Rom akustikk/Hz problemer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom akustikk/Hz problemer?

Jeg har et rom som til slutt vil ha disse målene:

Høyde: 2.31 - kan muligens gjøres LITT høyere (få cm)
    Bredde: 3.23 - kan muligens gjøres LITT bredere (få cm)
    Lengde: 6.13 - kan gjøres kortere, men IKKE lengre.

Har vært innom nettsider som viser hvilke frekvens områder som kræsjer etc, men jeg har ikke så god peil.

Er det noen som kan hjelpe meg og se om jeg burde øke/minske størrelsen på rommet?

Skal i tillegg lage, som mange andre, akustikkrammer til førsterefleksjon på sidevegg og bakvegg.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er heldig du, som har avlangt rom. Noder konstuktiv/destruktiv intereferens (mye/lite bass på enkelt frekvenser) får du uansett, men tro meg når jeg påstår av mitt kvadratiske rom gir meg flere grå hår enn ditt avlange vil.

Men demping av førsterefleksjoner er uansett en kjempebra oppgradering, og bør absolutt gjøres før du f.eks. kjøper svinedyre kabler...

Og ta med demping av førsterefleksjon i taket også!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra 3D-tegningen din tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd. Du må gjerne endre målene, men jeg tror (legg merke til av jeg tror) ikke at du får merkbar forskjell ved å f.eks. øke takhøyde noen få cm.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ett rom som har en lengde på 2 x bredden (som det nesten er i ditt tilfelle) er nesten like ille som ett kvadratisk rom...

Jeg sakser litt fra RealTraps:

ROOM RATIOS
    The worst type of room shape is a perfect cube - say, ten feet long, ten feet wide, and ten feet high - because all three dimensions are the same and all three dimensions resonate at the same frequency. A 10 foot cube shaped room will have a strong inherent resonance near 55 Hz, which is the open A string on a bass. So when that low A is played it will sound much louder than other notes. Such a room also has a longer natural decay time at that pitch, so A notes will sustain longer and conflict with other bass notes that follow.

A room whose dimensions are multiples of each other - for example, 10 feet by 20 feet - is nearly as bad because many of the same frequencies are emphasized. Therefore, the goal is to have a room shape that spreads the modes evenly throughout the low frequency range. This is done by designing the room with dimensions whose ratios of length, width, and height are as unrelated as possible.
    Det er ikke dermed sagt at rommet blir håpløst.
    Hos de fleste er det takhøyden det skorter på, da denne også spiller en stor rolle i hvordan rommet låter. Jeg ville gått for maks takhøyde som er mulig å få til.
    Om du beholder bredden og korter ned rommet til ca 580cm vil det trolig roe ned frekvensgangen under 150hz litt og.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der, det går sikkert bedre når man undersøker saken litt nøyere. Og ikke bare stoler på slike som meg som gjerne tror litt mye.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •