Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 38 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 744
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, har kikka litt på forskjellige trådar ang. akustikkplater. Fant ut det gjekk an å laga platene sjølv, men kjøpa duk med ønska motiv. Så går nok for det på nokon av platene.

Det skapet ditt til PJ og utstyr blei meget bra.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det komlo! Skapet er veldig duganes det. Har muligens noen flere planer for det vedrørende bass absorbsjon, men jeg må få tid til å måle og legge ut bilder sånn at jeg kan få litt hjelp. Slenger opp noen bilder av teppet også.

Flossy, men ikke like pent som kuskinnet
    -dsc02234-jpg

Under har jeg lagt dobbelt lag med sklifilt. Litt mykere å gå på, og noe lunere. Og så ligger selvfølgelig teppet i ro
    -dsc02235-jpg

Ha en strålende lørdag, folkens!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blei flott det der. Står jo heilt i stil med utstyret og veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med komlo, dette blir bra, alkar! Den lune kinofølelsen forutsetter tepper

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lørdagskos :)

Hei Alkar!

MEGET morro og lærerik tråd dette.
    Sitter her og leser "Head-lines´a" mens jeg patter på en fersk ladning med snus, og Manchester United banker Bolton i bakgrunnen.
    Ikke tvil i at du har lagt mye arbeid, og ikke minst tid, i denne tråden og prosjektet ditt.
    Likte spesielt godt første innlegget hvor du har linket opp til alle "hovedpostene"

Tråden gir meg inspirasjon og lærdom. Morro er det!!!!

Skulle bare ønske jeg en dag får muligheten til lignende prosjekt selv.

Ha en fin kveld

EDIT: Fine bikkjer har du også. Hadde selv en Norsk Dvergbuhund i 14 år, så er veldig glad i disse krabatene

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En takk og Basstrøbbel

Heisann kompis! Velkommen til tråden, og tusen takk for hyggelig melding. Sånt setter jeg pris på! Jeg har lært masse selv her inne, og det er nettopp det jeg syns er så fett med AV-forum. Det er hjelp å få! Og er man så heldig at man har et ekstra rom til overs, og en bedre halvdel som syns det høres ut som en bra plan så er det jo bare å gå på med godt mot. Jeg har vært innom siden din og titta flere ganger, og utstyret ditt er jo flott, så da mangler du jo bare et ekstra rom! Rommet mitt er veldig lite, men det har vært en god investering i glede. Eller årsaken til flere søvnløse netter pga frustrasjon. Stryk det som ikke passer... Og så er det godt å høre at du er like glad i hunder som vi er. Våre er forresten prinsesser!

Vel, nå har jeg hatt endel timer her nede de siste kveldene og det er bare å stikke fingeren godt nedi jorda... Bassen er et problem. Jeg har skrudd ned volumet på ca.kl.09.00 (Altså bare 1/4 del styrke) på suben, og når det ikke går så innmari dypt er jeg superfornøyd med jobben suben gjør sammen med de nye frontene. Men... Prell av et par eksplosjoner som drønner, så er jeg ikke redd for at det gjør vondt i mellomgulvet pga. den voldsomme forflyttningen av luft, heller av faren for å få hele subelementet i fleisen. Suben "fiser" akkurat like stusselig som 8-tommer'n jeg hadde før. Det er mere punch, men den forvrengningen er ikke mye gøyal å ha med på filmen... Det er faktisk ca like gøy som et ballespark før middag. Det ødelegger liksom resten av kvelden...

Så mine venner. Et forsiktig rop om hjelp. Subben har jo voldsomt med desibel på lave frekvenser, ca opp til 120hz som er der mye av de kuleste effektene ligger i lydsporet på filmen. Det er også her suben ødelegger mye av moroa. Er faktisk mere fornøyd med litt mindre dypbass, og bare spille gjennom frontene. De er jeg seriøst fornøyd med! Lyden er pen i mellomtone og diskant, og bassen er tight og fin selvom den ikke går like dypt som suben. Men jeg vil ha det bedre i bunnen, og helt opp til 120hz. Det er vel ingen vei utenom nå... Enten trenger jeg en sub til, eller må komme meg igang med et selvbygg, som jeg strengt tatt ikke har tid til nå om dagen. I allefall ikke om jeg har lyst til å se guttungen og madammen mer enn ved frokostbordet... Eller så må jeg få laget bassfeller. Noe jeg vegrer meg for, for jeg har nettopp bare skjønt hvordan akustikkpanelene funker, og bassfeller virker endel mer komplisert. Teppet utgjør forresten en hørbar forskjell, noe jeg ikke forstår så mye av for målingene er ikke så forskjellige... Placebo? Uansett, så virker hele lydbildet foran sitteposisjon noe roligere enn før.

Til dere som har erfaring: I hvilken ende skal jeg begynne?

1 - 1 ny XTZ 12" som jeg plasserer i venstre fremre hjørne?
    2 - Prøve bassfelle og vente til jeg faktisk får tid til å bygge en massiv sub?
    3 - Bare gi gass å begynne å bygge ny sub? Da er planen å få til å bygge en aktiv 18" som jeg da kun vil få plass til under lerretet. Den blir derfor sinnsykt bred, men relativt lav, og en center må passe oppå. Dette alternativet må bare bli trøbbel grunnet den lave plassen den skal stå på, men etter det jeg har skjønt så er det mulig. Jeg skal da selvfølgelig få hjelp av kyndige folk til å regne ut hvordan den skal se ut.

Vel, nå er det natta for frustrerte gutter, men jeg kan med en eneste gang konkludere med at bassen må fikses før det blir snakk om innkjøp av en RC-64. Jeg må jo ha noe å se frem til også!!! Ha en god natt alle sammen, så håper jeg på noen gode råd i tråden fremover.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er kjedelig når ting ikke funker skikkelig, nattesøvnproblematikken kjenner jeg igjen

Jeg tror ikke bassfeller løser problemet ditt. Bassfeller kan hjelpe til med å rydde opp i frekvenskurven der du har stående bølger og de kan redusere romling grunnet resonans, som jo også henger sammen med stående bølger.

1 stk ny XTZ kan kanskje hjelpe. Det kan hende du har litt høye forventninger til hvor mye den klarer å yte. Stakkaren jobbet hvertfall overtid i beste Adecco-stil da jeg var på besøk Med to stk kan du redusere volumet litt slik at de ikke presses ut over det de er beregnet for å yte. Det er egentlig irrelevant hva volumknappen står på, den klarer ikke spille mer uansett.

Et annet alternativ er å selge XTZ-en og se etter en som har litt mer kapasitet. Folk skryter jo fælt av SVS-subene, så det kan jo hende at en tube hadde gjort en bra jobb, de er jo lettplassert også siden de opptar lite gulvplass. Begge merkene er ganske lettsolgt og er derfor ingen farlig investering.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen i frustrasjonen du uttrykker her. Er ikke enkelt å vite helt hva man skal gjøre når man føler alt man gjør ikke tar en videre fra der man er. Jeg har noen subber stående her hjemme som vi evt. kunne tatt til deg for å testet litt. Det er alltid greit å teste litt før man går igang med noen "større" prosjekter. Da vil vi fort få en indikasjon på hva slags tiltak som kan hjelpe og hvilke det bare er å forkaste med engang.

Skulle vi finne ut at det bare er å få bygget en sub eller to, så gjør vi det

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF to the rescue! Takk skal du ha, kompis. Da stresser jeg ikke noe mer med bassen nå. Mulig jeg selger unna suben imens, og så får vi bare finne en tid når det roer seg litt ned for oss begge. Hils hjem!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF har greie på dette ja. Det som er kjekt med dette forumet. En kan søke råd om hva som helst. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...

Ja, som du sier mangler jeg bare et ekstra rom, men det ligger nok dessverre alt for langt frem i tid. Ungene har okkupert alle rommene i huset, og slik som boligprisene er nå, hvertfall her i Sandnes/Stavanger, kan jeg se langt etter enebolig med mulighet for Batcave....Hvertfall med de kravene jeg stiller til bolig....(JA, er kravstor....perfeksjonist )

Utstyret har jeg kontroll på som du skriver. Er meget fornøyd så langt, og ikke for å skryte, men jeg føler å ha fått intergrert hjemmekinoen på en tilnærmet perfekt måte i stua, utgangspunktet tatt i betraktning.
    Har lenge vurdert akustikkplater på vegg, og/eller maling av vegg (lyskontroll) på kortvegg i stua. MEn nå er livssituasjonen slik at jeg ikke er alene om å bestemme i dette huset (heldigvis)...En gir og en tar her i livet, og jeg har vel mest tatt rundt dette temaet. Det er en guds gave til meg at fruen er så tålmodig som hun er. Har tross alt strekt denne "stue-kino strikken" veldig langt allerede, så føler jeg skal la det bli som det er inntill videre. Får blidgjøre min bedre halvdel med noen gardiner, nye møbler etc, før jeg igjen går bananas

Bassproblemer ja....Har hatt, og har tildels dette problemet selv. Før hadde jeg ingen bass. Det var inntill jeg fikk med SVS tube. Da kom virkelig bassen, og det med et brøl Da hadde jeg denne stående bak 2 stoler jeg hadde i sweet spot.
    Nå som disse er byttet ut med en mer "gjeste vennlig" sofa, måtte tuben flyttes. Etter det har noe av bassen forsvunnet....Borte er den ikke, men mangler den gode ristingen/brumlingen på de lave frekvensene...
    MEN, det får så være foreløpig...

Så første disken av Star Wars på BD igår. Kan på ingen måte klage over hverken bilde eller lyd....Som sagt, det er tross alt en stue-kino jeg har

Nå sitter jeg ved kjøkkenbordet med kaffekopp nr 15 (???) for dagen. Har ei lita frøken her med 40 i feber og halsbetennelse.Ble ikke mye søvn inatt kan en si....Jau jau, snart helg igjen

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men mangler den gode ristingen/brumlingen på de lave frekvensene...
    MEN, det får så være foreløpig...
    Da er det jo bare å kjøpe rumperister!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiff79: når nye møbler skal inn, kan du jo trygt reklamere med f.eks tykke gardiner, tykt teppe og stoff sofa. Det utgjør jo mye lydmessig bare der.

Noose: vedrørende rumperistere, så har jeg vært inne på tanken. Men syns lyden er viktigst! Også skjønner jeg ingenting av om jeg skal ha 4 eller 8 ovn, og trenger jeg egen forsterker?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Spiff79: når nye møbler skal inn, kan du jo trygt reklamere med f.eks tykke gardiner, tykt teppe og stoff sofa. Det utgjør jo mye lydmessig bare der.

Noose: vedrørende rumperistere, så har jeg vært inne på tanken. Men syns lyden er viktigst! Også skjønner jeg ingenting av om jeg skal ha 4 eller 8 ovn, og trenger jeg egen forsterker?
    Gardiner står for tur her faktisk.
    Var å handlet inn gardinskinner i helga, men fant bare gardiner som gjor samme nytten som et myggnett, hehe.
    Tykke gardiner er tydeligvis ikke "In" lenger :-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF fixer biffen. Snakker om service

Jeg har aldri snudd en recliner som du har på ryggen, men i en vanlig sofa er den enkleste form for rumperister rett og slett et 12 eller 15" sub-element og en simpel subforsterker. Kommer man over en kjip sub til en billig penge på brukten, kan man bare plukke ut element og forsterker og montere på en plate under setet. Det som er kult er at man får bevegelsene selv på lavt volum. Eksplosjonen fra The Hurt Locker som du bruker som syretest, gir akkurat den gyngende følelsen du er ute etter.

Spent på subprosjektet her, skal følge spent med. Tipper det kan bli temmelig heftig

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Syretest ja... Har gått igjennom endel klipp. Litt hulken, litt starwars, litt dark knight osv, og syns det kan bli spennende selv. Idag var jeg også så heldig å få en telefon fra en særdeles hyggelig kar ifra hifisentralen. Praten gikk selvfølgelig rundt dette med bass, og jeg hadde virkelig ingen aning om at f.eks oppheng og kjapphet hadde noe for seg, men i all ydmykhet så er jeg jo fortsatt rimelig fersk i faget. Tror det ender med at jeg og godeste XTZ-suben skiller lag snart. Alt i alt så er jeg så fornøyd med jobben frontene gjør, at jeg kan klare meg uten frustrasjonen fra suben, og litt mindre pondus i dypbassen. Er helt sikker på at jeg overlever frem til det evt blir selvbygg, og nå kan jeg jo bare se frem til hyggelige besøk fremover, der problemene er kjente. Ting må bare roe seg litt ned her først, men i mellomtiden kan jo jakten på en RC-64 i sort starte. ny center og ny(e) sub(er) er i sikte. Da er frustrasjonen over for denne gang.

Tok meg forresten god tid til å lytte på noen basstunge skiver nede idag, og jeg må få lov til å si at til musikk tilfredstiller suben absolutt alle krav til punch og tightness som jeg kunne ønske meg. Den er derfor ikke et objekt for hat, men heller et offer for dette spøkelset som folk snakker om...

Ellers svirrer det endel nye tanker i hodet mitt også. Vedrørende bass... Vil to 10" gjøre en bedre jobb en en stor sub? Jeg vet at klipsch har noen med 10" slavebass i tillegg, så det utgjør jo i praksis 40" membranareal?! Nå har jeg jo hørt bassen hos BEF, og det er så reint og tight at det er å legge lista bra høyt, men det er kanskje sånn folk blir introdusert til dette spøkelset??? Jeg forstår at folk legger mye penger og tid i dette, og ser at dette er en fantastisk hobby.

Vedrørende rumperistere så står det langt nede på prioriteringslisten, men dersom ikke suben blir solgt, så kan den jo yte sin rettferdighet som en fin rumperister. Eller hva? Den vil vel ikke fise når den ikke står i kasse?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bestemt. Vi er enige om at vi ikke trenger suben her hjemme lengre, så vi skiller lag med XTZ-suben. Det har vært sinnsykt lærerikt med denne suben, men nå kommer jeg nok til å legge den ut for salg etterhvert tenker jeg. Frontene får stå alene frem til vi får inn noe nytt. Blir spennende å se hva det blir!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen erfaringer og tanker om videre oppgraderinger

Denne uka har jeg fått to hyggelige mailer, av folk med samme utgangspunkt som meg, så jeg tenkte jeg skulle dele noen erfaringer.

Da jeg satt meg ned for å teste høytalerene, så satt jeg på scener med mye effekter og var veldig fornøyd. Det jeg ikke gjorde, var å sette på scener med liv og røre der det var samtaler med i bildet... SMART!!!! :roll:

Igår fikk jeg besøk av en god venn, og vi satt oss ned for å se Transformers 2. Samtalene var så langt vekk at det ble rett og slett flaut. Det kan sammenliknes med å prøve å overhøre en samtale rett ved motorveien. Effektene dundra løs i alle rettninger, men vokalen var rett og slett alt for lav. Da er jeg en erfaring rikere, og milevis nærmere en RC-64!

Spørsmål: Er dette fordi Klipsch er såpass mye mer lettdrevne enn Dynavoice, at desibelnivået på frontene overgår center (alvorlig mye)?

Da har jeg altså mer behov for å fikse vokalen før jeg tenker noe mer på subløsninger. Men betyr da dette at jeg helst bør skifte ut surroundkanalene også, for å få lik motstand/ signatur? Har noen en formening om hvilken dimensjon jeg bør gå for? Har veldig lyst på klipsch rundt hele, da jeg er veldig fornøyd med frontene.

Konklusjonen min er da at "oppgraderingsspøkelset" overhodet ikke er en sykdom eller noe negativt... Heller en nødvendighet som melder seg etterhvert som man blir rikere på erfaringer. Ha en fin søndag!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo måleutstyr tilgjengelig, mål og still inn sånn at alle kanalene har samme volum med whitenoise. Bruk RTA på room analyzer.

Syns det er lite vits med oppgraderinger før man har satt opp alt best mulig. (Noe jeg tør påstå du ikke har enda.)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det spørs om nivået på centeren er for lavt i forhold til frontene. Nå er jo centeren også litt puslete i forhold til frontene. Når du drar på litt og frontene begynner å spille på et hyggelig nivå, så klarer antagelig ikke centeren å holde følge.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, se der! Det har jeg overhodet ikke prøvd, Revolution. Har bare lekt med vanlige målinger da whitenoise er så irriterende lyd... Men det virker som du har litt kontroll her. Er det noe spes jeg må huske på mens jeg driver på?

Jeg har tenkt likt som deg,Tols1... Tenkteat centeren bare rett og slett er for tam.

Side 20 av 38 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •