Er dette en god ide mon tro..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en god ide mon tro..?

Hei!

Jeg er i startgropen når det gjelder mitt hjemmekinorom.
    Rommet er snaut (ca. 12kvm). Jeg er redd jeg kommer til å slite litt med akustikken (refleksjoner).
    Jeg har lyst til å prøve følgende, men vil først høre om noen har erfaring med dette eller som sterkt vil fraråde tiltaket:
    Jeg monterer gardinskinner i taket ca. 5-10 cm ut fra vegg, foran alle vegger i rommet. Fester så gardiner (kanskje scenemolton) på skinnene. Med dette slår jeg 2 fluer i en smekk. Både demping av rommet og blending ( har et par vinduer + lys farge på vegger). Når kinoen ikke er i bruk, kan gardinene trekkes noe i fra slik at rommet ikke blir så dystert og mørkt (da lukter det stjerne i boka fra "sjefen" :-) ).

Noen som har gjort noe liknende og kan dele erfaringer rundt dette? Er det fare for at det kan bli for mye demping med en slik løsning?
    Setter veldig pris på både erfaringer og øvrige tips :-)

mvh

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En runde med gardiner/molton vil ikke på langt nær overdempe rommet.
    For å dempe skikkelig må man til med bassfeller/akustikkplater.

Før du setter i gang med ett evt. dempeprosjekt bør man ta en måling av rommet for å se hvilke problemområder som må jobbes med.

På generelt grunnlag kommer man langt med 50mm akustikkplater montert i 100mm rammer plassert på 1. refleksjoner på vegg og i tak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •