Taitas nye hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Taitas nye hjemmekino

Hei! Nytt hus er kjøpt og didikert kinorom er nå blitt en mulighet. Ser det er mange spennende byggetråder her. Rommet jeg hadde sette meg ut var noe smalere enn jeg hadde håpet. Målene er nå bredde 2,8 m * lengde 3,6 m. Lengden kan jeg enkelt utvide til drøyt 5 m. Hva tror dere om størrelsen på rommet? Blir det for smalt med 2,8 meter?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har så mye peiling, men "big boysa" her som har breie rom, har kinoplass til mange.

2.8m burde holde til 2-3 plasser i bredden.

*følge med på bygging*

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Hei! Nytt hus er kjøpt og didikert kinorom er nå blitt en mulighet. Ser det er mange spennende byggetråder her. Rommet jeg hadde sette meg ut var noe smalere enn jeg hadde håpet. Målene er nå bredde 2,8 m * lengde 3,6 m. Lengden kan jeg enkelt utvide til drøyt 5 m. Hva tror dere om størrelsen på rommet? Blir det for smalt med 2,8 meter?
    Kinoen min er 2,6m x 4m. Har satset på litt luksus og komfort med en to-seters Stressless, men med annen sofaløsning hadde det fint vært plass til fire-fem seter.

Bildemessig sitter jeg knapt 3 meter fra et 90" lerret, og det gir fin filmopplevelse syns jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt denne størrelsen på rom tidligere. Gikk supert med 2-3 seter og litt over 3 meter fra lerret til sofa.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se det er andre som får det til i små rom. Det jeg er mest spent på er hvordan det vil slå ut på lyden å ha frontene så nær sideveggen (noe de nødvendigvis må være for å ikke dekke til et lerret). Har en 12" SVS som jeg tenkte å få plassert bak i kinoen. Det burde vel funke greit?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt leking med SketchUp er dette er foreløpig utkast. Dog noe minimalistisk

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Godt å se det er andre som får det til i små rom. Det jeg er mest spent på er hvordan det vil slå ut på lyden å ha frontene så nær sideveggen (noe de nødvendigvis må være for å ikke dekke til et lerret). Har en 12" SVS som jeg tenkte å få plassert bak i kinoen. Det burde vel funke greit?
    Du kan jo ha lydtransparent lerret og høyttalerene bak lerretet. Da får du både bredere lerret og høyttalerene litt bort fra veggen.

Jeg syns det funker greit med høyttalerene inntil veggen, ikke at jeg har så mye valg akkurat... Kjører Audyssey romkorreksjon, og har målt frekvensresponses med REW, og syns kurvene ser helt OK ut. Høres bra ut gjør det også, jeg har dog bedre øyne enn ører for å si det sånn

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er absolutt et godt alternativ med lydtransparent lerret.

Dere som har erfaring med slikt hvor gode er disse? Jeg kommer også til å bruke rommet som et lytterom til musikk. Jeg skulle jo tro at det ville gi en liten degradering i lyden?

Går slike lerret også ut over bildekvaliteten, eller er de like gode som andre lerretter?

Hvordan pleier man å gjøre det med veggen rundt et lydtransparent lerret?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •