Størrelse kinorom og opplegg til teknisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse kinorom og opplegg til teknisk

Vi planlegger et arkitekttegnet hus som vi snart er i ferd med å lage arbeidstegninger for.

Et av de utestående spørsmål vi sitter med enda er størrelsen på kinorommet. Det er nå omtrent 4x4 m. Spørsmålet er om dette er passe eller om vi bør forlenge det noe og ta av kjellerstue. Hva er ideelle mål på kinorommet (forhold bredde/lengde)?

Vi ønsker ikke å ta mer av kjellerstue enn nødvendig da vi gjerne vil ha plass til andre aktiviteter her (f.eks. bordtennis/biljard og/eller bar).

Det neste er teknisk. Slik vi har det tegnet nå er det ikke dør fra kino til teknisk. Har kanskje tenkt at på kino så kan alt utstyr stå i samme rom, men samtidig leser jeg om mange som har eget teknisk rom for dette. Dette blir et nybygg så det er kanskje dumt å ikke flytte ting ut ifra kinorom når man har muligheten? Hvor viktig er det da i såfall å lett gå imellom rommene? Vi har allerede planlagt å bruke teknisk rom til A/V til stua som ligger rett over. Men her er det estetisk sett mye viktigere å få ting skjult og vi ser for oss bare en tv på vegg samt høyttalere som er synlig.

Er det et poeng å få senket gulv i kino for mer takhøyde? Er dette teknisk overkommelig mtp. tetting og isolasjon i grunn?

Er mottakelig for andre tips også? Vi er bl.a. noe usikker på om VVS teknisk kan plasseres sammen med A/V, elektrisk og smarthus sentral.

Planløsning over kjeller er vedlagt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idielle størelse rom
    Er størelse lerret , hvor man skal sitte og hvor mange og plassering , plasseringer av høytalere og om man skal ha 5.1 , 7,1 , 9.1 osv
    Skal man prøve å gjøre dette for beste resultat eller er det om å gjøre å bare bare bygge noe er hva man bør tenke over

Skulle jeg bygd og planlagt et kinorom ville jeg minst hatt 5 meter bredt og 6 meter langt
    (4 meter bredt er litt lite men bare min mening da)
    (dvs ca lerret feks 230 lengde som ikke er så stort egentlig , fronthøytalere utenfor lerret sider (40-100cm på hver side)+ kanskje utvidelsseshøytalere for bedre lyd utenfor fronthøytalere igjen blir 4 meter totalt lite)
    (skal du ha høytalere bak lerret så vil 4 meter kanskje holde)
    (hvorfor 6 meter langt er 7.1 lyd da 5.1 aldri kan erstatte det 7.1 vil kunne gi , valg av fronthøytalere krever også ofte ut fra type en viss avstand fra vegg til bakside høytaler)
    (Hvorfor 6 meter langt er også fordi man bør ikke ha mange sitteplasser i bredden på et rom som ikke er så bredt men heller utvide til flere sitteplasser i lengden)

Drenering er det du må ta utgangspunkt i ved laveste gulv
    dvs du vil få høyere grunnmur totalt ved å ha et nedsenket gulv , de andre rom fylles bare opp med masse til normalt/ønsket nivå. (atså du må støpe legere ned i grunnen mot for hvor langt ned du behøver ved lik høyde i alle rom , hvor mye lengere ned blir ut fra hvor mye kinogulvet skal være lavere en resten av gulvene)
    Hvorfor er jo at du kan ikke ha et kinorom gulv og isolasjon under det som ligger kanskje gjevnt eller under drenerings nivå
    Isolering er ikke problematisk å gjennomføre om man bygger i flere høyder
    Man kan fint bygge hus der alle rom har ulike høyder

Lån litt plass av alle bodene og flytt noen vegger........så får du laget større kinorom

Hvor langt unna har du tenkt å sitte og hvor stort lerret har du tenkt på i et 4x4 meter rom ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først takk for tilbakemelding:-)

Jeg har nok tenkt å tilpasse lerret/bilde størrelse i forhold til rommet og ikke motsatt. Det hadde nok vært ideelt med enda mer bredde, men slik huset er tegnet tror jeg det blir vanskelig og komplisert mtp. trapp/hall. Etter nærmere måling på tegning er innvendig mål nå 3,6x4,2. Visst dere mener det første jeg bør tenke på er å få til litt mer bredde så skal jeg høre med arkitekt om muligheten for dette. I lengden skal det uansett ikke være noe problem å få 60 - 70 cm til før det kan bli konflikt med dør til hall. Så det enkleste alternativet til det vi har nå er nok å øke lengden så vi får et rom på 3,6x4,8.

Så til bredde 3,6-4,0m, hvilken lengde ville dere hatt?

Og hvilken høyde på rommet bør det være? Vi har prosjektert 2,5 m takhøyde i hele kjeller som i praksis kanskje gir 2,4 m etter at ting er lydisolert etc. Har på følelsen at å senke dette rommet kanskje kompliserer/fordyrer ting såpass at det ikke er dette vi bør prioritere. (Det blir et dyrt hus, men ikke uten kompromisser...)

Vil gjerne også høre hva dere syns hva jeg bør gjøre i forhold til teknisk rom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •