpass mørkt der inne. Her er den verste jeg fant:

-tapet_glipe-jpg

Skalaen på linjalen går i halve millimeter på undersiden, så sprekken er anslagsvis 0.3-0.4 mm bred. Likevel irriterende, siden det er synlig med lys rett på. Bildet overdriver på sett og vis litt, siden det er tatt veldig nært.

Det er lett at kameraene blir lurt av lyset i rommet med sorte vegger og hvit tak. Eksponeringen blir tidvis på tryne i auto (uten at jeg vet hva du har gjort og om bildene er bevisst for lyse). Litt manuell overstyring (EV) kan hjelpe. Ulempen er selvsagt at detaljer i det sorte kan viskes ut.
    Jeg er/var amatørfotograf, og vet forsåvidt dette. I dette tilfellet blir ikke kameraet lurt, for det står tross alt en 500W lyskaster rett mot veggen, så den ser jo grå ut for øyet også. :-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott arbeid, pen tapet var det også.

Kan du ikke bruke en type svart kule/fylle penn til stripene da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Veldig flott arbeid, pen tapet var det også.

Kan du ikke bruke en type svart kule/fylle penn til stripene da?
    Takk for det!

Jeg har ikke funnet en penn med spiss som er bare 0.3 mm bred, men jeg har tenkt på om fyllepenn kan være en ide. Spissen der er også bredere, men blekket vil kanskje gå inn i sprekken vha kapillæreffekten. Vi får se hva som skjer. Jeg testet litt i går ved å påføre den svarte hobbymalingen med en knappenål, og da går egentlig påføringen greit (men tregt), men malingen er litt svartere enn tapeten, så det blir ikke usynlig. Jeg skal teste å tynne ut malingen litt med vann for å få den mindre svart, men dette er ikke høyt prioritert arbeid. Nå er det fokus på ventilasjonen samt få opp molton i taket og bygge kassene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig fint ut, Øyvind. Kjempefin tapet. *thumbs-up*

Men var det virkelig W som tapetserte? Helt alene? :shock:

Kjipt med de stripene men hvis de synes kun rett forfra så går det nok greit. Det blir vel ikke daglidags med 500 W lyskaster rett på veggen heller, så dette vil sikker bli synlig kun for dine årvåkne øyne. Og du skal kanskje ha opp noen akustikkplater, det er vel sjanser for at de vil dekke noen av sprekkene?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig fint ut, Øyvind. Kjempefin tapet. *thumbs-up*

Men var det virkelig W som tapetserte? Helt alene? :shock:

Kjipt med de stripene men hvis de synes kun rett forfra så går det nok greit. Det blir vel ikke daglidags med 500 W lyskaster rett på veggen heller, så dette vil sikker bli synlig kun for dine årvåkne øyne. Og du skal kanskje ha opp noen akustikkplater, det er vel sjanser for at de vil dekke noen av sprekkene?
    W hadde litt hjelp av husets tenåring, og på slutten (siste vegg) var også jeg med, men det er hun som er tapetsjefen her i huset. Sånn i ettertid kan jeg vel si at jeg kanskje skulle ønske jeg hadde gjort det selv, så hadde jeg i det minste vært sikker på at det som gikk galt var min egen feil.

Sprekkene vil nok neppe vise under normal bruk av rommet, nei. Da vil det være veldig dunkelt der inne. Når det gjelder akustikkplater så vet jeg ikke enda. Jeg tror jeg må få rommet mer ferdig før jeg kan se hva jeg trenger av slikt, men det er nok rimelig å anta at noe må på plass. Min erfaring med lyd og akustikkbehandling er grovt sett null, så det kan jo hende jeg synes alt høres strålende ut uansett... :-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen du bærer inn 6 akustikkplater fra rockwool, plasserer dem tilfeldig (3 på hver langvegg), så vil det gå opp et lys for deg.
    Den følelesen av oppgradering er vanskelig å finne i en hvilken som helst komponent.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W hadde litt hjelp av husets tenåring, og på slutten (siste vegg) var også jeg med, men det er hun som er tapetsjefen her i huset. Sånn i ettertid kan jeg vel si at jeg kanskje skulle ønske jeg hadde gjort det selv, så hadde jeg i det minste vært sikker på at det som gikk galt var min egen feil.
    Ja, det er nesten like greit å gjøre ting selv, det blir liksom litt dumt å klage på utførelsen når man får hjelp. På den annen side så vil jo ting ta ting dersom man ikke tar i mot den hjelpn man faktisk får

Ang. akustikk så har jeg brukt en del tid på dette. Denne helgen plukket jeg ned akustikkplatene mine for å gjøre noen målinger. Og du bevares, det var dramatisk forskjell. Når man klappet ble den en ringing i hele rommet. Så ved å ta utgangspunkt i tommelfingerreglene om 1. refleksjon, bak høyttalerne på frontveggen og rett bak lytteposisjon, samt teppe på gulvet har man kommet langt. Tiltak ut over det vil jeg si er forbeholdt de av oss som er over snittet interessert.

I tillegg til at du får bedre lyd i anlegget, endres også atmosfæren i rommet, man får følelsen av ro og stillhet på en helt annen måte.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Den dagen du bærer inn 6 akustikkplater fra rockwool, plasserer dem tilfeldig (3 på hver langvegg), så vil det gå opp et lys for deg.
    Den følelesen av oppgradering er vanskelig å finne i en hvilken som helst komponent.
    Hehe, jeg ser ikke bort fra at du har rett i det. Kommer nok til å måtte teste dette nokså kjapt etter at rommet er ferdig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nesten like greit å gjøre ting selv, det blir liksom litt dumt å klage på utførelsen når man får hjelp. På den annen side så vil jo ting ta ting dersom man ikke tar i mot den hjelpn man faktisk får

Ang. akustikk så har jeg brukt en del tid på dette. Denne helgen plukket jeg ned akustikkplatene mine for å gjøre noen målinger. Og du bevares, det var dramatisk forskjell. Når man klappet ble den en ringing i hele rommet. Så ved å ta utgangspunkt i tommelfingerreglene om 1. refleksjon, bak høyttalerne på frontveggen og rett bak lytteposisjon, samt teppe på gulvet har man kommet langt. Tiltak ut over det vil jeg si er forbeholdt de av oss som er over snittet interessert.

I tillegg til at du får bedre lyd i anlegget, endres også atmosfæren i rommet, man får følelsen av ro og stillhet på en helt annen måte.
    Bare for å ha det helt klart, jeg klager ikke på jobben til W, jeg regner egentlig med at det ikke ville blitt annerledes (les: bedre) om jeg hadde gjort det selv.

Jeg skal jo ha teppe på gulvet, men siden så mange av dere mener at det har stor betydning å få opp akustikkplater, så må jeg nok prøve det.

Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •