Nugstarr's hjemmekino tråd. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 207
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har jo fått gjort veldig mye på kort tid, kompis! Jeg er veldig spent på hvordan veggene dine påvirker lyden etterhvert! Spenstig i allefall.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du har jo fått gjort veldig mye på kort tid, kompis! Jeg er veldig spent på hvordan veggene dine påvirker lyden etterhvert! Spenstig i allefall.
    Takk for det. Akkurat nå virker rommet for mye dempet. MEn det er jo ikke veldig rart da det er plater rund baut. Skal jo igjen legges delvis hardt materiale utenpå dette. Skal nå sies at de plank jeg har valgt også har masse porer, dvs de puster. Blåser man med munnen kan man faktisk klare å blåse gjennom planken! Så det vi ikke være like hardt som annen plank mtp lydbildet. Imellom hver plank skal det være liten spalte slik at akkustikkplatene også får jobbet litt med lyden. Skulle det vise seg at jeg trenger ytterligere justeringen med lydbildet får akkustikkplatene sette utenpå vegg også.

Det blir ihvertfall god lydisolasjon til resten av huset dettan!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er optimist jeg altså. Spent i forhold til om det treffer det DU ønsker deg! Det er jo et ganske stort tiltak. Er ikke bare å skru det ned hvis du ikke er fornøyd, da det blir voldsomt med arbeid, men det kan jo hende at tanken din virkelig gjør susen i å rydde opp i lydbildet. Mulig du blir nødt til å holde åpen sal en dag for oss som er spente! hvor i verden holder dere hus?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Leste akkurat igjenom tråden din, meget oppegående prosjekt
    Tenkte på det du skrev om høytalerkabler som krysser hovedkabelen til huset. Jeg tor dette går bra, men får du problem kan du prøve å tre en kopperstrømpe rundt høytalerledninger der disse krysser hovedkabelen og koble denne til jord.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Jeg er optimist jeg altså. Spent i forhold til om det treffer det DU ønsker deg! Det er jo et ganske stort tiltak. Er ikke bare å skru det ned hvis du ikke er fornøyd, da det blir voldsomt med arbeid, men det kan jo hende at tanken din virkelig gjør susen i å rydde opp i lydbildet. Mulig du blir nødt til å holde åpen sal en dag for oss som er spente! hvor i verden holder dere hus?
    Godt å høre at noen er positive til prosjektet mitt. For å si det slik, jeg er "all inn" mtp lydbilde. Dvs jeg kan gjøre noen ekstra grep ved å ha akkustikkplater p åutsiden av veggen dersom det blir prekært. Men tanken var jo å slippe dette. JEg har ene å alene satset på at arkitekten som har tegnet dette har greie på dette med lyd, han sier nå ihvertfall at han har det.
    Jeg holder til i Kr.sand. Snart er det innflytting i nytt hus (St.hans) og det blir stas. Er nok ikke ferdig med kinoen til da desverre.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gilla
    Hei!
    Leste akkurat igjenom tråden din, meget oppegående prosjekt
    Tenkte på det du skrev om høytalerkabler som krysser hovedkabelen til huset. Jeg tor dette går bra, men får du problem kan du prøve å tre en kopperstrømpe rundt høytalerledninger der disse krysser hovedkabelen og koble denne til jord.
    Takk for tips. Men det er litt sent nå da vann/vann varmepumpa er montert oppå dette nå. Får ikke flyttet den sånn uten videre. Får virkelig ikke håpe jeg får problemer med noe forstyrrelser på lydbildet pga strømkabelen.
    Har forsøkt å skjerme den så godt det lot seg gjøre.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1.refleksjon

For å ta unna 1.refleksjon ønsker jeg å vite hvordan jeg kan finne dette.

Jeg vet at dette kan gjøres ved at man sitte i sweet spot og har en speile på veggen til man ser høytalerene... eller kan noe forklare hvordan jeg gjør dette??

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper noen kan svare meg på dette rundt 1.refleksjon og hvordan jeg finner dette fra sweet spot. Dette fordi jeg skal til å kle veggene imorgen og der hvor jeg har 1.refleksjon skal akkustikkplatene ha mer spalteåpning slik at dette dempes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1.refleksjon

Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Håper noen kan svare meg på dette rundt 1.refleksjon og hvordan jeg finner dette fra sweet spot. Dette fordi jeg skal til å kle veggene imorgen og der hvor jeg har 1.refleksjon skal akkustikkplatene ha mer spalteåpning slik at dette dempes.

Det enkleste er å bruke et speil. Ser du høytaleren fra sweatspot er 1.refleksjon der speilet ligger eller henger alt etter som om det er 1.refleksjon fra vegg el gulv du snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak høytalere

Ser at du skal ha tak monterte høytalere til suround kanalene... spennande!
    Gleder meg til å se hvordan det går.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta unna 1.refleksjon ønsker jeg å vite hvordan jeg kan finne dette.

Jeg vet at dette kan gjøres ved at man sitte i sweet spot og har en speile på veggen til man ser høytalerene... eller kan noe forklare hvordan jeg gjør dette??
    Den enkleste måten er å bruke speil prinsippet som er beskrevet tidligere. Vis du er god til å spille biljard klarer du å se vinklene enkelt. Rommet ditt er jo A-symmetrisk så 1-refleksjonen vil ikke ligge likt på hver side av rommet.

Jeg lurer litt på hva du har tenkt å gjøre på det feltet med at du har valgt en slik løsning som du har valgt i kinoen din.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Den enkleste måten er å bruke speil prinsippet som er beskrevet tidligere. Vis du er god til å spille biljard klarer du å se vinklene enkelt. Rommet ditt er jo A-symmetrisk så 1-refleksjonen vil ikke ligge likt på hver side av rommet.

Jeg lurer litt på hva du har tenkt å gjøre på det feltet med at du har valgt en slik løsning som du har valgt i kinoen din.
    Hei BEF og takk for at du engasjerer deg i min byggetråd. Alle tips og råd mottas med takk.

Tanken er (stor forskjell på teori og praksis):
    Utenpå aku platene skal veggen kles med høytaler stoff. Dette er kun estetisk slik at aku platene ikke synes.
    Så skal veggen kles stående med plank fra tak til gulv.
    MEN, plankene skal ikke ligge inntil hverandre men ha en spalte på 15mm mellom hver plank. Det for å dempe noe av klangen i rommet, hvor da tanken er at lyden dempes av platene bak.
    Treverket som benyttes (Canadisk sedeltre) har også en mykere egenskap enn vanlig treverk da det er mye porer i treverket.
    Plankene har også ulik bredde. Dette for å gi veggen litt estetisk variasjon, men også der hvor det er behov for ekstra demping (1,refleksjon) vil jeg kun benytte smale planker. Dette fordi det gir meg spalte pr m2 og ergo mer demping i rommet. Smal plank er 6cm bred, og bred plank er 18,5cm bred.

Skulle dette slå feil mtp akkustikk har jeg fortsatt mulighet for å benytte meg av akkustikkplater utenpå veggen. Men forhåpentligvis slipper jeg dette. Jeg vil også få forhåpentligvis et fullstendig lydtett rom fra resten av huset.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår prinsippet du bygger rommet etter. Det er et prinsipp som studioer bygges etter.

Grunnet til at jeg spør slik jeg spør ang. 1-refleksjon, er at jeg lurte på hva du skulle gjøre vis du fant 1-refleksjons punktene.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår prinsippet du bygger rommet etter. Det er et prinsipp som studioer bygges etter.

Grunnet til at jeg spør slik jeg spør ang. 1-refleksjon, er at jeg lurte på hva du skulle gjøre vis du fant 1-refleksjons punktene.
    Jeg vil ikke gjøre annet enn å benytte de smale plankene i dette området og håpe at dette demper dette nok. Det innebærer mer spalteplass pr m2 enn om jeg hadde benyttet bred plank med spalte.
    Men jeg skal benytte bredere plank andre steder.
    I tillegg skal gulvet ha teppe. Muligens jeg må gjøre tiltak i taket spesielt rette foran lydbilde og lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke gjøre annet enn å benytte de smale plankene i dette området og håpe at dette demper dette nok. Det innebærer mer spalteplass pr m2 enn om jeg hadde benyttet bred plank med spalte.
    Men jeg skal benytte bredere plank andre steder.
    I tillegg skal gulvet ha teppe. Muligens jeg må gjøre tiltak i taket spesielt rette foran lydbilde og lerret.
    Dette vil nok virke som defusorer også slik som du beskriver

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @leks
    Dette vil nok virke som defusorer også slik som du beskriver
    Det vil være lite diffusor effekt av det, det vil bremse absobesjons effekten og gi rommet "klang" slik at det ikke blir for dødt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være lite diffusor effekt av det, det vil bremse absobesjons effekten og gi rommet "klang" slik at det ikke blir for dødt.
    Jeg kunne selvfølgelig unnlatt plank og hatt kun akuplater og høytaler trekk for å ta unna 1.refleksjon. Men tror ikke det vil være nødvendig og det ville ikke blitt veldig estetisk fint heller. Om det fortsatt er for mye klang i rommet som må dempes kan jeg alltid feste på akuplater i etterkant for å ta unna dette.

Slik jeg har planlagt vil jeg finne 1.refleksjon ved å benytte speil metoden. Her vil jeg benytte så mye spalte plass og smale plank som mulig.
    Jeg vil også gjøre det samme i alle hjørner. I tillegg vil vegg ved siden av frontene også ha mest mulig spalte.
    Er det andre tiltak som bør tenkes på nå før veggen kles med plank?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er nå ferdig sparklet og pusset. Jeg har nå malt 3strøk med Lady Pure Color fargekode 8500 (nesten sort). Pure Color har den matteste fargen som er å oppdrive. Med en matthetsgrad på 01 ga denne akkurat den effekten som jeg var ute etter. Bilder kommer, men det er vanskelig å få frem effekten av dette på bilder. Jeg får heller invitere de interesserte når kinoen står ferdig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne selvfølgelig unnlatt plank og hatt kun akuplater og høytaler trekk for å ta unna 1.refleksjon. Men tror ikke det vil være nødvendig og det ville ikke blitt veldig estetisk fint heller. Om det fortsatt er for mye klang i rommet som må dempes kan jeg alltid feste på akuplater i etterkant for å ta unna dette.

Slik jeg har planlagt vil jeg finne 1.refleksjon ved å benytte speil metoden. Her vil jeg benytte så mye spalte plass og smale plank som mulig.
    Jeg vil også gjøre det samme i alle hjørner. I tillegg vil vegg ved siden av frontene også ha mest mulig spalte.
    Er det andre tiltak som bør tenkes på nå før veggen kles med plank?

Du skal nok ikke være redd for for mye klang i rommet ditt. Når det gjelder 1-refleksjonen behøver du ikke bekymre deg så mye for den. Måten du bygger rommet på vil hjelpe på den og som jeg skrev tidligere er rommet ditt a-symmetrisk.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal nok ikke være redd for for mye klang i rommet ditt. Når det gjelder 1-refleksjonen behøver du ikke bekymre deg så mye for den. Måten du bygger rommet på vil hjelpe på den og som jeg skrev tidligere er rommet ditt a-symmetrisk.
    Supert. Håper du har rett:-D Er jo alltid vanskelig å gjøre dette 100% i forkant før man har testet høytalerene og klangen i rommet.

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •