Diffusor eller absorbentplate??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diffusor eller absorbentplate??

Som det fremgår av tittel her så vurderer jeg å prøve noen akustiske tiltak for få litt mer bredde i lydbildet her!
    Som dere ser er den ene høytaleren plassert alt for mye inne i et hjørne her,men det er dessverre kun denne muligheten jeg har for tiden!

Jeg sliter ikke med slitsom diskant her,for rommet er ganske bra dempet,med mye gardiner,teppe på gulv,og masse møbler!

Så hva burde jeg gå for - absorbent el diffusjon?
    For det blir jo kun den ene høytalerens førsterefleksjonpunkt,da den andre ikke har noen sidevegg!

Vil jeg få et bredere stereoperspektiv med noen av disse tiltakene?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får definitivt et større lydbilde av diffusjon, i følge mine erfaringer i alle fall.
    menne... til bare en høyttaler? ikke prøvd... innrømmer skepsis... men prøv.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skummel
    du får definitivt et større lydbilde av diffusjon, i følge mine erfaringer i alle fall.
    menne... til bare en høyttaler? ikke prøvd... innrømmer skepsis... men prøv.
    Takker for svaret!
    Javel,så du mener det er diffusjon som er veien å gå ja?
    Ja er litt dumt at høytalerene må stå som de står,men derfor blir det kun den ene dette er aktuelt for!
    Den andre HT står jo 4-5 meter fra vegg,så da er det vil liten vits med noe sånne tiltak ??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke prøve deg frem litt med ting du sikkert har hjemme, f.eks. et teppe som du bretter sammen til 5 cm tykkelse, en madrass eller liknende, og plassere på veggen mellom høyttaleren og sofaen, bare for å se om det hjelper. Et akikkelig absorbsjonsmateriale vil i så fall bli ennå bedre siden det har jevnere absorbsjon over et større frekvensområde enn madrasser og tepper.

Men du kan jo lese litt rundt på Studio construction & acoustics - Gearslutz.com eller Acoustics Forum • View forum - Discussion for å se om det finnes noen tommelfingerregler for diffusjon vs. absorbsjon.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å måtte si det, men i ditt tilfelle vil ikke akustiske tiltak kunne hjelpe. Høyttaleren er nød til å ha noe luft rundt seg for å kunne spille bra. Så vis du ikke kan gjøre noe med plasseringen din, så spar de pengene du hadde tenkt å bruke på akustiske tiltak!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Beklager å måtte si det, men i ditt tilfelle vil ikke akustiske tiltak kunne hjelpe. Høyttaleren er nød til å ha noe luft rundt seg for å kunne spille bra. Så vis du ikke kan gjøre noe med plasseringen din, så spar de pengene du hadde tenkt å bruke på akustiske tiltak!
    Ser den, men hvis dette er hans absolutt eneste mulighet, så kan kanskje en akustikkplate hjelpe litt. Men noe godt stereoperspektiv vil man ikke få uansett.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bredde som er målet her da, og da hjelper det lite med en absorbent, difusjon er veien og gå... er juksemaker selv, difuserer som gal.

men med høyttalerne plassert som de er er jeg skeptisk til resultatene... men det er verdt et forsøk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bredde som er målet her da, og da hjelper det lite med en absorbent, difusjon er veien og gå... er juksemaker selv, difuserer som gal.

men med høyttalerne plassert som de er er jeg skeptisk til resultatene... men det er verdt et forsøk.
    Jeg er litt nysgjerrig på hva som er best når, og har ikke testet forskjellige løsninger i praksis. Men jeg har jo absorbenter i kinoen. Utfordringen min er noenlunde lik trådstarters (om ikke i like ekstrem grad), i og med at den ene høyttaleren står ca 1 m nærmere sidevegg enn den andre. Effekten av absorbenten er hvertfall at lydbildet blir bredere i den retningen hvor høyttaleren står nære veggen, lydbildet strekker seg forbi veggen, og forskjellen i høyttalerplassering blir mer utlignet.

Men det er mulig at en diffusor gjør denne jobben ennå bedre?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du noen linker eller resultater som bekrefter det du sier her?
    Slik jeg ser det mener du og en del andre at stereobredden krymper pga absorpsjon fordi de omdanner en del av lyden til varme.
    Jeg vil si det er motsatt, at den feilaktige feedbacken man får fra sideveggene får stereobildet til å klappe sammen, dette kan man i stor grad motvirke med absorpsjon. Har akuratt samme erfaringen som tols1, når man setter opp plater mot den nærmeste veggen får man plutselig en ekstra meter eller to i den retningen og lyden er mye mer frigjort fra høyttaleren.

Ellers er jeg helt enig i at høyttalerne må uansett få mye mer luft enn i dette tilfelle.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for tilbakemeldingene folkens:-D
    Ja jeg har prøvd å sette opp en finerplate,og hengt et tykt teppe over denne,og jeg synes faktisk det hjalp en del!!
    Er fullstendig klar over at denne HT plasseringen er så langt fra optimal som man kan komme!
    Har laget meg noen lange kabler,og prøvd forskjellige plasseringer i stua her,funnet ut hva jeg mangler spesielt på bredde for å si det sånn
    Så det er ikke viljen til å flytte på ting det står på,men har dessverre ikke mulighet til å ha det annerledes her nå,men vil jo gjerne prøve å gjøre det beste ut av det!
    Ser det er delte meninger om dette,og det var kanskje ikke uventet,hehe!
    Snakket med en på AV-shop,som mente diffusor var veien å gå,men jeg var litt skeptisk til svaret,og derfor spurte jeg her!
    Har liksom litt på feelingen selv,at absorbent er best,siden jeg syns det teppe-forøket hjalp noe!

Bare kom med flere innspill:-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har du noen linker eller resultater som bekrefter det du sier her?
    Slik jeg ser det mener du og en del andre at stereobredden krymper pga absorpsjon fordi de omdanner en del av lyden til varme.
    Jeg vil si det er motsatt, at den feilaktige feedbacken man får fra sideveggene får stereobildet til å klappe sammen, dette kan man i stor grad motvirke med absorpsjon. Har akuratt samme erfaringen som tols1, når man setter opp plater mot den nærmeste veggen får man plutselig en ekstra meter eller to i den retningen og lyden er mye mer frigjort fra høyttaleren.

Ellers er jeg helt enig i at høyttalerne må uansett få mye mer luft enn i dette tilfelle.

hehe, lek og lær er det jeg driver med og er på ingen måte guru...heck, det står ikke det under avataren min heller. akkurat nå har jeg ikke noe lyd rom ettersom jeg er på flyttefot og kommer til å være det en stund, men jeg hadde en del eksperimentering med både absorbasjon (aner ikke merket, men det var lånt fra en kompis som hadde overskudd...kjøpt fra big dipper.) som jeg satte bak og ved første refleksjonene. resultatet var et noe større stereobilde men ikke i nærheten av det jeg fikk når jeg gikk over til diffusjon.
    det jeg har hatt en stund er DIY difusjon, skal gjøre en investering og faktisk kjøpe noe i neste omgang. ingen linker, ingen henvisninger. men hva finner man ikke på youtube?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt :-P
    Fikk lyst å teste ulike tiltak for å forbedre lyden i hjemmekinoen osv for å se om lyden faktisk kan bli bedre. Har lest litt om diffusor som vil få et større lydbilde og lyden vil spre seg mer, og jeg har lest litt om absorpsjonsplater som vil dempe lydbølgene fra uønsket refleksjon. Har jeg rett eller har de også flere funksjoner?
    Har også lyst å få tatt i bruk bass-traps, siden bassen som regel er mye bedre i hjørnene enn i sweetspot.
    Har ikke så mye penger så har helst lyst å lage platene og bass-trapsen selv.
    For info så har jeg så absolutt ingen erfaringer eller kunnskap om dette så her må jeg ha deres hjelp om hvilke plater som skal brukes, hvor platene skal plasseres, hva jeg kan bruke til å lage platene og bass-trapsene, osv...
    Har laget en liten oversiktskisse over hjemmekinoen og for flere bilder av rommet, trykk inn på min hjemmekino i signaturen under.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •