Nugstarr's hjemmekino tråd. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 207
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei nugstarr! Dette blir meget interessant å følge fremover. Jeg venter i disse dager på arkitektteginer til vårt nye hus. Har fått gjennom et dedikert kinorom på ca. 6 x 4 meter. Uten vindu :-)

Jeg kan ikke så sykt mye om hjemmekinoteknologi lengre (mye som har skjedd siden jeg kunne mye), derfor blir det veldig interessant å følge deg videre. Gleder meg til skissene dine foreligger. Og ikke minst hvordan komponentene dine fungerer i kinoen din etterhvert. (mtp. romstørrelse, takhøyde, akustikk osv.)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foSen
    Hei nugstarr! Dette blir meget interessant å følge fremover. Jeg venter i disse dager på arkitektteginer til vårt nye hus. Har fått gjennom et dedikert kinorom på ca. 6 x 4 meter. Uten vindu :-)

Jeg kan ikke så sykt mye om hjemmekinoteknologi lengre (mye som har skjedd siden jeg kunne mye), derfor blir det veldig interessant å følge deg videre. Gleder meg til skissene dine foreligger. Og ikke minst hvordan komponentene dine fungerer i kinoen din etterhvert. (mtp. romstørrelse, takhøyde, akustikk osv.)
    Hei foSen og takk for det.
    Jeg har akkurat hatt arkitekten på en liten visning og han vil komme med et forslag til detaljer i rommet. Så får vi se om de kan benyttes eller ikke. Jeg hadde håpet jeg kunne benytte et lydtransparent lerret. Mest av den grunn at jeg ikke har behov for å ha synlige høytalere. Jeg syntes det er stilig at lyden heller overrasker uten å vise seg og kinoen får et "cleant loock".

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Forsøker å legge ved noen bilder av rommet, men jeg klarer ikke dette da de tar for mye plass. Hvordan får jeg lastet inn jpg filer her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende!

Jeg fikk nettopp tegninger fra arktitekt (et utkast), og det er mulig jeg må kombinere "kjellerstue" og kino, litt som Stapedius sin kino. Som forøvrig er løst fantastisk :-)
    Men kommer til å jobbe for et dedikert rom. Er også for "usynlig" høytalerløsning, med lydtransparent lerret. Blir mer kino, kontra "gutterom", selv om det også kan være lekkert (igjen, les: Stapedius´ hjemmekino!!). Så får vi se om kona og arktitekten godtar dedikert kino :-D
    Venter spent på skissene dine!!
    PS! Er helt fersk her inne, så vet ikke hvordan man laster opp jpg filer.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp tegninger fra arktitekt (et utkast), og det er mulig jeg må kombinere "kjellerstue" og kino, litt som Stapedius sin kino. Som forøvrig er løst fantastisk :-)
    Men kommer til å jobbe for et dedikert rom. Er også for "usynlig" høytalerløsning, med lydtransparent lerret. Blir mer kino, kontra "gutterom", selv om det også kan være lekkert (igjen, les: Stapedius´ hjemmekino!!). Så får vi se om kona og arktitekten godtar dedikert kino :-D
    Venter spent på skissene dine!!
    PS! Er helt fersk her inne, så vet ikke hvordan man laster opp jpg filer.
    En kombinasjon av kjellerstue og kino er jo også selvfølgelig en god løsning.
    Så lenge du bruker god tid til å tenke gjennom god løsninger kommer du sikkert frem til noe du blir fornøyd med.

Nå skulle jeg gjerne fått delt noen jpg bilder fra kinoen med dere. Men er det noen som kan forklare meg hvordan jeg laster opp disse. Jeg får beskjed om at de er for store. Har tatt de med min Iphone...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opplasting av bilder

Forsøker igjen.

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg laster opp biler.

Trykker på vedlegg og jpg. Men får beskjed om at bildet er for stort.
    Hva gjør jeg feil?
    Bildet er tatt med Iphone så det skal ikke være så "stort" heller...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest denne?

http://avforum.no/forum/minhjemmekin...av-bilder.html

Ellers bør du redigere bildene dine slik at de ikke er bredere enn 800-1000 pixler. Iphonebildene er vel større enn det. Bildene kan du enkelt redigere med for eks Paint.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har du lest denne?

http://avforum.no/forum/minhjemmekin...av-bilder.html

Ellers bør du redigere bildene dine slik at de ikke er bredere enn 800-1000 pixler. Iphonebildene er vel større enn det. Bildene kan du enkelt redigere med for eks Paint.
    Takk for det Hunsbedt, akkurat hva jeg trenger for å gjøre min hj.kino tråd noe mer spennende. Men vil aldri nå dine høyder. Jeg følger med på tråden din og blir svært inspirert. Makan til prosjekt. Gratulerer!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du inngangen til kinoen. Inngangen er bak i kinoen. Kinoen vil ha nivåforskjeller nedover mot lerret.

Bilde er tatt fra lerret side mot inngang bak i kinoen.

(bilde er fjernet)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser jeg at bildene blir vedlig store.
    Jeg måtte først lagre jpg filen i paint slik at de ikke ble for store å laste ned. Men nå ser jeg at størrelsen er for stor og uoversiktielig.
    Hvordan krymper jeg dette bilde i areal på siden?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å høre at kinobyggingen min kan inspirere! Flott også at du nå får lastet opp bilder, men når bildene er så uskarpe (Iphone + dårlig lys?) bør du nok redusere størrelsen kraftig. Bildene er såpass store at jeg til og med må skrolle på min 24"...

Du må laste bildene over på en pc/mac (før du laster bildene opp på forumet), og redigere ned størrelsen til under 800 pixler bredde. Da vil bildene også se litt "bedre" ut...

For alt jeg vet finnes det kanskje også en apps til akkurat dette formålet.

Edit: ser du fikk svart selv før mitt svar! Selv bruker jeg Photoshop, men skal se litt på hvordan du gjør det i paint...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last opp bildet i paint. Velg ENDRE STØRRELSE. Så endrer du valget fra "PROSENT" til "PIKSLER". Da vil bildet ditt vises i originalstørrelsen.

Så velger du bare for eks 600 pikslers bredde, og høyden justeres automatisk slik at størrelsesforholdet er det samme som på originalbildet.

Velg ok, og lagre bildet i for eks en ny mappe.

Last opp bildet til AVforum fra den nye mappen.

Håper du forstod min forklaring!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp.

Skal nå forsøke igjen her.

Ja bildet er ikke optimalt. Dårlig lys og kun mobil kamera...

Som du ser av bildet her så vil jeg måtte bygge opp gulvet i nivåer helt til bun av inngang dør.
    Takhøyden er er 2,8m.
    Takhøyde ved lerret er 2,4m.

-inng-kino-jpg

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildet tatt fra døråpningen inn til kino.

HEr ser man bjelken i taket som er skille mellom høyde 2,8m til 2,4m. Taket skal skrå jevnt nedover tilsvarende med to nivåer i kino (begrenset med plass) Veggen fremme vil bli lerretsplass.

-lerret-kino-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja! Her kan du få et greit kinorom!

Du bør slette det første store bildet du la inn. Bare slett det (eller legg inn et mindre) i ENDRE-funksjonen (nederst i postene dine).
    Blir mye lettere å lese hvis man slipper å scrolle!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se man det ja :-) Misunnelig!! Du ligger ca. 1 år foran meg... :cry:
    Vi hadde møte med arkitekt i går, og det blir dedikert kinorom på oss. Innvendige mål blir 3,4m bredde x 6m lengde. Altså ikke ulikt det du holder på med her. Vedr. takhøyde må jeg nøye meg med standard 2,40.
    Kjekt med bilder :-) Kom med flere så snart det skjer noe :-D

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se man det ja :-) Misunnelig!! Du ligger ca. 1 år foran meg... :cry:
    Vi hadde møte med arkitekt i går, og det blir dedikert kinorom på oss. Innvendige mål blir 3,4m bredde x 6m lengde. Altså ikke ulikt det du holder på med her. Vedr. takhøyde må jeg nøye meg med standard 2,40.
    Kjekt med bilder :-) Kom med flere så snart det skjer noe :-D
    Du har mange mulugheter med det arealet der.
    Selv har jeg valgt å lekte og bygge rommet inn noe for å bedre akkustikken. MEn jeg skulle gjerne hatt den ekstra meteren i lengden slik du har. Jeg har fortsatt planer om 2 rekker av 4 kinoseter og skjulte høytalere med lydtransoerent lerret. Men det stjeler en del lengde plass så vi får se...

I dag hadde jeg håpet på å få lagt noen kabelrør for frontene. Porebetongen er slik at jeg kan slisse inn i veggene slik at rørene blir skjult i veggen. Utenpå kommer puss. Dette er genialt for fremtidige løsnigner hvor man finner ut at man savner en stikk kontakt etc. Da slipper man å legge kabel utenfor veggen eller sette opp ny vegg. Strengt talt ikke nødvendig å slisse i kinoen da jeg skal legte ut i etterkant. Men er litt for å teste før jeg begynner med resten av huset. Jeg har tenkt å gå for 8 sonos soner i resten av rommet hvor jeg for det meste skal benytte innfellingshøytalere i taket av typen B&W CCM 684 B&W CCM684 In-wall høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Al musikk med sonos kan linkes til Spotify og styres gjennom Iphone, pad eller sonos sin egen trådløse kontroll.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utkast fra arkitekt

Da har arkitekten kommet med et utkast for HJK rommet.
    Det blir noen endringer her spesielt mtp at jeg ikke skal ha noe permanent bord foran første rad. men skal ha mulighet for å kunne få inne et bord på nederste nivå. Fint ved barnebursdag etc.
    Men det skal fungere i hovedsak kun som et HJK rom.
    Iom at jeg har noen problemere med å få plassert bakhøytalere i tak helt bakest i taket har jeg bestemt meg for å endre dette til disse høytalerene.
    Usikker på om noen har noen erfaringer på disse? B&W DS3 Bakhøyttalere | Hi-Fi Klubben

Her er utkastet fra arkitekten.

-kino-pdf

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Materialvalg i kino

Fint dersom noen har noen kommentarer til tiltenkt materialbruk i kinoen.
    Materialene er kun tiltenkt for å gi god akkustikk. Pr i dag er det porebetong i vegger med helstøpt betonggulv over/tak. Slik at lav lydisolerende tiltak benyttes kun Uboat floaters, sound abrrier og dobbel gips i tak.

Lektes i gulv med U boat floor floaters : AVshop.no / Auralex U-Boat Floor Floater, Box of 50

Over gulv og på vegger og tak skal det benyttes sound barrier duk:
    AVshop.no / Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier (ca. 1,2x9m rull)

I vegger utenpå soundbarrier duk skal det legges Rockwool markplate 30mm.
    Utenpå dette trekkes det med høytalerstoff.
    Veggen legges med plank/spiler. Det benyttes noe mellomrom mellom hver spile for å la lyden absorbere i rockwoolplatene bak.

I tak lektes den ned med lydbøyler, isolasjon 48mm og dobbel gips. Taket vil være skrått med prosjektorheis.
    Surroundhøytaler vil være i taket av type B&W CCM7.5: Experience the B&W CCM7.5 - Bowers & Wilkins | B&W Speakers

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg spør ett dumt spørsmål, men det er tatt høyde for at projektor må monteres vannrett og ikke tiltet slik som på tegningen?

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •