Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 38 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 744
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aha! Eg vurderte først lyddør, men trur ikkje eg har behov for det. Rommet bak døra skal ikkje brukast som oppholdsrom. Problemet mitt er at døra kjem bak høgtalarane, så vil unngå at sjølve døra bråker.

Kvar fekk du tak i stoffet du har brukt inni ramma på akustikkplatene?Sjølve dempematerialet?

Takker for svar forresten

Bortsett frå at eg har dør der, ser veggane dine akkurat ut sånn som eg hadde tenkt å prøva å få det.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da holder en lydkarm i massevis! Selve dempematerialet heter Paroc, og kan f.eks bestilles på de fleste byggvarehandler. Alternativt kan du bestille Rockwool. Det er ganske få som lagerfører slike matter, så du må nok bestille uansett, men det er verdt det! Personlig var jeg så heldig at jeg har en kompis som hadde litt til overs, så jeg var bare innom han og hentet det. Håper du lager en byggetråd når du kommer igang, Komlo!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver på ett fantastisk sätt att det är ett sant nöje att läsa.

Fick du möjlighet att testa skillnaden mellan traditionell isolering kontra ljudplattan du köpte? Jag är klar att det tekniskt sett är skillnad emellan de, men utgör det en enorm skillnad om man utgår från att de är lika tjocka?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpa! Då får eg høyra på det lokale byggtorget.

Har allereie ein byggetråd på prosjektet mitt "god lyd i kjellarstove". Desverre lite aktivitet der for tida. Mykje pga utvendig arbeid med huset.

Men ta deg gjerne ein kikk og kom med innspel

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Du skriver på ett fantastisk sätt att det är ett sant nöje att läsa.

Fick du möjlighet att testa skillnaden mellan traditionell isolering kontra ljudplattan du köpte? Jag är klar att det tekniskt sett är skillnad emellan de, men utgör det en enorm skillnad om man utgår från att de är lika tjocka?
    Hei du, og takk for vennlige ord! Det var hyggelig. Ja, jeg har faktisk prøvd med vanlig glava kontra akustikkpaneler, og det er en stor forskjell i mitt lille rom. En pakke med glava dempet sikkert noe, men det var fortsatt ekko når du prata. 3 akustikkmater riktig plassert i førsterefleksjon tok vekk alt, så jeg vil tørre å påstå at det er smart å sette opp akustikkpanel. Dog, jeg er langt ifra noen verdensmester!

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Takker for hjelpa! Då får eg høyra på det lokale byggtorget.

Har allereie ein byggetråd på prosjektet mitt "god lyd i kjellarstove". Desverre lite aktivitet der for tida. Mykje pga utvendig arbeid med huset.

Men ta deg gjerne ein kikk og kom med innspel:smile:
    Jo det skal jeg gjøre, og det er veldig hyggelig å kunne hjelpe til. Nå skal jeg bare bade guttungen og få han i seng, så skal jeg sette meg ned å prøve å flytte suben igjen. Det kommer sikkert noen poster til før i morgen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för bekräftelsen på det. Då blir det till att jaga plattor i trondheim.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger med sub i høyre hjørne

Her er utgangspunktet nå, og det er mye bedre enn tidligere. Det er nå uansett en ganske voldsom gjenklangstid langt ned i frekvens... Legger bare ut noen bilder av målingene, så kan dere se selv. Det er nå totalt 7 akustikkpaneler i rommet under prøvene.

Sub og fronter hver for seg. Ambient. Fronter grønn linje, Sub stiplet linje
    -ambient-jpg

Samme måling. Raw
    -raw-jpg

Sammen. Ambient
    -sammen-jpg

Sammen. Raw
    -sammen-raw-jpg

Jeg skal ikke kjede dere med 1000 målinger, men det som er kult å se er at de store dippene er borte, og peaken er mindre. Nå skal jeg prøve å få dem til å spille i fase, og så skal jeg titte litt på bassfeller på nettet. Jeg hadde håpet at jeg slapp det, men denne galskapen tar jo ingen ende... Det er ikke kult å se film, hvis du veit at du kan få det til å spille bedre! Legger kanskje ut noen målinger til hvis jeg får det til å spille i fase, men nå er det litt kosemålinger frem til puta kaller. Og igjen, korriger meg gjerne når jeg tar feil, og gi meg gjerne forslag til forbedringer!

Dagens bunnlinje er at alle platene blir i rommet, og lyden er tightere enn før. Bare ikke tight nok. Jeg vil nemlig ha det "TOIT like a TOIGER"!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjer det noe! Prøvde å lure recieveren ved å sette frontene til small! Sjekk hva som skjedde!

Gul er large
    Grønn er small
    Lilla er suben skråstilt

-vs-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det spiller sammen, så sliter jeg fortsatt med det samme. Nå har jeg kjørt opp crossover til 250 og satt frontene tilbake til large. Jeg kan så langt velge mellom Peak eller dipp... Vist i RAW

Lilla er small
    Gul er large

-vs-2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Den ca 50hz toppen du hade sjönk med 10db?
    Ser kanske ut till att du bör sända 120hz och ned till sub? I alla fall tills du får några ordentliga "cornerchunks" att brottas med rumble.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter fortsatt her og koser meg, men i fare for å få skikkelig "Manne-Mensen" snart så tror jeg det begynner å nærme seg slutten. Har satt frontene tilbake til Large nå, og stilt og herja en god del. Er mest fornøyd med lyden når de står på large, men høy crossover virker det nesten som at er nødvendig for at jeg skal klare å få noe som helst utbytte av suben... Flere målinger kommer en annen dag, og da skriker hodet etter hjelp!!!!! Ha en god natt, kompis!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manne-mensen... Høres ikke bra ut i det hele tatt ser ut som du har fått frelsen på målinger hvertfall. Det er en skummel prosess du har begitt deg ut på, jeg kjenner følelsen...

Hvor har du suben nå? Fortsatt bak eller flyttet frem?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummelt, men allikevel kjempegøy!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømma at eg ikkje forstår noko av målingane. Men har forstått at akustikkplater hjalp.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trøste deg med at jeg skjønner ikke allverden jeg heller, men kort forklart...

Fra venstre til høyre har du lydfrekvensen. Fra bunn til topp har du desibelen. Da er det en fordel å få grafene til å bli så lineære som mulig. Peak = Topp der det er mye desibel (Rumling hos meg)
    Dip = Et sted der bassen/ lyden forsvinner

Alt er målt med en mikrofon der hodet er i sitteposisjon. Men det er vanskelig å lese grafene. I allefall for meg som er fersking!

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Så kult! Jeg tenkte å teste litt ikveld med dette her. Blir morro å se om jeg klarer å få til en forandring. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at du brukte ribbet panel i kassen??? Til rammen eller? Gjerne last opp et bilde!

Også litt instillinger på Recieveren:

Nå står crossover frequency på 80, og delingen er på 250HZ. Er det noen der ute som har en idé om hvor jeg bør dele nå? Det er jo stor forskjell på de nye høytalerene kontra de gamle høytalerene.
    Hadde noen panel bord liggende på garasje loftet. Fjernet bare skjøtene, hadde da brukbar materiale for "rammen".... Legger ved noen fine vedlegg også, som forklarer seg selv da...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noko dyrt og avansert avansert utstyr du har brukt til målingane? Helde akkurat på å setta meg inn i utstyrsjungelen no...

Var forresten inn på stiligevegger og kikka. Trur eg skal prøva å kombinera akustikkplater med motiv derifrå på ein måte. I staden for å berre ha svarte, då heimakinoen min ikkje er dedikert, men skal brukast som kjellarstove. Noko ala den blomen din feks. på ei akustikkplate.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er den jeg bruker. Det er et rimelig verktøy, men jeg har venner som bruker betraktelig mere avansert utstyr, og jeg gleder meg til å få besøk av noen med det tilgjengelig, så vi kan se forskjellene, og bedømme hvor bra det er. Jeg er jo naturlig optimist, og føler at XTZ programmet gir en god pekepinn på hvordan det står til i rommet.

Vedrørende trykk på akustikkpanel, så bør du se i tråden til TomRon. Han trykte noen fete print på sine plater, og vil tro at wallstickers vil komme til kort i forhold til å trykke det på et trykkeri. Det behøver ikke å koste så veldig mye mer, men det er mulig det holder med en wallsticker. Det er jo bare et stort klistremerke, og regner med det klistrer seg greit nok på en slett flate. Er allikevel redd for at du ikke får den varm nok til at den slipper fra folien, og litt skeprisk til om kantene holder seg pene. Bedre å gjøre det ordentlig en gang, enn å gjøre det på andre forsøk...

Ellers har jeg fulgt Tols1 sitt råd, og vært innom Ikea og kjøpt meg et nytt teppe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja Blir spennende å besøke kinoen din igjen, tipper det blir ganske annerledes med et lunt og fyldig teppe.

Side 19 av 38 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •