Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 38 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Morsomt lite prosjekt du har fått til her. Med såpass lite plass som du har til disp her så blir det jo veldig intimt og koselig. Med 100+ tommer bilde så blir det jo helt konge i forhold til TV-titting. Med noen akustikktiltak så blir resultatet helt sikkert meget bra både med tanke på rom og lyd.
    Benken din er forøvrig ganske lik benken jeg lagde til kinoen min. Enkel, men velfungerende.
    Heisann! Takker og bukker. Jeg er storfornøyd så langt, og jeg gleder meg innmari til å få noe kunnskap om akustikk. Hadde aldri trodd denne interessen skulle komme å knurre til meg som 30-åring, men det gjorde jo det da. Lerretet er forøverig på 100" akkurat. Det er et Adeo lerret. Planen var egentlig 92" men fristelsen blei bare for stor. Får virkelig håpe det er forenelig med akustiske forbedringer!

Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Enig med BEF her.. Blir mye finere.
    Faktisk enig med BEF her selv jeg, Kaos! Men jeg har limt denne kabelen godt fast (Rookie mistake antar jeg), så det frister særdeles lite å rive den av veggen, for så å fikse opp i sporene den etterlater seg. For øyeblikket så blir den værende slik den er, da en ledning med penselstriper ikke akkurat oser "gjennomført"...

Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Artig å følge tråden din.Dette går jo i rekordfart. Lykke til videre !
    Takk for hyggelig kommentar Hunter2! Ja her går det jo i et greit tempo egentlig, men det er jo fordi jeg er en stor unge som gleder meg helt sykt mye til at rommet er helt klart.

Idag kobla jeg forresten opp den gamle Canal Digital dekoderen inn i forsterkeren, og jaggu kom det bilde på veggen og. Men steike så dårlig bilde! Vi ser forsåvidt ganske lite på TV, men jeg tror seriøst jeg må gå til anskaffelse av en HDPVR istedet for det gamle rælet vi har liggende her fortsatt.

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv å jukse da....?

http://hms.cobuilder.no/doc/Schneide...analer_web.pdf

Hva med å ta ett kanal lokk å male det i samme farge som på veggen, for så å lime det uttpå kabelen ?.....Bare en idè. :-?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg ikke tenkt på, men det vil jo muligens funke? Kanskje?

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller gjøre som BEF sier, men legge en liten, tynn kabelgate å male den i samme farge, det vil nok være et pent resultat

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, ja jeg ser den også... Får gå ned og se litt på mulighetene her. Den er jo egentlig bare kjip når du blir gjort oppmerksom på den, men jeg ser den jo hele tiden...

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, janei man må finne ut det man selv synst er best da.. Synst alt du har gjort uten om det er spennende å se på, og resultatene blir alltid bra! Flott kino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var hyggelig sagt Zantrix. Takk for det! Når det kommer til "prosjekt drittledning" har jeg nå muligens funnet en løsning. Slenger opp et bilde når jeg er ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ingen mulighet for å få tatt av panel-bordet som er vedsidenav kabelen, og legge kabelen bakom den?

Vil være ganske enkelt og rett fram, samt så blir kabelen usynlig. Siden det ikke er strømkabel så burde også lovligheten være tilstedet ved slikt =)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Irriterende ledning skjult

Ja kamerat, det hadde faktisk funka helt fint men da måtte jeg ha fjernet den tjukke kabelkanalen i bånn. Uansett så løste det seg med Petter-Litt-Smart-Opplegg. Jeg prøvde så godt det var mulig å bare forlenge kanten som var der fra før. Resultatet blei ikke noe å ta av for, men helt greit. Folk kommer ikke til å se det, og jeg kommer ikke til å fortelle det heller.

Først la jeg på papir, slik at det ikke skulle bli skjøter og striper i malingen, så fylte jeg opp de verste ujevnhetene med akryl og smørte fingeren over med Zalovann. Resultatet blei ikke halvgæernt til tross for at dette rett og slett var brannslukking, og lite gjennomtenkt på forhånd...

Note to self: Det finnes ingen snarveier når en pusser opp. Gjør det skikkelig første gang, så slipper du å gjøre det en gang til.

Noen bilder legger jeg selvfølgelig også opp. På bildet her ser du litt gjenskinn, så jeg må nok gå over panelene ved siden av med oljebasert maling en gang til for å fjerne det.
    -img_1584-jpg

På nært hold syns det nesten mindre.
    -img_1585-jpg

Testen er jo selvfølgelig om dama ser det eller ei. 8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Screenshots

Nå forklarte en kompis meg hvordan jeg fikk bildet fra laptopen opp på hele lerretet... Ikke akkurat kompetent med datamaskiner, men jeg fikk nå uansett veldig lyst til å se litt HD-film som vi har liggende på PC'n. Det blei en fantastisk god opplevelse! Bare synd at dama allerede hadde lagt seg, for etter en runde UFC blei det "The Blind Side" som jeg bare må si at jeg anbefaler sterkt. Den var bra! Ellers har jeg hatt nevøen og niesa mi her idag, og med Donald og Min Bror Bjørnen på storskjerm har de aldri vært mere velloppdragene!

Legger med noen bilder jeg tok. Det blei ikke så bra bilder som jeg hadde håpet, men jeg tror det gjengir en idé om hvor fett det er med egen kino.

UFC
    -img_1591-jpg

Warner Bros. tatt mens bildet er i bevegelse
    -img_1594-jpg

Og The Blind Side, også tatt i bevegelse
    -img_1598-jpg

Legger til at bildene faktisk er dårligere enn det ordentlige bildet, men her tror jeg en fotograf i lykkerus får ta skylda... Da er det senga for i morgen er det en ti-timers dag på jobben!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Small. Silent. Stylish.

Idag fikk jeg to småsexy overraskelser iløpet av kort tid. Først var jeg innom og hørte hvordan det gikk med min PS3, og i og med at det nå seriøst har tatt vinter og vår (leverte den før påske, fikk den tilbake med bråkete vifte, og leverte den igjen etter et par dager) så hadde han purra litt hardt, og han kryssa fingra for at jeg kunne spille på storskjerm før helgen. Det var jo nice!

Så sjekka jeg postens pakkesporing, og jovisst hadde min lille kamerat Asrock kommet hjem til far der han er trygg og kommer i godt selskap. 8)

Dagens store smil kom av denne, kameraten!
    -img_1608-jpg

Siden dagen nå er å regne som julaften og bursdag i ett, så skal jeg opp til en kompis som jobber mye med multimedia i morgen. Da skal nyeste versjon av XBMC installeres, og han skulle visstnok gjøre mye kult med den før jeg får den igjen. Om det er å sette opp "XBMC for dummies" eller om jeg får tilbake en woodstock versjon aner jeg ikke, men jeg det bryr meg også midt i kneet. Mitt ønske til han var som følger - "Det skal bare virke..." :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ledninger ordnet, listen er oppe og HTPC i hus

Da begynner jeg virkelig å bli ferdig med rommet, slik det skal være. Jeg har en kompis som har ordna XBMC på den lille miniatyr HTPC'n jeg kjøpte, og det funker nesten helt perfekt! Har litt problemer, da jeg ikke akkurat er stødig på data, og fjernkontrollen funker ikke enda. Har googla dette problemet, og funnet ut at jeg ikke er alene om dette problemet, men de som fikser det er jo greit råe på PC da! Her er det bla "#! bin!" og sudo'r i øst og vest, og jeg har aldri sitti så forbanna lenge foran en PC for å ta pause for å skalle i veggen. Men telefonen funker som fjernkontroll over nettverket, så det er jo ikke noe stort problem, bortsett fra at dama aldri kommer til å sette seg ned og lære denne app'n. Et annet problem er at jeg kjøpte versjonen med bluray spiller, og denne spiller DVD uten problem. BD derimot, ja der tar maskina pause. Dette er jo heller ikke noe stort problem når vi får tilbake playstationen, men jeg vil jo at det bare skal virke. Siste problemet er å få satt opp NAS'n ordentlig sånn at alle filmer og sånn kan ligge sentralt, men dette gidder jeg ikke engang å prøve på en gang til da forrige gang brukte dritten flere timer på å overføre en film, så det er godt at jeg har kompiser som får vondt i kroppen en gang i blandt så vi kan bytte tjenester. Alt i alt er jeg ca 80% superfornøyd med XBMC, og jeg skal ikke gi meg før jeg er 100% fornøyd.
    -img_1610-jpg

Også har jeg såvidt begynt å fikse opp i ledninger og kabler bak stereobenken. Fytte rakkern så mange ledninger!
    -img_1611-jpg

Problemet er løst ved at jeg har merket, og frest ut hull i kabelkanalene på denne måten, slik at mest mulig av kablene ligger inne i kanalen.
    -img_1613-jpg

Til slutt idag så tok jeg meg tid til å sparkle og male over den siste lista som manglet i taket inne i kinoen. Jeg blir helt skremt av å se at taket henger så voldsomt, og det blir jo ikke noe bedre av en hvit list som fremhever det heller. Det er godt det er mange bærevegger i dette huset!
    -img_1614-jpg

Vel vel folkens... Da er det tilbake til full frustrasjon og xbmc. Mareritt og våkenetter er ventet de neste dagene. :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke ødelegge stemningen helt her, så har jo asrock kommet ut med en ny verson som inneholder Intel i3 CPU og ganske så grei hardware som uten problemer kjører alt man måtte kaste etter den.

På den andre siden så ble man jo meget skremt av noen cm forskjell opp til taket på en så kort avstand :O
    Men skråtak skal vist hjelpe på lyden, så alt i alt så kan man vell si at det er en positiv ting (?!?!?!?)

Styrer du pc'n med en harmony fjernkontroll eller benytter du deg av en annen løsning?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg styrer PC'n med en iphone akkurat nå, da det er kun XBMC live som er installert. Ikke noe windows eller ubuntu i grunnen. Dette er en dedikert spiller. Lurer på om jeg kanskje blir nødt til å kjøpe et bluetooth tastatur til, men planen var jo å kjlpe en harmoney etter hvert, og styre alt via den.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XBMC er sexy saker folkens!

Fytte grøss, nå har jeg sitti å "jobba" med kinogreier i stort sett hele dag. Konklusjonen er at XBMC er sexy. Seriøst! Jeg er ikke mye kompetent med PC, og jeg har sikkert kul i panna nå etter endeløs banking av skallen i veggen, allikevel snakker vi nå bortimot 95% satisfaction! 8)

Fjernkontrollen er allerede pensjonert, da jeg har fått en app på iphonen som lar deg bla i filmcovere istedet for navn, og jeg har nå sitti og sett på film med begge bikkjene godt planta i fanget. Dette er så enkelt at jeg vurderer å kjøpe en iPod Touch som kan funke som fjernkontroll, da dette er så lett at til og med dama digga det. Slenger opp en screenshot fra telefonen om hvordan menyen ser ut. Flere screenshots fra lerretet kommer etterhvert, men først er det jo litt problemløsning som gjenstår. Jeg må få den forbanna bluray spilleren til å spille bluray! Balle og det er irriterende!!!! :evil: :?

Men dette derimot... Det er snacks for far!
    -bilde-jpg

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Jeg styrer PC'n med en iphone akkurat nå, da det er kun XBMC live som er installert. Ikke noe windows eller ubuntu i grunnen. Dette er en dedikert spiller. Lurer på om jeg kanskje blir nødt til å kjøpe et bluetooth tastatur til, men planen var jo å kjlpe en harmoney etter hvert, og styre alt via den.
    Tror Harmony er ut snart.... Og at Ipad vil overta ganske mye på media siden. ...men men bare noen tanker fra denne kanten. ;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kaos!
    Ja, det tror jeg også. I stua oppe har vi Harmoney og den er såpass brukervennlig at dama har giddi å lære seg den. Nå har vi rukket å leke litt med iPhonen som fjernkontroll, og så lenge jeg har satt opp alt sånn at det bare virker, så klarer dama å navigere seg rundt helt uten problemer, da hun bruker sin egen iPod daglig, og er kjent med systemet. Derfor vurderer jeg nå særdeles sterkt å gå til innkjøp av en iPod Touch som dedikert kontroll, så dama kan bruke oppsettet uten at jeg nødvendigvis må være hjemme. Siden vi har så lite stæsj her nede, så er det jo egentlig bare nødvendig med kontroll til reciever for volum, og evt PS3 for Bluray. Da oversvømmes ingen av tusen fjernkontroller.

Når det kommer til iPad, så er dette en sterk kandidat til styring med tiden. Jeg er litt treig på å kjøpe gadgets, så jeg vil gjerne se og fikle litt med den før jeg evt kjøper den, så da er det vel egentlig bare å vente en stund til før man gir gass. Blir nok mest sannsynelig å bestille direkte fra statene dersom det blir aktuelt, i og med at prisene der borte er særdeles mye hyggeligere enn her hjemme på Finn.no. Nå skal jeg ta med meg madammen, og to prinsesser ut i go'været! Ha en strålende dag alle mann!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Belysning

Idag fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe for å få lys i rommet, da madammen hadde invitert mine foreldre på grilling og Max Manus på Bluray i morgen... Dette blei mye jobb, uten gevinst da det ikke blei så pent som jeg hadde ønsket meg. Lyset blei for sterkt for stemningslys, og for svakt for å lysne rommet, og finishen blei ikke så pen som jeg prøvde å få til, men prosjektet var jo morsomt da.

Først dro jeg på IKEA for å kjøpe LED halo lys. Det var litt mye folk der, men det gikk greit. Fikk så for meg at jeg skulle frese ut hull til lysene, selvom jeg ikke har freseutstyr. Fram med hullsag og stemjern. Det gikk greit nok, men trengte en god dose sparkel før det blei akseptabelt.
    -img_1615-jpg

Sluttresultatet blei desverre ikke så pent som ønskelig, så det blir enten å liste rundt lysene, eller så blir det å lakke en ny plate og fjerne hele greia. Vi får se hvordan det blir i dagslys.
    -img_1618-jpg

Ellers fikk vi sett Avatar på bluray idag, og bildet og lyden er ok. Det blir nok et hav av forskjell når det blir akustiske tiltak og ordentlig kalibrering, men det knuser nå vanlig TV titting med en lang gang.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemningsbelysning og rydding i utstyr og ledninger

Den siste tiden har jeg fått sett litt film med dama. Dette rommet er bare pur glede fra ende til annen! :-D Også gjorde jeg jo et tappert forsøk på å felle inn noen LED lys i stereobenken som jeg har sett meg nødt til å rydde opp i. Da lagde jeg like gjerne en kant rundt for dekorasjonen sin skyld, og resultatet blei helt ok. Sånn som jeg ser det nå, så er ikke benken bra, for lys prosjektet er ikke strøkent. Det blir nok en ny benk om en liten stund, men jeg har i allefall fått nok av plass, og alle kabler er nå borte vekk.

Benken fikk en liten lillebror bak seg som jeg tilpasset til å funke som et lokk over det hele. Konstruksjonen er solid, og lakkert i samme farge, men nå syns jeg benken blei litt for stor. Sitter og leker med tanken om å kjøpe en ordentlig benkeplate til kjøkken, og lage et kulere rack av det.

slik så det altså ut før
    -img_1621-jpg

slik ser det ut med "cover"
    -img_1622-jpg

Det er syv forskjellige farger på LED lysene, men pga kameraet som vi bruker er et lite lommekamera blir ikke de noe fine på mørke bilder.
    -img_1623-jpg

Men kult med forskjellige farger uansett!
    -img_1624-jpg
    -img_1625-jpg

Ellers begynner jeg å bli særdeles fornøyd med XBMC, og kinoen funker bra. Ønsket om en ny sub som er litt større, og som flytter endel mere luft har begynt å melde seg, og jeg har innmari lyst til å lære hvordan man kan lage dette selv. Har meldt interessen ovenfor en kompis som også har lyst til å lage en egen sub, så med litt studier og litt hjelp så kommer det nok en ny DIY sub om en god stund.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XBMC og litt erfaringer så langt

Ok, da har vi fått brukt kinoen litt, og følgende bluray filmer er nå sett på storskjermen.

-Scarface
    -The Blind Side
    -Max Manus
    -Heat
    -Green Zone
    -Knowing

Så langt så er det bare kult å være en eller to stykker her nede, men hvis vi blir tre stk, så blir det sykelig varmt her inne. Vifta på gir fra seg godt med varme, så ventilasjonen burde helt klart ha blitt prioritert mye høyere. Løsningen er jo enkel da. Vi åpner bare vinduet, så er problemet løst, men da er det jo det at lyden stikker avgårde ned i nabolaget, noe som kanskje ikke er så kult på kvelden. Til høsten er jo ikke dette noe tema uansett, da kinoen er i en sval kjeller skal det bli godt med litt ekstra varme.

Vurderer å sette inn en gulvstående aircondition, men venter litt med det.

Ellers så er XBMC dødskult, men et sant mareritt å få til å funke som det skal. Jeg er jo ikke noe datamann, men jeg har sitti MANGE timer på XBMC forum for å få ting opp å gå. Etter mye knot har jeg nå lært meg å komme inn på htpc'n via pc'n på kontoret, så jeg har fått reinstallert fjernkontrollen, samt at jeg har fått kobla NAS'n opp på en funksjonell måte.

Problemer som må løses:
    - Undertekster. Jeg får lastet de ned, men xbmc finner dem ikke i angitt mappe. Det sier seg jo selv at dette også måtte være knot! Balle!!!!
    - Cover art og Fan art funker ikke som det skal fra NAS'n. Av en eller annen mongo grunn, så funka alt fint på en ekstern harddisk, men med en gang jeg kobla opp NAS'n så klarer den ikke å legge filene i biblioteket, og finner bare et fåtall filmer via scrapers som ligger i xbmc. Dette er kjipt
    - DHTC serveren (?) gir ny ip-adresse til XBMC hver gang jeg starter maskinen, så det iPhonen må finne den på nytt hver gang jeg skal bruke den. Dette gjør at jeg ikke gidder å bruke iPhonen som fjernkontroll dersom vi ikke får besøk å jeg skal vise det fram. Alt i alt så er XBMC et fantastisk mediasenter, men det koster å få det til å funke. Regner med at når jeg har fått alt i vater, så er all frustrasjonen verdt det, men jeg må ærlig innrømme at jeg har hatt innmari lyst til å hive hele dritten å kun bruke Bluray som signalkilde.

Lydmessig, så var Avatar en høydare, og kjøkkenscenene i Heat dødskule da jeg fysisk måtte snu meg etter lyden. Ellers så er lyden fortsatt litt hard, og det er bare å innse at det er ikke nok trøkk i en 8" sub som ikke er ordentlig kalibrert.

Bildemessig er folk litt røde i trynet enda, så dette må også kalibreres ordentlig.

Side 8 av 38 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •