Cinemarillion: Nye bilder februar 2013

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013

Hei.

Nå nærmer overtagelse av huset seg med stormskritt! Slik planen er nå er det et rom på 5x3,5 m i kjelleren som blir dedikert hjemmekino. Det er naturligvis 1000 spørsmål som skal stilles og besvares i løpet av prosessen, så jeg setter bare ig gang med det første jeg lurer på.

Rommet er omtrent 5x3,5 m vegger, tak og gulv er betong. Det ligger under garasjen, og vegg i vegg med det som blir treningsrom/vaskerom helt i andre enden av huset for soverommene. Jeg har likevel lyst til å forsøke å støydempe rimlig bra. Ikke minst siden det er et morsomt prosjekt! Så tanken er sette opp kledning (3 lag gips osv.) frikoblet fra vegger og tak, og så kommer spørsmålet: Hva gjør jeg med gulvet? Det er vel ikke snakk om at gulvet blir frikoblet fra veggene? Kan man, og er det hensiktsmessig å frese vekk et spor langs veggene slik at det ikke kontakt mellom betong vegg og gulv? Jeg ser for meg at det ikke er hensiktsmessig. Men ideen må jo luftes. Evt at jeg lager gulv og vegger på gummimatter. Har det noe for seg? Er det noen andre lure løsninger. Er det noe annet jeg bør tenke på alt nå?

Det var kanskje det i første omgang.

C

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut kinoen til RUNEW.
    Han er i gang med kjellerkino, med 3 lags gips osv. Tråden hans er uten sidestykke forumets best dokumenterte kinobygging, og gir deg nok svar på veldig mye av det du lurer på. Det lille minuset for deg som ikke har vært med noen år, er at tråden har passert 400 sider, og han er ikke ferdig ennå..

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt et must, jeg har lest alle 400 sidene, og begynt på begynnelsen igjen, og det er der jeg leste om gummimatter osv.

Nå har hr. Rune den fordelen at han har kunnet støpe gulvet uten mekanisk kobling med veggene, og der er det en vesentlig forskjell til mitt opplegg... Jeg lurer litt på hvordan gjøre det "best mulig" med det utgangspunktet jeg har. Altså betong. Og så har jeg i utgangspunktet ikke planer om å gjøre det så gjennomført som RuneW.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok flytende gulv som er løsningen for deg. Du legger trinnlydplater fra rockwool,glava eller silencio på betongen, og f.eks gulvgips, 22mm spon og laminat/parkett/teppe/belegg oppå der igjen. Legges med 5-10mm klaring til alle vegger, og fuges i glipen. Da får du et gulv som er minst mulig i kontakt med resten av huset.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å frese bort betong slik du foreslår vil nok bli et sat...s arbeid med mye støv og støy.

Bygger du "rom-i-rom"-løsning så blir det nok bra. Gjør du som Pirium foreslår så har du et supert utgangspunkt.

Alternativt kan du legge nye "golvbjelker" og bruke slike gummidempere under (om du kan ofre litt av takhøyden) og deretter legge nytt gulv oppå:

AVshop.no / Auralex U-Boat Floor Floater, Box of 50

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenkte nok at det å frese ville bli mye skrik og lite ull. Og takhøyde er ikke min største ressurs, desverre. Det er vel omtrent 220 nå, og med nedforing og gulv så vil jeg nok forsøke å ta vare på mest mulig.

Jeg tenker meg at det er to mer eller mindre separate problemer med grunnkonstruksjonen, nemlig vegger og gulv. Det jeg opprinnelig tenkte var AVshop.no / Vicoustic Isolation Iso Under Floor 15 (15m x1,5m) Rull over hele gulvet, og bygge reisverket til veggene på det, slik at veggen ikke overførte energien til gulvet, men for alt jeg vet er det ikke mulig. Går det an å bruke de U-båt skoa fra avshop i forbindelse med veggene. Er det noe annet jeg kan gjøre for å koble veggene løs fra guklvet? Er det et håpløst proskjekt?

Er det lurere å bruke trinnlydplater, eller begge deler? Hva bygger minst. Kanskje jeg er enfoldig, men jeg hadde en ide om å slippe bjelkelag i gulvet.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Cinemarillion

På bildet under kan du se hvordan Byggforsk anbefaler dette utført:

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-rom-rom-jpg

Jeg har gjort det nesten på samme måte: blå platon-trinnlydplater-gulvspon-depron-varmefolie-parkett. Bunnsvil for vegg ble satt rett på gulvsponen -uten understøtting.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis nå gulvet ble pigget bort uansett. Hvordan skal man da går frem for å få best mulig forhold i kinoen?

Hvis jeg skal forsøke å få mekanisk frikobling i sålen så tenker jeg at jeg bygger opp med forskalingsplater innenfor veggene kanskje ca 15mm, støper og fyller skillet med rundlist fra glava og fleksibel fugemasse. Korrekt? Skal det være noe spesielt fundament under støypen? Pukk, sand, lettklinker?

Neste spørsmål er gulvhøyde på støpen. Jeg tenker meg å legge betonggulvet så lavt som mulig, og heller bygge opp med trinnlydplater, og antagelig får jeg to nivå. Er dette lurt tenkt, eller burde jeg legge støypen nærmest mulig ferdig ønsket gulvhøyde? Og hvordan blir det med varmekabler med trinnlydplater på. Varmekablene blir forhåpentligvis tilstrekelig til å være den primære varmekilden.

På forhånd takk!

C

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal varme opp hele rommet, ville jeg nok lagt varmematter rett under parketten/laminatgulv. Det er mer effektivt etter min erfaring.
    I tillegg blir gulvet varmt på et kvarter kontra flere timer under betong.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVordan blir dette hvis jeg skal ha teppe? Da må jeg kanskje ha gulvspon i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri lagt varmekabler under teppe før, så det er jeg usikker på. Men det blir fryktelig varmt. Prøv å legg et teppe på et vinylgulv med varmekabler under, det blir brunt gulv etter en stund for å si det sånn! :P

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det jeg tenker på, både om gulvteppe og trinnlydplater. Jeg så at BEF la eller planla å legge trinnlydplater i podiet bak, oppå varmekabler i støyp, men han har en egen varmepumpe som hovedoppvarmingskilde. Men kanskje det ikke er noe problem uansett. Kan jo høre med trikkern også. Det er jo uansett regler for hvor mange w/m2 man kan ha under diverse gulvoverflater.

Og det jeg kan se for meg som et problem er dersom hele gulvet med varmekabler blir dekket av trinnlydplater.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik gjorde jeg det, la en cm isopor påmhøykant mot veggene før jeg støpte.

http://avforum.no/forum/attachments/...8-dsc01511.jpg

Etter anbefaling fra Byggforsk la jeg 10cm grus først, deretter 5cm XPS (trykkfast isolasjon), plastfolie, armering, varmekabler og deretter støp.

På denne måten er gulvet "frikoblet" fra grunnmuren og eksisterende vegger. På toppen har jeg lagt vegg til veggteppe som er beregnet for å ligge over varmekabler. Fungerer helt supert. Gulvet må selvsagt støpes noenlunde plant for at dette skal se pent ut, men det gjelder stort sett uansett hva man ønsker å legge på til slutt

Det at vinyl blir misfarget under tepper er pga lokal oppvarming under teppet og at vinyl i utgangspunktet ikke er beregnet for å ha tepper over seg dersom man har varme under. Spesielt på bad hvor golvtemperaturen ofte er ekstra høy vil dette fort skje. Tepper over fliser på bad vil forsåvidt bli like varmt under, men flisene tåler temperaturen bedre og blir ikke misfarget.

Å legge trinnlydplater oppå betongulv, når det ikke er en etasje under ser jeg ikke helt hensikten med. Trinnlydplater fungerer i all hovedsak nettopp som navnet tilsier, demper først og frems trinnlyd. Lydisolasjonseffekten er begrenset.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Hei.
    Det er vel ikke snakk om at gulvet blir frikoblet fra veggene? Kan man, og er det hensiktsmessig å frese vekk et spor langs veggene slik at det ikke kontakt mellom betong vegg og gulv?
    Det var kanskje det i første omgang.

C
    Heisann,

Rommet ditt er omtrent akkurat likt mitt, med unntak av taket og gulvet der det ikke var betong hos meg.

Jeg skar løs det første laget med gulvspon fra eksisterende vegger, og jeg er bortimot 100% sikker på at dette har før til reduksjon av mekanisk overføring av spes. subber til de eksisterende vegger/bjelkelag. Hos meg er det forøvrig isopor under, så alt er flytende. La 1 ekstra lag med gulvspon oppå etter å ha skåret løs, og satte opp nye vegger oppå dette.
    For din del som har betong gjelder nok sikkert andre regler, uten at jeg kan noe om det. Men; for konstruksjonen selv, så kan du jo ta en titt på byggetråden (link under), men den er basert på Sintef Byggforsks flyveblad på "rom-i-rom" løsninger.

Legger til at jeg er meget fornøyd med resultatet av lyddempingen hjemme hos meg.

Spennende prosjekt!

B

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Slik gjorde jeg det, la en cm isopor påmhøykant mot veggene før jeg støpte.

http://avforum.no/forum/attachments/...8-dsc01511.jpg

Etter anbefaling fra Byggforsk la jeg 10cm grus først, deretter 5cm XPS (trykkfast isolasjon), plastfolie, armering, varmekabler og deretter støp.

På denne måten er gulvet "frikoblet" fra grunnmuren og eksisterende vegger. På toppen har jeg lagt vegg til veggteppe som er beregnet for å ligge over varmekabler. Fungerer helt supert. Gulvet må selvsagt støpes noenlunde plant for at dette skal se pent ut, men det gjelder stort sett uansett hva man ønsker å legge på til slutt

Det at vinyl blir misfarget under tepper er pga lokal oppvarming under teppet og at vinyl i utgangspunktet ikke er beregnet for å ha tepper over seg dersom man har varme under. Spesielt på bad hvor golvtemperaturen ofte er ekstra høy vil dette fort skje. Tepper over fliser på bad vil forsåvidt bli like varmt under, men flisene tåler temperaturen bedre og blir ikke misfarget.

Å legge trinnlydplater oppå betongulv, når det ikke er en etasje under ser jeg ikke helt hensikten med. Trinnlydplater fungerer i all hovedsak nettopp som navnet tilsier, demper først og frems trinnlyd. Lydisolasjonseffekten er begrenset.
    Dette ser sånn nogenlunde ut sån som det er i ferd med å bli nå her i gården, men antagelig med støypen støpt inntil forskalingsbord som erstattes med glava tettelist rundt hele veien (siden jeg har fåt det for meg at det er enda bedre enn isolasjon (noe jeg fikk for meg blant annet fordi jeg leste feil i tråden til RuneW)) . Men det blir nok bra. Men nå som jeg har lest riktig hos RuneW så ser jeg at han har blitt anbefalt å bruke støpeplater (leveres av både Rockwool og Glava) i stedenfor isopor. Noen tanker om det?

Og når det gjelder trinnlydplater oppå betongen så er det en annen forumguru, nemlig BEF, som satte meg på den ideen i sin byggetråd (blant annet i post 310), for å stoppe bassgjennomgang til resten av huset. Jeg er i ferd med å slå fra meg ideen om å ha så mye mer enn vegg til vegg oppå betongen, for med nytt gulv så vil jo isolasjon osv være godt ivaretatt, og jeg vil tro at mekanisk frikobling av betonggulvet vil være et godt utgangspunkt for lydisolering. Et annet spørsmål er dersom jeg lager et podium bak, om det skal fylles med noe eller om det skal være rimlig tomt. Kanskje en løsning à la Hunsbedt http://avforum.no/forum/1399987-post91.html.

C

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støpeplater fra Rockwool skal være å foretrekke fremfor isopor og XPS fordi Rockwool bedre absorberer lyd/vibrasjoner fra betongen.

Når det gjelder isopor på høykant har det den fordelen at man ikke får potensielle kuldebroer mellom gulv og vegg. I mitt tilfelle skar jeg bort toppen av isoporen slik at det var mulig å fuge mellom gulv og vegg. Det kan bli mye "tomrom" mellom ferdig gulv og vegg som må fylles om du bruker forskalingsbord som fjernes.

Et støpt, "flytende" betonggulv på flere tonn uten direkte kontakt med grunnmur/eksisterende vegger og som evt hviler på vibrasjonsdempende støpeplater vil neppe bidra til noen større lydforplantning til resten av huset.

Om du bygger et podie kan det nok være en fordel å fylle det med isolasjon/sand etc for å unngå resonans/kasselyder. Ulempen er at det ikke er spesielt gunstig om du har varmekabler direkte under.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Om du bygger et podie kan det nok være en fordel å fylle det med isolasjon/sand etc for å unngå resonans/kasselyder. Ulempen er at det ikke er spesielt gunstig om du har varmekabler direkte under.
    Jeg har vannbåren varme i kinoen min. Og som du sier er det ikke noen fordel med platting eller podie på toppen av gulvet da. Hvis plattingen legges direkte på betonggulvet vil varmen fortsatt kunne utnyttes, den vil bare bli mye tregere å regulere. Særlig hvis halvparten av rommet har platting (stor bak, litt mindre foran).

Da kan det være lurt å bygge plattingen opp, for eks på 2x2" lekter. Hos meg er det også åpning både foran plattingen og i bakkant, slik at luften kan sirkulere. Plattingen er også isolert med asfaltplater nederst, slik at varmen ikke så lett går rett opp i selve kassen.

For å unngå resonans bør den være så "død" som mulig. Gjerne med sand, gips og/eller isolasjon.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt!

Hva med å støpe i to høyder (platting og gulv)? Jeg får ikke kommet i gang med kinoen enda, så da blir det tankespinn rundt løsninger opp ad stolper og ned ad vegger...

Da vil alt av demping utgå, og det er vel kanskje et kronargument mot, men jeg må jo spørre.

C

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Takk for svar så langt!

Hva med å støpe i to høyder (platting og gulv)? Jeg får ikke kommet i gang med kinoen enda, så da blir det tankespinn rundt løsninger opp ad stolper og ned ad vegger...

Da vil alt av demping utgå, og det er vel kanskje et kronargument mot, men jeg må jo spørre.

C
    Støping er vel omtrent det beste du kan finne på å gjøre mtp demping av plattingen. Men så blir du jo rimelig låst også, hvis du seinere har tenkt å forandre noe (er vel det som er kronargumentet mot denne løsningen...)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Flott at jeg kan bli korrigert (sikkert ikke siste gangen). Jeg tenkte at jeg ikke kunne bruke den som helmholtz-resonator osv. Men det er klart at egensvingninger blir vel mindre aktuelt, ja...

Forandre noe? Fra en hjemmekino? Til hva da? Fins det noe gjevere? Så lenge inngangen er i plan med plattingen så er jo fortsatt alle muligheter åpne (med unntak av varmekablene i den lavere delen. Lurt å sjekke muligheten for å kunne skille av den i såfall, hvis det går an.

Da sier vi heller at kronargumentet er at jeg ikke støper selv, mens en platting kunne jeg ha lagd, så kostnaden blir noe større. Men så blir det jo enklere (for meg), og kanskje litt kortere ventetid til kinoen er ferdig.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •