Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 38 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk, kompis! Ja, det er supert å få barn. Tror nok vi har vært heldige, for han er stort sett blid og fornøyd. Det verste med det er at jeg sitter og sjekker ut fete barnefilmer på bluray, selvom det er noen år før han får noe utbytte av det.

Litt om XBMC igjen også. Det har ikke vært noen gode svar på forumet til XBMC ennå, så jeg tror kanskje jeg må få tid til å sitte nede å finne ut av det selv. Jeg tror i mitt stille sinn at det er snakk om nedmixing av de rippede filmene sitt lydspor. Gode BR ripper er jo ofte veeeeeldig store. En kompis som kjører WD TV live gjennom en pioneer reciever har forsåvidt akkurat samme problem. Spørs om det ikke lønner seg å kjøre BR på alle filmer som man virkelig ønsker å se.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Organisering av bakveggen

Yes, ut av dvalen og fått kosa meg litt med kinoen denne helga. Guttungen, har delvis vært assistent, og madammen har hatt mye å gjøre så tiden strakk plutselig litt til denne helgen.

Vel, som jeg har snakka om var jeg hypp på å fjerne stereobenken jeg hadde lagd fordi den blei alt for voldsom i det lille rommet. Og så blei det sånn at Router og NAS'n måtte stå her nede, så da blei det for mye lys og generelt missnøye. Et annet problem jeg oppdaget var at den trådløse dekningen i kåken sugde seriøs kråkeræv når router'n blei stående på gulvet så noe måtte gjøres.

Litt restmaterialer, noen lapper på biltema og Chlas Ohlsen og så har jeg kommet så langt som bildene under viser. Bildene er overeksponert så dere kan se at det er høytalerstoff. Alt puster altså.

-dsc01390-jpg

Komponentskapet er særdeles provisorisk satt opp akkurat nå, og hyllene er ikke skrudd fast så her står alt litt på halv tolv. Asrock'n står rett bak stolryggen fordi den kan skrus på med fjernkontrollen alene, og trenger derfor ikke å stå fremme. Skapene skal etterhvert gå til gulvet, men nå er det bare reisverket som står der.

-dsc01391-jpg

I det avlange skapet øverst står altså alt av nettverksutstyr. Bare det å løfte opp router'n fiksa dekningen i kåken, så det var en enkel sak å få orden på.

-dsc01392-jpg

Disse skapdørene skjuler bare rot og verktøy for øyeblikket, men her kommer det til å være ryddig en gang i fremtiden. Alt av ting som kan ryddes vekk skal være inni her.

-dsc01393-jpg

Skapdørene er helt enkelt MDF som jeg freste en kant på og så trakk jeg det med høytalerstoff og stiftet bak. Baksiden ser ikke bra ut, men jeg ble fornøyd med fronten. Det må riktig nok stilles inn ordentlig før det ser bra ut, men det kommer jo etterhvert det også.

-dsc01394-jpg

Her er alle dørene åpne. Som dere ser er det gjenbruk av endel materiale fra stereobenken, samt BD hylla bak akustikkplata, men det er rett og slett fordi jeg ikke gadd å stresse med å dra ned på byggmaker. Alt skal sikkert males en gang når jeg får tid. Øverste døra er litt morsom for den går på millimeteren inntil venstre sidehøytaler når den er åpen.

-dsc01395-jpg

Alt som er trehvitt her blir altså sort etterhvert, men sist jeg sjekka hadde døgnet fortsatt bare 24 timer, så det blir litt nå og da. Ingen hast her i heimen! Men når det gjøres noe så oppdaterer jeg tråden også.

Når dette prosjektet er ferdig, tenkte jeg at jeg skulle sette opp en del flere akustikkplater. Det er jo en prioritet, men så lenge det går an å nyte en god film og kose seg her nede så er det ikke noen hast. Nå skal først skapet bli ferdig, nytt lys skal opp og så skal jeg prøve å få begynt med trappeoppgangen til høsten. Huset blir man vel aldri helt ferdig med??? Da er kinoen god å ha som et lite nirvana i en ellers hektisk hverdag.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I siget!

Jaggu fikk jeg ikke et par timer til nede i hula idag. Når sant skal sies, så innser jeg at jeg bruker helt vanvittig lang tid på å få gjort unna littegrann, men så morro det er å drive på!

Følgende lille bit fikk jeg gjort idag.

* Satt opp MDF plate over PJ
    * Laget ramme til det som skal bli en forhåpentligvis fin skjuling av PJ
    * Satt inn lys

Meget fornøyd med dagens lille kosestund.

-dsc01397-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ Room analyzer - Gresk???

Fant ut at jeg skulle prøve å måle litt i kinoen, og ramlet tilfeldigvis over XTZ Room Analyzer. Manualen er forsåvidt grei, men jeg syns det er vanskelig å helt skjønne hvordan jeg skal bruke dette her. Finner det nok ut etterhvert, men her er i allefall mitt første forsøk på å måle noe som helst i kinoen.

NB! Bakre akustikkpanel ligger desverre bak sofaen pga skapbyggingen, men nye målinger gjøres etterhvert som jeg skjønner noen ting.

3 punkts måling (Tror dette er bare suben)
    Pekte mikrofonen mot suben i alle tre punktene. Riktig eller galt???

-3-jpg

1 punkts måling foran sweetspot (Veit ikke hva den målte, men pekte mikrofonen midt i mellom frontene) Riktig eller galt??? Den er i allefall svææææææææææææææææææææææææææææææææææææært langt fra å være linjær!

-range-sweetspot-jpg

Lærte ikke stort av dette selv, men skal lese litt mere i denne manualen, og se om jeg ikke får noe vettu ut av det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til XTZ-programmet noe særlig, men selve frekvensresponsen ser jo ikke heeeelt ideell ut Den andre illustrasjonen skal sikkert si noe om gjenklangstiden, det ser ut som du har litt resonanser i rommet opp til 30 Hz.

Skapene ble jo fine, det hjelper alltid å få ryddet opp litt

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla kompis! Skjønner fortsatt ikke så mye, men fant en tråd her inne som forklarer en hel del, så det skal nok bli ganske så bra etterhvert. Jeg tror den første målingen kun er suben, og det er jo der jeg har mest trøbbel. Som nevnt tidligere, så bør jeg eksperimentere med mere demping på veggene. Bare gjøre meg ferdig med disse skapene først, så skal jeg fokusere på å lære meg dette programmet. Det virker jo rimelig intuitivt, bortsett fra at jeg ikke forstår brukehelt enda. Det kommer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja programmet er sikkert helt kurant å bruke. Jeg bruker REW og har etter hvert sett at man også må forstå en del av hva som foregår i rommet, før man virkelig får utnyttet mulighetene. Du får nok bare fortsette å måle og prøve deg frem, øvelse gjør mester, vettu'

Har du noe særlig demping på veggene nå?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har første refleksjon på sidevegger, men plata på bakveggen ligger foreløpig bak sofaen pga skapet som settes opp. Den platen skal settes opp igjen altså, for det var jo den platen som gjorde mest for rommet rent inntrykksmessig i allefall.

Har ikke helt skjønt dette med hvordan jeg skal peke mikrofonen, men det kommer. Etterhvert som jeg lærer litt mer skal jeg prøve å måle med forskjellige vinkler på høytalerene osv.

Slik det er nå er mikrofonen koblet til PC'n og lyden satt inn i Audio in: CD på recieveren.

En positiv ting (tror jeg) at under alle målingene i går på suben fikk jeg "ingen romnoder". Er litt usikker på om dette er fordi jeg rett og slett har gjort feil, eller om suben nå er plassert noe bedre enn før. Den står nå i venstre hjørne foran, med en propp og instillingene vi snakket om på PM for en tid tilbake.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen din er jo at rommet er såpass lite, at romnodene kommer ganske høyt i frekvens. Da kan det hende at sofa og slikt hjelper mer enn i et større rom. Nå husker jeg ikke akkurat innstillingene dine, men den dipen du har skyldes antagelig utfasing pga. plassering av suben, så det spørs om du bør prøve litt andre plasseringer for å rette litt på kurven.

Velkommen inn i måletyrraniets verden

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipen i første eller andre måling? Tenkte jeg skulle prøve meg frem så mye som mulig fremover. Inntrykksmessig er jeg mest fornøyd med suben på frontveggen, men jeg har jo masse igjen å gå på når deqt gjelder tiltak, så jeg skal måle før og etter hver forandring jeg gjør, men nå må jeg lære meg å lese resultatene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på den siste. Har du mikrofonen på samme sted som du har hodet i vanlig lytteposisjon?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det er vel kanskje en good ide!!! Jeg hadde mikrofonen stående forann sofa'n... Micen pekende mot suben. Spiller det noen rolle?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mikrofonen bør settes på et stativ oppi sofaen med mikrofonen i øreposisjon. Det kan jo være greit å teste i de andre posisjonene også for å se hvordan det er utenfor sweetspot.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måling i sweetspot

@Tols1 (og evt andre med kontroll)

Du, jeg skjønner ikke bæret av detta her. Her er en måling med tre dempeplater, og mikrofonen står nå i sweetspot.

Hva er det jeg ønsker meg her? Det bør være mest mulig linjært har jeg skjønt, men skal alt være høyt oppe på skalaen i øverste vindu? Dips er dårlig, men hvor mye er akseptabelt. Suben står forøverig på samme posisjon som sist.

Legger ved et bilde. Likner mere hjerteflimmer en noe annet...

-4-jpg

Forøverig har jeg bytta y-ledd på suben, og den brumlinga i ventemodus er mer eller mindre borte.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke det måle programmet. Prøv å kjør måling kun på subbene, så hver av frontene hver for seg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superstar! Kompis, jeg TROR jeg bare kjører suben.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Superstar! Kompis, jeg TROR jeg bare kjører suben.
    Målingen du har lagt ut må være med hele systemet igang. For å prøve å forstå hva som skjer trenger man å se hver kanal hver for seg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøverig måling i riktig del av programmet... Første var i noe som heter Full Range.

Dette er superinteressant! Skjønner du noe av denne BEF?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Her er forøverig måling i riktig del av programmet... Første var i noe som heter Full Range.

Dette er superinteressant! Skjønner du noe av denne BEF?
    Tror du skal koble fra den ene suben og kjøre subene hver for seg. For dette ser ikke bra ut...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo bare en sub... Skal jeg koble ut frontene og prøve på nytt? Og hvordan skal en fin kurve se ut?

Side 15 av 38 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •