Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 38 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Begynne å tenke akustikk

Er det noen som har et godt tips på hvor jeg kan begynne å lese litt om diffusjon og demping av rom for å forbedre lydbildet? Jeg har lest endel her på forumet, men jeg er nødt til å finne noe litt mer håndfast å forholde meg til, da det er stressende mange meninger om temaet... :???: På tide å snylte på andres visdom igjen, så har du en link så setter jeg utrolig pris på om du legger den ut her. Målet her er nå å lære meg litt selv, før jeg stiller 100 uvitende spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kinoen - fra stue til ferdig kino på godt under 1 mnd står det respekt av. SKal bli moro å se resultatet live.

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det gått unna ser jeg,gratulerer med en fin kino alkar.
    Anbefaler deg og kjøre rom korreksjon med mic da dette kan endre lyden en del.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Er det noen som har et godt tips på hvor jeg kan begynne å lese litt om diffusjon og demping av rom for å forbedre lydbildet? Jeg har lest endel her på forumet, men jeg er nødt til å finne noe litt mer håndfast å forholde meg til, da det er stressende mange meninger om temaet... På tide å snylte på andres visdom igjen, så har du en link så setter jeg utrolig pris på om du legger den ut her. Målet her er nå å lære meg litt selv, før jeg stiller 100 uvitende spørsmål.
    Tja, du kan jo begynne på diverse andre forum, Bass traps, acoustic panels, foam etc - Gearslutz.com, RealTraps - Acoustics Information, Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms, Acoustics Principles — Reviews and News from Audioholics

Dette bør vel holde deg opptatt en stund, men du vil fort oppdage at det er mange meninger ute å går, så man må nesten bruke egen magefølelse og finne ut av hva man mener virker fornuftig og samtidig er innenfor økonomisk/praktisk rekkevidde. I tillegg vil jeg anbefale deg boka Amazon.com: Master Handbook of Acoustics (9780071360975): F. Alton Everest: Books Her er mye sånn passe grundig forklart så man får forståelse for grunnprinsippene hvertfall.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Landcruiser
    Gratulerer med kinoen - fra stue til ferdig kino på godt under 1 mnd står det respekt av. SKal bli moro å se resultatet live.
    Takk skal du ha, kompis! Du er velkommen hit når som helst, og du må gjerne ta med sjefen og bikkja også.

Sitat Opprinnelig postet av To.H
    Her har det gått unna ser jeg,gratulerer med en fin kino alkar.
    Anbefaler deg og kjøre rom korreksjon med mic da dette kan endre lyden en del.
    Takk for det! Romkorreksjon med mic og audessey skal jeg gjøre, men planen er å få tynt mest mulig ut av denne rimlige løsningen, så jeg ønsker å lære mere om akustikk slik at når jeg oppgraderer anlegget senere, så gjør jeg det med litt kunnskap og engasjement. Har hørt mange bra anlegg de siste månedene, og jeg tror det har veldig mye å gjøre med at gutta har tatt seg tid til å gjøre noe med rommet også. Tror ikke lyden blir sexy bare fordi man kjøper dyrt.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tja, du kan jo begynne på diverse andre forum, Bass traps, acoustic panels, foam etc - Gearslutz.com, RealTraps - Acoustics Information, Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms, Acoustics Principles — Reviews and News from Audioholics

Dette bør vel holde deg opptatt en stund, men du vil fort oppdage at det er mange meninger ute å går, så man må nesten bruke egen magefølelse og finne ut av hva man mener virker fornuftig og samtidig er innenfor økonomisk/praktisk rekkevidde. I tillegg vil jeg anbefale deg boka Amazon.com: Master Handbook of Acoustics (9780071360975): F. Alton Everest: Books Her er mye sånn passe grundig forklart så man får forståelse for grunnprinsippene hvertfall.
    Tols1 to the resucue!!!! Da blir det mye lesing i helgen ihvertfall. Jeg gleder meg faktisk til å gjøre meg opp en fornuftig mening om dette her. Regner med at det kommer til å bli mange timer med plundring, prøving og feiling i tiden fremover, også regner jeg med at det blir noen morsomme stunder med gromme filmkvelder i tiden som kommer. Tusen takk for linkene!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Er det noen som har et godt tips på hvor jeg kan begynne å lese litt om diffusjon og demping av rom for å forbedre lydbildet?
    Du kan jo ta en titt på denne denne videoen, den forklarer noe.

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av alkar

Takk for det! Romkorreksjon med mic og audessey skal jeg gjøre, men planen er å få tynt mest mulig ut av denne rimlige løsningen, så jeg ønsker å lære mere om akustikk slik at når jeg oppgraderer anlegget senere, så gjør jeg det med litt kunnskap og engasjement. Har hørt mange bra anlegg de siste månedene, og jeg tror det har veldig mye å gjøre med at gutta har tatt seg tid til å gjøre noe med rommet også. Tror ikke lyden blir sexy bare fordi man kjøper dyrt.

Helt enig med deg at rommet er viktig,men første steg på veien er kalibrering av det du allerede har av utstyr.

De mest vanlige akustiske tiltak som blir gjort er vel første refleksjon.
    Skal selv legge inn bestilling på disse akustikk platene.

Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Gi meg beskjed hvis jeg skal bestille til deg også.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en måte å gjøre det på:

[YOUTUBE]iyYUpkpL0gw[/YOUTUBE]

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Nå fikk jeg av en eller annen grunn lyst på bass-traps

Flott rom du har fått deg her, alkar. Fremdriften du har hatt er også intet annet enn imponerende. Jeg synes du gjør helt rett i å sette deg inn i hvordan du kan forbedre akustikken i rommet ditt før du går i gang med innkjøp av nytt og dyrere utstyr. Her har de fleste mye å lære (og bør bli interessert etter å ha sett BEFs lærerike video ).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var jo det i boks! Her blir det akustiske tiltak! "Flat is good"!

Sitat Opprinnelig postet av To.H
    Helt enig med deg at rommet er viktig,men første steg på veien er kalibrering av det du allerede har av utstyr.

De mest vanlige akustiske tiltak som blir gjort er vel første refleksjon.
    Skal selv legge inn bestilling på disse akustikk platene.

Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Gi meg beskjed hvis jeg skal bestille til deg også.
    Takk kamerat, men jeg må nesten vente til jeg har skjønt hvordan jeg skal gå fram for å få best mulig resultat. Setter pris på at du tilbyr deg å bestille sammen! Kult gjort To.H!

Skalle: Nice!

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nå fikk jeg av en eller annen grunn lyst på bass-traps

Flott rom du har fått deg her, alkar. Fremdriften du har hatt er også intet annet enn imponerende. Jeg synes du gjør helt rett i å sette deg inn i hvordan du kan forbedre akustikken i rommet ditt før du går i gang med innkjøp av nytt og dyrere utstyr. Her har de fleste mye å lære (og bør bli interessert etter å ha sett BEFs lærerike video ).
    Hei Kenti! Takk for den! Det var hyggelig sagt. Det har blitt ganske mange timer her nede, men i det siste syns jeg det har gått unna selv! Nå må jeg innrømme at jeg har fått særdeles god hjelp av to vakre prinsesser, ei ordentlig go'jente, og en svigerfar som er helt rå med hendene sine. I tillegg til det så har jeg også fått innmari mye inspirasjon fra forumet, og uten dette hadde jeg vel fortsatt sitti og tvinna tommeltotter... :-? Folk her inne er hjelpsomme, og jeg bør vel nevne at jeg har fått flotte svar fra bla Tols1, Denonbuster, Roffe, Devilej, TomRon, Landcruiser og ikke minst BEF i diverse tråder og på PM. Det har jo gjort at lysten på et eget dedikert rom gikk rett i taket, og nå er det straks klart.

Planen for morgendagen er å male listene (sparkla dem siste runde istad), gjøre prosjektoropphenget pent, muligens begynne på et rack, trekke om HDMI kabelen som knakk (en kompis ordna meg ny kabel istad), rydde, vaske og få en kompis som tar med seg sin PS3 på besøk for en hyggelig spillkveld. Dette blir forsåvidt min premiære.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine nye venner - Mr. Akryl og Hr.Sparkel

Da har jeg fått plundra litt rundt inne idag også. Drittvær er helt ok idag. Det har seg sånn at jeg aldri har drevet med listing og gjering på egenhånd før, og ting har ikke vært helt lett siden gjersaga vår har slått seg litt skjev, og sagbladet går på overtid. Det er der mine nye venner Mr.Akryl og Hr.Sparkel kommer inn.

Håndtverker'n i meg klarer tross alt å måle i cm og mm, så lengdene på listene gikk fint, men etter en runde med reprasjoner og maling, så må jeg si meg svært så fornøyd med resultatet. Her er hjørnet rett innenfor kinodøra.
    -img_1577-jpg

Over døra mangler fortsatt taklist ser jeg. Det hadde jeg helt glemt!
    -img_1578-jpg

Over døra i stuedelen.
    -img_1579-jpg

Også trakk jeg prosjektorfestet med filt. Dette blei ikke perfekt, men siden plata var såpass kjedelig så blei det i allefall et løft, om ikke til uante høyder, så i allefall nok til at den ikke er sjenerende lenger.
    -img_1581-jpg

Da vanker det en tur ut å handle litt, så får vi se hva jeg kommer hjem med. Ha en fin dag folkens!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereobenk og hjerteinfarkt

Igår så syns jeg det var helt greit å tenke litt på stereobenk. Dro med meg dama en tur ut for shopping, og hun endte opp med ny PC og kul i hue...ops: I et litt ivrig moment da jeg fant en fin plate skulle jeg bare snu plata, og uheldigvis kom frøkena i veien og fikk kanten rett i bollen. En god klem, og en lengre latter etterpå kom vi oss omsider hjemover og fikk begynt å bygge. Dette er jo verdens simpleste konstruksjon, så det tok ikke mer enn en halvtime å smelle det sammen, men det blei veldig enkelt og pent. brukte så opp to bokser med lakk og før kvelden var omme hadde vi stereobenken i hus. Slik ble resultatet. Som dere ser på bildet har også kuskinnet kommet seg på gulvet. Dette er gjort med god samvittighet, da resten av kua sannsyneligvis er fortærte hamburgere for lenge siden. Dette er da altså resirkulering vil jeg si. 8) Men her er benken...
    -img_1582-jpg
    -img_1583-jpg

Denon reciever'n står foreløpig veldig ensomt her, men igår fikk han besøk av kompisen min sin PS3 slim. Da blei det Avatar (som forøverig dekket hele skjermen uten sorte striper oppe og nede) og Call of Duty: Modern warfare 2. Jeg skal bruke audessey'n til å kalibrere lyden etterpå, men i utgangspunktet har jeg aldri hatt så bra lyd hjemme hos meg selv så dette var virkelig gøy! Det blir jo utrolig intenst også da, når man sitter to kompiser og spiller på så stor skjerm så jeg syns egentlig det er litt rart at ikke flere får hjerteinfarkt i sine respektive hjemmekinoer. Ellers har jeg lest en hel del frem til nå Tols1! Ha en fin søndag!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå er du jo straks i mål alkar. Jeg måtte selvsagt kikke på filmsnutten til Eathan Winer. Det er vel dette som kalles Edutainment

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finpuss

Straks i mål?! Er du gal! Det er jo nå det begynner!8) Det er jo først nå som rommet er klart at vi kan begynne å kose oss med å forbedre ting. Fikle og mikle til man blir helt fornøyd, og det er litt det som er aktiviteten akkurat nå. Nå har jeg sparklet og gjort hullene der høytalerkablene kommer ut av veggen presentable. Rakk å legge på et pent lag med maling også før ting begynte å gå meg litt på nervene. Følgende ledning irriterer meg noe helt jævlig!
    -img_1559-2-jpg

I og med at jeg ikke får skjult den, så limte jeg den bare rett opp. Der blir denne kabelen i all forskuelig fremtid. Nå trenger jeg litt hjelp kjenner jeg, for jeg ønsker å male denne ledningen i samme farge som bakveggen. Er dette mulig å gjøre uten at den flasser? Et annet alternativ er jo å sparkle igjen hele sprekken, pusse og male etterpå men jeg er redd for at det vil være mere synlig. Kablen er "proson high performance" med sort gjennomsiktig gummi rundt. Vil det være mulig å male denne så malingen sitter? Må den evt lakkes? Andre tips? Alle gode råd tas godt imot. :-D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke en kabelstump du kan prøvemale?

Regner med det går greit å male, så lenge ledningen er limt fast.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller lagt kabelen opp på en litt annen måte, gå heller opp i hjørne bak i rommet og legg kabelen så langs tak listen fram til høyttaleren. Da vil den ikke være så skjemmende.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det gutta, men bakveggen er jo så ren og pen! Det var kanskje litt teit å Lime den fast, for hvis jeg river den av nå skaller malingen av veggen også. Skal i allefall prøvemale en liten stump og se hvordan det blir.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt lite prosjekt du har fått til her. Med såpass lite plass som du har til disp her så blir det jo veldig intimt og koselig. Med 100+ tommer bilde så blir det jo helt konge i forhold til TV-titting. Med noen akustikktiltak så blir resultatet helt sikkert meget bra både med tanke på rom og lyd.
    Benken din er forøvrig ganske lik benken jeg lagde til kinoen min. Enkel, men velfungerende. :-D

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller lagt kabelen opp på en litt annen måte, gå heller opp i hjørne bak i rommet og legg kabelen så langs tak listen fram til høyttaleren. Da vil den ikke være så skjemmende.
    Enig med BEF her.. Blir mye finere. 8)

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei alkar

Artig å følge tråden din.Dette går jo i rekordfart. Lykke til videre !

Side 7 av 38 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •