Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 38 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 744
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Hvilken film er dette bildet tatt fra? Han bak der minner meg om de der søppelfolka i fragglene
    Det er en Pixar kortfilm, Partly Cloudy
    [YOUTUBE]CojRPtwTCvM[/YOUTUBE]

EDIT: endret YouTube-linken, den første hadde feil lydspor.

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Tror jeg at må sees

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Du har virkelig begynt å få teken på bildene nå, Alkar Er reint misunnelig på rommet ditt nå, blitt lekkert og kan tenke meg dere koser dere der nede.
    Du kunne ikke lagt ut en liten miniguide til hvordan gjøre disse bildene? Eller ligger det kanskje her et sted allerede?
    Hei du! Det var hyggelig sagt. Klart jeg kan lage en liten guide og legge den i tråden min. Det skulle bare mangle. Greit om jeg prøver å få gjort det i løpet av helgen?

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er en Pixar kortfilm, Partly Cloudy
    [youtube]6umzWF8pbL8[/youtube]
    Det stemmer kompis! Helt genial liten kortfilm!

Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Takk!

Tror jeg at må sees :smile:
    Bare trykk på youtube linken til Tols1 så er den jo der.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Klart jeg kan lage en liten guide og legge den i tråden min. Det skulle bare mangle. Greit om jeg prøver å få gjort det i løpet av helgen?
    Det hadde vært ypperlig!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Greit om jeg prøver å få gjort det i løpet av helgen?
    Du må absolutt ikke stresse, det er bedre at du bruker helga til å kose deg med film og musikk :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremgangsmåte for screenshots

Det er helt utrolig hva en får tid til når madammen er borte, og guttungen er blid og fornøyd med å leke for seg selv.

Her legger jeg opp hvordan jeg har gått frem for å ta mine screenshots. Husk at jeg ikke kan foto, og anbefaler alle å lese følgende guider først. Akto er helt rå på bilder, og det tar mange år å bli så dyktig, så les disse først.

Kinosjefen Akto's guide
    Wasimza sin guide

Da det er sagt, så har jeg nå laget en step by step guide for Gud & Hvermannsen. Håper det er forståelig, og dersom det kan gjøres lettere er det fint om dere også deler det her i tråden.

1: Du trenger følgende
    Et dugenes kamera. Vi har dette
    -sony-kamera-jpg

Fjernkontroll er dødskjekt da du slipper å røre kameraet, men ikke noe must -fjernkontroll-jpg

Stativ er nesten et must

-lite-stativ-jpg

Arbeidslampe er innmari kjekt dersom du har et mørkt rom. Følg Akto sin guide her.
    -arbeidslampe-jpg

2: Selve screenshotet
    Her er det praktisk å ha rippet filmene på PC da du kan lagre en haug med bilder og velge de beste. Dersom du bruker bluray eller dvd, så må du pause bildet, og la bildet være på skjermen, noe som tar mye lenger tid.

Åpne opp filmen i VLC player og paus. Høyreklikk musa, og gå inn på Video, trykk så skjermbilde. Bildet lagres nå i "mine bilder". For å få det best mulig er det kanskje en idé å bruke samme format på filmen, som du har i lerret. Jeg har 16:9 lerret, og velger derfor alltid screenshots fra filmer med samme format. Hvis du setter det opp i 2:35:1 eller 4:3 så ser det ikke like imponerende ut synes jeg.
    Dette er et eksempelbilde
    -vlc-jpg

Fotograferingen
    Her kommer jeg kjapt til kort, folkens. Jeg kan ikke foto, men alt blir mye lettere når bildet på skjermen er et stillbilde. Lukkertiden og blenderåpning er noe jeg har lekt med, og det er individuelt hva som funker best på hvert bilde. Lek med det, og spør folk med mer peil en deg selv. Det er bare å koble pc'n til projektoren og åpne bildet i fullskjerm modus. Da dekker screenshotet hele rammen, og du kan nå bla frem og tilbake i alle skjermbildene du har tatt. Nå er det bare å knipse i vei!

Vedrørende plassering av stativ, så kan jeg anbefale å lese guiden til Akto, lese litt om "the golden ratio" på nett, og ikke minst å ta mange bilder.

Vi skal slå sammen de to påfølgende bildene, ikke eksemplet over. Grunnen til det er fordi jeg hadde disse liggende, og slapp å sette opp alt på nytt. Det lyse bildet i disse eksemplene er for mørkt, men poenget her her fremgangsmåten, og det kommer vel greit frem uansett.
    -lyst-rom-jpg

-rkt-rom-jpg

Åpne opp begge disse i Gimp2 slik
    -gimp-klipp-jpg

Nå trykker du på den knappen som heter "Frihåndsutvalg" slik at du kan klippe ut etter dine egne markeringer. Jo nøyere du er, jo lettere blir den ferdige redigeringen. Får å få dette så nært 100% som mulig, så zoomer jeg inn til 200% bildestørrelse, og følger kanten hele veien rundt.
    -gimp-klipp-ut-jpg

Ferdig klippet skal det se slik ut.
    -gimp-ferdig-klippet-jpg

Så limer du inn og plasserer så nøye du bare kan
    -ferdig-screenshot-jpg

Dersom du har vært litt raus med utskjæringen av screenshotet, så har du en easy-fix. Da trykker du på knappen med skaleringsverktøy, og drar kantene på plass der de skal være. Denne bruker jeg nesten alltid! Dersom du absolutt ikke får det til å bli 100%, kan du også klippe ut det sorte i ramma på det lyse bildet, og legge det over på nytt på samme måte som vi skjuler feil med listing. Dette er f.eks en god ide hvis du ikke har stativ, eller skumper borti uten å merke det når du tar bilde, slik at det blir små forandringer i bildene.

Da dette er gjort så resizer du bildet ned til passende størrelse. Jeg bruker stort sett 800x533 pixel, da dette er såpass stort at det er tydelig for alle + at det kommer med hos folk som f.eks bruker iPad til surfingen. Dersom du gidder kan du også legge på en ramme i sort eller en farge du liker rundt hele bildet slik som jeg har gjort, men det har jo ikke noe spes for seg egentlig da det blir gjort for deg i presentasjonen.

Voila! Du er ferdig, og det tar ikke allverden av tid når du har gjort det noen ganger. Håper forklaringen holder mål, og dersom noen har lyst kan dere veldig gjerne poste skrytebilder i denne tråden. Sikkert noen av dere som er mye råere enn meg på selve fotobiten, og jeg tar imot lærdom med åpne armer. Er det noenting som er uklart er det også bare å spørre meg, så skal jeg prøve å forklare meg så godt jeg bare kan. GOD JUL folkens! Håper nissen har med seg tunge og harde pakker til dere alle sammen.

Edit: la til mere info, og kommer til å gjøre det når jeg kommer på noe jeg har glemt

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide! Visste ikke det med screenshot i VLC, så der lærte jeg noe nytt!

Du kan jo nevne noe om lukkertid osv. HVa bruker du på bildene dine?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Guide Alkar!
    Og som nevnt, ta gjerne med noen tips om lukkertider osv.

Og til alle som er litt int i foto kan jeg anbefale boka: Digital fotografi i praksis. Denne lærte jeg veldig mye av(som er glemt nå) og det er også mye om behandling av bildene på pc der.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan desverre alt for lite om fotografering, men jeg la til et lite avsnitt om det nå nettopp. Jeg brukte mellom 5 sekunder og 20 sekunder lukkertid på bildene. Blei stort sett best, rundt ti sekunder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta var jo strålende, Alkar! Skulle nesten vært lagt til som guide denne også. Skal bruke den som referanse etterhvert.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Detta var jo strålende, Alkar! Skulle nesten vært lagt til som guide denne også. Skal bruke den som referanse etterhvert.
    Takk og velkommen min venn! Vil ikke sette den opp som guide for alle, da dette er måten jeg har gjort det på, men jeg kan hverken nok om foto, eller Gimp til å "Stå til ansvar" for en ordentlig guide på forumet. Det skal også sies at jeg fikk hjelp til å skjønne fremgangsmåten av folk her på forumet, men de kan jo kanskje ta et lite "brevkurs" for oss vanlig dødlige om de føler for det! :-D

Ellers håper jeg folk legger ut noen skrytebilder også.

Edit: Velbekomme, ikke velkommen. Damn you autocorrect!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dele mitt forsøk. Så å si samme fremgangsmåte som alkar, dog jeg brukte Photoshop.
    Bildet er tatt på dagtid mens bildet at filmen er tatt på kvelden.
    Det med fjernkontroll virker jo kult.
    Hvis folk er redd for å lage bevegelse i bildet så burde dere skru på nedtelling. Jeg hadde mitt kamera på 10sek, fungerte ypperlig.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så bra ut!
    Jeg må på letingen etter stativet mitt så jeg får testet selv!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cool Noose! Jeg stjal jo idéen om Megan Fox av deg. Blei bra bak senteren! Hvis jeg skal være litt kritisk, så syns jeg det er litt kjipt at du ikke har redigert bort tidslinjen og pausemerket på det bildet. Avatarbildet er jo strøkent, og så har du en innmari pen stue!

Inspirert av Noose
    -center-transformers-megan-jpg

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, ja kunne vel tatt vekk den, tenkte at det kunne være en verifisering at bildet er tatt av skjermen og ikke en wallpaper som er klipt inn.

Avatar bildet ble bra det, skulle dog ha fjernet den krøllete ledningen osv.
    Skal ta noen nye bilder snart, har dratt frontene 50cm frem og subben er plassert bak venstre front.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jul i stua!

Hei alle sammen!

Da var julekvelden over (en fantastisk en sådan), og huset er igjen rent og ryddig. I år slo jeg meg litt løs, og kjøpte innmari mye dyrt spesielt til guttungen. Vi trenger jo masse, så under juletreet i år var det uvant lite til far, og i og med at sønnen min ikke helt har den store kjøpsevnen enda, så tok jeg med meg han så han fikk velge gave til pappa'n sin. Han var flink og valgte denne spilleren som var på tilbud.

Test av Phillips BDP9600 i Lyd & Bilde

-dsc03285-jpg

-dsc03287-jpg

-dsc03288-jpg

Denne har fått mye skryt i hifi pressen, og mye tyn av brukere. Allikevel må jeg si at etter en lang kveld med testing er jeg ikke noe annet en grisefornøyd. Den er massiv, rask og sterkt redusert i pris det siste året, så det var jo ikke noe å lure på. Guttungen var selvfølgelig veldig fornøyd med at pappa ble så glad for gaven han fant. Ha en fredelig og god romjul alle sammen!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul til deg Alfred og gratulere med meget flott gave!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med flott spiller:-) har helt lik selv og er svert fornøyd:-) dog litt krøll har det vært med det kan jeg leve med...
    PS: hvis du liker og høre på musikk er denne kjempe bra hvis du kobler den opp med analog out og bruker den interne dac'en

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk gutta! Riktig god jul! Spilleren er jeg så langt meget fornøyd med. Ser ikke bort ifra at det må testes med analoge utganger også, men ting tar tid. Nå skal jeg bare nyte noen gode filmer med familien og kose oss med fred og ro i heimen. Jul er min favoritthøytid!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du og dine ha en riktig flott filmjul!

Side 28 av 38 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •