Cinemarillion: Nye bilder februar 2013 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du har muligheter til å støpe, og ikke skal bruke rommet til andre ting (som ikke kan ha opphøyd platting) så sier jeg: Gå for støping!

Som før sagt, det er den beste løsningen mtp å slippe egenresonanser og andre akustikkproblemer. Har du vannbåren varme? Da er det bare å legge rørene i plattingen også, og støpe dem ned.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Det blir nedstøpte elektriske kabler. Det er derfor jeg er litt usikker på hvordan det blir å dele det opp med tanke på last/motstand osv. Kunne sikkert hatt to soner feks. m/xcomfort som ble styrt av samme kontroller, men er ganske usikker på hvor bra, og hvor kostbart det blir.

Problemet jeg ser for meg er at dersom jeg har varmekabler i gulvet på det laveste nivået så vil de havne for dypt dersom rommet skal benyttes til noe annet som krever plant gulv. Jeg tror jo at vi blir boende her lenge og at det blir kino der hele tida, men man vet jo aldri. Med to soner som kan styres uavhengig av hverandre kan det lavest nivået kobles ut uten at det øverste blir berørt.

Hvis vi skal gjøre det bombesikkert blir det det lureste. Jeg skal høre med elektrikern om det også.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det støyp med 2x5cm støpeplater. De hadde ikke 10cm, så det blei 2x5. Snekkeren min foreslo å legge støpeplater på høykant rundt kantene også. Noen tanker om det? Da blir det 5 cm støpeplate for å forhindre kuldebro mellom eks. betongvegger og ny gulvstøyp, og så å lage reisverk delvis oppå der ca 2 cm fra veggen. Det eneste jeg bekymrer meg for (eller ihvertfall det første som kommer meg i hu akkurat nå) er løsning i taket. Akkurat nå er rommet litt utilgjengelig...
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-igjenmurt-jpg
    (Okei, så fins det en annen vei inn, men jeg har tatt meg bryet med å gå inn der nå for å måle og ta bilder.) Poenget er at jeg ikke på stående fot har målet på takhøyde klart, men jeg ønsker nok at taket skal bygge lavest mulig uansett. Hvilken dimensjon er den minste man kan stole på med 2 lag gips pluss div i taket? Det er jo flere tråder som nevner sig i taket pga vekt. 2x6"? Må jeg ha 2x8"? Kan det eventuelt avstives på andre måter? BEF har gips på toppen, men jeg tror ikke jeg gidder styre med det. Spennet er ca 3 m (Jeg ser jeg har skrytt på meg litt ekstra bredde i førsteposten, men det korrekte er 299cm mellom betongveggene). Kan det være kubbinger i taket (heter det det hvis det når det er i taket?) slik at det er med å avstive og gjør at man kan gå ned i dimensjon?

Spørsnmålet er ikke helt relevant riktig enda siden det er andre ting som skal gjøres ferdig før kinoen, og dessuten er dette sikkert langt frem i tid for meg uansett, men jeg lurer nå på det allerede nå så da spør jeg like gjerne.

En annen ting som en kamerat lurte på var om jeg var bekymret for at jeg bare hadde betong alle veier i gulv, vegger og tak, og hvordan skulle jeg takle det akustisk. Jeg hadde ikke bekymra meg for det før han sa det, men nå gjør jeg jo det da. Jeg trodde at betong var top notch siden det var så dødt, og at med rom i rom med isolasjon og luftspalte og dobbel gips med aktuelle, hensiktsmessige akustiske tiltak i selve rommet skulle være prima. Håkon var derimot ikke helt overbevist slik jeg oppfattet ham. Er det noen som har lure innspill på dette? Ikke at det er så mye å gjøre med betongen, men burde jeg gjøre (eller ihvertfall vurdere å gjøre) noe mer?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg ville ha gått for mindre dimensjon enn 2x6" hvis det blir cc 60cm. Hva annet enn dobbel gips skal henges opp i taket? Nedboksing langs sidene?

På tre meter spenn kunne jeg muligens også ha lurt meg til 2x5 av veldig god kvalitet (kvistfrie, tette årringer, furu), men da ikke mer belastning enn dobbel gips. Nå skal det også sies at jeg ikke er ekspert, dette er hva magefølelsen min sier...
    Finnes sikkert folk her inne som kan ta en tabellutregning på dette for deg!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det hjertelig treigt, men noe skjer. Snekkerene som støper gulvet har lagt glava grunnplater i stedenfor støpeplate+ slik jeg ba om. Jeg føler på meg at det ikke har så mye å si, men hvis noen har mulighet til å komme med ytterligere beroligende ord, så værsågod!

Slenger med et lite bilde av slik det står i kinoen nå, bortsett fra at de har limt fast "leppa" som skiller sålen fra veggen.
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-kino_1-jpg

Så får vi se når jeg rekker å ta tak i det igjen. Jeg er ca to mnd fra å være ferdig med utdannelsen, så det er en hektisk periode fremover nå.

C

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Okei, here goes.

Etter lang tids opphold er jeg tilbake! På privatfronten har jeg gått fra å være student til å være arbeidskar. Litt deilig og litt kjedelig.

I kinoen har det vært oppturer og nedturer, men alt i alt går det riktig veg. Det første som skjedde var at snekkerne ikke gjorde jobben riktig til støpinga. Det er et nivå, og det er greit nok, men de vertikale støpeplatebitene var ikke festa og fløt opp når betongen kom. (Det var heller ikke lagt plast oppi støpeplate-"formen". Okei, så jeg ringer til sjefen, og han sender de som gjorde feilen tilbake for å pigge opp langs kanten . Så nå tror jeg det er rimelig bra. Jeg er fortsatt litt bekymra for hvordan alt ser ut under betongen, men jeg tror at platene under fungerer omtrent som de skal.

Videre har jeg forbarmet meg over min svigerfar som har blitt pensjonist, men som trengte noe å gjøre, så jeg har satt ham i sving i kinodelen. Blant annet har han bygget hele "precinema" på en fremragende måte. Men nå ble progresjonen der redusert på grunn av en utekran som skulle monteres, så jeg satte han like godt i arbeid i kinoen, mens jeg hadde mine første dager på jobb, og plutselig har han lagd ferdig reisverk langs veggene i kinoen. Jeg ble litt tatt på senga av at det faktisk var ferdig når jeg kom hjem, så jeg føler ikke jeg har hatt helt full kontroll der. Blant annet er ventilasjonen nå bak en stender, og jeg aner at det kan bli vanskelig å få på plass en z-kassett der. Kanskje lar det seg løse, og kanskje bør man finne en annen løsning.

Angående taket har jeg meldet litt med AK, og han sier at han fikk beskjed om at 2"4 skulle holde, men at han skulle ønske at det var stivere og at han ville brukt 2"6 nå. Men jeg er så gjerrig med takhøyden min (jeg har 225 med det nye gulvet) så jeg har bestemt meg for å ikke høre på hverken Hunsbedt eller AK og heller ta fult og helt ansvar for egne gjerninger... Men noe kan man forsøke å få ut av "gamle hunders" erfaringer, så jeg har planlagt cc på 40 og kubbinger (eller hva det heter) i to "gater" på langs av rommet. Da håper jeg å få stivhet og styrke, og slippe å miste mer takhøyde. Så er det jo spennende å se hvordan det blir. I morgen kommer svigerfar igjen og da er jeg også hjemme så da skal jeg få tatt bilder og skrive mer.

(Og så får det lange innlegget få unnskyldes på grunnlag av lang tids fravær...)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kjappe bilder:

Precinema (eller fojern):
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8331ed-jpg

Og Svigerfar i arbeid:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8333ed-jpg

Og så får jeg forsøke å lage en scetchup etterhvert. Mitt forrige forsøk ble stadig mer detaljert til jeg ikke lenger gadd, så jeg får forsøke å gjøre det litt enklere denne gangen.

C

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det var lurt av deg å ikke høre på meg allikevel...
    Ser jo på det siste bildet at takspennet ikke er spesielt stort. Holder sikkert fint med 2x4, så får du litt bedre takhøyde. Ser ut som du har en flink svigerfar som er god til å snekre!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et spennende prosjekt! Gleder meg til å følge med.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt z-kassetter og demperør?

Cinemarillion

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viftespørsmål

Hei igjen!

Hvis jeg ønsker meg en vifte til ventilasjonen som skal styres med en xcomfort-aktuator, hvordan går jeg frem? I xcomfort-nettkatalogen (side 78 ) står det at man kan bruke en analogaktuator caae-01/01 til å styre ventilasjon. Er det så enkelt at man kobler den på vifta og styrer med en xcomfort-kontroller? Er det noen spesielle krav til vifta?

Er det noen som har noen konkrete vifteanbefalinger? Det skal være en utvendig vifte. Jeg har sett på Vifter & Miljø AS men de er kanskje litt dyre.

Og så et bilde av de siste endringene:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8373_ed-jpg
    Har lagt opp til tri-amping av frontene, evt bi og presence og håper jeg får nok rør... (Sikkert ikke, men det er lov å håpe...)

Og et bilde av bakre venstre hjørne:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-img_8375_ed-jpg
    Her tenker jeg det blir eksosutløp, men det er litt i konflikt med venstre surround, så jeg får se hvordan jeg gjør det etterhvert (ganske snart).

Takk for hjelp og veiledning!

C

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden sist!

Nye høyttalere:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1015_ed-jpg

Teknisk hjørne i "precinema":
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1019_ed-jpg

Inn døra og mot lerretet:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1023_ed-jpg

Fra lerretet og bakover:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1025_ed-jpg

Ventilasjonen slik den er foreløpig:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1028_ed-jpg

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om ventilasjon

Først en liten foreløpig skisse fra sketchup av kinoen (så mye jeg rakk å sketche i kveld).

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-kino-1-0-png

For å unngå å borre nye hull i betongveggen til ventilasjonen, og siden mesteparten av kinoen ligger under terrenget blir det hentet luft inn til kinoen fra precinema (fojern). På bildet under blir da utluft i hullet til høyre (venstre side av kinoen). Der er det en dempekanal fra flexit. Jeg tenker videre å lage skråkasse som går bakover omtrent en meter (til hjørnet) med en egenlagd dempekanal (mer eller mindre) etter Hunsbedts modell http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1644292.

Skisse av dempekanalen i høyre skråkasse (innluft):
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-vent-innluft-png

Innlufta går i taket fra en dempekanal over døra med en dempebend osv til den kommer ned i det venstre hjørnet på bildet (høyre side av kinoen (styrbord) ). Der tenker jeg å lage en tilsvarende kanal som går fremover til et punkt ved høyre surround hvor innlufta kommer inn.

Det jeg lurer på som jeg håper noen kan gi noe innspill på er vifteplassering og valg av vifte.

Siden innlufta kommer fra et innvendig rom lurte jeg på om jeg kunne ha en typisk avtrekksvifte for bad der, og pumpe luft inn i kinoen og at utlufta må finne veien ut gjennom eksosventilen. Kostnaden for en innvendig vifte er betydelig lavere enn en dom er konstruert for utvendig bruk. Er det noen gode argumenter mot en slik løsning:?:

Og hvor mye luft bør den kunne flytte:?: Jeg har sett på Flexit - Deco-serien som kan bytte ut 75m3/h. Rommet er ca 27m3. Er det tilstrekkelig?

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1045ed-jpg

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt aktivitet igjen

Det har ikke skjedd all verdens i kinoen i det siste, men jeg håper å få gjort litt nå de nærmeste ukene.

Det som har skjedd er at vi har lagt ferdig plater i precinema. Det blir utrolig herlig å få det rommet på plass. Takhøyden på veggen mot kinoen er nesten 270 cm, så det blir en relativt luftig fojer med plass til bluray-samlingen og det tekniske og kanskje en popkornmaskin eller noe sånt. Vi får se hva vi ender opp med. Rommet er for lite til å utnytte til noe mer fornuftig, så det passer jo bra

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1287_ed-jpg

Lyddør er anskaffet (for anledningen kledt i bjørk og plast, men den bør vel antagelig bringes over til den mørke siden...):
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1283_ed-jpg

Stikkontakter og downlights er allerede i korrekt antrukket i svart:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1293_ed-jpg

Og slik er tilstanden i kinoen nå:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1285_ed-jpg

Den som er observant vil på det siste bildet få litt inntrykk av utålmodighet... Ja, men jeg måtte jo sjekke om projektoren kunne henge der... Det kunne den, heldigvis!

Videre progresjon nå blir å sparkle ferdig og pusse, grunne før tapet, tapetsere (tapeten er kjøpt inn, men ikke foreviget enda), så skal jeg finne på noe lurt i taket. Jeg har en idé om å lage en himling med molton eller noe stoff montert på lekter (11x36mm) med en slags bølgeeffekt. Jeg kommer mer inn på det siden. Etter det blir det å lage skråkasser og platting, og legge gulvteppe. Ventilasjon i skråkassene, og med en vifte i precinema som dytter luft inn i kinoen, jeg er litt spent på om ventilasjonen vil fungere tilfredsstillende, men jeg ser frem til å få anledning til å få testa det...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går og i dag har det gått i sparkling, pussing og grunning før tapetsering. Deilig å ha litt vinterferie sånn at man får gjort noe!

(Det kommer noen bilder etterhvert.)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For å få god gjennomluftig av rommet kan det være en ide å kjøre innluften nærmere sitteposisjon og utluften på andre siden av rommet. Det funker sikkert greit det opplegget du legger opp til også, men mulig du må kjøre trykket på innluften noe høyere enn du normalt ville trengt med normalt "trekk"...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Først en liten foreløpig skisse fra sketchup av kinoen (så mye jeg rakk å sketche i kveld).

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-kino-1-0-png

For å unngå å borre nye hull i betongveggen til ventilasjonen, og siden mesteparten av kinoen ligger under terrenget blir det hentet luft inn til kinoen fra precinema (fojern). På bildet under blir da utluft i hullet til høyre (venstre side av kinoen). Der er det en dempekanal fra flexit. Jeg tenker videre å lage skråkasse som går bakover omtrent en meter (til hjørnet) med en egenlagd dempekanal (mer eller mindre) etter Hunsbedts modell http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1644292.

Skisse av dempekanalen i høyre skråkasse (innluft):
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-vent-innluft-png

Innlufta går i taket fra en dempekanal over døra med en dempebend osv til den kommer ned i det venstre hjørnet på bildet (høyre side av kinoen (styrbord) ). Der tenker jeg å lage en tilsvarende kanal som går fremover til et punkt ved høyre surround hvor innlufta kommer inn.

Det jeg lurer på som jeg håper noen kan gi noe innspill på er vifteplassering og valg av vifte.

Siden innlufta kommer fra et innvendig rom lurte jeg på om jeg kunne ha en typisk avtrekksvifte for bad der, og pumpe luft inn i kinoen og at utlufta må finne veien ut gjennom eksosventilen. Kostnaden for en innvendig vifte er betydelig lavere enn en dom er konstruert for utvendig bruk. Er det noen gode argumenter mot en slik løsning:?:

Og hvor mye luft bør den kunne flytte:?: Jeg har sett på Flexit - Deco-serien som kan bytte ut 75m3/h. Rommet er ca 27m3. Er det tilstrekkelig?

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1045ed-jpg
    Disse bildene viser nok bare en del av bildet. Mer komplett blir det kanskje med disse illustrasjonene (møblene er kun til illustrasjon (det er sketchup-kona også...)):

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-kino-vent-skr-tt-png
    Slik er ventilasjonen tenkt. Innluft i skråkassen lengst fra oss, og utluft i nærmest oss.

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-kino-vent-fra-oven-png
    Sett ovenfra. Jeg håper det blir nok luftflyt ved sitteplassene. Det blir vanskelig å trekke ventilkanalen lenger frem på grunn av sidehøyttaleren.

Jeg er veldig spent på hvordan det blir med ventilasjonen. Det er jo ikke uteluft som kommer inn, men luft fra PreCinema. Det er ihvertfall gode ventilasjonesmuligheter der. Kanskje kommer det også en varmepumpe der etterhvert. Jeg tror vel at det holder for kona og meg, men hvis vi blir 7 (max antall sitteplasser), eller fler, kan det jo bli ukomfortabel hvis det ikke er tilstrekkelig frisk luft.

Forøvrig har de siste dagene stått i pussingens...:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0013_ed-jpg

...og tapetseringens tegn:
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0061-ed-jpg

Men jeg syns det er vanskelig å få lagt tapeten fint. Vi blir flinkere etterhvert, men det er fortsatt ikke perfekt (dog heldigvis ikke så ikke som det ser ut som på bildene med blits). Jeg håper vi får til å jukse det til tilstrekkelig i etterkant. Nå har jeg ihvertfall funnet ut at det er lurt å male veggen i en mørk farge slik at eventuelle glipper ikke lyser opp i skinnende hvitt...

Det skjer ihvertfall noe, og tapet er ganske effektfullt å legge.

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_0065-ed-jpg
    Slik ser tapeten ut. Jeg lurte først på om den var for kjedelig, men jeg liker den ganske godt etterhvert. Ikke minst ettersom den ligger penere og penere (Den lille riften er et av punktene som trenger litt velplassert juks.)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha satset på den Flexit-vifta. Den har for dårlig kapasitet og bråker for mye (over 40dB)

Hadde gått for omtrent noe slikt:

Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-kanalvifte-jpg

Den er hentet herfra:

Vifter & Miljø AS

Uansett bør du nok dempe kanalene godt. Dette vil gjøre en stille vifte nærmest lydløs!

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Takker for innspill!

Jeg har en idé om å låne litt av ditt design til de dempekanalene i de bakre skråkassene. Jeg håper det kan fungere sammen med de dempekanalene som allerede er lagt opp (en stk flexit veggjennomføring med demping og en fleksibel dempekanal).

Spørsmålet blir hvor vifta kan plasseres.
    Cinemarillion: Nye bilder februar 2013-dsc_1287_ed-jpg
    Tanken var å montere den på stussen som kommer ut over døra her. Derfor type baderomsviftedesign. Den kanalvifta der ikke riktig like elegant ut. Fins det noe innkapsling til den som gjør at det er godt nok? Kan den plasseres et annet sted? Ellers var jo den opprinnelige planen en utenedørsvifte i den andre enden. Den vil da suge ut i stedenfor å dytte inn, men jeg tenkte det gikk an å spare noen grunker ved å velge et enklere design...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da forstår jeg ditt tidligere valg. Du kan ikke montere vifta i nedkassingene i kinoen, og evt modifisere rundt vifta slik at du får plass? Eller bygge en pen liten kasse med inspeksjonsluke i det rommet du hadde tenkt å ha den?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •