Blokkleilighet - stuekino - planleggingsstadie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blokkleilighet - stuekino - planleggingsstadie

Hei!

Whats up today: Ønsker innspill på valg av konstruksjon.

Har brukt mye tid de siste månedene på å lese meg opp, og avforum er utvilsomt en stor inspirasjonskilde.

Jeg holder for tiden på med å rehabilitere ei blokkleilighet. Siden det er bad/kjøkken jeg jobber med nå, blir det mest planlegging av stue som står på agenda ifht hjemmekino. Leiligheten er på 67 m^2 og stua er på 20,5 m^2. Blokka er oppført i 1954 og er i all hovedsak bygd av betong. Det er stua som blir hjemmekinoen, men det blir en stue med hjemmekino, og altså ikke motsatt, som nok endel kunne tenkt seg...

Stua før jeg har gjort noe(trykk for å se større bilde):

Sketchup-tegning med mål(trykk for å se større bilde) (pappeskene er badegolvet som er blitt knust vekk):

Siden jeg er i planleggingsprosessen er det endel research som må gjøres / spørsmål som må besvares. Jeg velger derfor å dele opp mitt prosjekt i noen kateogorier:

Valg av konstruksjon:
    I en blokkleilighet må lydisolasjon prioriteres høyt. Leiligheta har naboer mot øst og vest, samt under. Over leiligheta er det råloft med boder.
    Alle vegger i stua er betongvegger med unntak av deler av ene langvegg. Lettveggen står mot eget soverom. Det vurderes for tiden mange tiltak for å få et godt lydisolert rom. Målet er å unngå å miste alt for mye areal, derfor droppes trolig rom i rom løsning. Murveggene ser ut til å være 28cm tykke, og etasjeskillerene/tak er av betong.

Følgende planlegges utført:
    - Fjerne alt elektrisk og trekke opp nytt jordet anlegg
    - Fjerne gipsplater/stenderverk, bygge opp nytt stenderverk med lydbøyler mot betongvegger og vegger som totalt bygger like mye som en 3" vegg. Doble gipsplater utenpå stenderverk.
    - Fjerne golv, slik at en kommer ned til betong-etasjeskiller.
    - Bygge opp nytt golv med trinnlydplater eller Silencio som underlag til parkett. Trolig dobbelt lag med trinnlydplater, parkettunderlag og lønneparkett.
    - Feste lydbøyler i betongtak og bygge nytt nedsenket isolert tak av gips.
    - Bygge ny lettvegg mot soverom
    - Sette inn lydisolert innerdør mot gang
    - Gjøre noe med murvegg/pipe, kle inne? Har egentlig lyst å ha muligheten til å sette inn en ovn, men ser at det kanskje kan by på problemer mtp lydisolering mot naboer som er tilkoblet samme pipa.

Diffusjon/absorbasjon:
    Har lest litt om dette i det siste. Det frister å få plass god diffusjon, men stua må ser bra ut. Jeg ser at det blir vanskelig å kombinere diffusjon og utseende. Det blir et parkettgolv av lønn og et tilnærmet helt firkantet rom med gipsvegger. Derfor bør en vel gjøre noen tiltak for å få god lyd i rommet.

Komponentvalg lyd/bilde:
    Kommer mer senere, trolig kjøper jeg endel nytt/brukt. Den gamle ASK C60 prosjektøren blir hvertfall byttet ut... Tenker å få på plass romkorreksjon(lyd) ved hjelp av pc - Har pr i dag:
    - Hjemmelagde høyttallere front (byggesett)
    - Yamaha 6kanals DTS-EX 100W reciever
    - Billig sony-skvip som bakhøytallere
    - Gammel sony dvd-spiller
    - Foreløpig på ønskelista et par brukte B&W Nautilus 804 ev 803

Lys:
    Tenker å benytte elko wireless som kan fjernstyres med fjenkontroll. I neste steg skal lyset integreres med pc(backend/server) slik at ved pause av film ol dimmes lyset opp. Finnes det andre alternativer som er bedre egnet til integrasjon mot pc, som ikke er alt for dyrt? Tenker i første omgang kun lysstyring, automatikk av varme ol blir droppet om det koster noe særlig. Usikker på om jeg bør gå for spotter i taket, eller tilrettelegge 2-3 vanlige takbokser.

PC/automasjon (backend):
    Pr nå tenker jeg:
    Gigabit kablet nettverk cat5e / 802.11n trådløst
    Vmware virtuell server plassert i bod som inneholder
    - Linux filserver
    - Mythtv backend m/tuner for kabeltv og/eller parabol

Har ikke landet på valg av hardware, tenker trolig intel siden intel sine hovedkortden er bra mtp ytelse i nettverk (i linux). Er også usikker på hvilken lagringsløsning jeg bør gå for. Har behov for ca 4Tb lagring, og vurderer en raid løsning, dedikert nas er uaktuelt grunnet for lav ytelse.

PC/stue - Multimediesenter (frontend):
    Macmini el appletv(hacket+HD hardwaremod) med XBMC eller mythtv eller boxee. Siden det er ønskelig å få et bra resultat utseendemessig prioriteres små bokser som ser bra ut, fremfor en stor stygg og bråkete pc. Er usikker på hva som kan bli en bra fjernkontroll. iPhone?

Budsjett:
    skal prøve å legge inn litt her. Venter på å motta regninger fra rørlegger/elektriker. Når jeg har fått på plass litt mer kostnader(bad/kjøkken) seg jeg hvor mye som er mulig å bruke på hjemmekino Alt utføres av meg selv, men med litt hjelp fra familie/venner. Derfor, ttt... Tipper at jeg bør beregne ca 25-30k til bygging av stue, og forhåpentligvis minst det dobbelte til oppgradering av eksisterende lyd/bilde komponenter.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi startet på rivingen, noen bilder:
    Blokkleilighet - stuekino - planleggingsstadie-dsc_9912-jpg
    Det er viktig å ha det gøy..
    Blokkleilighet - stuekino - planleggingsstadie-dsc_0005-jpg
    Vist her er stue sett fra soverommet. Lettveggen mellom stue og sov er fjernet for å bygge nytt flytende gulv. Ny vegg vil komme ca der pappkassene står ut fra murenden som stikker ut.

Litt konkretisering:

1: Hvordan kan en best løse lydisolering av murveggen(se tegning i første post) ved pipe for å ivareta lydisolering og helst beholde muligheten for ovn.

2: Er det lov å kle inne(stue-delen av) ei pipe som er integrert i murvegg? Pipen er tilgjengelig fra både soverom og stue.

3: Er det like viktig å lydisolere yttervegg mot fasade som innervegger mot naboer (i en blokkleilighet)?

4: Anbefales trinnlydplate eller silencio som lyddemping i et golv?

5: Har noen gode anbefalinger til kabelgater el for å få på plass fleksibel kabling i ei 20kvdt leilighet, hvor en ønsker all kabling skjult?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ser ut som et spennende prosjekt jeg vil følge med på. HVor i landet blir dette bygget? Lekt ned taket rund 3-4 cm så kn du ha downlights. Koster ikke noe særlig å få det opp i den stua. X-comfort er vel den enkleste og greieste løsningen med tanke på styring via fjernkontroll/PC. SKal det styres via PC må du ha et spesielt program som jeg ikke husker akkurat i hue hva koster og heter.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du anbefaler med andre ord X-comfort over elko wireless?

Alt er ikke gjennomtenkt enda, har bla ikke tenkt om jeg bør dele opp lyset i taket i soner. Om jeg har en fjernkontroll som styrer lyset ved hjelp av ir eller rf, bygger jeg bare en ir/rf sender som kobles til pc(som sender ut de samme signalene som fjernkontrollen), og styrer lyset ved hjelp av lirc el i linux. Ved å bygge en slik løsning står en veldig fritt til hvilket merke/leverandør en kan velge. Regner imidlertid litt knot for å få opp løsningen, så et ethernet-basert system hadde nok klart vært å foretrekke. Mistenker at USA er kommet lengre enn oss her.

Taket skal lektes ned med lydbøyler ca 10 cm, det gir to klare fordeler, unngå varmetap og lydisolering. Som en del av den jobben kan en selvsagt også tilrettelegge for spoter, som jeg har gjort på badet. Men du tror spoter er klart bedre enn noen takpunkt for tradisjonelle lamper?

Leiligheten ligger i Ålesund.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bli mye støy for naboene under byggeprosessen, for håpe dempingen veier opp for det

Har man forresten lov til å gjøre denne type inngrep i blokkleiligheter uten tillatelse?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer konkret, hvilke typer inngrep tenker du på?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rive ned vegger og bytte ut stendere og slikt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rebop
    Du anbefaler med andre ord X-comfort over elko wireless?

Alt er ikke gjennomtenkt enda, har bla ikke tenkt om jeg bør dele opp lyset i taket i soner. Om jeg har en fjernkontroll som styrer lyset ved hjelp av ir eller rf, bygger jeg bare en ir/rf sender som kobles til pc(som sender ut de samme signalene som fjernkontrollen), og styrer lyset ved hjelp av lirc el i linux. Ved å bygge en slik løsning står en veldig fritt til hvilket merke/leverandør en kan velge. Regner imidlertid litt knot for å få opp løsningen, så et ethernet-basert system hadde nok klart vært å foretrekke. Mistenker at USA er kommet lengre enn oss her.

Taket skal lektes ned med lydbøyler ca 10 cm, det gir to klare fordeler, unngå varmetap og lydisolering. Som en del av den jobben kan en selvsagt også tilrettelegge for spoter, som jeg har gjort på badet. Men du tror spoter er klart bedre enn noen takpunkt for tradisjonelle lamper?

Leiligheten ligger i Ålesund.

Får å unngå de dyreste løsningene er x-comfort bedre kontra elko sålenge du skal styre via pc. Nå kjenner ikke jeg til alt av muligheter når det gjelder styring med fjernkontroll og diverse, finns sikkert mye spennende, men x-comfort er et bra og stabilt system.
    Jeg villle smelt opp downlights med en gang og delt de inn i et par-tre soner. Øker verdien på leiligheten og koster ikke så himla mye mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sålenge man ikke rører bærevegger kan man vel gjøre som man vil. Har ikke hørt noe annet. Jeg er usikker ang takhøyde, men holder man seg innenfor måla som forkriftene sier så går nok det bra å.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Som Hoistad88 sier så er det ganske avgjørende om en ønsker å gjøre noe med bærende konstruksjon eller ei.

Jeg har valgt å ikke røre den bærende konstruksjonen, som er av betong, og da revet lettvegger og stenderverk mot yttervegger, som heller ikke er bærende.

En annen ting en skal passe seg for er å opprettholde branncellene/etasjeskillere ok, om en velger å trekke kabel mellom etasjer skal det brannsikres der en har trukket. Det jeg er mer usikker på som jeg ikke har fått undersøkt godt nok enda, er hva som er lov å gjøre med murveggen hvor pipa er endel av veggen. Lydmessig ville det vært en fordel å kle hele greia inne, men jeg er usikker på om det lar seg gjøre. Det er brannreglene som bestemmer her. Før jeg har bestemt meg for hva jeg vil gjøre, skal jeg nok ha funnet ut hva som er lov/ ikke lov.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoistad88
    Får å unngå de dyreste løsningene er x-comfort bedre kontra elko sålenge du skal styre via pc. Nå kjenner ikke jeg til alt av muligheter når det gjelder styring med fjernkontroll og diverse, finns sikkert mye spennende, men x-comfort er et bra og stabilt system.
    Jeg villle smelt opp downlights med en gang og delt de inn i et par-tre soner. Øker verdien på leiligheten og koster ikke så himla mye mer.
    Ok, takk for tips. Skal undersøke med elektrofirmaet som skal godkjenne leiligheta. Får lov å gjøre endel av arbeidet selv, men vi har ikke snakket om stua/alternativene jeg ønsker å gå for der.

Vil du anbefale led-spot, eller er det fortsatt for dyrt? Prøvde noen philips-spoter jeg likte veldig godt, men tipper de er i dyreste laget. LED er utvilsomt fremtiden mtp varmetap, levetid, strømforbruk osv. Bare fordeler

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tips. Skal undersøke med elektrofirmaet som skal godkjenne leiligheta. Får lov å gjøre endel av arbeidet selv, men vi har ikke snakket om stua/alternativene jeg ønsker å gå for der.

Vil du anbefale led-spot, eller er det fortsatt for dyrt? Prøvde noen philips-spoter jeg likte veldig godt, men tipper de er i dyreste laget. LED er utvilsomt fremtiden mtp varmetap, levetid, strømforbruk osv. Bare fordeler
    LED er jo klart det nyeste og helt klart mest strømsparende og har en lang levetid. Men de avgir fremdeles litt varme over slik at du må kasser.( med mindre det er betong over og ikke noe isolasjon rundt. De koster også fremdeles en del.

Jeg la akkurat nå i vinter opp downlights i en blokkleilighet for en kamerat. Der brukte vi en type som heter Junistar fra merke SG. Disse er billige og bra samt pene å se på. Disse er 12V 20w. Be behøver ikke kasser og trenger kun 35mm klaring. HVis du ikke skal investere masse kroner ville jeg gåttt for de.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker primært å legge opp 230v spoter, trolig standard halogen og heller bytte over til led når jeg får penger til det/prisene har falt. Noe må jo nedprioriteres for at budsjettet skal gå opp.

Men som elektriker, vil du heller anbefale 12v enn 230v?

Min mistanke er at et fancy el-anlegg med flere soner ikke nødvendigvis drar masse opp pris ved evt videresalg, en bygger det mest for egen velvære, eller tror du motsatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les er for diskusjon om 12v eller 230v :wink:

Downlights: 12V eller 230V

Og dessuten så har man lov til å legge opp lavvoltssiden av 12V selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg anbefaler 12V pga du får bedre effekt av de. Altså de lyser bedre på max. Men 230 er jo enklere og legge opp med tanke på disse henger sammen serie. Men da MÅ du ha kasser eller som sagt tidligere kun betong over og ingen isolasjon. DA mister du kanskje litt av lydisoleringen opp? Har ikke greie på lydisolering. Hehe.TRekker kanskje ikke prisen opp mye, men litt. Du får jo en mer helhet i stua en kun med et par takpunkter.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serie vs parallell ifht å koble de opp spiller ingen rolle, det jeg syns betyr noe er at jeg kan unngå den trafoen som jeg i utgangspunktet ikke ønsker å ha. Trafo er en ekstra dings som kan gå i stykker, jo ferre slike ekstra dingser, jo bedre.

Sett i forhold til lydisolering har jeg lest meg frem til at du har rett. Jo ferre hull en lager til elektrisk installasjon, jo bedre. Men, om en gjør en bra jobb med å fuge/bygge tette bokser tror jeg en taper lite på å lage hullene.

Jeg legger opp rør/trekker kablene/tilrettelegger spot-boksene som jeg vil selv, så tror ikke det skal bli så ille dyrt å få elektrikerene til å gjøre resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serie vs parallell ifht å koble de opp spiller ingen rolle, det jeg syns betyr noe er at jeg kan unngå den trafoen som jeg i utgangspunktet ikke ønsker å ha. Trafo er en ekstra dings som kan gå i stykker, jo ferre slike ekstra dingser, jo bedre.

Sett i forhold til lydisolering har jeg lest meg frem til at du har rett. Jo ferre hull en lager til elektrisk installasjon, jo bedre. Men, om en gjør en bra jobb med å fuge/bygge tette bokser tror jeg en taper lite på å lage hullene.

Jeg legger opp rør/trekker kablene/tilrettelegger spot-boksene som jeg vil selv, så tror ikke det skal bli så ille dyrt å få elektrikerene til å gjøre resten.

Ser poenget ditt Dette var som sagt kun min mening, men fins jo masse løsninger og folk foretrekker forskjellig men bruk PLS90 kabel

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg takker stort for alle synspunkter / meninger, spesielt fra fagfolk!

Må vedgå at jeg ikke husker hva den kabelen som jeg har brukt sålangt( har lagt opp 6stk spoter til badet) til spotene heter, men den er av spesiell type fordi den skal tåle ekstra mye varme. Fikk den av elektrikerene, så tror nok det skal gå bra 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg takker stort for alle synspunkter / meninger, spesielt fra fagfolk!

Må vedgå at jeg ikke husker hva den kabelen som jeg har brukt sålangt( har lagt opp 6stk spoter til badet) til spotene heter, men den er av spesiell type fordi den skal tåle ekstra mye varme. Fikk den av elektrikerene, så tror nok det skal gå bra 8-)

Da er det nok PLS 90 du har fått av han. en hvit med to ledere. Fortsett å bruk den

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger spent med på prosektet ditt
    Har nettopp flyttet inn i en blokkleilighet selv. Tror den er bygd rundt 50-tallet om jeg husker riktig. Betong alle veiene og lytt som bare det. Leiligheten ligger i første etg, med kjeller under, nabo vegg i vegg med stua og en nabo over. Resten er vegger ut mot fasaden og litt inn mot trappeoppgangen.

Jeg er fysen på å lydisolere selv, men har ingen kunnskaper om det, så jeg er spent på å se hvordan det går for deg. Den tidligere eieren har lektet ut stua ca 20mm fra betongen og lagt panel utenpå, for å få lagt kabler inni vegge. Dessverre lydisolerte ikke han med det samme

Om jeg skal gjøre noe så blir det nok å lekte ned taket og isolere det, samt veggene. Siden du har et lignende prosjekt på gang så blir dette veldig spenende å følge med på

Lykke til!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •