Nugstarr's hjemmekino tråd. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 207
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Mulig jeg spør ett dumt spørsmål, men det er tatt høyde for at projektor må monteres vannrett og ikke tiltet slik som på tegningen?
    Godt poeng som jeg ikke har sjekket opp i. Har forøvrig ikke valgt ut prosjekter ennå. Så kom gjerne med forslag som passer til avstanden min fra heis til lerret. Bør vel stå mellom 4-5 m fra lerret.

Om det er slik at prosjektor må stå vannrett må jeg se på hvilke alternativ jeg har. Det skråner ganske godt fra tak til lerret. Blir dette et problem med at prosjekter henger høyere enn lerret eller finnes det muligheter?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Godt poeng som jeg ikke har sjekket opp i. Har forøvrig ikke valgt ut prosjekter ennå. Så kom gjerne med forslag som passer til avstanden min fra heis til lerret. Bør vel stå mellom 4-5 m fra lerret.

Om det er slik at prosjektor må stå vannrett må jeg se på hvilke alternativ jeg har. Det skråner ganske godt fra tak til lerret. Blir dette et problem med at prosjekter henger høyere enn lerret eller finnes det muligheter?
    Jeg har snakket med HI FI klubben på akkurat dette og det skal ikke være noe problem rundt at prosjektoren kaster skrående nedover.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Punkterer jeg rom i rom med strømboksene??

Hei.
    Skaper det en punktering at det elektriske kommer ut gjennom den vegg i vegg jeg har laget med dobbel gips??

Jeg har to muligheter for å legge strøm og stikk.
    1. Legge dette bak utlektingen og trekke dem gjennom dobbelgipsvegg. (men er redd for punktering.)
    2. Legge føringen på utsiden av dobbelgipsvegg mellom akkustikkdemping og ut gjennom de vertikale trespilene. Se under for konstruksjonbesrkivelse.

Her er konstruksjon fra inners til ytterst:
    Gulv:
    1. Lekter 48*148tilfarere på gulv bygges opp med såkalte U boat floaters fra AVshop.
    2. Hønsenetting festes på underside av stender. Dette for å holde isolasjon på plass slik at det ikke faller ned i kontakt med betonggulv.
    3. 100mm rockwool.
    4. Sponplate
    5. teppe

Tak:
    1. Siporex etasjeskiller 240mm mellom etasjene. Samt påstøp på overliggende gulv/etasje av 70mm + tregulv.
    2. Tilfarere 48mm lektes ned og festes i eksisterende etasjeskiller med lydbøyler.
    3. 50mm isolasjon.
    4. Dobbel gipsplater.

Vegger:
    1. Betongvegg (ytong/siporex)
    2. 10mm klaring fra eksisterende konstruksjon.
    3. 45 mm isolasjonsull beregnet for stålstender (disse festes i stålkonstruksjon og vil ikke være i kontakt med eksisterende konstr).
    4. 45mm stålstender festes vertikalt/loddrett mellom tilfarer fra gulv og tak. Festes hver 60.
    5. Dobbel gips
    6. Horisontale/vannrette stålstender 30mm festes hver 60.
    7. I mellom disse limes lyddempende plate av type rockwool markplater til gipsveggen. Dette for å dempe akkustikken.
    8. Trekkes med sort høytalerstoff i hele stykker for hele veggen.
    9. Til slutt vertikale trespiler av to ulike bredder. En av bredde 63mm og en av bredde 184mm. Disse vil legges med en spalte/mellomrom.

Der hvor jeg har førsterefleksjon etc vil jeg benytte smale plank for å gi mer demping og bredere plank der hvor jeg ønsker mindre demping.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket med HI FI klubben på akkurat dette og det skal ikke være noe problem rundt at prosjektoren kaster skrående nedover.
    Dette forutsetter at både projektor og lerret er montert vannrett. For å kaste "nedover" må lens-shift benyttes. Du bør forøvrig være oppmerksom på at du velger en projektor som har nok lens-shift til å "klare" dette.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette forutsetter at både projektor og lerret er montert vannrett. For å kaste "nedover" må lens-shift benyttes. Du bør forøvrig være oppmerksom på at du velger en projektor som har nok lens-shift til å "klare" dette.
    Ok takk. Men hvordan kan jeg avklare om den har nok lens shift?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Skaper det en punktering at det elektriske kommer ut gjennom den vegg i vegg jeg har laget med dobbel gips??

Jeg har to muligheter for å legge strøm og stikk.
    1. Legge dette bak utlektingen og trekke dem gjennom dobbelgipsvegg. (men er redd for punktering.)
    2. Legge føringen på utsiden av dobbelgipsvegg mellom akkustikkdemping og ut gjennom de vertikale trespilene. Se under for konstruksjonbesrkivelse.

Her er konstruksjon fra inners til ytterst:
    Gulv:
    1. Lekter 48*148tilfarere på gulv bygges opp med såkalte U boat floaters fra AVshop.
    2. Hønsenetting festes på underside av stender. Dette for å holde isolasjon på plass slik at det ikke faller ned i kontakt med betonggulv.
    3. 100mm rockwool.
    4. Sponplate
    5. teppe

Tak:
    1. Siporex etasjeskiller 240mm mellom etasjene. Samt påstøp på overliggende gulv/etasje av 70mm + tregulv.
    2. Tilfarere 48mm lektes ned og festes i eksisterende etasjeskiller med lydbøyler.
    3. 50mm isolasjon.
    4. Dobbel gipsplater.

Vegger:
    1. Betongvegg (ytong/siporex)
    2. 10mm klaring fra eksisterende konstruksjon.
    3. 45 mm isolasjonsull beregnet for stålstender (disse festes i stålkonstruksjon og vil ikke være i kontakt med eksisterende konstr).
    4. 45mm stålstender festes vertikalt/loddrett mellom tilfarer fra gulv og tak. Festes hver 60.
    5. Dobbel gips
    6. Horisontale/vannrette stålstender 30mm festes hver 60.
    7. I mellom disse limes lyddempende plate av type rockwool markplater til gipsveggen. Dette for å dempe akkustikken.
    8. Trekkes med sort høytalerstoff i hele stykker for hele veggen.
    9. Til slutt vertikale trespiler av to ulike bredder. En av bredde 63mm og en av bredde 184mm. Disse vil legges med en spalte/mellomrom.

Der hvor jeg har førsterefleksjon etc vil jeg benytte smale plank for å gi mer demping og bredere plank der hvor jeg ønsker mindre demping.
    Forsøker på en "bump" her. Viktig tema som må avklares.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du gått virkelig seriøst til verks for å isolere rommet grundig fra resten av huset! Har ikke noe særlig erfaring med Siporex etasjeskiller, så der må du nesten få svar fra de som har erfaring med dette. Men det jeg kan si er at en rom-i-rom konstrusjon vil være bedre hvis du bruker egne takbjelker imellom eksisterende bjelker istedenfor lydbøyler. Men for alt jeg vet så kan Siporex og lydbøyler fungere veldig bra det også.

Når det gjelder punktering av dobbelgipsede vegger for stømuttak og andre bokser, så er det best hvis dette kan unngås. Mange nærmest peprer veggene med bokser og da er det vanskelig å få veggen tett. I min kino har jeg valgt å legge skjult anlegg utenpå gipsen fordi rommet er såpass stort at jeg fint har mulighet til det. Anlegget blir lagt i egne bokser og kanaler, som blir en del av et rammeverk på veggene som også skal inneholde blant annet akustikkplater.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Her har du gått virkelig seriøst til verks for å isolere rommet grundig fra resten av huset! Har ikke noe særlig erfaring med Siporex etasjeskiller, så der må du nesten få svar fra de som har erfaring med dette. Men det jeg kan si er at en rom-i-rom konstrusjon vil være bedre hvis du bruker egne takbjelker imellom eksisterende bjelker istedenfor lydbøyler. Men for alt jeg vet så kan Siporex og lydbøyler fungere veldig bra det også.

Når det gjelder punktering av dobbelgipsede vegger for stømuttak og andre bokser, så er det best hvis dette kan unngås. Mange nærmest peprer veggene med bokser og da er det vanskelig å få veggen tett. I min kino har jeg valgt å legge skjult anlegg utenpå gipsen fordi rommet er såpass stort at jeg fint har mulighet til det. Anlegget blir lagt i egne bokser og kanaler, som blir en del av et rammeverk på veggene som også skal inneholde blant annet akustikkplater.
    Hei Hunsbedt og takk for svar og ikke minst en meget god inspirasjon for min egen del. Et utrolig detaljrikt og seriøst arbeid du har lagt ned i din kino.

For min egen del tror jeg ikke det blir noe problem med lydbøyler. Dette fordi jeg egentlig tror at 240mm siporex skille + 70mm betongdekke over + 30mm tregulv vil isolere nok alene. Men jeg lekter ned med dobbel gipstak. For så i tillegg 50mm isolasjon og skrående tak med lydabsobering i tillegg.

Hva som gjelder punktering av dobbel gipsvegg har jeg mulighet for å legge alt av strømføringene på yttersiden av denne konstruksjonen og integrere dette mellom trespilenen på yttersiden og bakenforliggende akkustikkplater. Men for fremtidige planer burde jo strømføringene gå i vegg og ikke utenpå.. Men for min del skal de jo bli kino her forever! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hunsbedt og takk for svar og ikke minst en meget god inspirasjon for min egen del. Et utrolig detaljrikt og seriøst arbeid du har lagt ned i din kino.

For min egen del tror jeg ikke det blir noe problem med lydbøyler. Dette fordi jeg egentlig tror at 240mm siporex skille + 70mm betongdekke over + 30mm tregulv vil isolere nok alene. Men jeg lekter ned med dobbel gipstak. For så i tillegg 50mm isolasjon og skrående tak med lydabsobering i tillegg.

Hva som gjelder punktering av dobbel gipsvegg har jeg mulighet for å legge alt av strømføringene på yttersiden av denne konstruksjonen og integrere dette mellom trespilenen på yttersiden og bakenforliggende akkustikkplater. Men for fremtidige planer burde jo strømføringene gå i vegg og ikke utenpå.. Men for min del skal de jo bli kino her forever! :-)
    Du har jo et helt gulv du kan legge alt skjult i. Så er det bare å trekke opp k-rør der hvor du skal ha punktene dine.
    Både strøm og ht kabler kan legges der.:wink:
    Da slipper mann alle di "flotte" kanalene på veggene.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i dette, rommet jeg bygger hadde nok vært mer praktisk med strøm innlagt i vegg. Men det får bli et problem for senere generasjoner. Nå er det kompromissløs kino som gjelder...

Ellers har jo også mr x et poeng med skjult anlegg i gulv. Men der vil det jo også bli punktering av vegg hvis brytere og kontakter legges i opp i denne. Kanskje en kombinasjon av begge ideer, så lenge man slipper å trekke noe bak vegg...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Enig med deg i dette, rommet jeg bygger hadde nok vært mer praktisk med strøm innlagt i vegg. Men det får bli et problem for senere generasjoner. Nå er det kompromissløs kino som gjelder...

Ellers har jo også mr x et poeng med skjult anlegg i gulv. Men der vil det jo også bli punktering av vegg hvis brytere og kontakter legges i opp i denne. Kanskje en kombinasjon av begge ideer, så lenge man slipper å trekke noe bak vegg...
    Ja en enten blir da punkteringen i vegg eller gulv, det blir vel egentlig det samme og ingen god løsning da slik jeg ser det. Om man legger alle K rør bak vegg og igjennom vegg eller i gulv opp langs med gulv blir vel akkurat likt slik jeg ser det. Alternativt er som jeg beskriver å legge K rør utenpå dobbelgips men integrert i de 30mm isolasjonsplatene som legges utenpå gipsplatene. Utenpå dette kommer trespiler.

Noen som har noen gode forslag til gode prosjektorer som kan kaste skrått nedover da med tilstrekkelig lens shift? Ønsker ikke å gi mer enn ca 15K

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rumperister

Jeg har tenkt å ha to rader av fire stoler. Det blir noen brukte kinostole som har stått i en kino i Oslo. Jeg tenkte å koble rumperister til disse. Noen som har en beskrivelse om hvordan jeg kobler disse? Er det seriekobling slik at jeg kun trenger ett K rør til hver rad?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å ha to rader av fire stoler. Det blir noen brukte kinostole som har stått i en kino i Oslo. Jeg tenkte å koble rumperister til disse. Noen som har en beskrivelse om hvordan jeg kobler disse? Er det seriekobling slik at jeg kun trenger ett K rør til hver rad?
    Ingen som har noe kjennskap til dette altså?
    Skal trekke K rør fra teknisk rom til kino. Trenger jeg å trekke 8 K rør eller holder det å trekke ett K rør til hver rad for så å serie koble disse fior hver rad?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mann trenger strøm og det går en enkel signal kabel fra stol til stol. Det er inngang og en utgang på forsterkeren som følger rumperisteren. Så det blir en seriekobling.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr x
    Mann trenger strøm og det går en enkel signal kabel fra stol til stol. Det er inngang og en utgang på forsterkeren som følger rumperisteren. Så det blir en seriekobling.
    Ok flott. Så det du sier her er at hver rumperister trenger en egen forsterker, hvor forsterkeren plasseres ved stolen/under stolen. Det er ikke mulig å trekke kabel til hver stol/rumperister å ha en 8 kanals forsterker i teknisk rom?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å ha en sentral forsterker i teknisk rom for så å trekke et K rør til hver rumperister som er kinoen i et annet rom en teknisk rom? Dvs en kanal til hver rumperister, totalt 8 kanaler?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å ha en sentral forsterker i teknisk rom for så å trekke et K rør til hver rumperister som er kinoen i et annet rom en teknisk rom? Dvs en kanal til hver rumperister, totalt 8 kanaler?
    Av mangel på gode råd her inne har jeg bestemt meg for å trekke K rør til hver stol fra teknisk rom inn til hvert kinosete. Da har jeg ihvertfall mulighet for å kunne koble til rumperister på hvert sete og ha forsterkeren i teknisk rom.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har begynt på rammeverket

Da har jeg begynt med rammeverket.

Veggene bygges ca 10mm ut fra eksisterende vegg som er av betong i dag.
    I tillegg bygges gulvet opp fra eksisterende betonggulv. Dette gjøres ved at bjelkene ikke legges i direkte kontakt med betonggulvet. Skulle egentlig benyttet U boat floater AVshop.no / Auralex U-Boat Floor Floater, Box of 50 , men da de ikke kunne levere dette innen rimelighetens tid valgte jeg å legge styrofoam under bjelkene slik at de blir liggende med ca 5mm klaring fra eksisterende betonggulv.
    I mellom hver bjelke legger jeg gulvisolasjon. For å unngå at den skal falle ned og ligge i kontakt med betonggulvet benytter jeg kyllingnetting. Denne strammes mellom hver bjelke og isolasjonen hviler på denne.
    Bilder kommer senere i dag.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er bilder av gulvet

Her ser dere hvordan jeg bygger gulvet opp fra eksisterende konstruksjon. Samt hvordan hønsenettingen holder isolasjonen noe oppe fra gulvet slik at den ikke faller ned.

-kinogulv-jpg

-kinogulv2-jpg

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere bilder

-kinogulv3-jpg

Kabelrør er trukket fra teknisk rom frem til bak lerret. De du ser vil bli bak lerret. Foran dette bygges isolasjon og dobbel gips. Så baffel wall deretter lydtr. lerret.

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •