SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer SimonV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt

SimonV's Hjemmekino i Kjeller Prosjekt!!

Ja, ja etter mange måneders slitt med drenering og sprenging i kjelleren, legging av plen og planting av Tujaer og bygging av veranda slik at fruen får en behagelig og solfylt sommer har jeg endelig tid til å planlegge og gjennomføre kjellerprosjektet!

Utgangspunktet var, for å si det mildt, deprimerende. Men som vi sier i England "Where there is a will, there is a way"! Huset er bygd i 1921 og hovedhuset har en kjeller (støpt på grunnfjell) på rundt 50m2. Tomtet er skrånet med en brå helning på 10% med en 8 meter fjellskråning ca 4 meter fra inngangen. I tillegg, har huset et påbygg fra 1965, med grunnmur støpt rett på fjell uten graving/spregning slik at kjelleren her var, rett og slett grov! Over den er det plassert en gammel tømra hytta fra 1745 som ga et ekstra fare element i forhold til sprekking. Utfordringer? Ja, det kan man si!

Kjelleren under hovedhuset kunne ikke benyttes da oppussings kostnad knyttet til dette var enorm samt at det er helt ok og daglig brukt til vaskerom, studio og dumping sted for alt annet :-D. Planen derfor ble grovkjelleren under hytta.

Utgangspunktet i kjellern. Litt av en jobb foran oss :-D
    SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-oppussing-6003-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-oppussing-6001-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-oppussing-5997-jpg

Totalt, ble 50m3 fjell fjernet fra kjelleren i løpet av et par måneder samt utvendig drenering rundt hele huset. I tillegg, ble veggen betongsagd for å gi tilgang til hovedkjelleren hvor vindeltrapp til første etasjen blir montert.. etter hvert. Arbeidet foregikk i flere måneder (Feb - April):

Første bilder fra sprekkingsjobben med hydraulisk utstyr... sakte men sikker fremover.. (ikke noe dynamitt Harry her nei!)

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_0927-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_0936-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_0940-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_0910-jpg

Neste steg var hardt arbeid.... Virkelig tungt og hardt arbeid (Blood, sweat and tears!!):

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_0983-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1065-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_0996-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1071-jpg

Og så kom våren og snøsmelting og gjørme!! :-D. Tror du fruen var glad :???:

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1083-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1081-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1080-jpg

Men i vårgjørme kan ulykker skje!

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1216-jpg

Det gikk heldigvis bra med mann og maskin

Men med litt tungskyts gikk det fremover....

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1131-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1140-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1146-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1212-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1215-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1217-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1220-jpg

Men nå begynner arbeidet med kjelleren og kinoen fremover. Sommer er her! Det tunge er nå bak oss. Verandaen er bygd, plenen er lagt og fruen er fornøyd

Jeg må innrømme at jeg er ingen AV ekspert og jeg håper at jeg kan få noe ekspert råd og feedback fra alle de flinke her som kjenner faget :-D! Det er en del konstruksjonsarbeid som må foregå først med gulvlegging, rom i rommet konstruksjon med riktig ventilasjon og isolering (hvor det trengs, mye forsking gjennomført her med Byggforsk!), samt El arbeid, etc men etter å ha lest mange tråder her ser jeg at man må holde tungen i munnen hele tiden for å få riktig resultat.

Det som er en av mine hovedbekymringer er kablene til anlegget. Det er riktig å planlegge nøye her og jeg planlegger at alt skal være skjult selvfølgelig men da må K-rørene være riktig dimensjonerte. Spesielt HDMI kablene har jeg hørt kan være en utfordring. Noe råd her?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål rundt lydisolering. Som dere ser fra bildene, er kjellerveggene isolert med isodren plater slik at man isolere fra utsiden under bakken. Når man har isolerendeplater på utsiden, flytte man kondenspunktet til utsiden av muren og da er det ikke lurt å isolere med Glava på innsiden pga stor fare for fuktskader. Når det gjelder lydisolering av veggene er det noe tips i forhold til dette? Har noen av dere erfaringer dere kan dele her?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemt å nevne! Jeg har planlagt dobbelgipslag på vegger og tak. Jeg er usikker på om jeg skal bruke lydbøyler da takhøyde blir akkurat 2,20m (min BOA standard). Har hørt mye om Green Glue men er usikker også om jeg skal bruke det. Tror det holder med 2-lag gips, men tar i mot tips og råd her. Når det gjelder ventilasjon og mulige lydfeller kunne jeg tenker meg litt råd her også. Har sett RuneW's fantastisk beskrivelse av arbeidet sitt og her var det mye... for å si det mildt. Jeg har 4 luftsjakter, 2 ca. 20cm over bakken på vestsiden av kjelleren som kan være et problem (overvann og snø.... eek) som jeg har tenkt som uttak og 2 på østsiden ca 2 m over bakken som jeg tenkt som inntak. Råd? Mekaniskløsning med El-vifter? Eller vanlig luftventilason med lydisolering?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har materialene kommet på plass. Du kan se inngangen som ble betongsagd gjennom 60cm gammel kjellervegg inntil hovedhuset og vaskerommet. Her skal det bygges ny gang med brann/lyddører og vindeltrapp opp til stuen i første etasjen.

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1363-jpg SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1361-jpg

og ny inngangsdør er installert!

SimonV's hjemmekino i kjeller prosjekt-img_1360-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gudbedre for en jobb du har gjort unna Imponerende.

Ser du har en drøss med spørsmål. Når det gjelder isolering og fukt er det et par eksperter på slikt her inne. Utgangspunktet er jo å sørge for god lufting og ikke stenge fukten inne. Varm luft som treffer en kald overflate = fukt; det er tommelfingerregelen.

Når det gjelder lydisolering er det egentlig bare dine egne ambisjoner som setter grensene. Du kan jo selvsagt følge i RuneWs fotspor mtp. grundighet (lykke til ), men som du er inne på så vil lydbøyler og flere lag med gips spise takhøyde. Ut fra det jeg kan se på bildene, har du ikke mulighet til å benytte noe av bjelkelaget til å gjemme lydbøyler og lekter i, så da vil du jo miste opptil 10 cm takhøyde.

Når det gjelder ventilasjon så må du rett og slett vurdere hvor stort behovet er for lyddemping. Hvor nære naboene bor, hvor høyt du kommer til å spille midt på natta osv. Det kan hende du kan komme langt med noen ventilkanaler med lydfeller i. Men uansett vil jeg absolutt anbefale en vifteløsning, for det blir fort veldig tett luft inne i et sånt rom når projektor og diverse utstyr produserer varme, i tillegg til de som sitter å ser film.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Å gudbedre for en jobb du har gjort unna Imponerende
    Tusen takk for det tols1! Ja, det har vært litt av en jobb men jeg forteller meg selv, "det blir verdt det", hele tiden. Det har blitt mitt "mantra" de siste 5 årene det har tatt for å pusse opp resten av huset fra topp til tå! Nå er det bare det beste igjen

Takk for fornuftige svar. Jeg er livredd fukt da kjelleren har vært et "nightmare" før vi drenerte men det ser og lukter som et nytt hus nå. Jeg har ikke fått så mange svar på tråden ennå slik at jeg har vært i kontakt med en som driver selskapet AVAX i Oslo. Han anbefalte verken Glava eller fuktsperre på innsiden av veggene i det hele tatt! Veggene på utsiden over bakken bør isoleres med Jackofoan XPS plater eller lignende bare. Holder med stenderverk, dobbelgips og god lufting som du selv nevnt. Når det gjelder vifter, kan du anbefale noe?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett andre her inne som har satt opp nytt stenderverk med noen cm. avstand fra murveggen, og satt opp stramme snorer/ståltråder på innsiden av stenderverket, slik at isolasjonen ikke skal sige inntil muren. Litt av utfordringen med kun gipsplater er at veggen kan bli "rumlete", det demper man effektivt ved å ha isolasjon inntil platene. Men det er mulig 2 lag gips blir dødt nok? Men kanskje du kan droppe hele veggen og bare bruke murveggene slik de er? Men du har sikkert planlagt å skjule kabler osv. i nye vegger?

Jeg kjøpte mitt ventilasjonsutstyr på vifter.no. De svarer kjapt på mail (det er jo riktig nok ferie nå så man kan kanskje ikke forvente svar på dagen), er hjelpsomme og har gode priser. Du kan jo tegne opp en skisse av rommet ditt, si litt om bruksområde, eksisterende ventiler osv og sende de en mail. De har det man trenger av vifter, kanaler og lydfeller.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett andre her inne som har satt opp nytt stenderverk med noen cm. avstand fra murveggen, og satt opp stramme snorer/ståltråder på innsiden av stenderverket, slik at isolasjonen ikke skal sige inntil muren.
    Stenderverk hadde jeg tenkt å sette opp i hvert fall 10 cm fra murveggene da de er veldige grove og som du ser på bakveggen, er det satt opp med isodrenplater for å være helt sikker i tilfellet fukt/vann siver inn + ønsker om skjultanlegg. Tilbake til det som jeg har fått beskjed om fra fagpersoner rundt isolering er det ikke så lurt med Glava i tillegg. Når man har isolering både utvendig og innvendig risikere man å flytte kondens punktet inn i rommet. Men jeg forstår det på en måte når man har luftrom mellom isolasjon og kjellerveggen og god lufting. Kjenner du noen som har lagt både utvendig og innvendig isolasjon i kjelleren?

Jeg kjøpte mitt ventilasjonsutstyr på vifter.no. De svarer kjapt på mail (det er jo riktig nok ferie nå så man kan kanskje ikke forvente svar på dagen), er hjelpsomme og har gode priser. Du kan jo tegne opp en skisse av rommet ditt, si litt om bruksområde, eksisterende ventiler osv og sende de en mail. De har det man trenger av vifter, kanaler og lydfeller.
    Kjempe bra! Takk for tipset. Jeg tar kontakt med de jeg!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SimonV
    Stenderverk hadde jeg tenkt å sette opp i hvert fall 10 cm fra murveggene da de er veldige grove og som du ser på bakveggen, er det satt opp med isodrenplater for å være helt sikker i tilfellet fukt/vann siver inn + ønsker om skjultanlegg. Tilbake til det som jeg har fått beskjed om fra fagpersoner rundt isolering er det ikke så lurt med Glava i tillegg. Når man har isolering både utvendig og innvendig risikere man å flytte kondens punktet inn i rommet. Men jeg forstår det på en måte når man har luftrom mellom isolasjon og kjellerveggen og god lufting. Kjenner du noen som har lagt både utvendig og innvendig isolasjon i kjelleren?
    Ja, det blir sikkert litt spesielt siden du har isolasjon utenpå også. Så det er antagelig trygt å høre på fagmann. Det er jo mange som har isolert på innsiden men om de også har isolert på utsiden vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt skummelt er at han også nevnt det med de som har bare knotteplast på utsiden av kjelleren og isolasjon på innsiden også. Det anbefales ikke i det hele tatt hvis man har vært utsatt for fukt fra før. Står i byggforsk sin "bygg rom i kjeller" bok også. Som nevnt flyttes kondenspunktet innvendig og veggen rett og slett svetter pga varme fra rommet når den treffer nullpunktet og med knotteplast på utsiden har vannet ingen andre steder å gå enn inn eller ned. Det hjelper hvis man har drenert under gulvet (det har vi lagd med både drenerings singel, drensrør og 10 cm isodrenplater og fuktsperre) og og ektremt god lufting (i taklister, vifter og god sirkulasjon i rommet). Kanskje noen punkter å ta med andre i forumet! Han fagmannen i AVAX virket ekstremt dyktig med mange årserfaring og hadde god tips og råd.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye som har skjedd på kjellerfronten de siste dagene da feriemodus begynner å slå inn. Reisen til Spania i to uker starter i morgen slik at det blir ikke mye aksjon før august. Setter pris på tilbakemeldinger eller tips fortsatt. Jeg har også startet en ny tråd
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

som jeg også trenger litt ekspert råd om..

God ferie!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering av kjeller

Nå kan der være jeg husker feil, men mener å ha lest i den samme boken som du refererer "Rom i kjeller" at man ved Lecagrunnmur kan isolere 10cm og 5cm ved vanlig mur. Det blir også anbefalt at 1/3 av isoleringen bør være på utsiden og gudene vite hvordan man kan ha 1/3 på utsiden uten å ha isolering på innsiden :P

Du vil også se at det er veldig mange meninger om hvordan isolering skal gjøres i en kjeller:
    • Det er mange som sverger til luftekanaler i bunnsvill og toppsvill slik at luften kan rotere og dermed unngå at klam luft blir fanget mellom isolasjon og mur.

• Jeg har også sett at noen her inne har benyttet seg av knasteplast inn mot yttervegg da det var konkret fare for fukt(Hjalmarjalla sin kino, blir diskutert rundt side 12)

• Fantonald her inne på forumet fikk anbefalt å ha vindduk mot yttervegg slik at fuktighet ikke traff isolasjon, men siden vindduken er diffusjonsåpen så kan den fremdeles puste.

• Personlig så droppet jeg alt slikt fancy taktikk og kjørte med Byggforsk sin anbefaling og satte stenderverk 5cm i fra yttervegg og fylte mellomrommet mellom stendere med 10cm Rockwool helt inn mot yttervegg.(Strengt tatt hadde jeg først 5cm isolasjon, deretter stenderverk og så til slutt 5cm isolasjon) På denne måten så hindret jeg at det er levende material inn mot yttervegg som kan råtne og på grunn av at jeg kun hadde 10cm så skal det ikke være noe problem med kondenspunktet i ytterveggen(Håper jeg)

Jeg har også lest og fortalt av såkalte eksperter at man ikke skal ha fuktsperre når mer enn halve veggen er under jorden.

Lykke til og jeg må si at jeg gleder meg til å se hvilken løsning du går for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •