Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 38 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 744
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uff da, det var ergelig. Jammen godt at du var snar med å koble ut kinoen. Håper det ikke blir altfor dyrt. Sure penger

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt med alle bilder og slikt som ligger på data'en da. Men håper for din del at de ikke skal bruke 4 uker. Lang tid og vente. Men de som er bredbånd levrandøren din trenger jo bare å levere ny modem til deg. Så kan du heller låne deg en pc til du vet hva som skjer med forsikringsselskapet

Har hørt om pc'er som det ser ut som å funke normalt, men er totalt tullete. Det beste for din del er å få deg ny maskin.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har fulgt med tråden din en stund, meget underholdende og morsom.
    Fint også at det er mye bilder det blir raskt mere spennende da. I tillegg er vi jo nesten naboer også da...:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, lynnedslag er kjedelig. Bra ikke NASen røk, utrolig kjedelig å miste bilder og filmer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nabon: Det skal jeg gjøre med glede! Skal prøve å få gjort det ikveld, og sender deg det på PM da det blir litt langt skriv.
    Hei! Vet ikke om du laget en guide slik jeg så noen snakket om i tråden din men kunne du kanskje delt den PM'en med meg også? :-D For et utrolig stilig oppsett for å se film og serier - man er jo i jakten på størst mulig underholdning med minst mulig bevegelse er man ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Ok gutta, da setter jeg igang med Guiden til XBMC. For å ta et par ting helt før du begynner. Hvis det ikke funker slik som du ønsker, så har du gjort noe feil. Re-installer og begynn med blanke ark. Når jeg satte det opp tredje gang, så var jeg inne å bladde i filmer med coverart før 30 min hadde gått, så dette skal bare funke. Hvis det ikke funker så har du enten ikke trykket på riktige "settings". Hvis du har gjort det, og det fortsatt ikke funker... Igjen, begyn på nytt. Kanskje også litt viktig å informere om at jeg bruker XBMC Live, som gjør maskinen til en dedikert media avspiller. Jeg vet ikke om det er likt på windowsmaskiner, men jeg regner med det. XBMC er uansett genialt. Mitt bruk er til film og TV serier, men det finnes et hav av muligheter her inne hvis du gidder å sette deg inn i det, men det gjør ikke jeg. Jo mindre jeg kødder med systemet, jo bedre virker det. For dummies, by a dummy. Det betyr ikke at jeg ikke kan få lyst til å utforske mere etterhvert, men nå synes jeg det er viktig at det bare ser fett ut, og funker 100% hele veien.

Troubleshooting: Bruk denne siden. Den omhandler all enkel bruk, og er skrevet så enkelt at også jeg skjønte det. Den eneste siden som jeg anbefaler sterkt.

Steg 1: Last ned denne som jeg bruker. Denne vil mest sannsynelig bli oppgradert i august, men dette er den nyeste versjonen og den funker sweet hos meg. Eller bare last ned XBMC 9.11 som er den siste stabile løsningen de har. Verdt å vite at jeg kløna meg grønn på denne, men det er fordi jeg gjorde alt feil her først... NB!!! VIKTIG!!!! SETT ALLE BRUKERNAVN OG PASSORD TIL XBMC!!!! Dette vil klassifiseres som "Weak protection", men hva skal folk klare å gjøre galt her? Hvis noen skal rote det til for deg må de uansett ha tilgang til nettverket ditt, og alle forum jeg har lest bruker dette som en standard. Du kan velge hva du vil, men skriv det for guds skyld ned et sted. Ikke la dette bli en ting som gjør at du kløner.

Steg 2: Gå inn på System -> settings og gjør klar for bruk. Under video velger du det som passer i ditt system. I audio må du huske hva slags tilkoblinger du har. Hos meg er det lett, da jeg kun har hdmi hele veien, men hvis du ikke har det må du nå sørge for at dette er riktig stilt inn! Hvis ikke får du grå hår i løpet av kvelden! Under system må du sette opp slik at maskinen er åpen for å styres fra andre enheter (iPhone, fjernkontroll, andre PC'er etc.

Steg 3: Hvis du har filmer (det samme gjelder TV show og musikk) på en NAS disk slik jeg har, og denne er satt slik at nye enheter finner den, så gjør du følgende.
    Gå inn på Video -> Files -> Add source -> Browse
    Bla deg nedover til du finner Windows Share (SMB) -> finn den mappen du har filmene dine i og trykk ok.

I neste bilde trykker du "Set Content" og legger inn den film "Scraperen" du vil bruke (f.eks themoviedb.org, eller imbd.com). Så krysser du av for "Run automated Scan" og ok dersom du har alle filmene liggende i samme mappe. Dersom du har en mappe for hver film huker du også av for "Scan Recursively"
    * Dersom du legger inn undertekster, så må disse hete akkurat det samme som filmen, og ligge i samme mappe.

Nå scannes altså innholdet inn i biblioteket, og dette bør ta ca 1 min pr. film. For å få best treff så kan det lønne seg å bruke navn og årstall (f.eks "Scarface (1983)"), men du kan velge dette på nytt ved å høyreklikke musa på fila, og velg "movieinformation" -> Refresh -> Get thumb

Da er det bare å gjøre det samme for TV show og musikk, så har du en sexy htpc.

Andre linker jeg har brukt med mer og mindre hell
    XBMC Live + Asrock Ion 330 Setup Guide - Windows Live
    Playlists - XBMC
    Filemanager - XBMC
    XBMCZone.com: The Add-On Place for Xbox Media Center.
    Dan Dar3: XBMC Zone Installer v1.0 - XBMC Plugin
    http://avforum.no/forum/htpc-softwar...ia-center.html

Allikevel vil jeg bare si at mitt bruk er veldig enkelt. Jeg skal se film eller tvshow. Mulighetene er mange med dette programmet, men det er unødvendig for min del, da streamet materiale fra internet har såpass dårlig kvalitet iforhold til det jeg får med ordentlig filmer at det ikke er noen vits. Prøv ut selv og kommenter! :-D Good luck!

Her er an BigT. Va på side 10

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier folkens! Nå fikk jeg levert PC'n på verksted, så vi har vel internet igjen over helgen tenker jeg. Da blir det mere action i tråden igjen fra min side.

Big T: takker og bukker! Guiden står på side 10 eller rett over i Michaelsand sitt innlegg.

Tols1 og co: Har vært å kjøpt overspenningsvern til TV oppe, kontor og et nytt et til kinoen nå. Blei plutselig litt forsiktig jeg nå! Heldigvis ordner det seg vel med forsikringen også.

Johnnygrandis: Jaså, du bor her ute på landet du og?! Hyggelig at det er flere av oss! Kommer mer moro i tråden fremover altså. Nå blir den bare oppdatert mens jeg er på jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil igrunn anbefale UPS med overspenningsvern til elektronikken, da spesielt i kinoen.
    Ekstremt mye styggstrømmer som er på det norske nettet, så da vil en UPS rette på stygghetene og tilføre fin spenning til elektronikken.
    I tillegg så vil lynnedslag ha mer motstand før den evt når elektronikken etter UPS, siden den må gå igjennom en del før den blir sluppet fri igjen, og en UPS tar å håndterer det ekstremt mye bedre enn et billig overspenningsvern.

Når det gjelder å bare benytte seg av overspenningsvern, så er det grett å lukte litt på de som har full garanti, men da lese garantiteksten nøye.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen å abbefale eller? UPS altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke helt satt meg inn i hvordan produktutvalget er idag. Men vil tro at de fleste vil duge, så lenge de ligger innenfor effektforbruket.

Selve backup-tiden er igrunn ikke den viktigste i en slik sammenheng.
    Men du vil jo også når strømmen starter å blinke, å komme deg helt utenom det. Og generelt ha stabil spenning i noen minutter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pc

Nå har vi i allefall fått nettet oppe igjen hjemme, selvom router'n fortsatt ikke har fått noen ny strømforskyning. PC'n vår derimot ser ut til å bli et litt trist kapittel...

I og med at det er en liten PC så er hovedkortet sært, og flere deler har tatt kvelden inne i PC'n. Han karen prøvde å forklare meg hvordan det kunne fikses, men i så fall ville det bli minst like dyrt som om jeg skulle kjøpe en ny. Forsikringsselskapet Terra er jeg utgangspunktet særdeles missfornøyd med, men vi har nå det på huset vårt, og denne gangen ser det ut til at de har skjønt at det kan bli dyrt å reparere noe som er såpass sært. Dette synes jeg var god service, og så sant alt skrives ned på ark og sendes inn så skal det kværnes i papirhaugen og jeg vil få refundert pengene mine.

I praksis vil det si at jeg ryker på totalt fem lapper for at lynet slo ned, men alt i alt så er jo ikke det så ille. Det kunne jo fort ha gått et par lapper til hvis vi ikke hadde hatt forsikring. Må også gi gutta på BITshop i lillestrøm en klapp på skulderen for utrolig rask diagnostikk, og fantastisk god service.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fem store er ikke det verste Sjøl om han kompisen min fikk dekket nesten alt. Så måtte han betale egen andel på noen lapper.

Du er ikke den første jeg har hørt som klager på Terra. Du kan jo spørre Haugesund hva de syns om Terra:-P

Håper at det ikke tar så lang tid før du har alt oppe og går igjen God helg til deg og jentene dine

Sykt hunde syk, men må vente til jeg er ferdige som student og lærling. Så etter bryllupet kan jeg kjøpe meg hund Da skal jeg ha meg BoerBoel 8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Da får du nok å stri med kamerat! Kjerring og en stapeis av en bikkje! Neida, bikkja blir jo som du lager den selv. Det er jo en voldsomt stor hund da, så er du heldig får du en selvsikker tøffing som tåler det meste. Angående Terra så har jeg kun hatt jobb referanser til dem tidligere. Grunnen til at vi har Terra akkurat nå er at vi ikke ville flytte forsikringene våre før vi har fått noen flere tilbud. Så langt er det faktisk Nordea vi har fått best tilbud av, men vi skal få samlet alt gjennom en investeringsrådgiver slik at vi får det beste tilbudet vi kan få. Investeringsrådgiveren vår er en hai når det kommer til forhandlinger, så frem til nå har han spart meg får ganske mye penger. Terra får duge, og hvis det ikke blir noe krangling så har jeg jo kommet godt ut av det. I utganspunktet så er jo Terra en trygg forsikring, det er bare det at de har en papirmølle som ikke nødvendigvis går kunden sin vei. Du får ha lykke til med både bryllup å bikkje, kamerat! Her blir det fult fokus på akustikk en stund fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for det kamerat Hehe Ja tuttå vil heldigvis det samme som meg. Så vi er totalt enige med hunde valg, og når det kommer til bryllup. Så er vi ganske så enige der også. Hu vil ikke gjøre noe stort ut av det, og valget har blitt at vi reiser vekk i 2012 og gifter oss med bare de nære og kjære. Og har fest for øvrig familie og venner.

Ja hunden er svær, men det er den eneste rasen vi begge to er enige i, hun kunne tenkt seg liten hund. Jeg liker ikke små hunder, og når vi traff en BoerBoel, så ble begge to forelsket i den rasen

Er forikret gjennom jobben til fruen, så er ganske så fornøyd til nå (helt til det skjer noe det sikkert). Har ikke hørt så mye om Terra, og den Haugesund saken gjelder vel Terra Eiendom? De fleste forsikrings selskap vil jo spare penger. Så det er vel helt vanligt at de er "litt" vanskelige tror jeg

Nå er jeg så heldige med dame valget mitt, at hun bryr seg ikke om hvordan anlegg og slikt ser ut. Så lenge det kommer lyd og høres ok ut, så er hun fornøyd. Og den dagen vi flytter hjem og kjøper svigers sitt hus. Så skal jeg få hele 1 etasje (etter jeg har pusset opp det som må pusses opp ).

Blir vel bilder litt bilder når du holder på med akustikken tenker jeg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Orden i sysakene

Nå blei det alt for mye tjas og mas med forsikringer og møkk, så det har vært stille her en stund. Jeg har ikke begynt å tenke noe mere på flere akustiske tiltak fordi lyden har en stor begrensning i suben. Derfor så måtte jeg bare begynne å lage et eller annet for å få ro i sjela, og vidre oppussing er planlagt til sensommeren eller høsten.

Resultatet ble da en skreddersydd boks til fjernkontrollene våre. Veit ikke hvor lenge vi har flere fjernkontroller, men det gav meg i allefall noen timer til å bygge et eller annet. Jeg var også litt taktisk å vinklet boksen sånn at den ikke reflekterer lyden tilbake i en rett linje. Jeg har nok ikke merket noen forskjell i lydbildet, men tanken bak var jo bare så god at måtte ta det med.

Handle liste
    To hobbyplanker
    To 1 metere med 2"x4"
    1 boks lakk
    Skruer
    Trelim

Så gikk jeg løs på herligheten med et stort smil om munnen, og lot det stå til. Slik ble resultatet ferdig lakkert.
    -img_1663-jpg

-img_1665-jpg

-img_1662-jpg

Ikke mye å skrive hjem om egentlig, men det gjorde jo bordet mye ryddigere da. Dama er fornøyd, og det er jo det viktigste!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er en gal gal mann!

Ble faktisk ikke så galt, egentlig ganske smart liten ting, har aldri sett lignende før! så dette var ihvertfall orginalt! 8)

Du får fore kassa med litt isolasjon og sort stoff så har du gjort et lite akustisk tiltak!

stian

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn er det når man har for lite å gjøre... Jeg tror nok denne konstruksjonen er særdeles midlertidig, og jeg funderer fælt på å bygge en ny og litt mindre stereobenk. Moro å bygge litt! Om jeg er så gal, eller om jeg verdsetter fred og lite rot er vel egentlig to sider av samme sake.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY - BD Hylle

Da vi kom hjem fra første delen av ferien på fredag og fikk sett på alle de fine oppdateringene fikk jeg ånden i meg igjen, og fikk lyst til å gjøre noe nede.

Etter å ha lest ut 4 hjemmekinoblad, 1 hemmbio, 1 gadgets, og 1 high fidellity på tur, så var tankene ganske klare. Jeg vil ha lagring til filmer inne i kinorommet. Planen var å legge dette bak akustikkplaten bak i rommet, og hekte på noen fjæringer slik at jeg kunne trekke den ned og plukke ut en film.

Begynte da først å med møkkajobben og freste ut nytt feste til å henge den på veggen. Patenten til BEF med skråskjært MDF virker jo så bra at jeg forsøker det igjen.
    -img_1752-jpg

Fikk så snekret sammen en ramme som er en tanke mindre enn Ramma til akustikkmatten.
    -img_1753-jpg

Lakkerte så moroa, og fant frem noen skuffeskinner som tåler 40 kg. Satt også på noen magneter som jeg tenkte jeg kunne bruke til å holde fronten oppe, men det skulle vise seg at det var en særdeles crappy patent. Skinnene var også litt for korte, så nederste hylla hadde ikke hatt noen funksjon, men slik ble det seendes ut.
    -img_1754-jpg

Måtte jo prøve ut hylla selvom det viste seg å være en dårlig patent, så jeg løfta den opp på veggen for å se om magnetene ville holde hvis jeg fikk trykket lett på plata, men der tok jeg feil. Den blei bare hengende nede slik.
    -img_1755-jpg

Skrudde da av skinnen, og freste ut nye fester like de som er på de andre platene. dette har jo funket fint til nå, så da får det virke for en liten stund her også. Slik ser hylla ut uten fronten.
    -img_1756-jpg

Og det er jo bare å henge opp akustikkmatten foran, så det er ikke så mye pes, men det er ikke godt nok. Det ser i allefall slik ut med matten oppe.
    -img_1757-jpg

Jeg har tenkt på andre løsninger også. Jeg kunne hengt hyllene loddrett, og brukt skinnene. Det ville funka, men det hadde blitt et ork å komme til nede bak sofaen. Tenkte også å bruke hengsler, men disse vil bli synelige da de må tåle endel i og med at ramma til akustikkmatta er av tre, så er den tung. Har også vurdert hengsler med stopp som ikea selger. Da kan matten trekkes rett opp og bli stående. Det er en mulig løsning. Har dere noen forslag eller folkens? All hjelp er god hjelp!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig og enkel løsning det da. 8) Takker for guiden også! Jeg har så ulidelig mange serier jeg gjerne skulle hatt lett tilgang til så dette blir meget bra, nå gjenstår bare å gjøre ferdig kinorommet!

Hvor kjøper du hylleplater for å lage hyllene? Har sett at de selger slikt på biltema, lønner deg seg noe i forhold til luksusen på byggmakker?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel egentlig hipp som happ det tror jeg. Hobbyplatene slipper du jo å gjøre noe med da de er trykkimprignerte og ferdig høvlet. Tror det er rimelig likt i pris uansett hvor du kjøper dem egentlig. Det er i allefall rimelig likt i pris på biltema og maxbo der hvor jeg handler. Angående guiden til xbmc så kan jeg jo meddele at det kommer en ny og oppdatert versjon av programmet i løpet av denne måneden. Jeg er veldig fornøyd med å bruke det som mediaspiller, men jeg skjønner at mange andre velger enklere løsninger som f.eks WD TV Live.

Side 12 av 38 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •