Spikring av huntonitt veggplater - Krav til spiker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikring av huntonitt veggplater - Krav til spiker?

Jeg har tidligere lånt meg en Dewalt spikerpistol av en kompis, og jeg lurer i den anledning på om den kan brukes til å montere huntonitt veggplater?

Det er denne pistolen jeg har lånt: http://www.dewalt.no/powertools/prod...catno/DC618KB/
    Jeg vet man egentlig skal bruke skruer eller kramper, men kan et høyere antall spiker kompansere for mindre "hold"?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har brukt krampepistol selv og aldri testet med dykkertpistol, men er skeptisk til om spikeren fort kan skvise ut eller ødelegge platekanten slik at både holdet blir dårlig og monteringen vanskelig.
    Men det kan man vel fort teste ut, og holder falsen på plata sitter det godt nok vil jeg tro.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt begge deler, både kramper og spiker. Pass på å stille inn pistolen slik at spikrene ikke går lenger inn i falsen i platen enn nødvendig. Går spikrene for langt inn blir det for dårlig hold. Lurt å spikre litt tettere også enn med kramper.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde også stiftepistol, men ble stekt anbefalt klammer. Dette var til både veggplater og takplater.

Fant en billig sak på Jula til noen hundrelapper.

Klammerpistol for trykkluft 1/4"

Har fungert utmerket fram til nå, har brukt ca. 5000 skudd.

De selger forøvrig også Senco.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg tester med dykkertpistol, så får jeg heller sette flere "skudd"
    Ved å korte ned avstanden til eks. 150 mm mellom dykkertene så burde det vel bli mer enn nok hold.. ?

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Vil absolutt anbefale kramper ,mye bedre hold. Dykkspiker har lite motaksevne
    og anbefales ikke til noen typer plater.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei
    Vil absolutt anbefale kramper ,mye bedre hold. Dykkspiker har lite motaksevne
    og anbefales ikke til noen typer plater.
    +1

kramper er tingen.
    Dykkspiker vil heller ikke klare å dra platen skikkelig inn til stender om det er litt ujevnheter i veggen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    +1

kramper er tingen.
    Dykkspiker vil heller ikke klare å dra platen skikkelig inn til stender om det er litt ujevnheter i veggen.
    Det er jo bare en fordel!
    Veggen blir rett selv om stenderen er krokete, og platene er mye enklere å få sammen. :-D

Er enig i at kramper drar veldig mye bedre enn dykkert, men på veggen er det jo begrenset hvor svinaktig godt det behøver å sitte. Til takplater derimot hadde jeg ikke turt å stole på dykkert.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er jo bare en fordel!
    Veggen blir rett selv om stenderen er krokete, og platene er mye enklere å få sammen. :-D

Er enig i at kramper drar veldig mye bedre enn dykkert, men på veggen er det jo begrenset hvor svinaktig godt det behøver å sitte. Til takplater derimot hadde jeg ikke turt å stole på dykkert.

Hehe, joda jeg ser poenget ditt.
    Men de fleste trykker plata inn mot stender før de skyter fast. Med dykkert vil platefalsen da komme rimelig fort ut igjen om det er skjevheter..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god info her. Jeg antar at det beste faktisk er å prøve på et kapp eller noe, så ser jeg fort hvor godt platene sitter. Alternativt kan jeg supplere med noen skruer også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg er overrasket over hvor godt disse dykkertene faktisk sitter. De har jo et lim på seg som ser ut til å smelte på vei inn i underlaget, slik at dykkerten limer seg fast. Kramper er sikkert best men jeg ville tippe at tett nok (10-15 cm) med dykkert også holder til formålet. Kunne kanskje også slenge på litt lim på stenderne, da sitter de hvertfall.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Må si jeg er overrasket over hvor godt disse dykkertene faktisk sitter. De har jo et lim på seg som ser ut til å smelte på vei inn i underlaget, slik at dykkerten limer seg fast. Kramper er sikkert best men jeg ville tippe at tett nok (10-15 cm) med dykkert også holder til formålet. Kunne kanskje også slenge på litt lim på stenderne, da sitter de hvertfall.
    Da tenker du på "spikerpistol-dykkert" ? Jeg har ikke tenkt på at de har lim på seg eller noe, men de sitter jo festet sammen før man skyter de, så det er jo et poeng

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, spikerpistoldykkert, sånne sammenlimte flak med "spiker". Jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle dette med smeltelimeffekten, men det var en snekker som nevnte det for meg. Men noe må det være som gjør at de sitter så sinnsykt godt. Det er jo nesten umulig å trekke de ut igjen uten at de ryker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jepp, spikerpistoldykkert, sånne sammenlimte flak med "spiker". Jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle dette med smeltelimeffekten, men det var en snekker som nevnte det for meg. Men noe må det være som gjør at de sitter så sinnsykt godt. Det er jo nesten umulig å trekke de ut igjen uten at de ryker.
    Jeg har også merket behovet for en god tang når spikepistolspikrer skal fjernes

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden

Fant en billig sak på Jula til noen hundrelapper.

Klammerpistol for trykkluft 1/4"

Har fungert utmerket fram til nå, har brukt ca. 5000 skudd.

Coop OBS har også en kombinert dykkert/krampepistol til 400,-. Har en selv, skutt flere tusen kramper og dykkert og den fungerer upåklagelig. (Så lenge den får en skvett olje i ny og ned)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg festet flere plater med dykkerter, og det fungerer upåklagelig. Jeg tviler vel på at platene løsner med det første

Den ene veggen i rommet er mur, så her er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre, men jeg tror nok jeg prøver å lime platene med Tec7 el.likn. En kompis limte plater på mur og sa det fungerte greit. Hva tenker folket her om det?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liming med tec7 går helt fint, hvertfall om muren er noenlunde slett og fin.
    Jeg pleier i tillegg å sette en slagplugg i topp & bunn av platen slik at den ikke siger når jeg klemmer på plass neste plate.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat satt opp 60 mdf-plater i to rom. Du må uansett ha dykkertpistol fordi du oppe og nede på plata ikke får krampene gjennom hele plata og inn i stenderverket. ( i alle fall ikke med min krampepistol - Gebe m/ trykkluft) Jeg har kjørt dykk oppe og nede, og kramper i fjæra/platekanten.

Drit i Tec7 - det er helt latterlig priser på det. Koster fort 140 kr patronen. Kjøp Biltemas snekkerlim (olviengrønn patron), koster 30 kr patronen. Jeg har gjort tester med både dette limet, Casco Superfix og Tec7. For dette formålet duger biltema limet helt supert. Dersom betong/murveggen er skeiv, så plata buler ut på midten, eller oppe/nede når du trykker den inntil - sett den i press med noe billig tynne lekter,gamle lister du kapper i passe lengder, takpresser (får du også biltema) e.l.

cozmo

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!

Jeg har allerede noe Tec7 liggende, så da er det nok greit å bruke opp dette før tuben(e) likevel tørker

Godt tips å sette et par murskruer gjennom platene i topp og bunn. Alternativt så finnes det jo murspiker også. Noen som har erfaring med det?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for tips!

Jeg har allerede noe Tec7 liggende, så da er det nok greit å bruke opp dette før tuben(e) likevel tørker

Godt tips å sette et par murskruer gjennom platene i topp og bunn. Alternativt så finnes det jo murspiker også. Noen som har erfaring med det?
    Da må du frem med borhammeren, plugger og drit. Så støver det på veggen, og du må vaske bort støvet, ellers får ikke limet heft. Mye hassle...

Om du ikke har noen takpresser e.l kan du kanskje bruke limpistol for å skaffe den umiddelbare heften slik at silikonlimet kan få herde i fred.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •