Bruk av isopor..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bruk av isopor..

    Hola,

    Ett spørsmål til bygg folk med bygg kunnskaper om hva som er lovlig

    Jeg har ett rom med betong tak.
    Taket var kledd i plast, glava/rockwool, og tre panel.
    Over taket er det terrasse, belegg rett på betongen.

    Når det er kaldt ute, får jeg problemer med kondens.
    Er det snø ute, merker jeg at det alltid er mindre snø på terrassen over dette rommet. Betong taket er altså helstøpt betong (ingen isopor mellomlegg)

    Jeg begynte å rive taket, og fant ut at det var MASSE vann som hadde samlet seg oppi der. plasten hold på mesteparten av vannet, noe ble absorbert av standverket, og flere stifter/spikrer hadde begynt å ruste. Kunne også se at spiker hullene til tre panelene begynte å trekke vann..

    SÅ, det jeg kommer fram til er å isolere med isopor. Jeg isolerte det ene hjørnet av taket (ca 8kvm) ved å "lime" isopor platene rett på betongen. Dette virket meget bra, både på undersiden og oversiden (snø smeltet ikke).

    Det jeg lurer på er, om dette er lovlig, evt hva jeg må gjøre for at dette skal være lovlig. Forstår det slik at det ikke er lov å bruke isopor hvis det er i kontakt med brennbart matriale. Hvis jeg da kler isoporen i gips, er det lovlig da?

    Håper noen kan hjelpe meg, det middlertidlige kino rommet begynner å bli litt drøyt og permanent...

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som vet?

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her har du en god gammeldags konstruksjonsfeil som finnes i mange kjellere.

    Husker jeg rett ved etterisolering av grunnmurer og type betong så er regelen 2/3 på utsiden. Dette blir gjort for å få opp temperaturen på selve muren, slik at den er lunken istedenfor iskald, da oppstår ikke kondens problemet. Plast skal en også være veldig forsiktig med. En god regel er aldri dobbel diffusjonstetting, konstruksjonen må få puste minst en vei slik din ikke har gjort. Er en i tvil om plast skal en heller la være slik at konstruksjonen får puste.

    I ditt tilfelle så er vel den enkleste løsningen å gripe problemet fra undersiden. Da ville jeg isolert så mye som mulig for å hindre varmen i rommet å nå den kalde betongen. Gips under isopor. Plast ville jeg droppet slik at konstruksjonen får puste. Dette er ikke etter boka så dette bør du undersøke. Det beste er helt klart å etterisolere ute.

    Google litt på dette, finnes litt informasjon på nettet.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

  4. #4
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har rommet vært en gammel garasje, som nå er innredet som en del av boligen?
    I tilfelle er det ikke så rart det er gjort slik du beskriver. Selv om rommet aldri var ment som boligrom, har noen innredet det i ettertid...

    Du kan bruke isopor så lenge den kles inne med gips.
    Merk at isoporen bør tilfredsstille Euroklasse E [NT Fire 035], selv om de fleste ikke gjør det
    Selv synes jeg det er litt i grenseland, isolasjonsmateriell bør være av ubrennbar/begrenset brennbart materiell spør du meg.

    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Over taket er det terrasse, belegg rett på betongen.
    Om det er en form for membran på utside av betongdekke, bør du ikke bruke plastfolie i tak innvendig.

    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Husker jeg rett ved etterisolering av grunnmurer og type betong så er regelen 2/3 på utsiden.
    Nei, det er minst 1/3 av isolasjonstykkelse plasseres på utsiden.

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for svar!

    Quisten:
    Å isolere utsiden ville vært best ja, med ett lag isopor og ett nytt lag betong. Blir vel slik at en har ett lag varm betong og ett lag kald betong da. og at kondensen dannes inne i isoporen.
    Dette er desverre ikke en mulighet hos meg.

    Du nevner at en god regel er å aldri ha dobbel diffusjonssperre. Hvis jeg har belegg på opp siden, og isopor (puster isopor??) under, har jeg da dobbeldiffusjonssperre?

    MindWaste:
    Dette var ikke en garasje nei, er ett påbygg. Det er støpt med flere vinduer, noen i full størrelse, og dører, og rom, og innlagt vann/sluk, men ingen garasje port. Ble vel bygget for en god stund siden. Syns å huske at det ble lagt opp forskaling, også fullt på med betong og armerings jern. Antar det var slik de gjorde det før.. (idag er det vel bare ferdig støpte betong blokker som brukes?)

    På utsiden er det belegg, antar den fungerer som membran. Det du sier er at problemet kanskje kunne vært løst om jeg kun hadde fjernet plast laget på innsiden? og bare lagt tilbake glava og trepanelet? *hmrf*
    Trodde plastlaget var der for å hindre fukt fra rommet å komme i kontakt med kald betong?

    Og (bare for interessen sin skyld) hadde det vært ett annet utfall (ingen kondens) om det ikke hadde vært membran/belegg på utsiden?

    Er selv litt skeptisk til å bruke brennbart matriale, men det virket jo..

  6. #6
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    På utsiden er det belegg, antar den fungerer som membran. Det du sier er at problemet kanskje kunne vært løst om jeg kun hadde fjernet plast laget på innsiden? og bare lagt tilbake glava og trepanelet? *hmrf*
    Trodde plastlaget var der for å hindre fukt fra rommet å komme i kontakt med kald betong?
    Kondens oppstår når fuktig varm "inneluft" kjøles ned på en kald flate, det er riktig.
    Men om luftsirkulasjonen er god vil ikke kondens oppstå, siden luftfuktigheten da ikke vil bli like høy. (dvs den fuktige luften blir transportert ut)

    Med bruk av membran på utsiden og plastfolie på innsiden får du 0 -null- luftsirkulasjon....

    Jeg vil tro at ved tilstrekkelig mengde isolasjon, ingen plast og f.eks ett lag gips på innside i nedlektet tak ville løst problemet, men vanskelig å si 100 % sikkert uten å ha sett konstruksjonen.
    Det finnes også mange produkter fra f.eks rockwool som er ment for å bruke til isolering av muroverflater.
    Ved bruk av panel legges det ofte plast uansett for å hindre at isolasjonsstøv drysser ned mellom not/fjær på panelen.

    Noe liknende problem kan oppstå i kliss nye boliger idag. Pga nye tetthetskrav blir vinduer idag levert uten lufteventil i toppkarm.
    Og siden veggene er så tykk (grunnet isolasjonskrav) vil den fuktige inneluften "fanges" i den dype vindusåpningen/foringen og danne kondens på det kalde glasset.

    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Og (bare for interessen sin skyld) hadde det vært ett annet utfall (ingen kondens) om det ikke hadde vært membran/belegg på utsiden?
    Uten denne membran/belegg på utsiden ville betongen sugd vann rett inn i taket. Kalles kapillært sug, og betong er en verdensmester på dette.

    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Hvis jeg har belegg på opp siden, og isopor (puster isopor??) under, har jeg da dobbeldiffusjonssperre?
    Nei, isopor er ikke diffusjonstett.

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker igjen for info.

    Skal sjekke opp hva rockwool har å tilby. Hvis løsningen deres er bra og ikke tar for mye tak høyde, går jeg får den (siden det ikke brenner) ellers blir det nok isopor+gips.

  8. #8
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Takker igjen for info.

    Skal sjekke opp hva rockwool har å tilby. Hvis løsningen deres er bra og ikke tar for mye tak høyde, går jeg får den (siden det ikke brenner) ellers blir det nok isopor+gips.
    Det finnes mange varianter av polystyrenprodukter. Mange bruker "isopor" feilaktig som samleuttrykk for alle. Noen har mye høyere tetthet og trykkfasthet enn andre:

    Ekstrudert Polystyren (XPS)
    For eksempel Ecoprim, er et termoplast (Polystyren) basert isolasjonsmateriale med homogen og fullstendig lukket cellestruktur. Dette gir materialet meget høy trykkstyrke samt stor diffusjons og fuktmotstand.

    Ekspandert Polystyren (EPS)
    For eksempel Isopor, er også et stivt termoplast (Polystyren) basert isolasjonsmateriale, såkalt celleplast. I motsetning til XPS har materialet en mer åpen cellestruktur og lavere trykkstyrke.


    Jeg anbefaler deg å ta en telefon til Rockwool Kundeservice:
    Kontakt :: AS Rockwool

    Om du forklarer situasjonen kan de garantert gi deg ett løsningsforslag.

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Hola,

    Ett spørsmål til bygg folk med bygg kunnskaper om hva som er lovlig

    Jeg har ett rom med betong tak.
    Taket var kledd i plast, glava/rockwool, og tre panel.
    Over taket er det terrasse, belegg rett på betongen.

    Når det er kaldt ute, får jeg problemer med kondens.
    Er det snø ute, merker jeg at det alltid er mindre snø på terrassen over dette rommet. Betong taket er altså helstøpt betong (ingen isopor mellomlegg)

    Jeg begynte å rive taket, og fant ut at det var MASSE vann som hadde samlet seg oppi der. plasten hold på mesteparten av vannet, noe ble absorbert av standverket, og flere stifter/spikrer hadde begynt å ruste. Kunne også se at spiker hullene til tre panelene begynte å trekke vann..

    SÅ, det jeg kommer fram til er å isolere med isopor. Jeg isolerte det ene hjørnet av taket (ca 8kvm) ved å "lime" isopor platene rett på betongen. Dette virket meget bra, både på undersiden og oversiden (snø smeltet ikke).

    Det jeg lurer på er, om dette er lovlig, evt hva jeg må gjøre for at dette skal være lovlig. Forstår det slik at det ikke er lov å bruke isopor hvis det er i kontakt med brennbart matriale. Hvis jeg da kler isoporen i gips, er det lovlig da?

    Håper noen kan hjelpe meg, det middlertidlige kino rommet begynner å bli litt drøyt og permanent...
    Jeg har et veldig lignende problem. Har et tilbygg på huset som ble satt opp for ca 15 år siden. Vi kjøpte huset for 2 år siden og fant for frem til at mesteparten (20 kvm) skulle vi bruke til mediarom. Da jeg rev taket lå det små dammer over plasten og isolasjonen var delevis våt på sporadiske plasser. Taket var bygget på følgende måte, startet fra taket nedenifra og oppover:

    Takplater - Agnes TakEss
    Plast
    5 cm Rockwool
    5 cm Isolitt (Isopor)
    15 cm betong

    Fant ut at de hadde støpt et ca 15 cm betongdekke uten bruke noe tettemiddel på overflaten. Dette har da ført til, som MindWaste sier, kapillærsuging. Da har noe av vannet funnet veien gjennom betongen og inn i trevirket som lå direkte mot betongen på undersiden. Tror ikke taket hadde så mye levetid igjen, ettersom det var på visse punkt bare å stikke kniven tvert igjennom trevirket.

    Min løsning blir å bruke Hey'di Semtett ettersom det muligens er små sprekker/risser i toppen og jeg skal fliselegge dekket etterpå. Kan hende du kunne bruke K11. Begge er diffusjonsåpen og du kan da bruke plast på innsiden av rommet.

    Håper du blir klokere av dette.

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    PerEspen:
    Det er ligndende problem, men ikke helt det samme. Hos meg har jeg jo belegg/membran på utsiden, så betongen er mer eller mindre tørr.
    Problemet mitt er at temperaturen på betongen blir alt for kald, dette fører til at varm "fuktig" luft på innsiden kommer i kontakt med betongen, blir nedkjølt, (kald luft holder dårligere på fuktighet) og kondens dannes på innsiden.

    Det jeg må er å isolere taket bedre. Da vil det ikke bli en kald overflate som kommer i kontakt med varm/fuktig luft.

    Skal ta kontakt med rockwool og forklare situasjonen. De har helt sikker en løsning, spørsmålet er bare om løsningen deres bygger for mye. Med isopor (XPS eller EPS, må lære mer om dette, takk MindWaste for forklaring) bygger taket 5cm + kledning.

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du fått noe løsning på taket? Jeg prøver å finne ut om det vil danne seg kondens i mitt tak. Hvis noen har erfaring, let me know. Jeg har tenkt å ha 5 cm isopor, så 10 cm rockwool. Takhøyden er så lav at jeg kan ikke ha mer isolasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •