En aircondition, to rom. Funker det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En aircondition, to rom. Funker det?

Dette er ikke direkte relatert til hjemmekino, men ikke helt irrelevant for den som vil ha et stille og kjølig kinorom heller.

Jeg har nemlig både soverom og PC rom rett ved siden hverandre og begge rom blir svært så varme om sommeren.

Ville det vært mulig å installere en aircondition enhet i det største rommet, og så installere en stor vifte/luftekanaler i veggen inn til det andre rommet og kjøle ned det rommet på den måten?

Har snakket med en som mente at det var neste umulig å spå hvordan kald luft ville oppføre seg, og at det derfor ikke var mulig å si om det ville fungere.

Men kald luft ville da pr fysikkens lover bli trukket inn mot den varme lufta i det andre rommet, selv uten en aktiv vifte?

Eller er jeg helt på bærtur her?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett en avtrekksvifte i PC rommet som trekker luft UT av det rommet.
    I tillegg monterer du en ventil i veggen mellom PC rom og soverommet, monterer aircondition i soverommet og VOILA!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt satse på en Toshiba (tror det var di) som har varmepumpe med 2 inne-enheter ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Evt satse på en Toshiba (tror det var di) som har varmepumpe med 2 inne-enheter ?
    Jojo, men da snakker vi en HELT annen kostnad!

Alle merkene har duo modeller, ikke bare Toshiba.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo varmeflyttere for motering mellom vegger. Det burde kunne fungere. Ellers så er ikke Millmaker's forslag så dumt. Skaper du undertrykk i det ene rommet så vil luften flytte seg langt bedre enn ved bare å la en dør stå åpen. Jeg har to stuer veg i vegg med dør mellom. Vedovn på ene stua. Det er alltid noen grader varmere der ovnen står i forhold til andre stua selv etter at ovnen har slukket og blitt kald. Regner med at prinsippet blir det samme.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det finnes jo varmeflyttere for motering mellom vegger. Det burde kunne fungere. Ellers så er ikke Millmaker's forslag så dumt. Skaper du undertrykk i det ene rommet så vil luften flytte seg langt bedre enn ved bare å la en dør stå åpen. Jeg har to stuer veg i vegg med dør mellom. Vedovn på ene stua. Det er alltid noen grader varmere der ovnen står i forhold til andre stua selv etter at ovnen har slukket og blitt kald. Regner med at prinsippet blir det samme.
    Helt riktig Gurba, og det er utrolig hva en liten vifte kan skape i form av varmeflytting. Eller kjøling for den saks skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var liksom dette jeg trodde, at en vifte og en ventil ville kunne gjøre biffen.

Siden den varme luften er lettest så må vel vifta være oppunder taket, mens returkanalen legges nede ved gulvet?

Har vurdert en dobbel løsning med to innedeler som foreslått her også, men det rommet som PC står på er neppe mer enn 8 kvadrat og en egen innedel til det blir nok å overdrive.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Ja, det var liksom dette jeg trodde, at en vifte og en ventil ville kunne gjøre biffen.

Siden den varme luften er lettest så må vel vifta være oppunder taket, mens returkanalen legges nede ved gulvet?

Har vurdert en dobbel løsning med to innedeler som foreslått her også, men det rommet som PC står på er neppe mer enn 8 kvadrat og en egen innedel til det blir nok å overdrive.
    Du tenker helt riktig.
    Klart, har du midlene til en varmepumpe med 2 innedeler så er det det beste.
    Dog så er det intet problem slik vi har skissert her heller, du vil få nye rom klimamessig. Og du sparer litt midler også!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en slik løsning i kjelleren min. Varmepumpe står i et rom på ca. 9 kvadrat, og kinoen er på andre siden av veggen og er på rundt 16 kvadrat. Innedelen på varmepumpa er montert ca. 40 cm fra gulvet.

For å få kjøling har jeg montert en kanalvifte fra clas med inntak nede ved gulvet i det lille rommet og med utblåsning oppe ved taket i kinoen. Kjøleeffekten i kinoen er minimal med denne løsningen.

Når det kommer til oppvarming av kinoen om vinteren gir ikke dette noen merkbar effekt. Derfor monterte jeg en ekstra avtrekksvifte tvers gjennom veggen oppe ved taket, og en til nede ved gulvet. Den ved taket blåser inn i kinoen og den ved gulvet andre veien. Dette gav en overraskende liten effekt, for å holde lunken i kinoen på vinteren må vifter og varmepumpe gå hele døgnet. Hvis kinoen i utgangspunktet er kald er det knapt merkbart om jeg varmer opp det lille rommet til 30 grader og kjører viftene i 3 timer før kinoen skal brukes.

Det må nevnes at jeg først prøvde med kun den ekstra vifte oppe ved taket og bare ventil nede ved gulvet før jeg erstattet ventilen med nok ei vifte. Det gav altså svært liten effekt.

I praksis skulle det altså mye mer til for å varme opp/kjøle ned naborommet enn jeg trodde på forhånd, og nå sitter jeg med tre vifter i veggen og en løsning som er langt fra god nok. For ikke å snakke om støyen fra disse viftene. Kanalvifta fra clas er bygget inn i veggen og støydempet med isolasjon, men likevel er støynivået såpass høyt at det ikke passer på soverom.

Synsing på forumet er vel og bra det, men jeg ville heller forholdt meg til fagfolk.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du forklarer her er jo at luftstrømmen hos deg sirkulerer i størst grad akkurat ved veggen. Den kommer jo ikke ut i rommet på en skikkelig måte. Den kommer inn i bunnen og rett ut igjen i toppen av samme veggen.

Hadde du lagt opp et avtrekk i andre enden av kinoen så tror jeg resultatet hadde blitt litt annerledes.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller jeg meg omtrent midt i rommet kjenner jeg luftstrømmen fra den øverste vifta. Og om lufta skulle sirkulert mest ved veggen skulle det jo blitt varmt der, men det blir det ikke. Temperaturen er lik i hele rommet.

Ut fra det mener jeg at det rett og slett ikke er nok luft som flyttes.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Stiller jeg meg omtrent midt i rommet kjenner jeg luftstrømmen fra den øverste vifta. Og om lufta skulle sirkulert mest ved veggen skulle det jo blitt varmt der, men det blir det ikke. Temperaturen er lik i hele rommet.

Hvor mye gir de viftene du har montert da? Tenker da luftmengder.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman

Tror en strøm av luft som holder forholdsvis lav temperatur (høyst 30 grader) vil gi en dårlig oppvarmingseffekt. Varmovner og blåsovner gir fra seg en mye høyere temperatur for å åpnå raskere oppvarming av rommet de står i.

En varmepumpe gjør forsjovet også dette men den stabiliserer etterhvert luftstrømmen for å holde temperaturen stabil i det rommet den står.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Tror en strøm av luft som holder forholdsvis lav temperatur (høyst 30 grader) vil gi en dårlig oppvarmingseffekt.
    Du er sannsynligvis inne på sakens kjerne her. Ved så lav temperatur må det flyttes svært mye luft for å få god effekt. Husk at selv min beskjedne kino har et volum på opp mot 40.000 liter, og se for deg at man flytter luft med romtemperatur inn dit...det er kanskje ikke så rart at det tar tid å få varmet opp.

Men rett skal være rett, vinters tid klarer jeg fint å holde en god lunk i kinoen om jeg kjører med normal romtemp på det andre rommet - forutsatt at alt kjøres hele døgnet. Så det er ikke helt bortkastet. For å oppnå trivselstemperatur for filmentusiasten trengs det imidlertid en time eller to med 2KW vifteovn i tillegg før filmen starter. Når det er behov for kjøling må pumpa gå på laveste temperatur + high power slik at det blir spikerkaldt ved luftinntaket på kanalvifta for at det i det hele tatt skal merkes noe i kinoen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvor mye gir de viftene du har montert da? Tenker da luftmengder.
    De to som ble installert sist skal flytte 99m^2/h og er av typen du ville montert som avtrekksvifte på badet.

Kanalvifta er oppgitt til ca. 150m^3/timen, men den praktiske ytelsen varierer nok ut fra hva slags ventil som står på utløpet samt lengden på kanalen.

Revox er nok inne på noe, for selv om lufta som flyttes er 30 grader kjennes den ikke særlig varm ut om man holder hånda foran vifta på andre siden. Jeg vil tippe at den elektriske vifteovnen jeg bruker til tilleggsvarme i kinoen har over doble temperaturen på utluften. Varmepumpa gir nærmere 50 grader ut når den står på fullt i highpower modus (har målt), men i tillegg drar den gjennom seg astronomiske mengder luft i forhold til ei lita kanalvifte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •