Lyddemping/ akkustikkoptimalisering av kombinert rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddemping/ akkustikkoptimalisering av kombinert rom.

Hei ! vil nå begynne å utforske verdenen innenfor akustikk og lyddemping, og vil ha hjelp av dere medlemmer for å få dette best mulig.

Trenger hjelp til:
    1. Plassering av plater / feller

2. Link/anbefalinger til produkter jeg burde bruke

3. Generelle tips til utførelse, eller andre råd som er lur å følge!

Høytalere i front er plassert ved vegg lengs vekk fra skuepungt

Innhuk i bakkant er en seng.

Link til min profil(for å se mer nøyaktig plassering av høytalere ol.):
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/xcinck

PM meg med mailadd. hvis jeg skal sende dere SketchUp skissen for å forklare bedre. Er selv helt ny for programmet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig og bra er en viktig ting å tenkt på her, har lite erfaring, og rommets utforming gjør at det no aldri blir "aukustisk perfekt"

Har knotet litt rundt, å fått laget noen komponenter, samt lastet ned det flest andre. Her er noen bilder:

Setter pris på alt av svar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ? har lite peil med tanke på rommet's utforming.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vrient å gi noen fasit, men tommelfingerregelen er jo å begynne med 1.refleksonene, jeg tipper du vil merke store forskjeller allerede der. Særlig siden høyttalerne står såpass nære sideveggen. Det vil selvfølgelig alltid være et spørsmål om man bør benytte diffusorer eller absorbenter. Personlig er jeg absorbenttype. Akustikkplater kan man kjøpe for noen hundrelapper og trekke kjapt med stoff, mens diffusorer blir dyrere å kjøpe eller mer tidkrevende å lage selv.

Men du har en "hik" i enden av rommet som vi ikke ser på bildene. Er dette bare et tomrom? Med vindu?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp bass som er det vanskeligste å gjøre noe med, bør dette rommet kunne fungere bedre enn mye annet. Med så mange flater som ikke er paralelle og samtidig så mange forskjellige dimensjoner på rommet bør de stående bølgene være rimelig godt spredt.

Start med plasseringen av fronthøyttalerne. Symmetrisk plassering ifht til sidevegger er en fordel, avstand til frontveggen kan også gi store forskjeller bare ved å flytte noen cm. Påse at avstand til sidevegg og frontvegg ikke er den samme.

Kjøp en pakke med 5cm Rockwool akustikk plater og begynn som tols1 nevner med å plassere de i 1. refleksjonspunktene. De finner du ved å få noen til å holde et speil inntil sideveggene slik at du ser høyttaleren i speilet fra lytteposisjon. Det samme kan du gjøre i taket. På gulvet kan et teppe gjøre underverker.

Akustikk platene absorberer lyd men dog ikke så lavt i frekvens. Det er mest diskant og øvre del av mellomtonen du får roet ned.

Diffusjon kan også være en god løsning, og det kan gi overraskende gode resultater bare ved å plassere slike ting som bokhyller og store planter på strategiske steder.

Enkelt sagt er et nakent rom med glatte harde flater det verste for akustikken. Mykere flater absorberer lyd og møbler og annet stasj fungerer som diffusorer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du egentlig med kombinert rom?

Min første tanke var at hvis du med kombinert rom mener kombinert kino/oppholds-rom, så bør du vokte deg for å overdempe det, siden da blir det direkte ubehagelig som oppholdsrom (slitsomt å snakke sammen).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tolks1: Den lille "hik"'en om jeg fårstår deg rett, er det en skrivepult som går langs ved et stykke. Den er omtrent 3 m lang, og har noen hyller under. det er derfor høytalerne er plassert litt til venstre side.

norcad:
    Noen fast størrelse jeg burde ha på dempeplatene ?
    Noen vits å sette dempeplater rett bak høytalerne ?
    Det er spessielt diskanten jeg vil få roet, merker at denne kan bli litt slitsom ved musikkspilling.

RuneW:
    Tja, siden jeg har sengen min i den innhuken (på den beleilige størrelsen 150 x 200 ) ser jeg på det som et kombinert rom. Har å en skrivepult der inne.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tar en titt inn på presentasjon av kinoen din under minHjemmekino så er det mye du kan gjøre for å forbedre lyden din lenge før du kan tenke på akustiske tiltak. Slik du har senter høyttaleren din plassert får den utrolig mye refleksjon fra stereobenken din, samt den komponenten som står på siden av den. Videre kan du jobbe med plassering av fronthøyttalerne dine, slik det ser ut på bilde står de langt fra på samme plass på hver sin side. Disse tingene har mye mere å si en hva de akustiske tiltakene kan hjelpe deg med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene lyver litt på hvordan fronthøyralerne er plassert, det er faktisk i lik avstand fra center i center (Knis) Hvordan skal jeg minske refleksjonene fra center ? HTPC som var den store svarte komponenten på høyre side er plassert på gulv under forsterker nå. PS3 står enda ved siden av, bør denne flyttes ned ?

Takk for tipset BEF

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xcinck
    Bildene lyver litt på hvordan fronthøyralerne er plassert, det er faktisk i lik avstand fra center i center (Knis) Hvordan skal jeg minske refleksjonene fra center ?
    Dra den fram til framkant av benken.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xcinck
    norcad:
    Noen fast størrelse jeg burde ha på dempeplatene ?
    Noen vits å sette dempeplater rett bak høytalerne ?
    Det er spessielt diskanten jeg vil få roet, merker at denne kan bli litt slitsom ved musikkspilling.
    Rockwool leverer platene kun i 60 x 120cm såvidt jeg vet.
    Demping bak høyttalerne kan være en vits det, men neppe for diskanten sin del. Da er det 1.refleksjonene du må ta.
    Har du harde flater både på gulv og i tak kan det være største synderen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at frontene står likt i forhold til senter høyttaleren din, men de har ikke godt av å stå helt inntil stereobenken din. La dem stå slik at dem får luft rundt seg. Alle høyttalere trenger luft rundt seg for å kunne levere god lyd. Jobb litt med plasseringen av dem og prøv å vinkle dem litt inn mot lytte posisjon. Skulle jeg dempet noe i rommet ditt ut i fra de illustrasjonene du har laget, ville jeg dempet langs kne veggen i front og sideveggene ca 50cm framfor front høyttalerne, ville brukt en plate på 60x120cm som jeg hadde montert stående på veggen 60cm opp av gulvet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •