Blokkleilighet - stuekino - planleggingsstadie - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjekt å se at flere viser interesse. Før jeg opprettet tråden var jeg overrasket over at jeg ikke klarte å finne andre liknende prosjekt. Det kan ta sin tid desverre, men håper resultatet blir bra!

Jobber parallellt med kjøkken/bad/stue for tiden, og snart er ferien over... Det hjelper om ikke annet at flisleveransen(bad) er godt forsinka. I løpet av helga skal jeg rive resten av stua, slik at jeg snart er klar til å bygge. Først ut er golvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på. SKulle gjerne gjort det samme med min leilighet for har samme problem som deg.

Det får bli kanskje i neste leilighet i og med at den jeg bor i nå kun har ett soverom og jeg ser ikke meg selv bo der i så veldig mange år til.

Lykke til med prosjektet og håper du blir fornøyd med resultatet

Hiv ut mange bilder så hjelper det oss som skal i gang senere engang og som ikke har kjellere, store hus eller garasjeloft å bruke på slikt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, enig i at det hadde vært fint med mange bilder! Gjerne nærbilder av lurer løsninger osv, slik at man har mer å gå på enn forklaring. Jeg har ikke lest så veldig mye på dette forumet, men fra forum generelt sett føler jeg at folk legger ut mye oversiktsbilder, men glemmer å ta de viktige nærbildene.

Stå på!

Newcomer escapereality sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

blokk

er elektriker, vinyl fan og blokk eier.

har lenge drømt om lydisolering av blokk leil, men ikke gjort det. kostnad vs gevinst vs hvor lenge jeg gidder å bo i blokk.

noen momenter:

jeg ville tenkt nøye igjennom huller i lydhimling, spotter krever mye plass og lekker nok meget lyd, evt bygget doble gips kasser i himlingen med muffer for trekkerør utformet slik at muffer er tett.
    en påveggs løsning med direktekoblet spotskinne, pr/xp kabel i trekkerør avsluttet over himling, hvor hullet i gipstaket for ledning er fuget veldig nøye ville vært enkel, pen og god løsning. finnes mange tøffe skinner om man begynner å lete i katalogene til el grossisten.
    bunn og toppsvill ville jeg annlagt på remse av lydtrinnsmatte eller tilsvarende og vurdert løsninger for mest mulig seperasjon mellom betong vegger og (lyd) gipsvegger. f,eks å feste bunnsvill mellom 2x1'' kledd med lydtrinnsmatte.
    en galning her på forumet brukte lydbøyler på gulvet i garasje kinoen, 40/40 cm avstand, spongulv oppå, fuget mot vegg, blir våt i buksene av å tenke på det. husk ventilasjon og lydfeller.

lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det no her da? Fått gjort noe?

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status

Takk for innlegg! Setter stor pris på at dere viser engasjement!

Beklager stort, men jeg poster bilder i slutten av neste uke...(når jeg kommer hjem fra Oslo)

Off topic: Siden sommerferien (hvor jeg skrev flesteparten av innleggene), har jeg ramlet tilbake til en særdeles hektisk hverdag. Ettersom jeg har (og fortsatt) jobber 100%(og vel så det) i Oslo, er det bare i helgene jeg har tid til å jobbe med leiligheten(som befinner seg i Ålesund).

Må vedgå at jeg hadde ambisjoner om å oppdatere status oftere enn hva som har skjedd i det siste. Men samtidig var det aldri aktuelt å lage en runew tråd.

Det er bad og flislegging jeg jobber i hovedsak med nå, og at jeg antar det ikke har vært så interessant å få info om. Men et lite tips til flislegging:
    Ikke velg store fliser (40 til 60cm), rette kanter på flisene, og små fuger (2mm), om du ønsker at flisleggingen skal gå raskt unna. Så kan du gjette hva jeg valgte...

On topic: Siden sist har jeg i stua revet vekk alt ned til betongen og fått bygd opp ferdig det flytende gulvet. Gulvet ble bygd opp med:
    - Lecakuler som avretting for en skjev etasjeskiller
    - dobbelt lag 20mm trinnlydplater, selvsagt lagt med ingen overlappende skjøter
    - 22mm sponplater limt med pu-lim og bunnfyllingslist (rund skumgummipølse) rundt kanten av rommet.

Stenderverk stue:
    Jeg har i det siste brukt litt tid på å klare å bestemme meg for stenderverkets tekniske løsninger. Noen momenter:
    - Luftspent himling forplanter mindre lyd enn lydbøyler
    - Et luftspenn krever gjerne stor dimensjon på materialet, om lysåpningen( i mitt tilfelle 4,4m) er stor. Med en stenderavstand på 60cm(cc 60cm) må en fort opp i 5" eller 6" materiale. Et alternativ ved en slik løsning er t eller h bjelke som en bygger selv.
    - Isolering(himlling) mot råloft lønner seg varmemessig, jo mer jo bedre
    - Takhøyden må føles passlig, for lav er ikke bra og for høy er lite miljøvennlig / dyrt å holde varmt.
    - Ifht takhøyde er det en fordel å holde seg til standardmål dvs 2,39 - 2,4m Jeg er blitt fortalt at bla skyvedørsgarderober er mye billigere i standardstørrelser (2,39-2,4m).
    - Det er ikke lov å kle igjen pipe, medfører at jeg ikke får en komplett rom i rom løsning.
    - Vindu er pr nå festet i betongkonstruksjon, kan medføre forplantniger av lyden

Teknisk har jeg bestemt meg for å løse stenderverk / kontruksjon slik:
    - Vegger: 2"3" 1cm fra betongvegger. Festet i det flytende gulvet, og ikke festet i taket. (blir stivt nok så snart gipsplatene er festet)
    - Himling nedfelt med glava lydreduksjonsbøyler type d.
    - Dobbelt lag med gips i himling
    - Dobbelt lag med gips på vegger
    - Vanlig innedør, men av god kvalitet og med pakninger i dørkarm.
    - Ikke spoter i taket i stua
    - to til tre elektriske takpunkt, hvor en har fuget godt takpunktene godt.
    - Takhøyde 2,39 - 2,4m

Dette blir dessverre ikke en "perfekt" konstruksjon, ettersom pipa ikke blir kledt inne. Håper er at det allikevel skal være godt nok. Alternativt kan en bygge en stålkonstruksjon rundt pipa, som er mulig å fjerne ved en evt inspeksjon fra feier/brannvesen.

Forøvrig, denne ukes spontaninnkjøp på Lyd/bilde fronten: AppleTV

Newcomer escapereality sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takpunkt

vurder nøye om du virkelig har behov for boks på takpunktene og hull i taket. nye el forskrifter anbefaler å ikke bruke lampepunkt som koblingspunkt pga varme, så dermed vil et enslig fremlegg fra bryter med en kabel være ok+. spikerslag i taket er tingen.
    lykke til.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •