Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 38 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass

Innholdsfortegnelse:

Maling av taket
    Besøk hos BEF
    Alkar får hjelp av sjefen
    Vegger og vannkanal malt
    Trikker'n ordner nettverk i kinoen
    Bakveggen settes opp
    Lagt opp rør og isolering
    Kabeltrekking
    sette opp lerretet
    DIY centerstativ
    Premiere
    Tanker rundt akustikk
    Lister
    DIY Stereobenk 1
    Kabelkaos ryddes opp i
    Første screenshot
    HTPC på plass
    Begynner så smått å fikle med XBMC
    DIY Stereobenk 1 - belysning
    DIY Stereobenk 1 - skjule ledninger
    XBMC virker!
    Besøk av BEF - innstillinger
    XBMC for dummies
    Akustiske tiltak
    Orden på fjernkontrollene
    Ny Sub i huset, og det er ikke bare moro enda!
    XBMC - Lydspor trøbbel
    Omorganisering og ombygging av bakvegg
    Trekking av akustikkpanel
    Nye Målinger med suben i fremre høyre hjørne
    En takk og Basstrøbbel
    Noen erfaringer og tanker om videre oppgraderinger
    Legger suben ut på torget
    En Solid Oppgradering
    Lek med kamera
    Screenshot Bonanza
    Slik tok jeg screenshots
    En Gledelig Oppgradering
    Demping av Lysrefleksjon
    1 inn - 10 ut
    Effekt på plass

Hei Alle sammen! Nå har jeg vært en del inne på forumet det siste halve året for å sanke informasjon og inspirasjon til å bygge en liten dedikert kino i kjelleren hos oss. I vår hus stand er det kun meg og madammen, sammen med to flotte hunder, så vi trenger egentlig ikke all plassen...

Allikevel var madammen en smule negativ til å "ødelegge" (har du hørt på makan!) en stue med å lage kino, men da jeg nå sitter i et støvrosa kontor blei hun allikevel nødt til å si slaget som tapt, da jeg evt ville begynne å være med å bestemme designet i resten av huset. Play your cards right! Litt om meg også. Jeg er helt fersk i faget, men smelta for rommet til en god venn da han fikk satt opp en ti ganger råere kino enn det som kommer her. Mitt mål med kinoen min er å prøve å gjøre det så bra som overhodet mulig, til tross for et relativt labert budsjett. Akustiske tiltak vil bli prioritert, og nyere og tøffere utstyr vil komme med tiden. Før jeg fikk sansen for hjemmekino, så har det egentlig vært hunder (vorsteh) og kampsport som har stått mitt hjerte nærmest. Ellers så jobber jeg som fysioterapeut, og trener litt med vekter. Det var vel en kjapp intro syns jeg.

Etter noen måneder på forumet har inspirasjonen vokst seg større enn ventet, og om en liten uke kan jeg forhåpentligvis begynne å bygge et eget dedikert gutterom. Planen har hele tiden vært å holde prisen under 50.000 for alt, men grunnet en ikke helt planlagt vannskade som vi ikke visste noe om kan det se ut som om kinoen får svi litt, men dette vil bare bety at oppgraderinger vil komme med tid og stunder. Rommet vil uansett bli ca 287 cm x 320 cm så totalt vil det kun bli ca 9m2, og da er det ikke noe vits i fullstendig overkill heller.

Jeg har nå vært flink gutt og lagt av penger til vannskaden, og fått kjøpt inn følgende utstyr:

Dynavoice S-5 pianolakkerte fronthøytalere 2 stk (Byttet til Klipsch RF-62)
    Dynavoice C-5 pianolakkert center (Byttet til Klipsch RC-64)
    Dynavoice Magic FX-4 Ex black pianolakkerte surround høytalere 4 stk
    XTZ 99W8.16 sort pianolakkert sub (Byttet ut med SVS PC12 nsd dsp)
    Denon AVR 1910 Reciever (salg på HiFi-klubben)
    Benq W600 HD ready Prosjektor

3 seter Reclinersofa er bestilt og kommer først om 5 uker.
    Jeg kjøpte også inn 35 meter Proson High Performance høytalerkabel, og 5m kabel til sub'n samt en bøtte med bananplugger som når jeg tenker meg om kan bli teit i og med at høytalerene blir veggmontert...

Ellers så var planen egentlig å kjøre Klipsch og svs på høytalerfronten og Onkyo på recieveren, men disse planene falt i vasken. Planen var også å kjøre 5.1 oppsett, men nå blei det 7.1 istedet med mindre høytalere da jeg ble anbefalt å prøve å fylle rommet så godt som mulig med lyd i og med at det er så lite.

Forsøker å legge inn noen bilder her nå av hvordan det var, og av innkjøpte varer.

Alle gode råd og tips tas imot med STOR entusiasme, og jeg vil også sende en takk til Tols1, TomRon, Denonbuster, BEF og Roffe for at dere har tatt dere tid til å svare på spørsmål jeg har hatt frem til nå (det kommer fler...)

Slik så det altså ut frem til igår. (Første forsøk på å legge ut stort bide)
    -img_1358-jpg

Og her er et bilde av høytalerene pent voktet av vår yngste prinsesse
    -img_1354-jpg

Og ferdig pakket opp
    -img_1361-jpg

Håper dette går knirkefritt! God Pinse til alle sammen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere bilder for å illustrere hva som er her og hva som kommer.

Mybook Worldedition 2 TB NAS disk (ikke fornøyd og vurderer en annen)
    -nas-jpg

Og her er den bestilte sofa'n. Den er sweet! Og dødsgod å sitte i. Denne er bestilt på bohus, og fås nå for beskjedene 10.000 kroner. Wife Approved!
    -reclinersofa-jpg

Prosjektoren er liten og fin. Litt bråkete, men jeg tror det går fint.
    -benq-w600front-jpg

Og bak er det to HDMI kontakter også
    -benq-w1000-jpg

Denon Recieveren liker jeg veldig godt
    -denon_avr1911-jpg

Og selvfølgelig er PS3 med
    -sony_playstation_3-jpg

Og denne lille HTPC'n vil bli kjøpt inn snart tenker jeg
    -htpc-jpg

Også vil jeg levere en liten takk til daglig leder på Surround.no for enestående service, og retter samtidig en takk til gutta på Hi-Fi klubben på grensen som var usedvanlig hjelpsomme til tross for mitt beskjedene kjøp. Begge disse vil jeg bruke igjen!

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette alkar. Blir spennende og følge med i tråden din.Lykke til.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, kompis! Dette skal bli moro. Det blir jo ikke det heftigste oppsettet da, men uansett så er jeg nødt til å komme igang nå, ellers så tviler jeg på at det i det heletatt kan komme til å bli noe av. Ser at du også bor på Flateby! Godt at det er flere av oss her ute med denne interessen.

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et sted må man jo starte,og dette er jo en grei start det,men du får nok besøk av spøkelse etter hvert du også,som så mange med denne interessen får.Har flere kamerater med denne uhelbredelige sykdommen. :-D.så du er ikke alene nei.Hva slags planer har du for rommet ditt da ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk: Her kommer det flere bilder etterhvert, men planen er å skille av disse 9 kvadratmeterene med en gipsvegg og dette blir bakveggen i kinoen. Denne veggen skal dempes med akustikk plater. Huset er et gammelt murhus, og grunnet at vi har pusset opp store deler av overetasjen fra bunnen av, er det veldig godt isolert pga varmetap. Dette har hatt en fordelaktig funksjon på lyden, da den ikke bærer så veldig godt opp. Derfor gidder jeg ikke å styre med noen lydtett dør, men jeg ønsker en vegg så jeg kan montere bakhøytalerene på veggen uten at kabler syns. På gulvet regner jeg med at det kommer et eller annet teppe, men her er jeg rimelig blank for øyeblikket. I utgangspunktet ville jeg også prøve å lage skråkasser for lyden sin skyld, men dette lar seg ikke gjøre pga en kasse til vannrør, og et vindu som går helt opp i taket. Er forresten ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med taket, men det skal iallefall ikke være hvitt...

I denne kanalen går vannet til hele huset. Teit løsning, men vanskelig å få gjort noe med nå... Bildet er tatt fra den andre siden av stuen, og veggen vil komme rett før vannrørene, så de blir inni kinorommet.
    -img_1371-jpg

Fargevalg: Sort frontvegg. Grå vegger og tak. Hvite lister.

Lyskontroll: Det blir bare ett vindu her, så det blir en rullgardin og vanlige gardiner utenpå. Av belysning så kommer det til å bli noe diskret ihvertfall.

Ventilasjon: Det er en eksisterende lufteluke, samt et stort vindu, så det skal bli godt ventilert. Varme kommer fra en panelovn, og fra peis i rommet ved siden av.

Denne peisen (vedovnen) er veldig god, og den blir i stua ved siden av kinorommet.
    -img_1372-jpg

Rack: Planen er å sette alle komponenter langs en vegg med en DIY hylle over for at det skal bli kosmetisk pent.

Bruksområdet vil hovedsakelig være en og annen god film, og kanskje litt mer PS3 spilling. Madamen er hekta på hotel cesar og en del andre serier som jeg glatt klarer meg foruten, så det blir nok noen timer i denne hulen. Min svigerfar kommenterte idag at hemmeligheten til å forbli gift med samme dame er tid for seg selv (blant mye annet), så det blir nok noen lykkelige timer her nede sammen med bikkjene tenker jeg!

Sender et bilde av den påståtte vannskaden også. Vi har også sjekket bak kjøleskapet, og vi finner ingen fukt men takstmannen står på sitt. Jeg får besøk av en ny kar til uka som skal ta en titt på det med ordentlige måleutstyr, for jeg misstenker at denne takstmannen vi hadde var mest opptatt av å komme seg på ferie til syden. Ser du noen antydning til fukt...?

-vannskade-jpg

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt jobb foran deg ser jeg,men blir nok bra når du blir ferdig.Hvor stort lerret skal du ha?.Så veldig god ut den Recliner sofan.Angående vannskade er jeg nok feil person og spørre, er ingen håndverker, men ser jo veldig rart ut at det skal være noe fuktskade der.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nå hele den "renna" på høyre side av kjøleskapet. Om det er dårlig tapetsert eller om det er fukt-skade kan man ikke vite utifra bildet tho.

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på den jeg og, men det kan vel også bare være en skygge eller ?

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann

Det blir spennende å følge med på prosjektet ditt alkar.Lykke til videre.
    W blir nok kjempefornøyd skal du se. Det ble hun ihvertfall her i gården.
    Nå er jeg igang med oppussing av kjøkken og stue.Må vel få inn litt elektronikk der etterhvert også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av To.H
    Litt jobb foran deg ser jeg,men blir nok bra når du blir ferdig.Hvor stort lerret skal du ha?.Så veldig god ut den Recliner sofan.Angående vannskade er jeg nok feil person og spørre, er ingen håndverker, men ser jo veldig rart ut at det skal være noe fuktskade der.
    Ja det syns jeg også. Sofaen gleder jeg meg virkelig til å få i hus. Måtte inngå et kompromiss med madammen her om at jeg ikke fikk lov til å gå bemerkelsesverdig opp i vekt... Hu er jo ærlig ihvertfall! Angående lerret så er jeg litt i villrede der enda, men det blir antakeligvis rammelerret på 92". Det dekker store deler av veggen, men høytalerene får fortsatt luft til veggen, så jeg tror det er den beste løsningen. Trodde det skulle bli for stort, men man trenger ikke å flakke med blikket på denne sitteavstanden, så da er det iallefall greit i første omgang.

Sitat Opprinnelig postet av Blackkoz
    Du har nå hele den "renna" på høyre side av kjøleskapet. Om det er dårlig tapetsert eller om det er fukt-skade kan man ikke vite utifra bildet tho.
    Det er det som jeg syns er rart, fordi jeg har tatt av lista og fått en kompis som er rørlegger til titte på det. Bak kjøleskapet var det noen hybelkaniner, men ingen fukt, så derfor vil jeg sjekke på nytt med ny måling. Jeg syns det er rart om det skulle komme fuktskade her da vi helrenoverte kjelleren i 2007. Hadde vært kjekt om jeg fikk lyst på kinorom allerede da. Den "renna" veit jeg ikke hvordan har havnet der, og jeg så det ikke selv før nå. Gikk akkurat ned og sjekket, og den er ikke synelig nå ihvertfall. Uansett så skal det bli godt å få en sum å forholde seg til. I verste fall kan det jo hende at det blir grusomt dyrt i og med at vi la opp ny kloakk og fult kjør for noen år siden. Dette er jo gjort av fagfolk da, så jeg får håpe det rett og slett er feil eller kun en ubetydelig skade. Det er jo også verdt å merke seg at det ikke er noe vann i denne veggen... Vi hadde derimot en vannskade i etasjen over for et år siden, og da tok vi å byttet alle rør og sluk, samt reiv baded til grunnen og bygde opp fra start. Dette blei takstmannen informert om, så kanskje det er noe "rester" herifra, men det burde jo ha tørket etter et år?!

Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Det blir spennende å følge med på prosjektet ditt alkar.Lykke til videre.
    W blir nok kjempefornøyd skal du se. Det ble hun ihvertfall her i gården.
    Nå er jeg igang med oppussing av kjøkken og stue.Må vel få inn litt elektronikk der etterhvert også.
    Takk for det, og takk for kjapt svar på mailen jeg sendte deg! Fruen i huset blir nok fornøyd. Planen er å diske opp med Dirty Dancing og American Idol på storskjerm, så da må det jo bare mye goodwill å hente!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, du har hvertfall et veldig greit utgangspunkt siden du ikke trenger å gjøre så fryktelig mye med rommet En liten innsats med bakveggen, maling osv så er jo mye gjort.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God dag, god dag du! Nei det er ikke så voldsomt mye som skal gjøres egentlig, men i og med at det er jeg som skal gjøre det, så kan det fort by på en god latter. Er ikke noen byggmester enda, men planene er i allefall klare. Til og med tegnet de ned (men ikke i sketchup...) for meg selv. Gleder meg til å gjøre noe nede i allefall. Idag tok jeg meg tid til å demontere skapene og hyllene som stod der. I morgen blir det lang dag på jobb og stabling av ved til den store gullmedaljen, men alt jeg gjør før søndag teller egentlig bare som bonus.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Renna" ved siden av kjøleskapet er enda nærmere undersøkt og dette er kun skygge fra kanten på kjøleskapet. Fagfolket har nå vært her, og ingen fuktskade kunne måles så vi har nå tatt kontakt med takstmannen igjen. Vi fikk til og med en beklagelse, og beskjed om at han har rota mellom to hus så nytt besøk av takstmannen ventes fortløpende. Nå har vi jo papirer på at alt er i orden, så da har jeg jo faktisk råd til å lønne meg selv for å bygge kino! Det er ikke verst bare det!

Ellers kom madammen med et sterkt ønske om en basskasse til igår. "Sånn at lyden også kommer frem til hennes plass" Hu er kanskje inne på noe der, i og med at det bare er en sub der inne...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig det som slo meg også, at den "renna" kanskje bare var en refleksjon fra kjøleskapet. Men så flott at alt er i orden.

Men da er det bare å få kjøpt en "basskasse" til så kona blir fornøyd

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven....W som etterlyser mere bass....tøft !

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WAF og surround

Jeg tror egentlig bare chicks'a later som de ikke digger hjemmekino... Da slipper de tross alt å betale for herligheten. På en måte er dette det samme som jeg gjør på støvsuginga. Gjør du en crappy nok jobb, så gjør sjefen det helst selv.

Neida, jeg er snill sånn altså. Men jeg må si jeg måtte spørre to ganger om hun mente alvor, eller om det bare var en spøk...?! Hun var dønn seriøs, så jeg må nok kjøpe en til når kinoen er oppe og går.

Men du Tols1... Jeg har skjønt at et lite rom kan være fordelaktig for dypbassen, men den blir igjen veldig lett å plassere i rommet. Tror du en sub til vil gi en bedre lydopplevelse? Sånn jeg tenker så er det jo mange som prøver og feiler voldsomt før de velger hvor bassen skal stå. Hos oss blir det inntil hjørnene der jeg har stikkontakter. Ka du tru?

Og et spørsmål angående surround bakhøytalere. Grunnet den søyla og en dør vil ikke sofaen stå sentrert i rommet, men stolen min vil bli nærmest sweetspot. Kan jeg feste bakhøytalerene høyt på veggen, og i hjørnene? De er jo tross alt vinklet mot lytteposisjon... Hvis dette er teit vil da høytalerene måtte stå usentrert i rommet, eller med et relativt smalt mellomrom.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    JJeg har skjønt at et lite rom kan være fordelaktig for dypbassen, men den blir igjen veldig lett å plassere i rommet. Tror du en sub til vil gi en bedre lydopplevelse? Sånn jeg tenker så er det jo mange som prøver og feiler voldsomt før de velger hvor bassen skal stå. Hos oss blir det inntil hjørnene der jeg har stikkontakter. Ka du tru?
    Hjørneplassering er jo å foretrekke i følge boka. Hvertfall når det gjelder rent trøkk. Kvalitetsmessig vet jeg ærlig talt ikke, det er sikkert andre som har eksperimentert mer enn meg på det området. Mine suber står jo faktisk akustisk sett midt i rommet siden frontveggen er transparent i bassen, men det er denne plasseringen som har gitt meg best lydkvalitet, men volumet økte en god del da jeg plasserte de i hjørnet bak.

Det som er med retningsbestemmelsen av lyd er at lave frekvenser er vanskelige å plassere. Mange sier at man ikke er i stand til å plassere lyd under 80 Hz, andre mener det er i stand til det, så jeg tror du bør prøve deg frem. Men husk at selv om du setter delefrekvensen til 80 Hz, så vil suben fremdeles få tilført lyd godt over den frekvensen og da vil du nok kunne oppleve å høre hvor bassen kommer fra. Men hvis du tenker deg plassering hjørnene foran så er det null problem, det er heller plassering bak som kan gi følelsen av at bassen kommer bakfra.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Takk for bra svar!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå som du ikke har noen vannskade lenger, betyr ikke det mer penger til kinoen?

Side 1 av 38 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •