Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    He he, jo det gjør det! Det betyr faktisk at jeg kommer til å lønne meg selv under jobben av byggingen, men det vil nesten bli for dumt å selge det jeg har kjøpt til nå, for å oppgradere før jeg har kommet meg imål. Men da har vi muligheter til å oppgradere når vi føler for det også.

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt og få det bekreftet at det ikke er noe vannskade der kan jeg tenke meg :-D ,mye penger spart.92” lerret hadde jeg nok selv valgt i rommet ditt. Angående sub plassering kan du jo også prøve en i senter front og en i senter bak hvis du har mulighet.Bare og prøve seg frem med forskjellige plasseringer og velge det som blir best for deg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg et nokså annerledes rom der anlegget står, men det er stor forskjell på om subene står i hjørnet/ved vegg eller litt ut fra veggen med hensyn til kvaliteten på bassen. Det blir mye mer romlete og upresis bass når de blir trykket helt inntil enn litt ifra. Den ene står 20cm fra vegg og den andre står 20cm fra to vegger (hjørne). Som tols1 sier så gir hjørneplassering noen ekstra dB. Prøv deg litt fram, men en skikkelig kalibrering med dB-måler er nok mer viktig for å få bra bass.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Ja, jeg er enig i det. Føler for å skryte litt av folka her inne på AVforum littegranne jeg nå, for det er så sinnsykt mye hjelp å få bare man stiller vettuge spørsmål!

Angående kalibrering av utstyr, så fulgte det med mikrofon til Denon AVR 1910, så jeg tror det blir bra til slutt. Allikevel så lurer jeg litt på om jeg kanskje skal bestille litt proff hjelp av en kompis som bruker noe jeg tror heter "Radio Shack". Han er i allefall mye mere kompetent en meg på å forstå resultatene. Sub'en min vil stå ca 20 cm fra to yttervegger. Var ikke klar over at det kunne ha noen påvirkning på romlingen, men jeg fant ut at ved å proppe igjen det ene bassrøret ble bassen MYE strammere. Godt tips Gurba! Har ingen mulighet til å sette en sub i senter bak pga den søylen på de tidligere bildene. Der vil sofa'n stå helt inntil søyla, og det blir mest sannsynelig ikke plass mellom sofarygg og vegg til å ha den plassert der. Tenkte jeg kanskje kunne dytte en til i andre hjørnet foran, og så kjøpe meg noen rumperistere til sofaen. Lerret er vanskelige saker, men vi skal nok få det til på et vis. Det at vi ikke har vannskade var veldig deilig! Litt flaks skal en jo ha også. Det er viktig! Alt ordner seg jo for snille gutter!

Dette blir moro, og takk for alle svar! Så folk ikke tror jeg bare sitter på stumpen og kuler'n, sender jeg med noen bilder fra gårsdagens vanvittige arbeidsøkt. 8)

Først måtte dette stables ferdig
    -img_1379-jpg

så dette...
    -img_1381-jpg

Og til min store glede fant jeg dama nede i kinoen der hun sparklet hull og sprekker i panelet. Takket være noen timer i tråden til TomRon har hun nå funnet en liten inspirasjon hun også. :-D Flink jente!
    -img_1378-jpg

Og til slutt fant jeg noe jeg kunne bruke bananpluggene til allikevel.
    -img_1375-jpg

Det som blei gjort inne i kinoen igår er altså kun pussing og sparkling. To runder til med dette, så er veggene klare til maling i helgen.

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack er vel et must under kalibrering av suber.Du kan for eksempel følge denne guiden her.

http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt + Hjelp til valg av lerret

Ja se der ja! Får bruke litt tid på det når alt er oppe og går. Da blir jo rommet i allefall så bra som det kan få blitt! Idag har vært en relativt rolig og pirkete dag. Vi har vært og handlet inn maling og malestæsj, og så var det pussing og sparkling. Ingen ting kult bortsett fra to bikkjer som digger oppusing. :-D Pappa's jenter holder både vater og tommestokker under jobbinga. Tok ikke bilde av det da, men det er kult uansett. Ellers så prøvekobla jeg opp prosjektoren for å være helt sikker på størrelsen på lerretet. Det viser seg at jeg hadde bomma grundig på målingen her. Ha meg unnskyldt, jeg trodde virkelig tommestokken kom inntil veggen under sofa'n, men der dreit jeg på leggen.

Kastelengden fra prosjektoren er nøyaktig 342 cm. Ifølge kalkulatoren på nettet kan jeg da ha et minimum 88" stort lerret, og et maksimum på 102".

Nå veit jeg at sitteavstanden for dama som liker å lese teksten ikke bør være for kort, og 102" vil kanskje bli litt i meste laget, men det hadde jo vært kult å gå litt større en 92" når jeg da har plass til det...? Sånn det er nå vurderer jeg sterkt å gå for en DIY løsning på kanskje 98" men jeg hater tanken på etterstramming, og frykten for at det ikke blir så bra som jeg ønsker meg sitter som et ballespark. Har funnet en del tråder på nettet om hvordan det skal gjøres, men det virker som seriøst mye pes... Jeg vil da i såfall kjøpe en dreamscreen duk på avshop og lage rammen selv, men er det noen som har noen tips til meg på hva jeg kanskje burde gjøre? Og hvor jeg helst bør kjøpe det evt? Har tenkt til å bruke rundt fem tusen på lerret, men det er ingen krise om vi går over det. Det viktigste er at bildet fyller ut hele lerretet så godt som mulig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av To.H
    Radioshack er vel et must under kalibrering av suber.Du kan for eksempel følge denne guiden her.

http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Og denne http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Noen få enkle trinn så er du i gang. Så får du bare gaule ut hvis du trenger råd om hva du skal se etter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge linkene er bokmerket! Tusen takk begge to.:-D Og Tols1, jeg er ganske så sikker på at jeg snart kommer til å "gaule ut" og spørre om litt hjelp igjen når det kommer til målinger og akustikk. Setter pris på disse rådene gutta! Det skal bli god lyd her også!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats egentlig på så stort lerret som mulig, Blir bildet for stort så er det "lett" å gjøre lerretet mindre ved å tilføre rammer rundt. Blir værre å få ett lite lerret til å bli større, uten store kostnader.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg liker den BlackkoZ! Hvor mye luft rundt de små frontene mine vil være nok luft da? Dersom 10 cm fra ytterveggene er nok blir lerretet ganske stort ihvertfall!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morgenøkt

Jeg rakk en kjapp runde med første lag maling i taket før jeg dro på jobb i dag tidlig. Er tidlig oppe pga at hundene må ut, og så begynte jeg seint idag. :wink:

Noen kjappe bilder, og første strøket ser heller deprimernde ut må jeg si.
    -img_1383-jpg

Hele taket malt
    -img_1384-jpg

Hjelpen var ikke langt unna, men de jobba skift... Minste mor og musikk
    -img_1382-jpg

Eldste prinsessa på tre og et halvt år jobba jo litt da...
    -img_1389-jpg

Prisen for litt hjelp på morgenkvisten var hver sin is på verandaen i sola. Blide og fornøyde og klar for litt lek for far dro på jobb.
    Jeg tenkte jeg skulle ta et strøk til ikveld, så får vi se hvordan det blir da. Tre strøk burde iallefall være nok tror jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg si, det står ikke på arbeidslyst Male taket før man går på jobben... tanken hadde ikke slått meg en gang...

Å male taket er en drittjobb, rett og slett. Jeg malte to strøk men så gadd jeg ikke mer, selv om det ble langt fra perfekt. Leste et sted at man bør bruke så bred rulle som mulig, da blir resultatet jevnest.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får bruke en større rulle på neste strøket. Vi får jo se hvor mange strøk jeg gidder å ta, men det er jo toss alt ikke mer enn 350cmx287cm så det er jo ikke store greia. For en gangs skyld var det helt ok at det var lav takhøyde også.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det virkelig unna! klart hjelper vell stort når du har så flinke hjelpere! :wink:

Dette har vært en artig tråd og følge, du er veldig flink til og oppdatere oss!
    Gleder meg til fortsettelsen!

hilsen stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige ord Stian! :grin: Flinke hjelpere liker vi alltid godt, og oppdatering av tråden er jo viktig for å få litt tips også. Snylter på andres visdom! 8)

Ellers så er det jo moro bare for å få ta del i dette forumet, i og med at jeg har fulgt så mange tråder selv. Det blir jo ikke det vasseste oppsettet, men allikevel så skal det bli veldig bra etter forholdene ihvertfall!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Ellers så er det jo moro bare for å få ta del i dette forumet, i og med at jeg har fulgt så mange tråder selv. Det blir jo ikke det vasseste oppsettet, men allikevel så skal det bli veldig bra etter forholdene ihvertfall!
    Pøh, vasst eller ikke, det viktige er at du og dine har det moro i kinoen, og samler gode filmopplevelser.

Vi venter på oppfølgeren i trilogien - Strøk II

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om du er i mål med kinoen din i god tid før meg -selv om jeg startet for 1 år siden. Kinoen bli kjempebra så det skal bli moro å følge utviklingen

Ole

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ole! Nu vel, kinoen din er vel en del kroner opp i både sum og arbeid, men det var sinnsykt fett oppe hos dere! Du har nok litt av skylden for at frøkena ville ha et slikt rom også. :wink: Takk for det kompis! Sender deg en liten mail etterpå.

Ellers så rakk vi et par strøk til i taket. Strøk to var jo så spennende som det kunne bli, så dette gadd jeg ikke å ta bilde av, så beklager hull i triologien Tols1... Det var jo litt teit, men i all trøst så var det først strøk tre som blei nogenlunde presentabelt. Kjøpte inn større rulle også. Og jeg er selvfølgelig enig i at det er opplevelsene som teller, men jeg skal ikke sitte her og late som om jeg ikke sikler som en St.Bernard ved matfatet når jeg ser bildene og oppsettet til noen av dere mere erfarene gutta har inne på forumet. Jeg sitter og titter og oppdaterer ønskelista nesten daglig. Dette er bilde av strøk tre, og det er fortsatt vått på bildet, men selvom det ser litt crappy ut her, så så det faktisk rimelig sweet ut før blitzen fant veien. :-D Bildet er maks fem minutter gammelt nå, og slik ser det ut.
    -img_1413-jpg

Angående hjelpen, så er det tydligvis slitsomt å være ansatt som håndtlangere og jobbe for is... Men søte er de! Pappa's jenter kuler'n... (Gadd ikke å redigere øynene...)

Nå er det straks natta for store gutter, men mulig vi kommer sterkt tilbake på søndag. I morgen er jeg opptatt, og lørdag så er det bryllup så kinosnacks blir innimellom slagene. Veldig fornøyd i og med at vi hadde planlagt å først begynne ryddingen på søndag!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som pokker, og jeg som hadde satt av kvelden for å se på bilder av maling som tørker... 8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er litt lei, kompis. Kjenner at samvittigheten min fikk seg en voldsom trøkk nå...

Side 2 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •