Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 38 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 744
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sorry, Alkar! Eg blanda tråden din med ein anna, der det var eit anna lerretops:

Godt for oss andre at du har ein del igjen. Fortsatt artig å lesa tråden din. Ja, har kika litt på den eg og. Er ikkje halvferdig med huset mitt, likavel sit eg av og til å planleggjer rom i neste hus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Glemte helt å skrive målene jeg, kompis... Sorry! Men det er nøyaktig 47 cm fra gulvet til begynnelsen av bildet, og med mine tottiser går det fint.
    Jeg hang det opp på 70 cm fra gulv, men ser at det kanskje blir 10-15cm for høyt. Jeg får evt. justere det når alt er påplass. Takk for målene!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt i hus

Jeg er jo som sævven, så jeg gjør jo som folk sier... Neida, det har gått rimelig heftig for seg her den siste tiden, og jeg har ikke hatt mulighet til å få testa effekt på anlegget enda.

Men, når en har Fetter Anton flaks og har venner som ikke lenger trenger sitt effekt trinn og er villig til å hive det etter deg for å bli kvitt det... Ja, da kjøper man det bare av rein nysjerrighet. Ikke ble jeg blakk av det heller. En kompis av meg hadde denne liggende siden han har lagt ned kinoen sin, og jeg gleder meg til å leke med denne.

Legger ved noen bilder av min nye kompis.

-dsc03566-jpg

Som dere ser har det blitt litt riper på den, og den har noen år på baken, men den har sjarm. Håper den har en fiffi fun-factor også! :-D
    -dsc03568-jpg

Litt Lys er det i den også
    -dsc03571-jpg

THX merket er på plass, så da må den jo være grei? Neida, jeg har vært så heldig å hørt samme serie på klipsch og yamaha før, så jeg veit den holder mål. Om jeg opplever noen forbedring i lyden er jeg jo fortsatt spent på.
    -dsc03572-jpg

Denne ripa går nok ikke bort med det første, men derfor ble den solgt til spottpris også. Han gadd rett og slett ikke å legge den ut for salg når han bare kunne lempe den av på kontoret mitt og be om penger... Bra mann altså!
    -dsc03573-jpg

En liten runde med støvkluten, en kjapp tur innom og handle noen nye høytalerkabler og litt mere TID så skal den nok få kjørt seg. Gleder meg fælt til å høre om jeg merker noen forskjell.
    -dsc03577-jpg

Etter det jeg har forstått, skal det gå an å beholde 7.1 oppsettet og samtidig bi-ampe frontene da det ser ut til å gå i oppsettet på Recieveren. Kommer til å prøve meg på dette altså. Hvis ikke blir det vel til at jeg setter frontene og surround back på effekten, og resten på recieveren.

Angående bi-amping og kabler. Er det noe sted som selger en strømpe eller liknende som gjør at jeg kan få to høytalerkabler til å se ut som en sweet bi-amp kabel? Jeg syns nemlig det er penere med slike kabler en to sett med kabler til en høytaler. Dette er kun pga estetikk, så kall meg gjerne en jålebukk! 8) Det har seg nemlig slik at jeg vil ha denne effekten bak i skapet mitt, og da må jeg ha ca 8 meter kabel pr. fronthøytaler, og jeg er ikke så keen på å kjøpe en svindyr kabel før jeg evt må. Aller helst vil jeg bare ha det til å funke, og se pent ut. Hvis noen har noen tips, så vær så snill å del med meg a! Jeg har jo tross alt null kompetanse på akkurat detta! Ha en fin kveld folkens!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel (gamle Eltek) selger en strømpe som rommer hvertfall 2x2 kabel. Tykkere strømper fås hvertfall fra Viablu (brukte ikke dwbard dette i sin stuekino....)
    Hvertfall et par tips.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, Counterpointer. Skal titte litt på det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytteinntrykk

Nå har jeg fått lekt meg litt med anlegget etter siste innkjøp. En Rotel effekt forsterker. Her er den på plass i skapet.

-dsc03581-jpg

Spørsmålet mitt var jo hele tiden om jeg egentlig trengte det. Svaret er helt enkelt nja... Det er absolutt et steg opp fra der det var! Men det kan f.eks ikke matche oppgraderingsverdien til hverken RC-64 eller Yamaha RX-V3067. Dog, det ble bedre uansett.

Mine novise erfaringer så langt:
    Nå kjører jeg kun frontene bi-amp'ed på effektforsterkeren, men jeg har forsøkt frontene og surround back på effekten og latt recieveren ta seg av resten. Også fronter og Center på effekten er forsøkt. Det første jeg merker er at det er noe mere "snert" eller "punch" i RC-64 nå som recieveren har rom til å puste. Jeg er egentlig ganske imponert over hvor "på" eller "hissig" lyden er nå. Kontrollen ble jo ganske mye bedre da, og det virker egentlig som at Yamaha'n trives godt med å konsentrere seg om å straffe centeren med ordentlig disiplin. Det virker også som Rotel'n trives med å pusle med RF-62, og den har ingen problemer med å styre dem riktig.

Konklusjonen min:
    Det er helt klart funny med effektforsterker, og det har gitt meget enda tightere lydbilde. Det er stramt, og kontrollen er god. I og med at jeg ikke på noen måte ble nødt til å grave dypt i lomma for denne, så har det vært en god investering for meg. En liten reality check er vel allikevel på sin plass, nå som vi har begynt å få orden på kinorommet, og anlegget vi har idag er rimelig langt over der vi sikta til å begynne med. Noen videre oppgraderinger i dette rommet begynner jeg å slite med å forsvare for meg selv. Rommet er lite, og jeg er sinnsykt fornøyd med nivået vi har landet på. Jeg har hørt mye bedre anlegg enn det vi selv har her, men så har jo folk også bedre egnede rom. Med tid og stunder så blir det nok en ny Projektor, men pr. idag så tror jeg vi har landet trygt.

Mulige prosjekter for fremtiden
    * Kanskje lage en DIY maskering for 2:35:1 filmer
    * Presence kanaler foran
    * En garasje med loft, så jeg kan bygge en feit kino/ lounge for meg og guttungen. Kanskje en Blåkopi av garasjeprosjektet til dwdbard?
    * Prøve å tilegne meg mere kunnskap

Nå føler jeg egentlig mest for å nyte rommet en stund, så får oppgraderingsspøkelset ta seg en tur når det føler for det. Jeg kommer i allefall ikke til å oppsøke det med det første!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå kan du bare nyte rommet å se på film Gleder meg til jeg kommer dit..

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du har kjøpt deg mer effekt Alkar Og ingenting er så fint som å få tak i en fin oppgradering til en bra pris Angående ripene i fronten på den, hva med å bruke en tynn sprit tusj og streke over de? Gjorde det en gang på en cd spiller tror jeg det var og det ble faktisk ikke så verst!

Og angående Viablue strømper til kabler er de veldig fine og dekorative. Søk opp Viablue på ebay så er de forholdsvis mye billigere enn her til lands. De finnes i flere forskjellige mønster og farger så her kan du velge og vrake

Legger ved en link til ebay siden til en jeg har jandlet av flere ganger: Kabel Artikel im viablue Shop bei eBay!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, kompis! Selges Viablu strømpene løst? Eller må man kjøpe med kabel også? Tok en titt nå, og mulig jeg blinksa, men så ingen onnonser for bare strømpene.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømpene skal du få kjøpt løst, jeg gjorde ihvertfall det..

Jeg kjøpte mitt hos AVShop, men de tror jeg har sluttet og selge det..

Gratulerer med ny effekt kompis!

Stian

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Takk for det, kompis! Selges Viablu strømpene løst? Eller må man kjøpe med kabel også? Tok en titt nå, og mulig jeg blinksa, men så ingen onnonser for bare strømpene.
    Jeg kjøpte av denne karen Tilbehør
    Rask levering og god levering,ser foresten utrolig bra ut også;-)

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får kjøpt løs strømpe bare ja. Men siden du bare skal ha strømpe så kan det være like greit å kjøpe i fra Norge. Koster ikke all verden bare strømpa
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en imponerende dag hos Andreas21 forrige helg, så fikk jeg litt motivasjon til å gjøre ting pent hos oss også. Svingte en tur innom Dynabel og plukka med meg noen bananer, spader, krympestrømper og litt annet stæsj. resultatet er to stk halveis ok bi-wire kabler til frontene.

Spader til effekt forsterkeren
    -dsc03585-jpg

Bananer til frontene
    -dsc03591-jpg

Og nærbilde av strømpa fra Dynabel
    -dsc03588-jpg

Absolutt ikke noe å rope hurra for, men dog. Det ble mye penere enn det var.

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Dette ble jo bra :-D utrolig hva nylonstrømper, bananer og noen krympestrømper kan gjøre. Da jeg monterte anlegget mitt i stua, gjorde jeg dette på alle kablene. litt av en jobb, men med et ganske ryddig resultat. Grattis med ny effekt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den strømpa likte jeg!

Har du lagt noen planer i forhold til maskeringen? Lurer på å lage til noe selv, men er lissom veldig usikker på hvordan jeg skal få det til å bli pent.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola amigos! Maskering ja... Har tenkt på muligheten for å lage en løsning med vertikale planker på skinner og feste trinser på veggen slik at når jeg trekker i den øverste så følger den underste med. Skjønnte du hva jeg mente? Uansett så er det noen utfordringer med det. Første utfordring er jo at veggen må fores ut for å gjøre det pent. Nummer to er at filmer varierer endel i format. 2:35.1 og 2:40.1 så det blir ingen mulighet for å lage en løsning der du alltid trekker ned til et fast punkt.

Har også vurdert å lage "innlegg" til ramma som kan tas opp og ned og legges vekk. Dette skulle være mulig å gjøre pent så lenge det er lette materialer som f.eks isopor. Denne løsningen vil være minst pes, men minst fancy også.

Vi får se hva det blir til etterhvert.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mister man veldig mye på 2:35:1 filmer hvis man kun maskerer til 2:40:1?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke tro det, men det er jo noe med å gjøre det ordentlig når en først skal sette igang med noe sånt. Men nså er det jo også det med inntrykk hos andre folk. Andreas21 kjører jo fast høyde på bildet, og maskerer bredden da han har 2:35:1 lerret. Syns egentlig det ser bedre ut med fast høyde, men da må man enten ha anamorph linse eller en sterk zoom med minne. Vurderer du maskering selv, Noose?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vurderer selv.
    Har du dreamscreen? Satt å tittet litt på ramma i sted og fant ut at det er litt plass mellom duken og ramma. Så tenkte jeg fram ett design som kanskje kan funke. Dog det er fast 2:35:1 eller 2:40:1 masker, med mindre man lager 2 stk.

Man klipper til scenemolton i riktig størrelse, finner noen lette tynne stenger av noe slag, tre eller plast, syr inn stengene i ledd slik att maskeringen kan bues og pakkes sammen (jeg har buet lerret) og fester det inni rammen. Duken er nokså stram at jeg tror det vil klare å holde det oppe.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det bør jo i praksis la seg gjøre. Jeg har forøverig vanlig rett rammelerret fra Adeo.

Side 36 av 38 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •