Cinemarillion: Nye bilder februar 2013 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje jeg kan få sneket den opp i isolasjonen som ligger over døråpningen. Men jeg antar at det må være tilgang til det elektriske osv?

Ulempen med å ha den i skråkassene er at den vil være på feil side av mye av støydempingen. Jeg tenkte å lage ca en meter med støydempekanal litt etter din modell i de bakre skråkassene, og det blir kanskje litt lite mtp å dempe vifta.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Kanskje jeg kan få sneket den opp i isolasjonen som ligger over døråpningen. Men jeg antar at det må være tilgang til det elektriske osv?.
    Det må ikke være tilgang til det elektriske, men det er jo en fordel om du lager en luke eller lignende slik at du kan få tatt den ut om noe går galt. Min modifiserte vifte sitter i et skap som er nokså proppet med isolasjon fordi den bråker en del. Det verste allikevel er vibrasjonen som oppstår pga et ubalansert vifteblad. Jeg har flere meter med dempekanal, så jeg skal allikevel prøve den ut før jeg evt kjøper en bedre og mer stillegående vifte.

Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Ulempen med å ha den i skråkassene er at den vil være på feil side av mye av støydempingen. Jeg tenkte å lage ca en meter med støydempekanal litt etter din modell i de bakre skråkassene, og det blir kanskje litt lite mtp å dempe vifta.
    Er muligens nok med en meter, du burde kanskje ha prøvd den der for å sjekke. Alt kommer an på hvor stille den går...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bestilt vifte og hastighetsregulator.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hvordan denne fungerer, og om dempekanalene tar eventuell støy!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status nå

Slik ser det ut her nå:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0101_ed-jpg
    Det begynner faktisk å ligne på noe. Det er kult!

Bakre venstre skråkasse: Her kommer utlufta ut. Downlightkasse i "H"en. Jeg håper og tror at det er nok passasje rundt boksa. Alle mine matematikkunnskaper tilsier det, så jeg håper praksisen stemmer med teorien.
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0103_ed-jpg
    Veggen og taket er kledt med 5cm steinull og høyttalerstoff, håper det kan være dempende på lyden, gi god passasje og minimalt med steinullstøv rundt omkring.

Ventilen inn i kinoen kommer til venstre for downlighten, slik at lufta må gjennom en knapp meter med lydfellegang.

Tilsvarende på høyre side med innluft:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0107_ed-jpg
    Lufta kommer inn helt bakerst og skal ut ca 1m lenger frem i kinoen.

Neste skritt er å legge røra til downlightene bak og lukke skråkassa med rockwool på samme måten som i tak og vegg. Legge skumgummidempematte på den grønne downlight-boksen. De to bakerste downlightene skal på en xcomfort-kurs, slik at man kan ha en "minimalt med lys"-innstilling ved behov... De fire fremre på hver side blir konfigurert sammen til "fullt lys". Tror det kan bli bra!

Men jeg lurer på en ting om de downlightene: Er det noen regler om overflaten man monterer downlightene på? Jeg har lyst til å ha tapet på de flatene hvor downlightene skal være, men jeg er usikker mtp temperatur osv. Det er en vinyl-tapet, som kanskje kan bli misfarget eller misformet av varmen? Er det bare jeg som lager problemer rundt dette? Eller bør det være et annet materiale bak downlightene?

Jeg lurer også fælt på hvor mye og hvordan jeg skal dempe. Jeg har lest litt her og der om ting, men jeg er litt usikker på hvor mye og hvordan. Skråkassene fremover kan fylles med trekanter og kles inn med høyttaler-stoff, eller bare en 5-cm plate ytterst. Det kan sees noen paneler på oversiktsbildet, Disse er i utgangspunktet tenkt til type førsterefleksjon. Jeg har også mer plater som jeg har tenkt kan være i taket over høyttalerne for å ta takrefleksjonene. Videre lurer jeg på hvor mye av fremveggen som skal dempes. I første omgang er det et ikke-akustisk lerret som stort sett vil gå fra vegg til vegg. Subben blir antagelig plassert bakerst i salen i første omgang fordi lerretet kommer såpass langt med at det vil bli konflikt mellom sub og lerret. Kanskje kan det komme en tynn sub og eventuelt et akustisk lerret med tiden, men i første omgang blir det slik.

Bør jeg også ha tykkere absorbenter til bass? jeg har skjønt at en måte å gjøre det på er å ha trekanter i en stabel i hjørnene. Hvor mye bør jeg begynne med?

Jeg håper noen har innspill på disse spørsmålene. Gjerne linker til guider eller lignende også.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Videre fremgang

Det har skjedd litt i kinoen de siste ukene også. Blant annet teppe på gulvet. Det er "rocky" anthrasite fra fix bolig, en ganske ålreit løsning til en ganske fin pris. Som dere kan se er også lerretet kommet opp. Det er bygd 25 cm fra veggen for å få det litt opp foran høyttalerene. Skal få tatt bedre bilde av det snart.

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8603_ed-jpg

"Listverk" til skråkassene:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8607_ed-jpg

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8605_ed-jpg

Laget av mdfplater som er saget ut og frest til å etterligne lister, men med den fordelen at den kan hentes ned for å regulere akustiske tiltak ved behov. Tenker å henge dem opp med en wireløsning som egentlig er utviklet for flatskjermer. (WALLMOUNT FOR LCD/PLASMA 32-55" MAX 50KG | Dustinhome.no, samt noen kastekroker eller noe sånt, må se hva som kan tenkes å fungere. Håper det funker som forventet. I tillegg legger jeg på en brannmurlist foran for å gjøre det hele litt mer spennende. Det viser seg at det er vanskelig å frese med fresestål som skal følge en profil når emnet er for tynt... "Hjulet" på fresestålet kom enten under plata, eller så gravde det seg inn i det lille som var igjen. Men det ble ok til slutt med en litt annen profil enn det som opprinnelig var tenkt.

Legger i tillegg ved en skisse til plattingen min (jada, med feil i materiallista... ) Dersom noen har noen innvendinger mot måten å gjøre det på er det bare å komme med ut- eller innspill! Jeg lurer da spesielt på om det kan ha noen utilsiktede negative akustiske effekter.

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-platting_ed-png

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer som skjer

Legger bare ut noen bilder her nå:

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0283_ed-jpg

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0293_ed-jpg
    "Colorado" fra Jysk, den i midten (altså den høyre) er modifisert for å imøtekomme spesielle behov.

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-bs655-jpg
    Bakre seterad bestilt fra Danmark.

Utstyret er stort sett på plass nå, og jeg har begynt å fomle med kalibrering. Mer om det siden!

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått pakke fra danmark!

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt liv i tråden igjen.

Endelig skjer det litt mer i kinoen og tråden. Har hatt en rolig periode hvor det har blitt mer filmtitting enn bygging. Heller umiddelbar behovstilfredstillelse enn tålmodighet til å gjøre ting helt ferdig. Oppholdet i byggingen/nedgangen i arbeidsmotivasjon kan også attribueres til aktiv produksjon av nye tilskudd til kjemmekinostammen... Vi har nå to rekrutter som en gang i blant får oppleve bortekino, mens kinoen hjemme er normen

Vel, vel. Jeg har hatt elektriker inne, så nå er ikke lenger projektoren og arbeidslampa de eneste lyskildene. Det er utrolig deilig å få lys i rommet! Og varme og ventilasjon er i gang. Ventilasjonen bråker en del utenfor kinoen, men inne er det ikke så ille. Har ikke stresstestet det enda, men litt ventilasjon bråker mindre enn projektoren, så så langt er det godkjent med DIY-dempekanal

Og så gjenstår det masse småtteri (og noe storteri) før jeg kan invitere vennegjengen på premiere. Lister, feste stoff blant annet foran mellom frontene, orden opp i noe problemer elektrikeren lagde, lage og prøve ut demping i taket og gjøre noen skikkelige målinger av den dempingen som henger på forsøksbasis. Dessuten en del i precinema (blant annet å lage benk til popcornmaskina og hylle til blurayer og dvder). Og masse annet stort og smått som gjenstår.

Her er litt bilder av sånn det ser ut nå:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-2013-02-11-22-57-12_ed-jpg

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-2013-02-11-23-10-21_ed-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo blitt en særdeles fet kino! Vet ikke om jeg forstod det rett, men jeg tror jeg skal gratulere deg med ny pudding???

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det här blev riktigt flott
    Stilig kino som ser ut att kunna ge många goda filmupplevelser!

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Ja, nå har vi to sønner, en på 4 år, og en på 4 mnd. Mye moro, men hektisk. Jeg har fått mindre tid til film, og kinojobbing, ihvertfall for en periode, men det er så gøy å ha med eldstemann i kinoen og se filmer sammen med ham, så vi koser oss masse.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •