Tiltak til for bedre lyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tiltak til for bedre lyd.

Heisann . Fikk lyst å teste ulike tiltak for å forbedre lyden i hjemmekinoen osv for å se om lyden faktisk kan bli bedre. Har lest litt om diffusor som vil få et større lydbilde og lyden vil spre seg mer, og jeg har lest litt om absorpsjonsplater som vil dempe lydbølgene fra uønsket refleksjon. Har jeg rett eller har de også flere funksjoner?
    Har også lyst å få tatt i bruk bass-traps, siden bassen som regel er mye bedre i hjørnene enn i sweetspot.
    Har ikke så mye penger så har helst lyst å lage platene og bass-trapsen selv.
    For info så har jeg så absolutt ingen erfaringer eller kunnskap om dette så her må jeg ha deres hjelp om hvilke plater som skal brukes, hvor platene skal plasseres, hva jeg kan bruke til å lage platene og bass-trapsene, osv...
    Har laget en liten oversiktskisse over hjemmekinoen og for flere bilder av rommet, trykk inn på min hjemmekino i signaturen under.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest jeg hører svært lite fra surroundhøyttalerene, uansett om jeg skrur opp til flere hakk høyre dB en hva jeg fikk målt med måleutstyr (mikrofon som fulgte med Yamaha RX-V663). Er det noen tiltak jeg kan gjøre for å få litt mer "futt" i de?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du oppgradere... En sub til vil gi mere og spille på i henhold til kalibrering og x-over setting.

Plassering av frontene.
    Om det er mulig så er den beste plasseringen når du har en likesidet trekant eller da CA 40 graders vinkel i sweetspot.

Om du ikke har gjort det så er det vært og gjøre litt forsking på og flytte sittegruppen litt fremmover og litt bakover og prøve ut om du syns det høres bedre ut.

Plassering av suben er det bare og gjøre noen forsøk på og bedre bassen.

Første refleksonene er gull og få dempet for og bedre lyden.
    Men skal ikke si hva som er best da jeg ikke har gjort annet en og dempe refleksjoner fra frontene på sideveggen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Skal du oppgradere... En sub til vil gi mere og spille på i henhold til kalibrering og x-over setting.

Plassering av frontene.
    Om det er mulig så er den beste plasseringen når du har en likesidet trekant eller da CA 40 graders vinkel i sweetspot.

Om du ikke har gjort det så er det vært og gjøre litt forsking på og flytte sittegruppen litt fremmover og litt bakover og prøve ut om du syns det høres bedre ut.

Plassering av suben er det bare og gjøre noen forsøk på og bedre bassen.

Første refleksonene er gull og få dempet for og bedre lyden.
    Men skal ikke si hva som er best da jeg ikke har gjort annet en og dempe refleksjoner fra frontene på sideveggen
    Har ingen planer om å oppgradere enda. Prioriterer først å få optimalisere rommet best mulig før jeg eventuelt skal oppgradere utstyret. Slik som frontrekka ser ut nå tror jeg er det mest optimale nå og jeg synest lyden er veldig god der jeg sitter i sweetspot.

Men det har seg slik at uansett hvor jeg plasserer subben, så får jeg alltids mye høyere og mer kraftigere bass i hjørnene i rommet enn i sweetspot, og det er noe jeg vil gjøre noe med. Samtidig vil jeg ta i bruk diffusor- eller absorpsjonplater for å kanskje få en enda bedre lyd enn det jeg har nå.

Og som jeg nevnte tidligere; Hvordan kan jeg få litt mer lyd ut av surrounden? Hører sjeldent noe fra de uansett om jeg skrur opp flere hakk mere dB på de enn det jeg fikk på måleresultatet når jeg brukte mikrofonen som fulgte med receiveren. Vil diffusorplater eventuelt funke?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kammmar1
    Har ingen planer om å oppgradere enda. Prioriterer først å få optimalisere rommet best mulig før jeg eventuelt skal oppgradere utstyret. Slik som frontrekka ser ut nå tror jeg er det mest optimale nå og jeg synest lyden er veldig god der jeg sitter i sweetspot.

Men det har seg slik at uansett hvor jeg plasserer subben, så får jeg alltids mye høyere og mer kraftigere bass i hjørnene i rommet enn i sweetspot, og det er noe jeg vil gjøre noe med. Samtidig vil jeg ta i bruk diffusor- eller absorpsjonplater for å kanskje få en enda bedre lyd enn det jeg har nå.

Og som jeg nevnte tidligere; Hvordan kan jeg få litt mer lyd ut av surrounden? Hører sjeldent noe fra de uansett om jeg skrur opp flere hakk mere dB på de enn det jeg fikk på måleresultatet når jeg brukte mikrofonen som fulgte med receiveren. Vil diffusorplater eventuelt funke?

Surround høytalerne er vel ikke så mye mere annet og gjøre en og vinkle de rett mot sweetspot og sikte diskanten inn i ørehøyde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround høytalerne er vel ikke så mye mere annet og gjøre en og vinkle de rett mot sweetspot og sikte diskanten inn i ørehøyde
    Hehe, men det er allerede gjort det også, men ser ikke til å funke så bra :-P

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB måler og sjekk nivå på surround

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB måler og sjekk nivå på surround
    Som jeg har sagt. Jeg har tatt kalibreringmikrofonen som jeg fikk med receiveren, som automatisk måler avstand fra høyttaler til sweetspot, nivået på høyttalerene, osv. Etter kalibreringen blir nivået på høyttalerene satt automatisk til det som er best. Men med det nivået så hører jeg absolutt nesten ingenting fra surround når jeg ser på film, og jeg vil ikke si at det blir noe bedre surround når jeg setter nivået på surrounden til max (+10dB).
    Derfor lurer jeg på om jeg kan ta i bruk diffusorplater?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en rask tur innom biltema fant jeg disse:
    Dempemateriale for høyttalere, 5 stk. - Biltema
    Lyddempingsplate - Biltema

Vilken effekt vil disse ha om jeg bruker de som å dempe i førsterefleksjon?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •