Gipsplater på betongvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gipsplater på betongvegg

Jeg pusser opp, og kan løse et par mindre problemer ved å legge gipsplater på en betongvegg. Dette er imidlertid ikke problemer som ikke, med litt fantasi, kan løses enklere og billigere. Lurer derfor på om gipsplatene kan gi andre fordeler som rettferdiggjør arbeid og utgifter.

Det dreier seg om den veggen i stuen der musikkanlegget skal stå. Veggen skiller leiligheten fra naboen.

Spørsmålet er kort og godt, om 13 mm gipsplater på denne veggen vil ha noen betydning for lydforholdene i rommet, og/eller lydgjennomtrengning til naboen -- i forhold til "veggfornyer" eller annet tynt underlag på betongen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne veggen stor? Er den ikke alt for stor vill jeg dekket hele veggen med lydplater ala rockwool sine. 5cm lydplater på hele som du trekker med den fargen du ønsker, da har du tatt mye lydstøy til naboen pluss dempet mye av romklangen i rommet. Bør absolutt vurderes

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Er denne veggen stor? Er den ikke alt for stor vill jeg dekket hele veggen med lydplater ala rockwool sine. 5cm lydplater på hele som du trekker med den fargen du ønsker, da har du tatt mye lydstøy til naboen pluss dempet mye av romklangen i rommet. Bør absolutt vurderes
    Det er ikke plass til noe sånt. Har ca 2 cm å gå på i forhold til fast inventar.

Grunnen til at jeg vurderer å legge gips, er at jeg ellers må fore ut et par kontakter og la en kabel løpe utenpå veggen. Med gipsplater kan jeg ha kontaktene i flukt med veggen, og legge kablene i slisser.

Det er altså i utgangspunktet ikke snakk om noe akustisk tiltak. Lurer bare på om platene kan ha noen positive effekter i så måte.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt av samme problemet som deg her, veggene mine er betong med strie utenpå. Jeg vurderer også å legge noe utenpå av kosmetiske grunner, da strietapeten min har begynt å løsne flere plasser. Ser helt forjævlig ut. :-P

Lydmessig inne i rommet tror jeg ikke det har noe å si, refleksjoner vil du få uansett - om du ikke bruker rockwool akustikkplater som nevnt tidligere. Som lydisolering til naboer mm hjelper det nok noe, alt som legger til masse/volum på vegger vil dempe lydgjennomtrenging ut, særlig hvis du bruker f.eks greenglue eller andre limtyper med lyd-dempende egenskaper. Hvor mye det er snakk om er det neppe noe fasit på, men alle monner drar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Jeg vurderer også å legge noe utenpå av kosmetiske grunner, da strietapeten min har begynt å løsne flere plasser. Ser helt forjævlig ut.
    Stria må ned om du skal legge noe nytt på veggen.

Men det pleier å være lett å rive strie av betong. Mye verre med gipsvegg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres egentlig ut som det er dette du trenger om du vil fornye betongveggen din, rehab-gipsplater. De kan både skrus og limes direkte på eksisterende vegg, og er kun 6,5mm tykke.

Holder selv på å pusse opp for tiden, og har benyttet de selv. Genialt når man vil ha nye vegger, men har lite lyst til å rive ned alt som allerede sitter der. De er ganske enkle å arbeide med i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det høres egentlig ut som det er dette du trenger om du vil fornye betongveggen din, rehab-gipsplater. De kan både skrus og limes direkte på eksisterende vegg, og er kun 6,5mm tykke.
    Trenger 13 mm på den veggen jeg nevnte. Men disse kan være aktuelle på etpar andre vegger.

Takk for tips.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •