Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 38 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmmmm...

Med døra åpen ser kurven litt anderledes ut, men ikke voldsomt. Grønn er siste måling, Gul er forrige.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg var litt trøtt igår, for jeg ser at den siste kurven aldri ble lagt ut... Samma det, det var ikke store forskjellen uansett.

Men nå er det søndags morgen, og frokosten er i boks. Minstemann koser seg halvt ihjel med en liten rangle midt på gulvet, mor er ute med jentene og da kan selvfølgelig far legge ut bildene han tok av høytalerene igår.

Klipsch RF-62
    -dsc02220-jpg
    -dsc02221-jpg

Jeg la meg rundt kl.02.00 i natt, så det ble mange timer med målinger. Det som er klart som dagen er at suben foreløpig ikke henger med i det heletatt. Den kan nok ikke stå der den står nå, så det må jeg ordne ganske snart. Ellers er førsteinntrykket av disse høytalerene at de spiller ganske så pent, og det er mere filmglede å hente. Selv uten suben må jeg si at jeg er veldig fornøyd. Planen videre er å se om jeg klarer å påvirke lyden ved å flytte sitteposisjon litt lenger bak, og evt sette suben frem igjen. Ha en fin søndag folkens, og takk for hjelpen så langt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut alkar har du ny center også?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke kommet så langt, men det kommer med tid og stunder dette også. Føler veldig for å kjøpe det nå siden jeg jobber så sinnsykt mye, men jeg er hypp på å kjøpe brukt så jeg slipper å spille det inn selv, også er jeg keen på å få et inntrykk av hva jeg bør gå for i mitt lille rom. Er RC-62 veien å gå, eller vil RC-64 høres enda bedre ut? uansett er førsteprioritet nå å dempe litt mer med akustikkpanel, og så teppe, så enten ny center eller en sub til. Dette kommer til å ta tid, siden jeg liker å fikle/ er treig av natur.

Idag har jeg jeg kjørt ny audessey room correction, og det høres bedre ut. Første eksplosjonen på The Hurt Locker som var en skandale tidligere høres virkelig mye bedre ut, og det samme gjør starten på How to Train Your Dragon. Har ikke rukket å styre noe mer med suben, men det er jo litt av sjarmen å jobbe med dette fremover!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig hyggelig du tok turen innom meg igår! Ikke dumt det høyttaler valget du har gjort nå, tror dette er en høyttaler som vil passe rommet ditt meget bra. Når det gjelder senter valg vil RC64 være et bedre valg enn RC62. Den vil kunne gi deg bedre spredning og litt ekstra med dynamikk.

Må prøve å få tatt meg en tur utover til deg. Hadde vært gøy å høre hvilke endringer som har skjedd med rommet ditt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra! Sirkuset i Flateby er alltid åpent, så du er hjertelig velkommen når som helst du får ta med deg godt humør, så skal jeg stille med noe godt på tallerken. Madammen hilser!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått tid til å måle noe mer med forskjellige sub posisjoner, men er det mulig at det vil bli en forskjell hvis jeg kobler de nye frontene på HF istedet for LF. Det er jo en terminal i mellom de to punktene, så jeg skulle ikke tro det ville gjøre noe hverken fra eller til, men kanskje en idé å prøve ut. Krysser fingra!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du nå på bakpå høyttaleren? De to terminalene er jo koblet sammen med to "skinner", så det har null&nix betydning.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere så mye med nye høyttalere! Alltid artig med noe nytt!

Flott og se du jobber med grafene dine, jeg følger med, men har desverre ikke mye lurt og komme med.. Men må si jeg er imponert over hvor mye du har lært på så kort tid!

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for vennlige ord Stian! Lærekurven her er bratt, og det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det er veldig interessant å bli kjent med folk som kan sakene sine. Jeg kan med hånda på brystet si at jeg kan svært lite om dette, men begynner så smått å forstå litt mer og det er morro! Også har jeg kun positive erfaringer med folk som har tatt seg tid til å hjelpe meg. Jeg har tross alt et rimelig anlegg, og relativt god lyd i min lille hule, og oppgraderingene som kommer på sikt gjøres med tanke på at jeg skal forstå hvorfor jeg vil bytte. Ikke bare kjøpe mere klipsch fordi elementene er kule. Til og med dama syns de er fine! Men uansett, målinger er dødsfett, men jeg gleder meg til neste gang noen kommer med råere måleutstyr! Har forresten trukket to nye akustikkmatter idag, og på onsdag skal jeg flytte suben litt mere rundt. Spent selv på om jeg klarer å få til noe merkbar forbedring!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trekking av akustikkpaneler

Yes, idag har vært en av de dagene som bare er hektiske tvers igjennom fra morgen til kveld, men når kvelden kom så var det fortsatt tid til å bygge en akustikkramme. Jeg fikk forklart dette av en kompis, og selvfølgelig kunne man ha frest fine kanter på disse også, men for å være helt ærlig så syns jeg det var rimelig lite fristende å stille meg opp ute for å frese kanter i det været som er her nå. Det regner vannrett! Bikkjene nekter å gå helt ut for å tisse, og står med bare stumpen utenfor trappa. Veldig søte, men da ble det altså med helt vanlige panel.

Gjorde dette særdeles enkelt.

1. Høytalerstoff fra Biltema - Kr.59,-
    -dsc02222-jpg

2. Akustikkmatte fra Paroc
    -dsc02224-jpg

3. Treverk fra Byggmaker - Kr.40,-
    -dsc02225-jpg

4. Rettkappet og skrudd sammen med Cutters. Skrudde dobbelt så ingen ting skal vri seg
    -dsc02226-jpg

5. Begynte i ett hjørne
    -dsc02227-jpg

6. Stiftet godt og fikk bretten pen før jeg begynte med resten
    -dsc02228-jpg

7. Stiftet tett rundt hele, så høytalerstoffet forblir stramt
    -dsc02229-jpg

8. La oppi matta med den harde siden ut mot stoffet
    -dsc02230-jpg

9. Jeg brukte resten av stoffet til å lukke matta inne da denne kan loe. Forøverig ikke nødvendig, men jeg slapp å klippe
    -dsc02231-jpg

10. Et ferdig innrammet akustikkpanel
    -dsc02232-jpg

11. Gjorde meg flid med hjørnene
    -dsc02233-jpg

Jeg skal bare frese skrått i noen fester slik at de holder seg på veggen uten synlige fester, så er de klare til å henges opp. Gleder meg veldig til å måle litt når de er oppe! Ha en fin kveld folkens.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nok bassfeller for å få bukt med lavfrekvensene. Ser du hadde omtrent ikke eksisterende ekko på mid-høy frekvensene, sikkert pga. disse panelene du har.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobbet, ble jo riktig så pent det panelet!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revolution: Jeg regner med at jeg blir nødt til å få meg noen bassfeller, men jeg har et litt problematisk rom når det kommer til alternative hjørner. Men dette er i aller høyeste grad noe jeg ønsker å gjøre etterhvert som jeg lærer meg mer. Rommet mitt er såpass lite, og så er det en vannkanal og et vindu å ta hensyn til. Planen er å diskutere løsninger, og få forklart hvordan dette skal kunne gjøres før jeg begynner med noe såpass omfattende. Også skjønner jeg nada av bassfeller bortsett fra superchunks, og det har jeg kun plass til i taket... Litt over mitt kunnskapsnivå enda, men dette kommer! Jeg lover!

BEF: Takk skal du ha. Noe enklere Oppgradering av lyden har jeg aldri vært borti! Spent på om de blir værende, og evt hvor de blir plassert til slutt.

Førsteinntrykket er fortsatt at bassen er trøbblete... Men jeg er hypp på se hva omplassering av suben gjør. Mirakler kan jo skje hvis vi krysser fingra alle mann!

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig bra dette!

Ble veldig like mine plater, bare eg brukte ribbet panel til kassen...

Resultatet ble at 6 stk. plater i taket på 570x1150 eller noe slik. Ble veldig dominerende i rommet. Diskanten kom bedre frem og bassen måtte skrus ned fra ubehagelige 4+ til 0, hadde den på 4+ for å få nok, etter ble dette alt for mye.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomse
    Ble veldig like mine plater, bare eg brukte ribbet panel til kassen...

Resultatet ble at 6 stk. plater i taket på 570x1150 eller noe slik. Ble veldig dominerende i rommet. Diskanten kom bedre frem og bassen måtte skrus ned fra ubehagelige 4+ til 0, hadde den på 4+ for å få nok, etter ble dette alt for mye.
    Så kult! Jeg tenkte å teste litt ikveld med dette her. Blir morro å se om jeg klarer å få til en forandring. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at du brukte ribbet panel i kassen??? Til rammen eller? Gjerne last opp et bilde!

Også litt instillinger på Recieveren:

Nå står crossover frequency på 80, og delingen er på 250HZ. Er det noen der ute som har en idé om hvor jeg bør dele nå? Det er jo stor forskjell på de nye høytalerene kontra de gamle høytalerene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert bra med mer demping i kinoen din ja. Bare for moro skyld kan du legge de nye platene på gulvet mellom stolen og lerretet og høre hvordan dette påvirker lyden, ref. mitt forslag om å kjøpe et tykt teppe . Jeg er ganske sikker på at du vil få en del roligere lydbilde.

Man må nesten bare prøve seg frem med crossover. Jeg målte en del nå i helgen og det var ganske stor forskjell fra 60-80-100 Hz. Delingen på 250 Hz er knappen bak på suben? Den kan stå på max inntil videre, så kan du evt. skru den nedover hvis du ønsker å kutte suben ennå lavere enn crossover i receiver. Det trenger ikke være nødvendig, men hvis man har en kjedelig utfasing mellom front og sub rett over crossover-frekvensen, så kan det hjelpe litt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnte innstillinger er på recieveren. På Suben har jeg kun rørt fasehjulet.

Skal prøve litt når jeg kommer hjem og se hva jeg får til!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino, Alkar!

Kan eg spørra kva dør og karm du brukte? Har lyst på slik sjølv i min kommande kino... Blomen på veggen var forresten veldig stilig

P.S. kvar fekk du tak i stoffet til akustikkplatene? Reknar med eg må laga meg noko liknande sjølv. Dine blei jo veldig bra, og såg ikkej så vanskeleg ut.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Flott kino, Alkar!

Kan eg spørra kva dør og karm du brukte? Har lyst på slik sjølv i min kommande kino... Blomen på veggen var forresten veldig stilig

P.S. kvar fekk du tak i stoffet til akustikkplatene? Reknar med eg må laga meg noko liknande sjølv. Dine blei jo veldig bra, og såg ikkej så vanskeleg ut.
    Takk for det kamerat, og velkommen til tråden! Karmen jeg har brukt på døra er en såkalt lydkarm. Ikke missforstå dette med en lydtett dør. Den hindrer lekkasje av diskanten, men bassen slår rett igjennom. Dette er vel den rimeligste versjonen og koster ikke så veldig mye mer enn en vanlig dørkarm. Døra er en helt vanlig og billig dør fra Maxbo. Nå har vi tre dører mellom kinorommet og stua oppe, så det duger i massevis hos oss.

Blomsten på veggen er et resultat av en bedre halvdel sine interiørgener... Fås på Stiligevegger.no - Stilige vegger for barn og voksne - Oljemaleri - Fototapet - Xl stickers koffert - Veggdekor - Wallstickers - Oljemaleri til barn- Veggord barnenavn -Gavetips til barn og voksne - Stiligevegger.no eller andre nettbutikker. Søk på Wallstickers så bugner det av tilbud på nettet.

Side 18 av 38 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •