Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 38 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 744
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Luftkvaliteten blir ofte dårligere med mange mennesker innendørs, ja. Brus/øl og snacks med tilhørende raping og prumping gjør jo ikke saken bedre

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    - DHTC serveren (?) gir ny ip-adresse til XBMC hver gang jeg starter maskinen, så det iPhonen må finne den på nytt hver gang jeg skal bruke den. Dette gjør at jeg ikke gidder å bruke iPhonen som fjernkontroll dersom vi ikke får besøk å jeg skal vise det fram.
    Du mener nok DHCP-server

Dette fikser du lett. Du gir HTPC-en fast IP-adresse. Du kan også gå inn på ruteren og begrense DHCP-range til 50 adresser eller noe. Nå vet jeg ikke hvilke adresser du har på nettet men ofte brukes 192.168.x.y. x varierer, noen fabrikanter bruker 1 andre bruker 2. y er 1-254. Så passer du på å sette DHCP-range til f.eks. 50-100, og gir HTPC-en IPadresse som slutter på ... la oss si 49, men ikke mellom 50-100.

Det er en fordel å gi ting som skal ha fast tilknytning til nettet en fast IP-adresse, du kan sikker gjøre dette med NAS-en, stasjonære PC-er osv også. Mens bærbare PC-er, iPhoner osv bør tildeles adresse fra DHCP-server siden du gjerne vil bruke de bærbare enhetene på andre nett enn kun ditt eget. I mitt eget nett har alle stasjonære enheter fast IP; PS3, MS Homeserver, NAS, 2 stk Squeezebox.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke verre enn det altså? Da skal jeg nok klare å fikse det selv. For sikkerhets skyld så har jeg lagt inn en "support request" hos en kompis som jobber med nettverk til daglig. Da blir det i allefall gjort riktig, og han slipper å betale meg for ta ryggen hans et tak. Har forresten lest meg veldig opp på XBMC den siste tiden, men først istad kom jeg over en mulig blooper jeg har gjort i innstillingene, så jeg skal nå hjem og se om jeg klarer å endre det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, jeg kan ikke fordra løsninger hvor jeg må lete i forum og guider i timesvis for å få ting til å virke. Jo, hvis det funker ved første forsøk er det greit, men ofte synes jeg at resultatet ikke stemmer med oppskriften; det kommer opp andre meldinger enn det som står i guiden etc. Jeg tuklet litt med Linux en stund, men kom til slutt frem til at jeg ikke orket å bruke timevis på detektivarbeid for å fikse små bagateller. For ikke å snakke om alle de forskjelige distroene, den ene støtter ditt, en annen støtter datt men ikke ditt... Sikkert enkelt når man kan det selvsagt...:-?

XBMC ser jo temmelig sexy ut. I det hele tatt er en HTPC-løsning litt forlokkende. Jeg bruker PS3 som for så vidt funker greit, men det er ikke på langt nær like lekkert som løsningen du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Linux mye bedre enn det, det va før. Ubuntu fks: er ganske så likt Win Xp. Men litt knot er det jo når du skal gjøre noe som tar 2min å finne/laste ned til Xp. Men,men jeg syns Linux er bedre på andre ting igjen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for det! XBMC er ålreit fordi det tar alt av formater. Jeg har enda ikke kommet over noen formater som ikke støttes, og det funker helt fint selvom det kommer i en liste uten cover art. PS3 hadde vært en gullfin mediastreamer med tanke på fin layout, men det er så dumt at maskinen er særdeles sær på hva slags formater den gidder å lese av. Derfor er XBMC verdt strevet for meg. Må jo lære meg det, men når det er gjort så har du jo absolutt inget behov for å finne opp hjulet på nytt hvis du skulle finne på å installere det selv. Jeg tror jeg har gjort absolutt alt galt her fra start av, så jeg har jo lært en del! Vi fant ut at jeg liker å være frustrert (?!) fordi jeg alltid plundrer med et eller annet. Enten er det bilen, bikkjene eller oppussing. Alltid et eller annet å henge seg opp i. Angående Linux, så har jeg veldig smale behov, så det av Linux jeg har prøvd har funka fint.

Nå skal jentene få hver sin is i sola!
    -ute-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XBMC Fixed, and we love it!

OK folkens, jeg er frelst! Tols1, feilen var så liten at det er litt flaut å være så teknisk fraværende som det jeg har vært. En datamann ville nok fiksa denne lille detaljen mellom en sur fis og en høy rap, men jeg brukte fire dager på å kløne meg gjennom forumet til XBMC. Der er det mange hjelpsomme folk!

Uansett hvis noen vil ha XBMC og kjører filmer over NAS, så ikke "add source" via UPnP... Bruk Windows Share (SMB) istedet, så går alt helt av seg selv. Dersom noen skulle trenge hjelp med dette så har jeg som sagt gjort alt feil her, så jeg har lært meg en del og om jeg kan spare noen for mange timers frustrasjon, så er du klar til å se filmer iløpet av en halvtime (inkludert installasjon)

Sender med en hel masse skjeve screenshots, tatt nå istad av en glad mann.
    Først noen bilder av forskjellige menyvalg for TV serier.
    -img_1629-jpg
    -img_1630-jpg
    -img_1631-jpg

Så forskjellige film menyer
    -img_1633-jpg
    -img_1635-jpg
    -img_1636-jpg
    -img_1637-jpg

-img_1639-jpg
    -img_1640-jpg

Og jammen klarte jeg å legge til undertekster selv også. Dette blei morsomt!
    -img_1645-jpg

Nå er jeg så fornøyd med oppsettet mitt at madammen kom inn med sommerens beste smoothie til meg. Vel fortjent, i og med at jeg har laget alt så enkelt at til og med hun kan se film (med tekst) helt på egenhånd.

I praksis så har jeg nå kommet så langt med dette rommet at jeg kan begynne å tenke på akustiske tiltak, men dette skal jeg få hjelp til av en kompis. Også vil jeg gjerne lage meg en egen sub. Det kan bli avsindig moro, så jeg får vel begynne å leite meg gjennom det jeg kan av ting der også. Ærlig talt så tror jeg aldri denne tråden vil ta slutt, men jeg må si at blogge genet har virkelig satt sving på motivasjonen til å få igang dette rommet. Nå skal jeg sette meg ned i kinoen og nyte et par episoder av dexter i 720p. Kanskje legge over noen flere serier på NAS'n også. Nå står jeg seriøst som en stødig ambassadør for XBMC Live, da til og med jeg fiksa dette selv. Jeg bruker stort sett data'n til å betale regninger, google stæsj, sjekke mail og AVforum... Dette er helt konge!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grensesnittet til XBMC er i allefall ubeskrivelig lekkert, om ikke annet =)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er enig i det, kompis. Også nå som det er satt opp har jeg lasta ned en hel masse undertekster til dama. Det kommer opp av seg selv når hun setter på en film, så nå er hu seriøst solgt. Glad jeg valgte dette, selvom jeg har kløna fælt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Grensesnittet til XBMC er i allefall ubeskrivelig lekkert, om ikke annet =)
    Definitivt, sexy rett og slett! PS3-grensesnittet er bare sååå 2008 i forhold.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehe... Jeg er 30 år og fikk nettopp følelsen av puberteten banka i trynet igjen....

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med samme syndromet med en kone som MÅ ha undertekster på alt hun ser du også skjønner jeg? Da er vi to.
    Komplett med NAS-lagring og avspiller innstallert med XMBC: har du mulighet til å sette opp en liten shoppingliste over hva du har kjøpt for å få den løsningen du har i dag? Det er noe sånt som det jeg kunne tenkt meg til min "hule" når den tid kommer
    Hvis svaret står tidligere i tråden så beklager jeg det, men jeg får komme med litt skryt og si at kinoen ble utrolig bra og ihvertfall mtp den nevnte XMBC-løsningen, så kanskje du tilgir meg? 8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nabon: Det skal jeg gjøre med glede! Skal prøve å få gjort det ikveld, og sender deg det på PM da det blir litt langt skriv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nabon: Det skal jeg gjøre med glede! Skal prøve å få gjort det ikveld, og sender deg det på PM da det blir litt langt skriv.
    En kort guide hadde vært morro om du hadde tatt deg tid Synst det så utrolig bra ut! Vet du om dette er mulig å kjøre i gang på en server og på en eller annen måte få bildet opp på tv'n via nettverkskabel?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt lage en kort guide, men ha i bakhodet at jeg ikke kan data, så det blir en guide for dummies. Om det går an å kjøre det fra en server har jeg ingen anelse om. Jeg tviler egentlig veldig sterkt på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt lage en kort guide, men ha i bakhodet at jeg ikke kan data, så det blir en guide for dummies. Om det går an å kjøre det fra en server har jeg ingen anelse om. Jeg tviler egentlig veldig sterkt på det.
    Den kan jo eventuelt korrigeres litt etterhvert som folk prøver å følge den kankje. Tenkte litt på en løsning ala iTrio, men helst da ikke trådløst. Har en server som står i boden likevell og da hadde det vært ok å utnyttet denne. Kan tenke meg at noe slikt kunne blitt aktuelt for flere i og med at de fleste har en PC og det at XBMC kan kjøres på de fleste operativsystemer.

Unnskyld for avsporingen av tråden din

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut, dette. Bra jobbet, og jeg regner med at du nesten lengter til regnværsdagene nå om sommeren, sånn at man kan være inne med god samvittighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sender med en hel masse skjeve screenshots, tatt nå istad av en glad mann.
    Bittelite tips ang. screenshots.

Du kan ta screenshots direkte i XBMC. Det fungerer i menyer og under videoavspilling. Hvis du har satt opp en fjernkontroll, så tar du screenshot med record-knappen. Jeg er usikker på hvordan du tar screenshot med tastatur, men jeg regner med det også er mulig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Den kan jo eventuelt korrigeres litt etterhvert som folk prøver å følge den kankje. Tenkte litt på en løsning ala iTrio, men helst da ikke trådløst. Har en server som står i boden likevell og da hadde det vært ok å utnyttet denne. Kan tenke meg at noe slikt kunne blitt aktuelt for flere i og med at de fleste har en PC og det at XBMC kan kjøres på de fleste operativsystemer.

Ikke nødvendig å unnskylde seg for noe som er kult å diskutere. :-D Med den iTrio'n så burde det jo funke fett! Den var kul, og jeg må innrømme at jeg ikke var klar over bruksområdene dens før du nevnte det nå. Angående en guide, så har jeg skrevet ned et idiotsikkert ark til megselv i tilfelle jeg skal installere det på flere PC'er i huset. En 1-2-3 løsning. Kan jo bare lage en tråd her på forumet, så kan alle som vil legge til så mye de vil. Da kanskje tråden blir brukt litt frem i tid også?

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser jo veldig bra ut, dette. Bra jobbet, og jeg regner med at du nesten lengter til regnværsdagene nå om sommeren, sånn at man kan være inne med god samvittighet.
    Takk for det, kamerat! Vi har allerede fått prøvd ut et par filmer på kveldstid, så jeg har ikke savna regnet enda, men jeg regner med at det blir noen timer her nede til høsten ja. Nå er det jo mest aktuelt å tusle ned i helgene på kveldstid. Uansett, jeg gleder meg til å begynne å bruke rommet aktivt! 8)

Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Bittelite tips ang. screenshots.

Du kan ta screenshots direkte i XBMC. Det fungerer i menyer og under videoavspilling. Hvis du har satt opp en fjernkontroll, så tar du screenshot med record-knappen. Jeg er usikker på hvordan du tar screenshot med tastatur, men jeg regner med det også er mulig.
    Så kult! Det må prøves ut etterpå! Jeg satt opp en fjernkontroll på versjon 9.11 av xbmc live, men så oppdaterte jeg til 10.04 her om dagen når jeg fikk ordna opp i alt. Der har det desverre ikke kommet en oppskrift enda, men regner med at det ikke tar lange stunden før det kommer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyttige sider for xbmc

Generelt veldig god step by step forklaring på hvordan dette skal settes opp.
    wiki

Hvis du har en Asrock ion 330ht sånn som jeg har
    Flink dude sin blog

Personlig har jeg vært gjennom en hel haug av sider, men det du trenger står her. Det ligger også et par guider her inne på AVforum som er laget av endel flinkere folk en meg, så jeg lager en miniguide og poster den i forumet og merker den "for dummies"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim

Dersom du ikke ønsker det trådløst kommer du ikke utenom å trekke en videokabel(HDMI e.l.) av ett eller annet slag mellom PCen og TVen. iTrioen er vel ikke mer enn en trådløs erstatning for å legge kabel. Det er en "dum" boks som formidler signaler fra en kilde til en mottaker trådløst. I tillegg blir du nødt til å få fjernkontroll/tastatur-signalene tilbake til maskinen for å kune styre det hele (gjerne ved å benytte en IR Extender). Om du ønsker å kun benytte en nettverkskabel må du ha en PC i kino/stue-enden som kan kjøre XBMC og streame fra serveren. Du vil ikke få det sexy XBMC gui'et ved nettverkskabel rett i TVen selv om det er en nyere DLNA kompatibel sak.

...men jeg har kanskje misforstått deg helt her.

Side 9 av 38 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •