Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 744
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Liker valget ditt med et grått tak. Hvilke fargevalg har du tenkt for resten av rommet?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til min store glede fant jeg dama nede i kinoen der hun sparklet hull og sprekker i panelet. Takket være noen timer i tråden til TomRon har hun nå funnet en liten inspirasjon hun også. Flink jente!

Jeg får damer til å gjøre de utroligste ting...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir flott dette.

Bare en ting du må passe på med kastelengde på pj. Det er i fra linsen og til lerret du må måle.

På 3 - 3,5 meter sitteavstand er det mer enn nok med 92". Bare pass på å henge det lavt nok til at du ikke får stiv nakke.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF: Tenkte jeg skulle kjøre hvite lister (WAF) og samme farge på de tre veggene rundt. Frontveggen blir sort. Vi sees om noen timer! Skal bli hyggelig å se hvordan de store gutta gjør det!

TomRon: Takk! Seriøst ment at madammen har fått inspirasjon fra tråden din. Jeg også selvfølgelig!

Skalle: Sitteavstanden er 3,42 fra linse til lerret. Jeg tror vi lander på 92" jeg og, men det er fristende å gå større. Lerret blir hengende ca 20 cm under linsa (ifølge kalkulatoren) og da sitter man som om man ser på en stor TV. Slipper å se opp.

Takk for tilbakemeldingene gutta!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Besøk hos noen vise menn, og litt i kjelleren

Idag hadde min bedre halvdel planlagt jentekveld, så jeg tok like gjerne en tur opp til BEF for å hjelpe til. Han og devilej var allerede godt igang da jeg kom, og dette var en særdeles hyggelig opplevelse for meg. Gutta har virkelig mye kunnskap, og jeg fikk høre på litt go'musikk mens jeg var der. Dagen gikk veldig fort og i og med at vi skravla minst like mye som vi gjorde andre ting, så er hodet mitt nå fullt av tanker og idéer rundt hjemmekinoen vår her ute på landet. Dagens lille lekse er at jeg seriøst skal lære meg å tyne grensa på hvor godt mitt billige oppsett skal kunne spille før jeg oppgraderer, og at et dårlig lerret kan sammenliknes med å printe ut et flott foto på et A4 ark... Kunne ha skrevet en hel masse mer, men angående vår kino så var denne turen en liten oppvekker. :smile:

Anyways... Jeg kom hjem til et rolig hjem, og full av motivasjon og arbeidsvilje prøvde jeg å lure med meg jentene ned. Sånn gikk det med det...
    -img_1420-jpg

Allikevel full av mot, men uten hjelp kom jeg ned til en koselig overraskelse. Madammen hadde malt første strøk i det som blir stua utenfor kinoen. Dette hadde jeg ikke ventet. Dama ønsker mere bass, kan sparkle og maler selv?! Jeg må jo bare fri til denne frøkena her. She's a keeper! Se selv!

Så over noen av taggene/ boltene/ hva enn det kalles på veggen i kinoen, og her har verken jeg eller madammen hatt noe som helst med malingen å gjøre. Alle sammen var fulle av rennemerker, og det vil ikke jeg ha... Min innsats gikk lett i å begynne å pusse litt, men i et relativt mørkt rom tok det ikke lang tid før jeg heller blei hypp på en dusj og en kald brus...
    -img_1416-jpg

Slenger også opp et bilde av hvordan taket blei imot lista (som skal være hvit) etter tredje strøk igår. Samme gråfargen kommer på veggene. Over tid kan det hende jeg velger å lage et lysere rom, men akkurat nå vil jeg ha det mørkt, da maling av vegger ikke er den verste jobben en kan ta.
    -img_1418-jpg

Desverre står det igjen litt sparkling før jeg kan begynne å male her, men arbeidsmotivasjonen er nå så absolutt på topp. I morgen skal jeg i et bryllup, men det kan hende vi klarer en kjapp økt før bryllupet. Vi får se, men jeg har lyst ihvertfall. Ha en fin fredagskveld, og riktig god helg til alle mann. :razz:

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her går det unna ser jeg,snart klar for innflytting du jo :-) .Ser også meget bra ut.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se du fikk jobbet litt hjemme i går også. Var veldig hyggelig du tok turen innom meg og takker deg så mye for hjelpen!

Ha det hyggelig i bryllup i kveld.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bryllupet overstått, og vidre jobb i kino'n

Takk for det, BEF. Bryllupet var hyggelig, men det gjorde jo sitt på at helgen ikke har vært alt for produktiv.

Vi har allikevel rukket å bli ferdig med å male stua som blir utenfor kinoen
    -img_1423-jpg

og slik blei resultatet. Madammen har til og med rukket å pynte litt for bildene.
    -img_1435-jpg

I det som blir kinorom var moroa desverre laber, da det er rennemerker fra satan sjøl og tilbake igjen. Jeg måtte til med en smørkniv for å få vekk det aller verste. (Og ja, fargen var desverre så stygg i rommet...)
    -img_1425-jpg

Etter det var det sparkling og pussing, men det gadd jeg ikke å ta bilde av. Slenger opp et bilde av hvordan det blei etter smørkniven og pussing. Det er 6 slike bolter i hvert enest panelbord, så det blei mye pussing.
    -img_1427-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparkelbøtta fikk seg et realt innhugg bare i dette lille rommet!
    -img_1429-jpg

Og det blei vanvittig mye støv... Heldigvis så blei lagene med maling bra. Hele venstreveggen og kassa til vannrørene er nå ferdig malt (Vi malte til og med baksiden av kassa så det er pent til vi har fått satt opp en vegg). Vi har nå tatt tre strøk i taket, to strøk på venstre veggen, og ett strøk på høyreveggen. Dette er oljebasert maling og har en tørketid på 10 timer
    -img_1436-jpg

På frontveggen er stikkontaktene maskert, men de er nå skrudd av veggen, da jeg enten vil ha grå eller sorte kontakter. Lufteluken er tatt ned og pusset, og den skal bli sort bare jeg får kjøpt noe lakk i morgen.
    -img_1448-jpg

Ellers så jobber ikke jentene på søndager heller (unnasluntrere!) men som sosial støtte for arbeiderene så duger de så absolutt.
    -img_1438-jpg

Planen fremover nå er å finne en feit kabelkanal som jeg kanskje skal klare å lure noen LED lys bak på et vis, male høyreveggen ett strøk til, skaffe nye stikk i veggen, få elektrikeren ut hit en tur og se om vi kan få ordnet en sterkere kurs inn i kinoen. Etter det blir det jo å få satt opp en bakvegg og få malt frontveggen sort. Etter det blir det jo å håpe at transportstreiken kan slutte snart, så får jeg satt opp et anlegg her inne også.

Til slutt vil det bli lagt vekk på akustiske tiltak, men her er jeg grønn så planene er rimelig diffuse fortsatt. Håper alle har hatt en fin helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å lektre ut kabelkanalen og så legge lys bakom.
    Nederst har du en helgående tynn list (tilpasset bredden på lyset) og så har du pinner eller punkter på øvre del som holder den fast der også.

Noe ala dette:

| | | | | | | |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si dere er effektive! Bra jobba! Ser veldig bra ut den gråfargen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Bare å lektre ut kabelkanalen og så legge lys bakom.
    Nederst har du en helgående tynn list (tilpasset bredden på lyset) og så har du pinner eller punkter på øvre del som holder den fast der også.

Noe ala dette:

| | | | | | | |
    Jeg har bare sett på LED lys i en lampebutikk, og de var såpass slanke at jeg tror det skal veldig lite til før det passer inn bak kanalen, men jeg tenkte jeg skulle søke litt på nettet først. Takk for tipset!

Tols1: Jeg syns ting går greit, men det er jo så viktig å ikke slurve med grunnarbeidet. Det hadde vært greit å få tatt et strøk til før leggetid, men malinga er fortsatt våt. Takk for komplimentet, og jeg må si at den gråfargen har litt sjarm. Den er ikke utrivlig i det heletatt, men madammen skulle jo gjerne helst ha sett litt lysere farger. Allikevel så er det vel hun som er mest ivrig på å sette igang med frontveggen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyreveggen er nå malt andre strøk og ordna stikk (var innom biltema, clas'ern og en lokal el-sjappe, og ingen hadde riktig farge... Dro derfor over med pussepapir og lakka dem matt sort. Bilder kommer, men dama har stikki av med kameraet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye glede!

Hverdagen er ikke fullt så grå år man har noe morsomt å drive med hjemme. Idag er således en gledens dag! Sofaen kom, og det var to klikk og to stolrygger som skulle settes sammen, så stod den klar i stua! Denne er godkjent av meg, av madammen, av begge prinsessene samt en kompis som var med for å hente moroa på bohus på Strømmen storsenter.

Måtte plassere den trangt, for vi har nå fått en bunke gips inn i kinorommet som er til bakveggen, + at det fortsatt står to sofaer stablet i stua ved siden av kinorommet. Her er sjefens sofa.
    -img_1459-jpg

Vi har fått gjort litt i kinoen siden sist og vi har rukket å få inn en del gips, samt at frontveggen har fått et strøk svart silkematt maling. høyreveggen er også ferdigmalt, listene i taket er malt, og stikkontaktene er lakkert i sort matt.
    -img_1460-jpg

Stikkontaktene ferdig lakkerte to strøk. Planen var å kjøpe nye, men det var bare pes så det var like greit å pusse dem ned, og lakkere dem selv.
    -img_1461-jpg

Gipsen er også kommet i hus, så forhåpentligvis står det en vegg her over helgen.

Det som skjer i nærmeste fremtid er:
    1 - Elektirikeren skal borre et hull ifra kontoret og ned, slik at jeg får ordentlig nettverkskabel ned.
    2 - Lufteluka må pusses og lakkeres
    3 - Veggen må settes opp
    4 - Kabelkanaler må kjøpes inn
    5 - Lerret må anskaffes
    6 - Prosjektoren må opp

Men nå skal sofa'n snart prøvesoves i.... Gleder meg! :-D

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss som kriger om tittelen forumets tregeste kinobygger, er det imponerende å se fremgangen din fra gang til gang! Ser ut til å bli meget bra dette her

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt å følge med på
    Har liten kino selv (2,6 x 4m) og syns det fungerer bra.

Selvfølgelig altfor sent å stille dette spørsmålet nå som kinorommet ditt er ferdig malt, men malingen ser veldig blank ut på bildene? Hva slags matthetsgrad har du brukt? Er du ikke redd for refleksjoner fra veggene i et såpass smalt rom?

Når jeg malte rommet jeg bruker brukte jeg veldig matt maling nettopp for å redusere slike refleksjoner.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirium: Takk for det. Har vært innom tråden din og, og du har jo et betraktelig større prosjekt enn meg da. Da er det lov å snegle seg avgårde. Personlig så orka jeg ikke å begynne å rive ned alt til grunn for å optimalisere et så lite rom, men det kommer til å bli bra tilslutt.

torsteinvh: Jasså du syns malingen var litt i blankeste laget? Det er fordi jeg er litt kjapp med å ta bilder, så malingen er fortsatt våt når de blir tatt. Malingen vi bruker er oljebasert på de tre veggene vi har malt til nå, og de har en tørketid på ti timer pr. strøk. Malinga er sinnsykt matt skjønner du! Nå husker jeg ikke matthetsgraden, men det er silkematt, så matt du kan få det. Hvis du ser på bildene litt lenger opp, så ser du at gråfargen begynner å bli fin. Tror ikke refleksjoner skal bli noe tema egentlig. Gråfargen er relativt lik den du har bak lerret ditt egentlig. Kanskje litt lysere, og sortfargen skal få et strøk til idag.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    torsteinvh: Jasså du syns malingen var litt i blankeste laget? Det er fordi jeg er litt kjapp med å ta bilder, så malingen er fortsatt våt når de blir tatt. Malingen vi bruker er oljebasert på de tre veggene vi har malt til nå, og de har en tørketid på ti timer pr. strøk. Malinga er sinnsykt matt skjønner du! Nå husker jeg ikke matthetsgraden, men det er silkematt, så matt du kan få det. Hvis du ser på bildene litt lenger opp, så ser du at gråfargen begynner å bli fin. Tror ikke refleksjoner skal bli noe tema egentlig. Gråfargen er relativt lik den du har bak lerret ditt egentlig. Kanskje litt lysere, og sortfargen skal få et strøk til idag.
    Da er jo alt i skjønneste orden

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får for guds skyld håpe det! Gleder meg STORT til første film på stor skjerm. Tror gleden med å ha et dedikert rom der jeg kan kose meg uten at dama blir plaget vil gi meg mye glede fremover. Fatter seriøst ikke at det tok meg så mange år å oppdage det, men det er jo bedre sent enn aldri.

Idag kommer forresten elektrikeren på besøk og legger ned nettverkskabel.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trikker'n var her!

Idag har vært en sånn dag der man vil veldig mye, men så stopper det seg litt der. Idag har en kompis av meg som er elektiker vært innom for å planlegge ny kurs til kinoen, men så fant han problemet i sikringskapet istedet. I og med at vi har leid ut en del av huset har vi to sikringskap og hovedsikringen nede er ikke akkurat sterk. Da må evt hafslund kontaktes, søknad må skrives og etter en ellers lang dag lot vi dette bare bli med tanken enn så lenge.

Litt fikk vi allikevel gjort. Etter mye planlegging om hvordan vi skulle få en CAT 5 kabel fra kontoret og ned i kinoen blei det et ordentlig lurveleven. Alle mulige varianter dukket opp i samtalen, men til slutt bestemte jeg meg for å prøve å bruke den teite kanalen til vannrøret til noe praktisk. Først borret vi oss fra kontoret og inn til kjøkkenet (under kjøkkenbenken) for å få frem kabelen. Da vi har et seriøst tungt kjøleskap gav vi beng i å prøve å få den i hjørnet da ledningen uansett blir skjult.
    -img_1472-jpg

Under kjøkkenbenken dukket borret opp ganske nøyaktig der vi siktet.
    -img_1473-jpg

Derifra trakk vi en tommestokk gjennom en trang passasje og ned i kanalen der vannet føres. Vi hadde til og med såpass flaks at vi har klart å styre unna varmtvannsrøret for det meste av veien. Mulig vi må trekke et K-rør her, men igjen så er det mye pes som kanskje ikke er nødvendig.
    -img_1470-jpg

Her er vann rørene
    -img_1474-jpg

og vi valgte å trekke kabelen ut bak i sjakten, da dette blir inni bakveggen som snart kommer opp.
    -img_1477-jpg

Vi fikk også gjort klart for hvordan vi skal få trukket TV antenna inn i veggen, men dette tok jeg ingen bilder av da dette stort sett er snakk om å trekke kabelen langs en vegg og lure den pent inn det som blir bakveggen. Ellers er planen å gå løs på siste runde maling av frontveggen forhåpentligvis i morgen en gang.

Side 3 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •