Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 38 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik ser det ut nå helt uten fronter koblet til.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke så mye å hjelpe med her, men synes at dette er lærerikt. Og da lurer jeg på om kvaliteten på målemikrofonen er viktig her? Mener å ha lest et sted at mikrofonen må være av høy kvalitet..?

Må til med liknende målinger selv til vinteren, og lurer på å kople inn proffe folk til dette i stedet for å gjøre det selv.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal prøve å kjøre en fullrange måling av subben din. De målingene du viser her spriker i alle retninger...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønner jeg veldig godt, kompis! Rommet ditt blir jo helt sinnsykt, så der ville jeg også kjørt proffe folk! Jeg syns dette er såpass lærerikt at jeg ønsker å gjøre det selv, så jeg kan lære å få bra lyd. Kvaliteten på denne mikrofonen er vel så som så vil jeg tro. Hele pakka koster bare kr.1990,- på surround.no så jeg innbiller meg ikke at det blir det samme som BEF og de store entusiastene stiller med. Men for å lære så er det gull verdt!!!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF - Full Range av suben i fremre venstre hjørne. Flyttet den dit for å koble bak høytalerene. Før stod den mellom senter og venstre front. Skrår mot sitteposisjon.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    BEF - Full Range av suben i fremre venstre hjørne. Flyttet den dit for å koble bak høytalerene. Før stod den mellom senter og venstre front. Skrår mot sitteposisjon.

Målingene dine er det noe feil med. Du har alt for mye responsutslag over området subben normal skal spille i. Har du kalibrert måle utstyret korrekt?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Målingene dine er det noe feil med. Du har alt for mye responsutslag over området subben normal skal spille i. Har du kalibrert måle utstyret korrekt?
    Nei, jeg tok det bare ut av esken og satte igang. Ingen vits i å dra denne så mye lenger BEF, i og med at den hverken er kalibrert eller at jeg har fått lest meg opp noe på hvordan jeg skal bruke den mest mulig konstruktivt. Jeg kommer sterkere tilbake, når det ikke blir ville vesten her inne. Takk for hjelpen så langt! Nå er det vel på tide å treffe køya tror jeg.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det skjønner jeg veldig godt, kompis! Rommet ditt blir jo helt sinnsykt, så der ville jeg også kjørt proffe folk! Jeg syns dette er såpass lærerikt at jeg ønsker å gjøre det selv, så jeg kan lære å få bra lyd. Kvaliteten på denne mikrofonen er vel så som så vil jeg tro. Hele pakka koster bare kr.1990,- på surround.no så jeg innbiller meg ikke at det blir det samme som BEF og de store entusiastene stiller med. Men for å lære så er det gull verdt!!!!
    Begynte også selv å lese meg litt opp på akustikk og metoder for å oppnå bra resultater i kinoen, som vil bli ferdig til neste år. Kjøpte blant annet Master Handbook of Acoustics (A. Everest). Har lest litt i denne og fått med meg mye nyttig, men kom vel etterhvert frem til at det å finne problemområder i lyden i egen kino ville bli såpass vanskelig og dyrt (hvis men skal gjøre det grundig) at det vil bli enklere og rimeligere å bare leie ekspertisen en dag eller to...

Men hadde jeg hatt bedre tid hadde det jo vært utolig gøy å lære litt om teknikkene som blir brukt, og måten man bruker utstyret på. Det er derfor akustikktråder alltid blir spennende når informasjon om infløkte ting blir forsøkt lagt frem på en forståelig måte! :-)

Når diagnosen ligger klar og lydmessige problemområder skal repareres er det jo enklere å finne rette tiltak som kan passe for å fikse feil. Da tenker jeg på diffusorer, absorbenter, Helmholztser og så videre. Og dette er saker jeg kan bygge. Men først må målinger til. Og kanskje også målinger etter innstallering av remediene også, for mindre korrigeringer. Blir spennende! :-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra dialogen å dømme, så kan BEF se bildene, men her på iPad-en får jeg bare opp små blå ?-tegn. Merkelig.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får heller ikkke opp noen bilder, bare små firkanter med røde kryss..

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vises ikke på min Ipad heller. Sikkert fordi de er 1000 pix i bredde istedet for de 800 jeg normalt bruker. Uansett så blei det bare rot, så dere gikk ikke glipp av noe som helst.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ok. Du får ta en kikk i manualen og komme sterkere tilbake, så skal vi nok finne ut av det serru'

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdigstilt skap

Målinger satt til side for en stund, og skapet er nå klart. Fikk svar fra XTZ som skriver at den vanligste årsaken til cowboy-målinger er stort sett målinger gjort med alt for lavt volum. Noe som forøverig stemmer godt hjemme hos oss, siden jeg kun har målt når guttungen har lagt seg. Fortsettelse på målinger følger etterhvert som jeg lærer litt her.

Uansett, så er utsiden av skapet nå ferdigstilt. Prosjektoren er skjult, alt er trukket med høytalerstoff, og ting begynner å se sånn nogenlunde bra ut. I allefall i øynene til en som kun fusker i faget (snikkerier)

Slik ser det ut nå. Litt finjusteringer gjenstår, men det kommer jeg til å ta litt ettersom jeg føler for å pelle på det.
    -dsc01471-jpg

Fra siden kan dere se at jeg har gjort et tappert forsøk på profilering av skapdørene. Helt 100% ble det jo ikke, men jeg sier meg fornøyd med resultatet. Jeg tok også og satt opp demping langs nesten hele kanalen bak sitteposisjon. Denne er trukket med scenemolton og er synelig helt til venstre på bildet.
    -dsc01472-jpg

Her er et bilde til fra en litt annen vinkel.
    -dsc01475-jpg

I og med at hele skapet nå er særdeles luftig tenkte jeg å dempe endel av hulrommet inni skapet med en akustikkmatte trukket med høytalerstoff. Dette gjør jo bare godt for lyden, og siden jeg har en haug av plass til overs syns jeg dette virker som en intelligent løsning.

Ha en fin helg folkens!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo kjempe lekkert Alkar! jeg bøyer meg i støvet!

kunne du tatt ett nærbilde av hullet til PJ. også? ser ikke så godt på bilde.

har du trukket alle hyller også? har du brukt noe stoff bak, eller bare rett på treverket?

Lykke til med målingene, jeg har desverre ikke så mye klokt og komme med der, men jeg følger med fordet!

Stian

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo veldig bra ut keep up the good work!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt flere bilder

Takk skal dere ha.

Stian, jeg har juksa litt. Har trukket de mest synlige stenderene med høytalerstoff, for at det skal se relativt sømløst ut. Inni skapet er det mye luft. Ser mye trehvitt der inne, men der er det jo bare jeg som titter en sjelden gang, da madammen er komfortabel med å kun strekke seg etter fjernkontrollene. De ligger også forøverig i skapet.

Men men. Her er noen nærbilder av linsa. Desverre kan du se skjøten, og dette kunne jeg lett ha fiksa men da må jeg kjøpe mere høytalerstoff. I og med at det er sort alt sammen, så syns det så lite at jeg ikke tar meg bryet med dette nå.

-dsc01484-jpg

Som dere kan se, så er det litt rufsete rundt hullet til linsa. Dette syns egentlig ikke i det heletatt, men kunne sikkert vært gjort helt perfekt. Men da det er sagt, så brukte jeg lang nok tid på å få det såpass som det er nå.

-dsc01492-jpg

Den fiffige løsningen er så enkel som et hull frest ut i en MDF plate som er skrudd fast bunnen av den kanalen som følger taket. Først festet jeg høytalerstoff inni hullet, så trakk jeg det rundt og festet det i rammen med stifter. Stiftene er skjult bak sidepanelet av skapet, og inni skapene rundt slik at når alt er igjen ser det pent (nok) ut.

-dsc01488-jpg

I skapene er det selvfølgelig laget noen hyller over seteryggen. Her blir det filmer, fjernkontroller og forhåpentligvis snart en akustikkplate. Materialet er fra den gamle hylla jeg lagde, og de var jo lakkerte så jeg har ikke trukket dem med høytalerstoff, selvom det helt klart hadde blitt mest fiffi. Som dere ser, så er det overhodet ikke gjort noen forsøk på å få det pent inni skapet, og det angrer jeg litt på nå. Tviler allikevel på at det blir gjort noe med i den nærmeste fremtid.

-dsc01487-jpg

Det øvre skapet skjuler alt av internett utstyr som router, NAS og nettverkswitch. Dette var faktisk veldig fint å få opp i høyden, for den trådløse dekningen i kåken er nå 100% over alt, istedet for 60% enkelte steder i huset. Var ikke klar over at det ville gjøre en så stor forskjell, men det gjør altså det.

-dsc01493-jpg

Venstre bakhøytaler er også inni der, og derfor så var det viktig for meg med mye luft. Kjørte Audessey etter at jeg satt opp dørene, og ingen forandring i lydbildet på grunn av skapet. Akkurat det er jeg fornøyd med, for hadde det rota til surroundeffekten så hadde jeg revet det ned igjen.

-dsc01494-jpg

Også var det komponentskapet. Her kommer jeg til å gjøre meg litt mere flid. som dere ser står PS3 på en plate som ikke er trukket eller noen ting. Ikke er den skrudd fast heller, men begge deler skal gjøres. Rescieveren har fått trukket fronten av plata slik at den flukter med skjøten mellom skapet og underliggende skap. Der står forsåvidt HTPC'n, men den behøver ikke å være synelig så jeg gjemte den vekk. I underskapet er også kabelsalaten.

-dsc01496-jpg

I de to andre underskapene er det foreløpig ingen ting annet enn den gamle greia jeg lagde for å sette bort fjernkontrollene. Kanskje det en gang blir fullt av filmer her og, eller kanskje en sub plasseres her? Ikke vet jeg, men foreløpig fungerer det som et luftig rom. En av grunnene til at jeg valgte å få mest mulig luft er jo surround effekten, og at lyden må komme frem. En annen grunn til at jeg ikke bygde tradisjonelle skap og heller ordne lufting, er at jeg er litt allergisk mot å lage meg problemer. Det ville da blitt en boomy resonansebox, og det er jo bare å lage trøbbel for seg selv. Angerer meg litt på at jeg ikke tok jobben med å gjøre reisverket pent, men jeg drømmer jo om å en dag få et eget rom jeg kan bygge fra scratch. Gjerne i en garasje, men dette får duge frem til det blir aktuelt å bruke penger på det. Nå fremover så er det nok av kroner som skal ut for å gjøre huset helt ferdig.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det ser veldig bra ut!!

Er ikke lett og trekke stoff uten og få folder og bretter, så syntes du fikk en bra løsning på pj. jeg!

Jeg kan ikke nok om akustikk, så veit ikke hva du bør gjøre bak dørene eller om du bør ha det slik det er nå med tanke på best mulig lydbilde.

Men det er helt sikkert noen her som veit det!!

Stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble da brillefint, alkar. Snedig løsning på projektoren.

Hva synes du om surroundhøyttalerne forresten? Fornøyd?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva synes du om surroundhøyttalerne forresten? Fornøyd?
    +1

Jeg vurderer selv og bruke "Dynavoice Magic FX-4 Ex" som side surround i min kino.

Stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns disse høytalerene gjør en flott jobb som surroundhøytalere, men jeg har ikke så mange billige referansepunkter. De fleste kinoene jeg ha vært i kjører mye dyrere utstyr, og det høres jo mye råere ut når det er massive krefter ute og vifter. Men ja, disse gjør en flott jobb, og noe billigere som har samme kvalitet tror jeg ikke du finner. Dessuten så er de så rimelige at dersom dere skulle få lyst på noe annet etterhvert, så har ikke disse høytalerene etterlatt seg store arr i lommeboka. Jeg er jo fortsatt på stadiet der jeg gliser av det vi har her, men jeg er også hypp på å bytte meg oppover etterhvert. Planen er først bass, så råere reciever, så evt effekt trinn, og så høytalere.

Side 16 av 38 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •