Kunsten i å bygge et hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kunsten i å bygge et hjemmekino

Hei alle entusiaster,

Om 3 uker er det endelig min tur å sette i gang med å bygge kinoen min. Huset er kjøpt, og kjellerrommet er allerede plukket ut. Både lyd & bilde er bestilt, nå gjenstår kun selve byggingen. Og det er her mine spm begynner:

1.) Hvordan anbefaler dere å lydisolere tak og vegger? Rommet er 3,15m x 4,70m. Jeg kan ikke miste for mye i lengde og bredde, og ønsker å sitte igjen med 3,0m x 4,5m. Takhøyden er i 2,25m ca. Denne kan ikke bli lavere enn 2,10m. Rommet over kinoen er stuen, Rommene på siden av veggene er stue og bad (potensiell utleie del i framtiden). Jeg har ikke planer om å ta hensyn til de over (meg selv og samboeren?) og fremtidige leietakere på siden av.
    Har tenkt 70mm rockwool, ett-lags gips. Er det nødvendig med to-lag? Hva bør jeg gjøre?? trenger tips..

2.) Gulv: teppe eller parkett?

3.) Vegger og tak: Har tenkt å kle alt me svart filt som er ugjennomsiktlig. Holder et lag? hjelper tykkelse eller antall lag på lyd eller lydisolering?

Andre ting jeg bør tenke på før jeg setter i gang?

Takker på forhånd for alle tips.

*Bilder av byggeprosessen kommer på AVforum.no - minHjemmekino så fort jeg kommer i gang

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&WThomas
    Hei alle entusiaster,

Om 3 uker er det endelig min tur å sette i gang med å bygge kinoen min. Huset er kjøpt, og kjellerrommet er allerede plukket ut. Både lyd & bilde er bestilt, nå gjenstår kun selve byggingen. Og det er her mine spm begynner:

1.) Hvordan anbefaler dere å lydisolere tak og vegger? Rommet er 3,15m x 4,70m. Jeg kan ikke miste for mye i lengde og bredde, og ønsker å sitte igjen med 3,0m x 4,5m. Takhøyden er i 2,25m ca. Denne kan ikke bli lavere enn 2,10m. Rommet over kinoen er stuen, Rommene på siden av veggene er stue og bad (potensiell utleie del i framtiden). Jeg har ikke planer om å ta hensyn til de over (meg selv og samboeren?) og fremtidige leietakere på siden av.
    Har tenkt 70mm rockwool, ett-lags gips. Er det nødvendig med to-lag? Hva bør jeg gjøre?? trenger tips..

2.) Gulv: teppe eller parkett?

3.) Vegger og tak: Har tenkt å kle alt me svart filt som er ugjennomsiktlig. Holder et lag? hjelper tykkelse eller antall lag på lyd eller lydisolering?

Andre ting jeg bør tenke på før jeg setter i gang?

Takker på forhånd for alle tips.

*Bilder av byggeprosessen kommer på AVforum.no - minHjemmekino så fort jeg kommer i gang

har du mulighet til 2 lag gips, så gjør du det, tar ikke mye ekstra plas anyway!

tak kan du henge i lydbøyler, slik lyd og vibrasjoner ikke forplanter seg, evt gulv kan du legge flytende, dvs ikke i kontakt med vegger!

har du mulighet til å sette opp frittstående vegg, gjør du det. Alt med måte, og avhengig av hvor mye bruksfrihet du ønsker når du er ferdig selvsagt.

selv hadde jeg valgt Parkett/laminat på gulvet på syns skyld, og heller funnet et eller flere store tepper å ha på gulvet både til pynt og funksjon.
    Dette avhenger selvsagt også av om rommet vil bli et hverdagsrom/stue, eller om det er et dedikert rom :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    har du mulighet til 2 lag gips, så gjør du det, tar ikke mye ekstra plas anyway!

tak kan du henge i lydbøyler, slik lyd og vibrasjoner ikke forplanter seg, evt gulv kan du legge flytende, dvs ikke i kontakt med vegger!

har du mulighet til å sette opp frittstående vegg, gjør du det. Alt med måte, og avhengig av hvor mye bruksfrihet du ønsker når du er ferdig selvsagt.

selv hadde jeg valgt Parkett/laminat på gulvet på syns skyld, og heller funnet et eller flere store tepper å ha på gulvet både til pynt og funksjon.
    Dette avhenger selvsagt også av om rommet vil bli et hverdagsrom/stue, eller om det er et dedikert rom :-)
    Har kanskje mulighet til å sette opp frittstående vegg, men må nok ned på 50mm rockwool da. Hva ville du gjort da? 70mm rockwool fra vegg eller 50mm rockwool i frittstående vegg (2-3 cm fra eks. vegg)
    Er ikke opptatt av "utseende" om det er parkett eller teppe. Teppe blir evt av teppefliser så fint blir det nok uansett. Rommet er kun dedikert til kino og lyd, så hvis teppe gir bedre lyd, så ser jeg ikke på parkett engang8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du absolutt gå for teppe. Bare husk at noen teppefliser er elendig på demping av romlyd. Her finnes det mange produkter å velge i. Prat med noen i teppe butikken og få anbefalt noen. Lykke til på ferden til dedikert rom. Blir artig å følge. Morsomt om du la ut noen bilder etter hvert som det blir fremgang i rommet.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, har noen av dere formening om hva filt evt kan gjøre med lyd?
    Jobber i anleggsbransjen så har det meste av tykkelser tilgjengelig. Vil ett lag ugjennomsiktlig være greit på vegger og tak, eller kan evt to lag hjelpe på å isolere mer? Kan for mye være negativt?

Alt A: et lag gips - et lag filt
    Alt B: to lag gips - et lag filt
    Alt C: et lag gips - to lag filt
    Alt D: to lag gips - to lag filt

Rommet er som sagt ca 3,1 x 4,6. jeg skal ha to rader med stoler, på ulike høyder. Bakerste rad er ca 50cm fra bakvegg (4,1m fra lerret) og 20-22cm høyere enn stolene på rad 1. Rad 1 er en god meter foran rad 2 (ca 3,0m fra lerret) . Hvor bør jeg plassere sidehøytalerne og bakhøytalerne? både avstand fra hverandre og høyde ift sittehøyde. Bakerste rad blir mest brukt, og min plass er den midterste bak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med sitterader og sweetspot kan være vanskelig å forutsi.

Mitt rom er litt lenger enn dit, og jeg har ofret ca 1,5 av lengden med falsk vegg. Da kommer fremste rad ca 2,7m fra lerret, som er perfekt for 106" lerret (synes jeg). Da ar jeg plass til å skjule akustikktiltak og høyttalere/projektor, og rommet blir mye mer 'kino' aktig. Bakre seterad blir også inntil bakvegg rent visuelt, selv om det akustisk er 60-70 cm til bakveggen.

Ett lag med scenemolton på vegger er nok til å få det lystett. Hvis du holder scenemolton opp mot en lampe kan du se litt lys gjennom, men det er temmelig tett.

Bakhøyttalerne plasserer du på bakveggen, litt over ørehøyde når du sitter i bakerste rad. Sidehøyttalerne (hvis de er direktestrålende) ville jeg satt på sideveggen, midt mellom radene. Hvis de er dipole blir det litt annerledes, da ville jeg gjort en vurdering etter hvert på hva som blir den primære raden, og plasser de til side for den. Jeg har nemlig mistanke om at den fremste raden blir bedre både lyd og bildemessig enn den bakre. Dessuten er det noe eget med å se film uten noe mellom seg selv og lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det med sitterader og sweetspot kan være vanskelig å forutsi.

Mitt rom er litt lenger enn dit, og jeg har ofret ca 1,5 av lengden med falsk vegg. Da kommer fremste rad ca 2,7m fra lerret, som er perfekt for 106" lerret (synes jeg). Da ar jeg plass til å skjule akustikktiltak og høyttalere/projektor, og rommet blir mye mer 'kino' aktig. Bakre seterad blir også inntil bakvegg rent visuelt, selv om det akustisk er 60-70 cm til bakveggen.

Ett lag med scenemolton på vegger er nok til å få det lystett. Hvis du holder scenemolton opp mot en lampe kan du se litt lys gjennom, men det er temmelig tett.

Bakhøyttalerne plasserer du på bakveggen, litt over ørehøyde når du sitter i bakerste rad. Sidehøyttalerne (hvis de er direktestrålende) ville jeg satt på sideveggen, midt mellom radene. Hvis de er dipole blir det litt annerledes, da ville jeg gjort en vurdering etter hvert på hva som blir den primære raden, og plasser de til side for den. Jeg har nemlig mistanke om at den fremste raden blir bedre både lyd og bildemessig enn den bakre. Dessuten er det noe eget med å se film uten noe mellom seg selv og lerretet.
    Du kom med en del poeng der
    Synes ikke du at 2,7m fra 106" lerret er nærme?
    jeg har ikke bestemt meg enda for at midten på bakerste rad blir min plass, men det "hørtes" naturlig ut. Kanskje det må bli midten foran da.
    Jeg kjører B&W 686 bak, og B&W DS7(trekantet høyalere)) på sidene. For meg virker det som at disse må komme mellom de to radene uansett, rundt samme hengehøyde som de bak

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,7m fra 106" er akkurat passe, synes jeg. Det blir en smakssak, egentlig. Men til og med kona som ikke liker å sitte langt framme på kino synes det er best framme hos oss.

Tanken med dipole bakhøyttalere er at de har et 'nullpunkt' midt på, og det er der man ideelt skal sitte. Med høyttalerne midt mellom radene er ingen av dem optimalt plassert. Derfor jeg anbefaler deg å ha litt fleksibilitet i plasseringen, slik at de kan flyttes til den raden som blir mest brukt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det folk ofte undervurderer når en setter opp et kinorom er behovet for stivhet i konstruksjonen. Den minste svakhet i gipskonstruksjonen og/eller stenderverk kan lett føre til uønskede vibrasjoner og støy. Det samme gjelder for akustikkplater, påpass at de festes på en måte som ikke "gnisser" (ofte er diffusjonsplater laget i isoport...) enten mot hverandre eller mot festetflaten. Dører produserer også ofte "klirr", så her bør en investere i en kraftig dør, gjerne en lyddør, da disse sitter spesielt godt i "rammen".

Det er faktisk overraskende hvor følsomme vi er for "ulyder", det minste avvik som oppfattes som "feil" oppleves gjerne langt sterkere enn lyden for øvrig.

Jeg vil i så måte tro at to lag gips er lurt, dette helst i tillegg til "rom-i-rom" for å unngå både vibrasjoner og forplantning av støyen til resten av huset. Kravet til rommets "stivhet" øker jo mer effekt du legger inn sett i forhold til rommets størrelse, og det er selvsagt bassen som er mest krevende...

Når det gjelder størrelsen på bildet vil jeg si at 2,7 på 106" fungerer fint, men det vil uten tvil oppleves som STORT... Foretrekker du å sitte på fremfre rad på kino er definitivt dette riktig størrelse for deg, er du mer en "midtplassert" fyr kinomessig er nok imidlertid 92" kanskje mer riktig...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke være mer enig med deg der Lygren. Det er helt utrolig hva høye basstrykk klarer å sette i bevegelse. Rommet mitt er bygget som en tanks og jeg har heldigvis ingen problemer der. Men det er andre ting i rommet som klarte å lage ulyder ved å dirre, og det ødelegger hele opplevelsen hvis man ikke blir kvitt det. Et solid montert rammelerret vibrerer litt hos meg så jeg skal sette rammen under litt press på 2 langsider for å avhjelpe det. Jeg måtte også åpne surroundprosessoren og stripse fast noen kabler som dirret der. Så her gjelder det å være grundig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •