Byggetråd - Mini kino, mye moro! -> Effekt på plass - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 38 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 744
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er mega! Virket jo egentlig ganske enkelt når du satt det opp som du gjorde her. Det virker aldri enkelt når man som tols1 sier; "må tolke stammespråk" (humor i den beskrivelsen og veldig treffende for en som ofte er frustrert over dataspråket).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende guide alkar! Skal testes ved aller første anledning og på en mer passene maskin enn en netbook med litt dårlig trådløst signal...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustiske tiltak og uventet besøk

Denne helgen har jeg og eldste prinsessa hatt for oss selv, og da blei det endel kvalitetstid med løping og svømming, samt en hel masse kos. Etter fredagens treningsøkt måtte pappa få lov til å sitte på AVforum for å lage en liten guide, og hjelpen lå langflat og fulgte med.
    -img_1646-jpg

I pausene var det tid for en liten tur på butikken for å kjøpe is, og pappas jente kan dette med å sette blikket i deg for å få litt godis. Hadde du klart å si nei til dette???
    -img_1650-jpg

Værsågod, jenta mi!
    -img_1647-jpg

Blide og fornøyde tok vi oss en liten økt til med guiden, men da jeg var nesten klar til å poste, så blei det et voldsomt leven utenfor. Da fant jeg denne kameraten som hadde gått seg vil. Måtte da gå rundt og lete etter en eier, men etter tre timer tur (bikkja var så sliten at han hang som et slips bak meg) så måtte jeg kaste inn håndkleet og ringe Falck som kom og fikk scannet hunden. Regner med at han kom tilbake til eieren sin, for han kom jaggu i natt også en liten tur. Jeg blir litt provosert når folk ikke kan ha kontroll på bikkjene sine, for selvom han var snill som et lam, så bor det barn i nærheten her, og på lørdagsnatten tar folk seg gjerne en fest også. Litt for ille om han skulle blitt skremt og bitt noen! Denne gangen kom Falck med en gang, og bikkja logra og kjente igjen Falck-mannen, så jeg sendte dem avgårde med god samvittighet. Bildet er tatt etter fredagens lange tur, så han var litt sliten stakkar. Han fikk selvfølgelig vann og litt mat hos oss før vi sendte han avgårde. Til info: Hvis du har hund og den kommer bort, ring 02800 til politiet og meld ifra med en gang, da kan det hende at dem som finner bikkja di kan møte deg istedet for å sende bikkja avgårde for scanning. Det koster sikkert noen kroner å gjøre det flere ganger på rad. Men her er i allefall vår nye kompis.
    -img_1657-jpg

Da det var gjort, ble guiden ferdig. Så kom lørdagen. BEF hadde et par ferdige akustikkpaneler som jeg kunne få låne for litt testing hjemme hos oss, så jeg tok med eldstemor og hentet tre stykker. Ferdig trukket med molton, og med festeskinner. Flink mann, og snill mann. Takker og bukker, kamerat!
    -img_1652-jpg

Etter endel testing skrudde jeg opp festeskinnen med lim.
    -img_1655-jpg

De er helt geniale, da det er frest inn spor, så de bare sklir på plass og holder seg i vater.
    -img_1658-jpg

og slik ble det altså seende ut etter en runde med støvsugeren på moltonen.
    Venstre front, med en liten gave til madammen ved siden av. Her tenker vi akspept fra sjefen!
    -img_1659-jpg

Høyre front. Grunnet vinduet, "måtte" platene plaseres slik. Det er ingen aksept fra hverken fruen eller meg for å halvveis dekke igjen et vindu!
    -img_1660-jpg

Og bakveggen aka. vidunderpanelet. Bildet er på halv tolv, men alt er i vater. Bare jeg som er småskakk når jeg tar bilder. ops:
    -img_1661-jpg

Dom og observasjon: Ved testingen ble det litt bedre demping ved å plassere panelene på sidene litt lenger frem, men pga vinduet var dette uaktuelt. Den løsningen vi falt på var den som gav nest mest effekt. Ved å sette dem på andre siden av vinduet gjorde de nesten ingen ting. Etter testing med kun sidepanelene ble lyden på film ganske fin, men bassen romlet fortsatt litt mye. Da satte jeg opp bakpanelet, og dette utgjorde en massiv forskjell. Bassen ble mye tightere, og finere. Første eksplosjon i "The Hurt Locker" var et mareritt før akustikkplatene med masse romling og ulyder, men denne ble fin. På musikk syns jeg hele lydbildet ble mere definert og lydene ble reinere. Det virker som om platene hjelper øret med å høre på behaglige lyder, og fjerner støy. Jeg kan jo ikke dette her, så sorry for en klein forklaring. Alt i alt så var det bare rett og slett mere sexy lyd i rommet. Nå skal jeg prøve ut panelene i noen dager til, og så kommer en ny evaluering om noen dager.

Etterpå får vi besøk av en kompis her på forumet(Landcruiser), og madammen hans. Det skal bli gøy å høre dommen dems også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du opplevde det samme som meg da jeg monterte mine første plater. jeg har jo brukt litt tid på å måle litt impulsrespons og refleksjoner, og har funnet ut at jeg skal dempe rett til siden for lytteposisjon også.

Enig med deg når det gjelder hunder. Jeg blir temmelig irritert på folk som lar hundene gå løse i nabolaget. Greit nok at den sikkert er snill som dagen er lang, men det hjelper lite for de som faktisk er redd hunder. Men det kan jo selvsagt hende at det er et uhell at denne hunden har slitt seg. Vi har opplevd at løpestrengen faktisk har røket ved et par anledninger etter at det har vært knute på wiren.

Men jeg får poste et bilde i denne hundetråden jeg også. Sheera og jeg har akkurat kommet hjem fra en 14 km tur i skog og mark. Jeg sitter med en pils...
    -hund-jpg

Nå skal jeg prøve ut XBMC-guiden din

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fin hun er! Ikke rart hun er fornøyd etter en så god tur, og da er det jo duket for en liten pils. Vi gjør nå klart til grilling, og besøk. Ingen pils, men mye godt å dytte i trynet imellom slaga. Dama kommenterte akkurat følgende:

"Det er så kult, for nå finnes det ikke noe ekko i rommet lenger! Det blir sånn (masse bevegelser med armene) lyd i rommet! "

Nå har ikke vi gjort noen målinger enda, men ved rein testing, så synes jeg ikke det var noe å hente ved å dempe bare ved siden av lytteposisjon. Dog så har jo du et markant større rom enn meg, så jeg renger med at det er rom for flere akustiske tiltak hjemme hos dere. Men du hadde jo helt rett med tanke på tidligere prater vi har hatt, så var det en ordentlig oppvekker med akustiske plater på veggene. Jeg fatter ikke at det er så mange av mine venner som har kjøpt seg dyre anlegg uten å gjøre noe med rommet, men hadde det vært meg for ett år siden så hadde heller ikke jeg tenkt i de baner.

Ellers når det kommer til hunder som stikker av, så syns jeg det er litt tynt hvis eieren hevder at den har slitt seg løs to dager på rad. Båndet var jo helt.... Dessuten så var han hos meg over tre timer på fredag, og to timer i natt. Etter at Falck har hentet bikkja en gang, så bør man kanskje vurdere å slå på tråden litt fortere når det skjer igjen dagen etterpå. Men men, bikkja er kul, og virker som han har det bra med unntak av en uansvarlig eier. Nå er det tid for en cowboy-strekk før gjestene kommer!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, i et lite rom er det selvsagt ikke behov for like mye demping som i et større. Bare møblene i seg selv vil jo utgjøre en større andel av romvolumet. Mitt rom er nok ganske mye dempet egentlig; hele frontveggen, en del av begge sideveggene + ca. 1/4 av bakveggen, men jeg synes ikke det blir trykkende eller innestengt på noe vis, det er fortsatt behagelig å føre en samtale. Og som du er inne på, jeg skjønner heller ikke at det er såpass mange som ikke gjør noe med akustikken. Har lest i en annen tråd at "man ikke trenger det så lenge høyttalerne har rett respons"...

Jeg sliter litt med å få XBMC til å funke. Satte den til å scanne biblioteket recursivly. Men da hang hele maskinen seg... Skal prøve en gang til.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående XBMC: Les den første Wiki'n jeg satt opp. Hvis det ikke går av seg selv, så har du gjort det feil. Du kan godt sende meg en PM med hvordan du har satt det opp, så kan vi prøve å se på det sammen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker :-D

-screenshot000-jpg

Nå trenger jeg bare en HTPC :-?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Besøk av Landcruiser, kona og bikkja

Kult Tols1! Jeg brukte flere uker før det funka hos meg!

Som overskriften sier, hadde vi besøk av Landcruiser, kona og bikkja dems igår. Kjempekoselig med besøk på landet! Vi blei sittende å høre litt på musikk, og kjøre litt film. Vi blei litt enige om at faren med å bli hekta, og søke mer lærdom ender med at det tar lenger tid før en blir fornøyd...

I forhold til det jeg satt ut for å oppnå så er vi på 150%, så sånn sett er jeg veldig fornøyd. Akustikkmattene gav lyden et godt løft, og det er ikke noe særlig etterklang å prate om. De ser jeg på som essensielle i rommet, og jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare å løfte lyden enda mer. Suben min har jeg fått et litt spesielt forhold til, for jeg har blitt veldig glad i den, men han er ikke så tøff stakkar. Han blir litt som en liten terrier. Full av guts og vilje, men de fysiske begrensningene er litt for store til å takle bassfylte scener. Dette er nå helt klart første prioritet å få gjort noe med, men i og med at jeg er fast bestemt på å bygge en sub selv, så kommer dette til å ta litt tid. Jeg kommer derfor ikke til å teste ut noen flere akustiske tiltak med det første, da jeg ikke ser hensikten så lenge bassen er begrensningen i rommet. En annen ting jeg har blitt mere oppmerksom på er at (hold dere fast, jeg har lært en ny frase!) diskanten er litt skarp i toppen. 8) Dette plager meg egentlig ikke i det heletatt, da jeg ikke er typen som spiller så innmari høyt bortsett fra når jeg ser på film. Dette blir derfor flisespikking når sub'n er i boks. Da blir det også mere testing, og mange flere skriverier.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alkar,

Nettopp oppdaget tråden din og må gratulere med fint arbeid og rask prosess. Flott med alle bildene og forklaringer, dette ser jo riktig bra ut.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du, og velkommen til tråden! Takk for det. Jeg har også fulgt tråden din. Du har jo gjort mange spennende tiltak for akustikken hos deg, og jeg har sett endel på flere kinoer der folk har litt mere snøring på dette enn meg. Tols1 sin blandt annet, og følger tråden til BEF med argusøyne. Hyggelig at du svingte innom!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Hei du, og velkommen til tråden! Takk for det. Jeg har også fulgt tråden din. Du har jo gjort mange spennende tiltak for akustikken hos deg, og jeg har sett endel på flere kinoer der folk har litt mere snøring på dette enn meg. Tols1 sin blandt annet, og følger tråden til BEF med argusøyne. Hyggelig at du svingte innom!
    Ja, jeg ser vi begge er i modus for dempetiltak. Jeg har noe av samme problem med førsterefleksjonen på sideveggene som du, nemlig vindu som kommer i veien. Jeg har et vindu på hver av veggene, men ikke symmetrisk i forhold til hverandre og på den ene siden er det derfor umulig å sette opp en standardramme på 60x120 cm. GIK har nettopp kommet med en fin løsning på slike problem, en stor ramme som du setter på gulvet og kan folde sammen og flytte hvorsomhelst. Dessverre blir de svinedyre med 200 pund pr. stk., pluss moms og frakt. Men jeg vurderer det sterkt likevel, ødelandet som jeg er 8)

Det er mange her med peiling på litt av hvert og det er nyttig å få tips. Nå regner ikke jeg meg selv i den kategorien, men litt har man nå fått inn i skallen etter utallige timer

Skal følge med på tråden din videre.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Ja man må jobbe litt for å se logikken i denne hobbyen, men morofaktoren er jo eksepsjonell! Jeg driver nå og prøver meg frem litt med forskjellige plasseringer, men som sagt så er jeg ikke erfaren nok til å ta gode avgjørelser enda. Jeg er litt redd for at jeg skal dempe for mye, og da blir det bare kjipt. Også driver jeg og prøver å finne ut av hvorfor lydbildet er som det er.

For å sammenlikne to sanger som jeg liker godt så har du på den ene siden
    Rihanna - G4L som spiller tight, gode effekter og veldig definert lyd
    På den andre siden har du f.eks.
    Beyoncé - Halo som er relativt skrikete og grøtete i lydbildet, til tross for at det er en rolig å fin sang. Sammenlikningen med disse to med flytting på akustikkpaneler utgjør ikke allverden av forskjell.

I og med at jeg er relativt ny i denne hobbyen, så har jeg ikke begynt å vurdere målinger med instrumenter helt enda. Har så mye å lære før jeg begynner å gjøre det vanskelig for meg selv! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjempehyggelig grillkveld.

Utrolig moro å ta kinoen din i øyensyn i går. Utrolig hva du har fått til
    i løpet avså kort tid. Det viser hvor mye man kan få ut av litt kroner,
    et rom som er til overs og masse hjelp fra dedikerte hjelpere her på forumet.

Jeg har utrolig sans for din policy om å få maksimalt ut av utstyret før man bytter seg oppover. Gleden ved å skjønnne hvorfor det låter bedre er og hva man må gjøre for å komme dit er mye av vitsen med denne hobbyen - mener jeg i hvertfall.

Jeg har inntil nylig ment at bilde er det viktigste ved kino men ha skjønt at det er minst like mye å hente på lyd. Så nå venter både akkustikktiltak og scenemolton i kinoen.

Som sagt, ta med deg jentene dine til Fjellhamar så skal det bli både grill og
    lyd/bilde testing.

Ole

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svinger innom deg med CD'ene før den tid uansett, men vi ordner det over ferien. Må bli ferdig med litt løpetid og sånt før vi begynner å dra vekk, hvis ikke blir det jo bare baluba! Morsomt å ha flere kompiser med samme hobby, så slipper man å finne opp hjulet på nytt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    For å sammenlikne to sanger som jeg liker godt så har du på den ene siden
    Rihanna - G4L som spiller tight, gode effekter og veldig definert lyd
    På den andre siden har du f.eks.
    Beyoncé - Halo som er relativt skrikete og grøtete i lydbildet, til tross for at det er en rolig å fin sang. Sammenlikningen med disse to med flytting på akustikkpaneler utgjør ikke allverden av forskjell.
    Jeg tror kanskje det er best å finne en sang som skaper utfordringer i akustikken for å sammenligne tiltak. Det er jo stor forskjell på både kvalitet og lydbilde fra artist til artist. Hos meg blir det høyt i toppen med Coldplay for eksempel, mens Willie Nelson er mindre problematisk. Jeg synes det er mye heftige bassrytmer (som jeg liker) på Voice musikkanalen, mens det er lite på den nye konserten til Springsteen. Ja, det er en hel vitenskap. Men som med all vitenskap er det også mange forskjellige oppfattninger, hehe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med TheNatural her. Jeg drister meg frempå med et par anbefalinger. Du har jo hørt litt på Kari Bremnes. Hva ned å laste ned demodisken til Kringlyd, der er det mange bra kutt. Jeg har en plate som jeg stadig setter på: Feist - Let it Die. Mye akustiske instrumenter, analoge synter/orgel, og ganske forsiktig produsert, dvs. at de forskjellige instrumentene kommer godt frem. Samt denne: Chris Jones - Roadhouses & Automobiles.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lynnedslag

Vi var jo noen av de heldige som selvfølgelig fikk lynnedslag. Jeg har spenningsvern i kinoen, men jeg turte ikke å la det stå så jeg løp ned i kinoen og dro ut alle kontakter. Redda kinoen. 8)

Men så skulle jeg jogge opp trappa å redde konroret, og da hørte jeg desverre en innmari dyr lyd. Det er lyden av alt data-utstyr som gikk i dass, så nå sitter jeg med forsikringsselskap som er sære, PC verksted som skal bruke fire uker på å finne ut om noe kan reddes og oppdaga egentlig hvor avhengig jeg er av nettet når jeg nå satt meg for å betale regninger på jobben. Jaja, heldigvis gikk ikke NAS'n til skogs, for der har jeg jo alle filmene våre. Bare innmari kjipt at vi ikke får kobla til nettverket siden router og modem også tok kvelden.

Litt svinn må man regne med, men jeg redda jo kino'n! Akkurat det teller mere enn at kontor utstyret gikk med i uværet!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ouch. Den er kjipe. Har heldigvis ikke mistet noe ting pga lyn nedslag. Men det gjore en kompis av meg. Han satt hos naboen, så hørte han det bygget seg opp. Så når han står i døren for å si hadet til naboen. Så ser han at lynet slår ned i huset.

Nesten alt av elektriske gikk. Utenom forsterkeren og den ene dvd spilleren. For det hadde stått avslått når lynet slo ned. Men tv, data, modem alt elektriske på kjøkkenet gikk til H!"#€te.

Fikk helddigvis dekket alt.

Men der tok giddet ikke pc verkstedet å skjekke. De sa til forsikringsselskapet at i 99% av tilfellene der lynet slo ned, så ble alt øddelagt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at det er det som skjer her også. Håper egentlig det, da jeg regner med at maskinen ikke er helt i vater etter lynnedslaget uansett. Blir jo spennende å se!

Side 11 av 38 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •