Nugstarr's hjemmekino tråd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 207
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nugstarr's hjemmekino tråd.

Etter tid og stunder skal vi nå til å bygge hus.
    Her har jeg fått muligheten til å få et eget dedikert hjemmekino rom.

Tråden lager jeg først og fremst for å få hjelp, råd og tips slik at dette blir mest mulig optimalt utifra de muligheter som ligger her.

Iom at huset i disse bygges (ny enebolig) vil det komme bilder etterhvert. I første omgang må dere klare dere med tegninger, tanker & ideer. Håper dette alikevel ikke gjør til at folk mister interessen og jeg ikke får de tips og råd som jeg trenger i oppstartsfasen. For det er jo denne fasen hvor alle planene legges for et drømmerom.

Huset skal bygges i porebetong hvor også etasjeskillere er i betong.
    Dette vil være bra mtp liten lydgjennomtregning.

Hjemmekinorommet vil bli ca 18,5kvm
    Bredde innvedningvegger på ca 3,7 m
    Lengde innvendige vegger på ca 5 m.

Takhøyde vil ha fallende høyde f.o.m. 2,8 m i bakkant til 2,4m i forkant av rommet. Takhøyden vil legges fallende med eksempelvis Glava sine Ecophon plater.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøker å legge ved bilder av hus og hjemmekino rom. Om det er andre måter å legge ved filer så gi meg gjerne input på det.
    Er fortsatt kun på tegne stadiet. Dvs arkitekt er ferdig med tegningene, men byggearbeidet er ennå ikke igangsatt.

Hjemmekinorommet er beskrevet som bod på tegningen.

Vedlegg 67974

Vedlegg 67975

Vedlegg 67976

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino rommet vil ha en takhøyde på 2,8m i mesteparten av rommet.
    Men f.o.m. bærebjelke vil den ha 2,4 m. I lengderetning vil man ha 3,4m med høyde på 2,8m og 1,6m med takhøyde 2,4m. Taket er bygd i betong, men jeg ser for meg at dette kunne lektes ned med bruk av Glava sine Ecophon plater. Disse kan da legges skrående fra 2,8 ned til 2,4 m takhøyde

På tegningene er det tegnet inn en trappesluse inn til teknisk rom.
    Dette skyldes at teknisk rom ligger 0,9m høyere enn Hjemmekino.
    Jeg vurderer å bygge nivåtrinn i kinoen på tilsvarende 0,9 m for å slippe denne trappeslusen. Iom at jeg har takhøyde på 2,8m i mesteparten av kinoen vil jeg mer eller mindre ha mulighet for å kunne ha samme takhøyde hele veien.

Iom at kino kun er 5m langt er det begrenset med plass. Jeg er således usikker på om det vil la seg gjøre å ha nivåforskjell på hele 0,9m i lengderetning når kinoen kun er 5m? Jeg ser for meg kun 2 nivåer, altså 2 rekker av stoler. Noen som har noen mal på dette mtp sitteavstand etc? Selvfølgelig kommer dette an på hvor stort lerret man har. Dette er jo også noe jeg lurer på mtp størrelse på lerret?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder ventilasjon skal jeg har balansert ventilasjon også i hjemmekino. Dette innebærer utskifting av luft inn/ut. Når det gjelder varme skal jeg ha vannboren varme. Her er et stor dilemma mtp på varme og nivåforskjeller. Iom at dette er i kjeller vil gulvet være støpt dekke. Da teppebelagt i etterkant. Vannboren rør legges i betongen. Men hva meg nivåforskjellene? Bør jeg støpe disse sammen med dekke slik at vannboren varme legges i nåvåtrinnene? Eller vil jeg ikke få varme på nivåene om jeg lager nivåene av plank i etterkant. Hva bør jeg gjøre her?

Ser for meg noe alla dette i kinoen. Usikker på størrelsen på dette rommet. Det er vel noe av problemet akkurat nå det å se for seg hvor stort rommet faktisk blir.

Vedlegg 67977

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette kan bli et artig prosjekt og følge!

jeg er akuratt ferdig med og bygge eget hus (flyttet inn i helgen :-D ), riktig nok ikke så stort og fancy som deres blir da men.. men jeg veit da hva du skal igjennom det neste året.

når det gjelder vannbåren varme i forskellige trinnene så tror jeg at jeg ville lagt det i forskjellige sløyfer, slik at den nederste sløyfa støpes ned i betongen men på trappe trinnene legger du det i tre gulv. det er helt sikkert mulig og støpe trappetrinn men slik jeg ser det så bør man velge en løsning som kan gjøres om på i etter tid. si at du en gang om 10-20år skal selge huset, det kan være lettere og få solgt vis man har mulighet til og bygge om rommet. jeg ville også kanskje lagt en sløyfe i hele betong gulvet slik at vis man ønsker og bruke rommet til noe annet en dag så kan du bare instalere den sløyfen i systemet og man har varme i hele under gulvet.

selvfølgelig dette er bare mine forslag, du må jo gjøre som du selv ønsker. men tror jeg ville gjort det slik.

stian

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar dwdbard.

Er nok enig meg deg at det mest fornuftige er å bygge ett gulv for så å bygge dette opp med treverk slik at det ikke blir så rigid mtp fremtiden.

Noen som har noen tanker rundt størrelse på lerret, avstand samt høyde på trinn/nivåene? Iom at jeg egentlig trenger 0,9 m fra laveste nivå til høyeste nivå, (dette for at utang/inngang kino er på samme høyde som tekninsk bod) er jeg usikker på om dette lar seg gjøre rent praktisk da kinoen er i minste laget. Noen som har noen synspunkter/innspill?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle vegger blir i porebetong. Dvs ferdig isolerte vegger. Men jeg vil få problemer med akkustikken??
    Iom at mål i bredde fra innervegg til innervegg er kun 3670mm har jeg lite å gå med mtp å lekte inn veggene. Vil det kunne være tilstrekkelig å kun benytte lydisolerende plater fra rockwool eller glava?

I tak har jeg også betongelement. Stue er over slik at problem med kondens vil det ikke være. Her vil jeg lenkte ned med glava sine ecophon sine plater. Dette også kun mtp akkustikk.

I lengderetning fra innervegg til innervegg vil jeg ha 5025mm. Iom at rommet er såpass smalt tenker jeg på å ha lydtransparent lerret. Hvor mye må man regne med å ta av lengden på rommet ved å ha denne løsningen?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Vil det være tilstrekkelig å ikke gjøre noe med lydisoleringen i tak når jeg har tak i betongelementer? Vegger er også i betong, men her må jeg nok lekte inn eller gjøre drastikse tiltak mtp akustikken.
    For akustikken i tak vil jeg benytte ecophon sine plater.
    Men er usikker på hvordan etasjeskillerer i betong (siporex) er mtp lydisolasjon. Noen som kjenner til dette?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig spennende, nugstarr! Ligner jo mitt oppsett nesten på en prikk, og jeg skal jo også bruke siporex-elementer som deg, jeg har 2,7m i taket, 3,5m bredde og ca. 5m lengde (19kvm totalt).

Av vegger vil jeg bruke mer lydtette varianter enn Siporex, da "Silka Lydblokk", som er en tettere og tyngre variant. Denne skal være 20cm mot 10cm på skilleveggene for øvrig.

Utover dette vil jeg frakoble rommet innvendig - altså et "rom-i-rom"-opplegg. Jeg får også støpt sålen i rommet "flytende", som egentlig bare betyr at det legges et isoporlag mellom denne sålen og resten. Dette er kanskje det viktigste en foretar seg mht spredning av lavfrekvent lyd gjennom bygget og da ikke bare til rommene rundt, men hele huset.

Jeg vil bruke Auralex sine AV-rom-produkter (floatere til gulv, "lydbøyler" til både vegger og tak samt dempematte mellom to gipslag) for frakobling av rommet, men her finnes det masse alternativer. Tradisjonelle lydbøyler holder i lange baner i taket, mens du på veggene bare gir stenderverket litt avstand til betongen. Det anbefales to lag gips, samt gjerne en "avstiver" mellom disse, eksempelvis GreenGlue eller tilsvarende. Jeg går for en "Hi-End" dempematte, som riktignok koster skjorta, men jeg gidder ikke ta noen sjanser denne gangen...

I tillegg blir det bruk av 2 lyddører med en luftsluse mellom (en veldig liten en vel å merke, men litt er bedre enn ingenting)...

Jeg mener for øvrig at det på ingen måte vil være tilstrekkelig med betongelementene alene, de vil frakte masse ulyd rundt i huset - garantert...! Videre er det slik at lyden finner svakeste punkt, så ordner du taket bra og glemmer gulvet, vil lyden forplante seg der i stedet og skape trøbbel. Det skal veldig lite til før hele isolasjonen går til spille med andre ord...

Ventilasjonsrørene bør du også isolere skikkelig, slik at ikke de drar med seg for mye av støyen rundt i huset...

...dessverre er ikke isolasjon av lyd det enkleste en gjør her i livet, men gjør en en skikkelig jobb har en jo et rom en kan nye i åresvis fremover!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...digger også at du har valgt å legge det tekniske rommet rett bak - selv blir det Crestron for min del og ikke en synlig kompoent så langt øyet kan se! Gleder meg veldig, men venter på at byggesøknaden skal komme i havn, makan til byråkrati skal en lete lenge etter (Asker)!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill Lydgren, det trenger jeg absoulutt da jeg ser at lyden kommer til å vandre mer enn hva jeg hadde trodd og ønsket.

Du skriver flytende gulv hvor man gjør dette ved å legge et isoporlag mellom denne sålen og resten. Er dette å forstå at isoporlaget legges som en ramme rundt gulvet? Som et spor rundt hele gulvet langs veggene?

Eller legges det først en såle sammen med resten av huset for så å legge isopor oppå for så å legge ny støp?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen erfaringer heller har lest noe om B&W sine CT800 eller CT700?
    Og hvilken pris disse ligger på ?

Custom Theater Series - Bowers & Wilkins | B&W Speakers

Og hvordan må disse stå fra veggen. Tenker på høytaler bak lerret uten å måtte behøve å bygge for mye ut. Trenger da en høytaler som kan plasseres nærme vegg.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leter litt her på nett og det står nevnt 70 000 euro.

Hallo og god kveld!

En ansatt hos hifi klubben foreslo dette for meg da det ikke skulle være avskrekkende dyrt.... Her har vi ulike perspektiv gitt.. Kan bli morsomt å se hvilken pris han foreslår dette til og hans kommentarer om den prisen stemmer.

Uanz det ser ut til å være helt sinnsyke greier... både pris og sikkert lyden.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch THX Ultra2

Noen som har erfaring med pakkeløsningen til AVshop:
    AVshop.no / Systemkonfigurator

Vurderer dette i ny hjemmekino. Skal benyttes til 100% film. 20kvm.
    Vurderer denne pakken, men da bytter jeg muligens ut subben med enten 2 x 18" XTZ eller SVS 12" plus.
    Benytter i dag en Pioneer SC LX82 reciever.

Er dette noe å satse på?
    Må jeg eventuelt fylle på med effekt utover recieveren. Om jeg skal benytte en passiv sub så må jeg selvfølgelig ha forsterker. ;Men utover dette ?
    Erfaringer? Innspill?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround i tak

Hjemmekino er fortsatt på planleggingstadiet.
    Selv om en liten milepæl nåddes i går. Da startet gravingen på tomten, så nå er det begynt å skje ting.

Er det noen som har erfaringer med surround i tak? Hifi klubben presenterte den løsningen for meg i mitt hj.k. rom.
    Da med B&W CCM7.3 i tak. Dette skal visst være en surround høytaler som både kan brukes på side og bak i mitt 7.2 system. Disse skal plasseres i tak. Noen som har erfaringer med dette eller kunnskaper rundt å plassere dette i tak?

View the CCM7.3 at Bowers & Wilkins - The World's leading Hi Fi and Home Theatre Brand

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har visst ikke fått mye innspill til spørsmålene dine...:-? Beklager, kan dessverre ikke hjelpe deg på utstyrssiden.

Men jeg ble nysgjerrig da jeg så du nevnte 18" XTZ sub. Har du link til denne? Jeg kan ikke finne den noe sted.

Når du skal legge inn bilder følger du denne kjekke guiden til RuneW http://avforum.no/forum/834386-post2.html

Stilig hus dere har planlagt forresten. Tipper du gleder deg stort til å komme skikkelig i gang. Da vi bygde for 6 år siden var ikke kinorom med i planen i det hele tatt, men skulle jeg bygd nå, så ville nok dette vært litt mer planlagt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

det var nok kun en skrivefeil der ja. Er nok kun snakk om et par 12"...

Nei jeg har fått dårlig med respons på mine spørsmål.
    Tydeligvis at det kun er bilder som gjelder for at folk skal orke å lese/svare.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    det var nok kun en skrivefeil der ja. Er nok kun snakk om et par 12"...

Nei jeg har fått dårlig med respons på mine spørsmål.
    Tydeligvis at det kun er bilder som gjelder for at folk skal orke å lese/svare.
    Ja du får slenge ut noen bilder av gravemaskinen og litt rom skisser, så blir det sikkert litt trafikk her

Men for øvrig så vil jeg vel tippe at Klipsch-pakken skulle være heftig nok, men det spørs om du får det rette slammet med XTZ-suber som erstatning for subene som følger systemet. Men jeg har jo absolutt null peil egentlig. Er det ikke phatbull her på forumet som har et sånt Klipsch-oppsett da tro?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt du skal til med her.
    Selv har jeg et rom på nesten samme størrelse, 4,82*3,45m og 220/230 takhøyde.

Hos meg er det støpt betong på alle vegger, bortsett fra den bakre, som er lettvegg mellom kinoen og teknisk rom.
    Selv om rommet er godt isolert, og det er hele 20cm isolasjon mellom det støpte taket og gipsen, er det faktisk en del lydlekkasje opp til hoved etasjen når jeg guffer på litt.

Selv har jeg relativt små høyttalere som er supplert med kraftige subber.
    Dette har gjort det ganske enkelt å få til god plassering av høyttalerne, ganske tett på frontveggen.

Sitte avstanden hos meg er nå på 310-320 cm.
    Ca 90cm fra bakvegg og lerretet er plassert ca 80cm fra frontvegg.
    Jeg har et lerret på 120". Det er litt i største laget ved visning av 16:9 filmer, men helt perfekt på filmen med 2,35:1 format.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av projektor

Det har vært aktivitet på prosjektet, men har fortsatt ingen skisser å vise dere. Men det kommer. MEst interessant med bilder
    Mtp at taket skal være skrående nedover (2,8m bak og 2,4 foran). Hvordan er beste måte å få hengt prosjektor i taket? Må kastelyset gå vannrett?
    Jeg er usikker på om jeg skal lage prosjektor heis eller om det skal stå fritt i taket. Kan prosjektor kaste skrående nedover??

Om noen har noen formening om lerret størrelse og sitteavstand samt valg av prosjektor i prisklasse 15-20K så taes det imot med takk. Vil lage mest sannsynlig 2 rader. Første rad vil ha sitteavstand på ca 2,5m og 2.rad vil ha sitteavstand på ca 4m. Bredde på rom er ca 3,6m etter innlekting.

Mine valg av høytalere blir mest sannsynlig (kun eier av recieveren i dag så kom gjerne med innspill):
    Front: BWCT 7.4 x2
    Center: BWCT 7.3
    Bakhøytalere: BWCCM 7.5 x2 og BWCCM 683 x2
    Sub: Usikker kanskje 2x ZTX 12" eller SVS PB12 x2
    Reciever: Pioneer SCLX81
    Blueray: Pioneer BDP 430
    Projektor: ??

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder