Lydisolering av taket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av taket

Jeg har mitt hjemmekinoanlegg nede i kjelleren. Og tenkte å kanskje lydisolere taket da. Hvilken enkel måte kan dette gjøres på? Uten å rive taket å bygge det opp på nytt. =P så kunne jeg også tenkt meg å isolert døren min. Så lyden ikke kommer så lett ut der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo litt an på hva du skal isolere mot og hvilke lydtrykk det er snakk om. Bass er det vanskelig å stenge inne i kinorommet siden dette setter selve huskonstruksjonen i bevegelse. Da er det egentlig kun flytende tak i lydbøyler eller liknende som gjelder. Det som kanskje kan hjelpe noe er å montere to lag gips med GreenGlue i mellom. Dette har jeg null erfaring med men det er noen her på forumet som har brukt det. Og du kan bruke samme triks på døra, to lag gips med GG mellom. Da må du kanskje også montere på et par hengsler ekstra pga. vekten. I tillegg sette på tetningslister mellom dørblag og karm og fuge mellom karmen og veggen slik at det blir mest mulig lufttett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tols1 skriver er det ingen lett måte å isolere mot lavere frekvenser på.

I taket kan du jo prøve med ekstra lag med gips + greenglue, men jeg er skeptisk til at dette skal gjøre det helt store (selv om jeg er en av de som har brukt GG selv...). Da har jeg mer troen på lydbøyler + 2 lag gips (og kanskje GG i tillegg). Problemet er jo at skal du gjøre det bra så holder det egentlig ikke med å ta bare taket, men "alt"...

Når det gjelder døra, så er det beste (som tols1) skriver å øke massen (husk at hengslene skal tåle vekten!) til dørbladet og sørge for god tetting. En enkel måte å få god tetting på er beskrevet her:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1183479

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •