Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 38 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 744
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for hygglig velkomst i dag, alkar Virkelig en fin hule du har fått til.

Men så sykt irriterende at jeg hadd glemt lydkortet det reduserte jo resultatet av besøket ganske betraktelig. Jeg kan godt tenke meg at resultatet ikke er helt etter de forventningene du kanskje hadde, så jeg vil nesten insistere på å få lov til å komme tilbake ved en senere anledning. Men vi fikk jo kikket tillegg på XTZ-pakken da i det minste.

Alt i alt synes jeg du har et oppsett som låter veldig bra prisen tatt i betraktning. Med litt mer demping mellom lerretet og stolen så blir det enda bedre, mer definert og klarere, spesielt i dialogen. Et tykt teppe fra stolene og fremover vil antagelig gjøre underverker.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kompis

Slevfølgelig er du velkommen tilbake, og tusen takk for et hyggelig besøk. Forventningene til besøket var å lære litt mer, noe jeg absolutt gjorde. For min del er det alltid stas med besøk av folk med mer kunnskap enn jeg selv har, og som vi snakket om, så ønsker jeg å lære mer om hva jeg ikke liker med det utstyret jeg har før jeg vurderer å oppgradere.

Da BEF var hos meg lærte jeg mye også, og fikk da også forståelsen for at jeg har mye å lære om dette faget, og hobbyen ble brått mer interessant. Når du kom nå forstod jeg xtz programmet bedre, og vi fikk jo til å få en akseptabel kurve. Givende for min del.

Følgende tanker har jeg gjort meg om mitt eget anlegg.

1. Jeg kan få bedre lyd med litt større membranareal i front
    2. Med tiden ønsker jeg meg en kraftig reciever og et effekt trinn
    3. 12" er ikke mye på en sub. Jeg vil også ha overkill!
    4. Jeg vil prøve mye mer demping, og det var kult å finne ut at problemfrekvensene hos meg hovedsakelig ligger i mellomtonen.

Nye planer i nærmeste fremtid

1. Tykt teppe
    2. Mer demping
    3. Begynne å lete etter hva slags lydsignatur jeg virkelig liker
    4. Lære mer om hva slags elektronikk jeg kanskje bør titte etter
    5. Bygge stor sub!!!

Dette kan jeg ingenting om

1. Surroundkanaler og lydmatching

Jeg går jo ikke med noen som helst illusjon om at et såpass rimelig anlegg spiller uanstrengt og ryddig når en drar på litt, men det visste jeg ikke når jeg begynte med dette her. Jeg syns det spiller veldig bra på et moderat volum. Nå er jeg jo snart i mål med å lære meg å kjenne anlegget, så da kan jeg forsiktig begynne å bevege meg oppover tenker jeg.

Uansett, takk for et lærerikt besøk, og jeg skal hilse fra resten av sirkuset her ute.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi fikk da en akseptabel kurve til slutt, hvertfall ut fra det jeg kunne lese av XTZ-programmet. Men det var en merkelig dip ved 300-500 Hz, noe som gjør at jeg mistenker at noe ikke var helt som skulle med programmet, eller noen innstillinger. Jeg skal sjekke litt om det er noe vi gjorde galt, det ligger vel en manual på nettet sikkert.

Lydsignatur må man jo finne ut av etter hvert, og da må man rett og slett dra rundt og besøke folk. Jeg har funnet mine drømmehøyttalere, men de er dessverre utenfor rekkevidde foreløpig, men man får gjøre det beste ut av det man har så lenge.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola Amigo! Nå er den vanvittige vedstabelen ryddet inn, og tid til forumet igjen. Etter et par dager med kun små tester, så ser det ut til at jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg syns bassen ble betraktelig bedre, og selvom jeg mangler det trøkket som jeg har opplevd andre steder, så er dette en god start for meg. Bassen blir bak i skapet, for der er jeg mest happy med den.

Skal bli interessant å se hvordan målingene blir med ditt utstyr. Da føler jeg at vi kan sette opp begge pcene med eget utstyr og sammenlikne målingene. Forbeholdt at du har orden i sysakene og tar med deg lydkortet da!

Angående drømmehøytalere, så tror jeg vel at det er noe som en bruker mange år på å finne. Akkurat nå så synes jeg alt som høres reint ut, er spennende. Har jo tross alt bare hørt en brøkdel av det som finnes, men begynner å tenke at det kan være morro å prøve noe selvbygg også? Vi får se. Rommet er i allefall langt fra ferdig!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved, ja. Jeg har noen kubikk stående hos svigerfar, og tar jeg ikke aldeles feil ønsker han sikkert å frigjøre gårdsplassen sin snart.

Vi får prøve å finne en ny tid for en måleseanse, så skal jeg passe på å pakke sysakene Kunne vært morsomt å måle parallelt og sammenligne resultatene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger med XTZ Room Analyzer

Som tidligere nevnt hadde jeg et hyggelig besøk av Tols1 for en liten tid tilbake. Ikke bare er det en hyggelig kar, men han har også peiling på hva han snakker om. Dette førte med seg en hel masse entusiasme, og jeg har virkelig gjort det jeg kan for å skjønne programmet etter beste evne.

Jeg forstår fortsatt ikke hva alt betyr, men jeg er på god vei til å forstå LITT i allefall.

Målet mitt har hele tiden vært å lære meg hva jeg ikke liker med det utstyret jeg har før jeg bytter opp. Det jeg har lært meg så langt er at jeg har høytalere som ikke klarer seg når volumet er litt over middels. Da blir det mye bråkete skriking ala isopor på ruta. Grunnen til at dette skjer er egentlig ikke så innmari viktig for meg, men etter litt sjekking rundt på nett, så er disse frontene jeg har laget for å spille på nettopp moderat volum. Jeg har jo ikke effekt trinn, så jeg har aldri dratt på ordentlig, men en eksplosjon bør høres ut som en eksplosjon, og ikke forsvinne som en fjert i en orkan... Derfor kommer det inn nye fronthøytalere i morgen, og derfor har jeg gjort målingene unna nå, så jeg har noe å sammenlikne med. :-D Alle målingene er gjort på -17,5db på recieveren, da dette er det høyeste jeg kan måle uten at målingen blir rød.

Kun sub
    -bare-sub-17-5db-jpg

Kun fronter
    -bare-fronter-17-5db-jpg

Separate kurver. Grønn er sub, og blå er fronter
    -separate-kurver-17-5db-jpg

Sub og fronter i samme kurve
    -sub-fronter-sammen-17-5db-jpg

Dere som har god forståelse av disse målingene må gjerne komme med forslag og gode forklaringer. Jeg setter voldsomt pris på det! Og igjen en stor takk til Tols1 for hjelp med målingene. Ha en kanon helg alle mann! Det har vi i sirkuset her hjemme store planer om.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte nok at det frister med noen nye fronter ja.

Men de målingene. Kan du poste kurver hvor du har trykket inn Ambient-knappen og Raw-knappen også?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Nope! Jeg lagret målingene som jpg bilder, slik at de var lett å legge ut...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, synd, for jeg tror det gir et riktigere bilde ved visning i raw. Tips: alltid lagre målingene som de er og ikke kun som jpg slik at man kan ta de frem senere. hvis det er mulig i XTZ-programmet da.

Slik sett så gir en målerigg med REW en del flere muligheter enn XTZ, men den er jo kanskje litt mer krevende å sette opp, ref måleproblemene til b3nd1k. Og så må man jo huske lydkortet

Hva slags stæsj er på vei forresten? Eller er du litt hemmelighetsfull?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fult mulig, og jeg sitter og gjør det nå. Idag var jeg og hentet meg et sett med Klipsch RF-62, og første intrykket mitt nå er at suben er til pynt... Jeg har en flytta høytalerene i øst og vest, og de er vanvittig plasseringsvennlige med tanke på at det er ikke store forskjellene i kurvene, men akkurat nå har jeg en sinnsyk peak på ca 45hz, og suben henger desverre ikke med i det heletatt. Stort sett under frontene i volum fram til 125hz der de runder av. Men kvelden er ennå ung, og jeg skal kose meg med målinger og se om jeg får noe fart på dette uten allverdens av hjelp.

På veien hjem svingte jeg innom kinosjefen sjøl (BEF) og kjøpte med meg mere dempingsmateriale. Jeg fikk også titta innom kinoen, og mine ambisjoner ligger i en litt annen liga. BEF har gjort en fantastisk jobb! Makan til filmglede har jeg aldri opplevd, og prat om finjusteringer fikk meg til å stikke fingeren godt ned i jorda. Jeg skal få dette til å spille sammen her hjemme! Hjelp trengs på høyt plan, og jeg legger ut noen grafer etterhvert som jeg finner beste resultat etter mine evner.

Forøverig har jeg en fantastisk bedre halvdel, som konkluderte med at det var flotte høytalere (å se på) og hun syns jeg burde bruke kvelden på å fikle. Stjerner i margen folkens!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Tviler ikke mye på at dette er en annen liga enn de gamle ja. Godt å høre at du har motet oppe.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker. Legger ut de første målingene, så du kan se utgangspunktet. Ingen innstillinger er forandret siden du var her på disse målingene (Kløningen driver jeg med nå skjønner du!).

Bare fronter
    -bare-fronter-jpg

Bare sub
    -bare-sub-jpg

Sub og fronter sammen
    -sub-og-fronter-jpg

Som du ser så er ikke utgangspunktet helt på trynet, men jeg juger bra hvis jeg sier at det ser og låter veldig mye bedre nå... Men vi gir ikke opp! Her er det bare å trykke ivei, så kanskje smilet sitter litt løsere innen sola står opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Les brukermanualen til XTZ, står veldig greit forklart hvordan det meste funker. Lagre målinger, sett range til 80dB så det ikke klipper.

Syns subben spiller altfor høyt i forhold til høytalerene, men det kan være en smakssak.

Hadde prøvd å jevne ut kurven med EQ (over hele linjen) så økt store områder senere, f.ex høyere bass.
    Juster gjerne etter ambient, den er det nærmeste du kommer RAW som forsatt er mulig å jobbe med uten tusenvis av EQ bånd og 100år med arbeid.

EDIT: så nye posten nå, ser ut som om du har noe som brummer under målingene dine, for tror ikke høytalerene dine spiller lavfrekvensene så høyt. Kan kanskje være room gain også da.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Ja vi snakker litt trøbbel! Leser manualen opp og ned fortsatt, men jeg er langt ifra noen kløpper enda. Sikker på at du mente at suben spiller for høyt iforhold til frontene? Det er frontene som har peaken som er så høy? Korriger meg GJERNE her, for jeg er fersking så det holder!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peaken er der på alle målingene, men også på "bare fronter" målingen. Som er litt overaskende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten har du en kansellering rett under 63 Hz, som skyldes utfasing mellom fronter og sub, siden den dipen kun dukker opp når sub og fronter spiller sammen, det kan være en ide å prøve seg frem med fasehjulet. Og så har du nok en utfasing som skyldes rommet ved 35 Hz. Skal man komme denne til livs er det vel kun endret plassering som hjelper. Men du er jo litt låst mtp plassering.

Hva er målene på rommet ditt? Skulle ikke forundre meg om den peaken skyldes en romnode.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker med fasen! Rommets mål mener jeg var ca 2,87 x +/- 4m

Jeg ikke låst med tanke på suben, men det var jo bak vi fikk best lyd når du var her. I mine ører da... Vi var jo ikke helt enige! Det er en mulighet å flytte suben frem i venstre hjørne, men kabelen er desverre for kort til å dra den frem i høyre hjørnet. Kanskje jeg burde kjøpe meg en lang kabel og forsøke den der og? Men for å ta det jeg har hengt meg mest opp i her. Den første peaken... Jeg klarer ikke å justere den ned ved å flytte på høytalerene.... Er dette noe jeg kan stille på recieveren? Takker for hjelpen gutta!!!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det stemme at peaken ligger på ca 41 Hz? Hvis den forandrer seg når du åpner døra, så skyldes den antagelig lengden på rommet, og er ganske vanskelig å bli kvitt uten bassabsorneter eller flytting av høyttalere eller sub.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verst er peaken på 43,9hz. Wow! Regna du ut det??? Skal måle på nytt nå med døra åpen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vrient å se skalaen på bildene, men det var ikkee langt unna Prøv denne linken hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Side 17 av 38 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •