Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 38 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 744
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass er jaggu ikke bare bass! Bittersweet update!

Halla folkens!

Etter en særdeles hektisk sommer (hvor blei den av?!) så har ikke kinorommet blitt brukt opp. Det er vel snakk om noen skarve timer i det siste, men jeg har jo vært på forumet og sniki til meg en halvtime her og der for å følge litt med. Heldigvis så er jeg en rastløs sjel, og prosjektet som ligger på bordet om å bygge en sub her er fortsatt der, MEN jeg har hatt en særdeles aktiv sommer, så det har jo blitt med tanken enn så lenge. 8) Det blir en DIY sub, men jeg er så heldig at jeg skal få kompetent hjelp og da tar vi det når det passer. No stress.

Men tilbake til saken. Jeg har jo mark i rumpa om dagen, og siden jeg fant ut at jeg skulle legge nytt gulv på loftet, så unna jeg meg selv en liten bonus. Det ble en 12" XTZ "vente-sub" som jeg har dytta ned i kinoen en så lenge.
    -xtz-jpg

Denna ler sexy den! 350W og 30,5 kg med råskap som bare venter på å få gi meg en sinnsyk opplevelse! Men det jeg ikke skjønner er dette her....; Hvorfor venter den? Husk at jeg er fersking nå folkens, men jeg er også relativt utålmodig så dette er et problem.

Jeg satt den på nøyaktig samme delefrekvens og ellers alle andre innstillinger som jeg satte på 8". Det er jo litt mere trøkk før elementet forvrenger seg, men fortsatt så blir ikke lufta i rommet "tjukk" og god, sånn som jeg har opplevd at rå anlegg gjør. Vinkling av suben gjør jo litt, men jeg har forsøkt å sette den bak, sette den i midten foran, og også koble til 8" som jeg hadde fra før.

Bassen er rett og slett litt tam. Den lille 8" min var jo som en liten terrier med masse guts og vilje, men ikke nok fysisk masse til å hamre løs på mellomgulvet mitt. Denne 12" er fin, men jeg syns det er mere romling i scener som skal ha en del bass. Romling, og lite presist trøkk. Jeg har ikke smilt stort enda folkens, så jeg kunne trengt en hjelpende hånd her! Hvis det ikke funker så selger jeg begge to, og venter på å bygge en som holder mål.

Målet er forøverig ikke å bli slått ut av sofa'n, men jeg har følgende ønsker:
    Bassen skal være tight! og jeg vil ha Punch som river.
    Jeg vil aldri mer oppleve forvrengninger!
    Jeg vil bli kvitt romling.

Nå håper jeg på seriøs aktivitet i tråden igjen gutta! Kjenner jeg har litt abstinenser her nå!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, you're back

Romlingen kan skyldes både suben og rommet, men jeg ville sette en penning på rommet. Grunnen til at du ikke har hørt det like godt før er nok at denne 12 "-ern rett og slett skaper mer bevegelse. Den suben du har der skal jo etter sigende være god på musikkgjengivelse, ergo kjapp og kontant.

Det kan hende plasseringen aktiverer en romnode, og du får resonanser ved visse frekvenser. Disse resonansene vil medføre at luften fortsetter å fjære frem og tilbake også etter at suben har sluttet å spille, omtrent som en huske som du slutter å dytte. Skjønner at du kanskje ikke har så mange alternativer til plassering, men det kan nok være en idé å prøve seg frem, bak sofaen, i hjørner etc.

Romler det like ille uansett om du bruker skumproppene eller ikke? Har du noen formening om hvilken frekvens det er som romler?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen formening om hvilken frekvens, men etter en del lesing idag har jeg funnet ut at jeg skal prøve å skru opp signalet til suben på forsterkeren, og så skru ned volumet på selve sub-forsterkeren.

Jeg har forsøkt tre av hjørnene. Begge foran, og venstre bak (høyre side har jo døren), og jeg har forsøkt å sette den inntil veggen og litt ifra. Romlingen er der uansett, men mindre når proppene er i.

Har tenkt litt på om det kan være rommet, men hvordan vil det gjøre seg å dempe med store superchunks bak sofaen? Vil det hjelpe noe? I front vil det bli smale chunks isåfall, og hvis jeg har forstått det rett så vil ikke dette dempe romling da det demper over i frekvens.
    Takk for svar, kompis!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du Min erfaring er at xtz subbene trenger endel innspilling før den blir stram og god!
    så må nok bare prøve å være litt tolmodig med den
    Og husk at de to portene har forskjellig lengde, så om du kjører med en plugg så kan det bli forskjell på
    hvilken av de to portene du plugger igjen.
    Har du db måler forresten ? Er nesten et must om man skal få det beste ut av subben,
    jeg har også hatt god hjelp av en cd jeg har laget med forskjellige frekvenser. Mener jeg brukte denne Tone Generator Software - Audio Test Tone Generator Download da jeg lagde testplaten. har en 50hz som går over 10 min, sånn at man har god tid til å kalibrere. Men må være forsiktig med volumet når du kjører den!

Rumlingen kan jo også være rommet, om du bruker db måleren så kan du finne ut om du har noen store topper i frekvensgangen, dette vil i såfall skape endel ekstra rumling. Ett par bassfeller ville nok hjulpet en god del!
    Ekstra viktig med bassfeller i ett lite rom!

Forøvrig ett flott rom du har fått deg!
    Og etter å ha lest tråden frister det å prøve litt XBMC selv og

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk grumle!

En liten XBMC digresjon - Bruk denne versjonen som er den første jeg linket til. Det er den aller nyeste (ikke offesielt like stabil) og etter å ha installert den så går alt litt lettere. Dersom du har mye filmer og serier, så tar det litt tid å få maskinen til å kjenne det igjen, men det har vi jo tid til.

Angående suben så skal jeg brenne ut platen din nå! Har akkurat spist frokost, og sendt madammen ut med bikkjene, så nå skal far få kose seg litt.

OK Bassfeller: Tols1, vi har jo snakket litt om Superchunks. Må disse stå vertikalt, eller går det an å ta to horisontale bak sofaen? Husk at den er av skinn, men jeg tenker da en langs gulvet og en i taket.

I og med rommet er litt i minste laget så er desverre en sånn tube som du lagde helt vanvittig vanskelig å plassere, men jeg kan jo også lage en relativt voksen superchunk over lerretet dersom den kan ligge horisontalt. Ka dokke tru???

Edit: Grumle, jeg ser at du bruker Markplater for å dempe bass. Vil dette ha noen hensikt hos meg når jeg har så lite rom? Hvor kjøpes sånne ting???

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående bassfeller så er det best å gå litt rundt i rommet å høre om det
    er plasser det er ekstra mye bass og plassere fellene der. dette vil som regel være i hjørner/vinkler, vannrette som loddrette.

Om du har ett par ruller med isolasjon så kan man prøve litt forskjellige plasseringer
    med disse, før man eventuelt lager noe permanent

Rockwool markplater i hjørnene har jeg utrolig god erfaring med!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som grumle nevner er en dB-måler et must, du kan bare bestille en med det samme Enda artigere er det å måle og kalibrere med RoomEqWizard i tillegg.

Jo ang bassfeller har jeg jo testet litt. De tubene du nevnte (som jeg for øvrig har gitt bort nå, de ble for store og lite visuelt integrerbare med rommet) hadde en kjempefordel; siden de var runde og frittstående kunne de plasseres hvor som helst. Jeg målte resultatet for hver 30 cm jeg flyttet de. Men det interessante var at de også ga veldig gode resultater liggende nede ved gulvet inntil veggen. Så ut fra de måleresultatene jeg fikk, så vil jeg anta at liggende superchunks også vil fungere.

Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Rockwool markplater i hjørnene har jeg utrolig god erfaring med!
    Jeg har ikke like gode erfaringer, de ga marginale endringer her hos meg. I følge en kalkulator jeg har puslet litt med, så vil faktisk såkalte superchunks gi en jevnere absorbsjonsgrad enn markplater montert på tvers av et hjørne.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt hypp på å superchunk'e hele rommet jeg nå, men det er vel ikke så lurt!

Nei, jeg var livredd for å kødde med innstillingene etter at BEF var her, så jeg tok og skreiv ned alt sammen før jeg begynte å kose meg i kjelleren. Har sitti der nede siden kl.10.00 idag, og har nå prøvd å flytte suben, vinkle den, kose meg med innstillinger og bassen er mye tightere nå enn istad. Allikevel klarer ikke heller denne sub'n å svelge unna første eksplosjon på "The Hurt Locker" uten at jeg skrur ned volumet.

Dere som har litt mere peiling enn meg nå. Er det såkalt "Headroom" som må til for å aldri oppnå forvrengning, men allikevel ha full glede i rommet? Vil dette da si at jeg helst bør beholde denne suben også når den neste kommer i hus for å få maksimalt utbytte? Og et kanskje like viktig spørsmål... Må superchunks ligge symmetrisk på begge sider av rommet? Grunnen til at jeg spør er jo at rommet mitt har dør og vindu op steder som gjør det vanskelig å oppnå symmetri. Takk for hjelpen så langt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Headroom betyr jo rett og slett at man har noe å gå på, så skal man slippe å måtte kaste seg over volumkontrollen når det smeller, trenger mn rett og slett tilstrekkelig membranareal og forsterkereffekt. I praksis betyr det jo flere og/eller større suber.

Tror ikke du trenger å superchunke hele rommet Plasseringen må man nesten teste seg frem til, for det kommer jo an på rommet ellers. I ditt tilfelle kan du kanskje prøve med en bak sofaen først, og hvis du ikke får plassert de helt symmetrisk på sidene, så kan det godt fungere greit allikevel. Spørs om det ser ok ut da?

Newcomer PaulKemp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig kino rom du har fått til må jeg si. Raskt og effektivt også. Inspirerende å se hva du får til da jeg også har et lite rom som er omtrent på størrelse med ditt. Deilig å høre det ikke blir for stort med 100" Gratulerer!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Paul! Det er mye glede i dette rommet, til tross for at det ikke er så veldig stort. Igår fikk jeg lurt madammen ned med på en god film, og det er litt balsam for sjelen å sitte å se på en god film, med godt bilde og god lyd. I allefall føles det godt når jeg ikke på noen måte har blødd penger for å få det til!

Ellers gutta, så begynner jeg å smile i kinoen nå. Det hjalp mye å få stilt forsterkeren opp og skru ned volumet på suben, men litt romling er det fortsatt. Sitter og leser litt om akustiske tiltak nå om dagen også. Spennende! Tror du, Tols1 har rett i og med at rommet ikke er så stort så burde litt chunking funke greit. Må si at jeg gleder meg jo maksimalt til å få en kanonsub inn i kinoen! Det skal bli moro! Utrolig bratt lærekurve på dette med lyd egentlig. Det er jo ikke bare enkelt å sette opp god lyd i et lite rom...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo så moro når man får uttelling for innsatsen og ting begynner å sitte. Og dessverre er det slik at man først begynner å ane mulighetene, at det begynner å danne seg bilder av hvordan det kan bli.

Du har faktisk en fordel med et lite rom mtp. tiltak for å bedre bassgjengivelsen. Siden rommet er lite oppstår også de stående bølgene et stykke opp i frekvens. Jo større rom, desto dypere frekvenser og desto større volum blir det på tiltakene/absorbentene man evt må sette inn. Jeg tipper at en chunk bak sofaen eller i hjørnene foran (hvis det er mulig+) vil hjelpe en god del på rumlingen. Men som grumle nevner så kan du rett og slett sette inn en pakke Glava eller Rockwool bare for å teste.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle sette inn en pakke Glava ikveld og kose meg litt med det. Er vanlig Glava isolasjon ok, eller må det være akustikkplater? Spiller det noen rolle om de står skrått, eller om de ligger flatt?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blei det noen timer med Glava rundt om i kinoen igår. Det funker faktisk nogenlunde greit, men det gjorde ikke såååååå mye med lyden at jeg gidder å stresse noe med å lage superchunks nå. Jeg driver og skal ta loftet nå, så iløpet av uka skal jeg kjøpe inn mye mere isolasjon, så tenkte at jeg skulle legge ned en pakke til med isolasjon og se om det gjorde underverker istedet.

Men på pluss siden, så er denne suben betraktelig mere fyldig i bassen, så litt romling imot et kraftigere trøkk er midlertidig en akseptabel løsning.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var en rull med vanlig Glava ja. Men hvis du ikke synes det gir noen bedring så er det ikke sikkert at f.eks. superchunks gir så mye heller. Man kunne prøve plassering rundt omkring i rommet, i hjørnene, på gulvet bak sofaen f.eks.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og tester litt enda, og kommer til å gjøre det noen dager. Hvis det er som nå, så er det kanskje verdt det. Vi får vente på en avgjørelse. Prøve litt til først.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok rommet og hvilke frekvenser som er problemet, har endel å si om hva som fungerer best av glava ruller og roockwool markplater siden det er ganske stor forskjell i konsistens.

Jeg merket ikke store forskjellen i rommet når jeg prøvde med glava ruller,
    mener jeg brukte 6 ruller på det meste men var egentlig minimale forskjeller.
    Satte også 5cm akustikkplater på samme måte som markplatene, også det ga lite effekt.
    Markplatene derimot gjorde underverker i rommet mitt!

En pakke markplater "jeg brukte 10cm" er jo ikke store innvesteringen i forhold til
    mye annet som er beregnet for å bedre akustikken i rom.

Og som jeg nevnte tidligere så må xtz'n innspilles endel!
    Blir ganske mye strammere etter endel timers innspilling.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på begge rommene deres, så har dere jo vært veldig flinke til å dempe "riktig" begge to. Skjønner at suben må spilles inn endel, så den står og går nå mens jeg er på jobb.

Hvor kjøper man sånne markplater, Grumle? Det hadde jo vært overlegent å få til en løsning som virkelig sitter skikkelig i rommet. Regner med at platene vil gjøre samme nytte når jeg bygger en sub også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott rom du har !!

Ang sofaen/reclineren, hvor har du kjøpt den ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk i lige måde, Bullseye! Sofa'n har jeg kjøpt på Bohus på Strømmen Storsenter. Den heter Las Vegas og koster kun kr.9.995,- så det er et rimelig alternativ.

Side 13 av 38 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •