Stenderverk / akustikk spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stenderverk / akustikk spørsmål

Sitter å funderer på hvordan jeg skal feste stenderverket i kjelleren min.

Ønsker ikke å feste disse direkte i vegger inne eller i taket for å unngå vibrasjoner opp i første etasje, spørsmålet er om jeg kan henge opp lydbøylene først, for så å feste stenderverket til alle veggene i "listene" som henger i lydbøylene før jeg henger opp gipsen ?

Det jeg er redd for er å stive av taket helt og miste mye av "akustikk-funksjonen", vil jeg det eller er jeg helt på bærtur som vanlig ?

Legger ved et amatørbilde, stenderverket er farget rødt og grønt på alternativene. Det røde alternativet er det jeg tenker på.

Hvis noen har andre metoder/løsninger så bare kom med dem
    Vedlegg 65480

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning som funket veldig bra i forrige leilighet var å fore ned lekter med lydbøyler, legge ett lag gips helt ut til yttervegg. Deretter sette stendere til 0.5cm under gipsen, isolere og legge ett lag gips på veggene med 0.5cm glipe opp til gipsen i himlingen. Deretter legge nok et lag gips i taket på tvers av det første og med 50% omlegg, og avslutte med et siste lag gips på veggene (med 50% omlegg). Fortsatt med 0.5cm glipe til nederste takplate. Så fylle den glipen med et skikkelig tjukt lag brannfugemasse. Kunne spille trompet om kvelden uten at noen klaget.

Det viktige er at veggstendere ikke er kontakt med trelekter i taket, og at du får tettet alle gliper 110%. Et bitte lite hull vil transportere MYE lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, Poenget er at jeg på en eller annen måte må feste veggstenderne i et eller annet, for å holde dem oppe
    Ytterveggene mot mur kan jeg jo borre fast i grunnmuren, men inneveggene som blir lettvegger må jo festes, ellers blir de jo bare "hengene" i lufta.
    valget er da i lydbøylehimlingen eller direkte i taket (noe som ikke kan være bra)..

Eller er det jeg som misforstår ?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, misset den biten. Da er jeg redd jeg ikke har kvalifiserte råd å gi. Personlig ville jeg imidlertid brukt den løsningen jeg allerede har skissert på yttervegger, og vurdert følgende på lettvegger:

Minst 2"x4" stendere isolert med Rockwool. Fest stendere i eksisterende tak. Lekt ned med lydbøyler, siste lekt festes i ny lettvegg. Dette bør gå bra så lenge du er nøye med å legge dobbel gips på samme måte som på yttervegg. Husk å isolere med Rockwool i lettvegg og himling. Vær også pinlig nøye med å tette siste glipe med en ekspansjonsmasse a la brannfugemasse.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Sorry, misset den biten. Da er jeg redd jeg ikke har kvalifiserte råd å gi. Personlig ville jeg imidlertid brukt den løsningen jeg allerede har skissert på yttervegger, og vurdert følgende på lettvegger:

Minst 2"x4" stendere isolert med Rockwool. Fest stendere i eksisterende tak. Lekt ned med lydbøyler, siste lekt festes i ny lettvegg. Dette bør gå bra så lenge du er nøye med å legge dobbel gips på samme måte som på yttervegg. Husk å isolere med Rockwool i lettvegg og himling. Vær også pinlig nøye med å tette siste glipe med en ekspansjonsmasse a la brannfugemasse.
    Jeg brukte silikon. Men nå lurer jeg på om ikke SVSen har revet fugen rett av. Bruk en sterk og elastisk fugemasse. Og bruk for all del en pinglesubb som ikke prøver å rive ned huset.:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Jeg brukte silikon. Men nå lurer jeg på om ikke SVSen har revet fugen rett av. Bruk en sterk og elastisk fugemasse. Og bruk for all del en pinglesubb som ikke prøver å rive ned huset.:twisted:
    hmm, nå har jeg en SVS PB12-Plus/2 som jeg skal ha bak og blir muligens en sub eller to i front også....

Så vil helst ha noen som tåler litt støy

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en løsning der du fester veggene med lyd bøyler på toppen for å holde dem på plass, eller feste veggen mot taket. Bygg taket først og bygg veggene opp mot taket.

-rom2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville gått for en løsning der du fester veggene med lyd bøyler på toppen for å holde dem på plass, eller feste veggen mot taket. Bygg taket først og bygg veggene opp mot taket.
    Tolker jeg det riktig med at du mener at jeg skal feste en toppsville i lydbøyler som er festet i bjelkelaget ?

Noe ala dette ?

-rom2-jpg

Det er jo en løsning der jeg får null kontakt mellom vegger og tak, bortsett fra fuging og taklister.

Velger jeg siste løsningen vil jeg veggene og tak bli en konstruksjon, da veggene rundt vil stive av hele taket. Er fortsatt redd dette vil "skade" funksjonen til lydbøylene..

Har jeg forstått deg riktig BEF ? Hvilken av disse vil være mest optimale ?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monter lydbøyler/lekter/isolasjon/gips på hele taket først.
    Trekk gips ut til ca 1 cm fra eksisterende vegger, fug denne spalten.
    Monter så nye vegger opp til gipset himling.
    Gips på vegg monteres med 0,5 cm klaring fra gulv og tak, fug disse spalter.

Om du vil dra den helt ut monterer du toppsvill til delevegger med lydbøyler opp mot ferdig gipset tak (selv om det bli litt overkill )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat gjort det samme som ønsker å gjøre og jeg valgte den løsningen som BEF nettopp beskrev. Lydbøyle, lekte, gips helt ut til vegg og deretter fuges veggstendere fast i takgipsen. Brukte noen skruer i taket for å holde toppsvillen på plass mens jeg jobbet og fjernet dem før jeg gipset veggen.

Jeg gjorde samme løsning ned mot bakken og på et rom med dimensjoner 5,5m x 3,8 så brukte jeg 13 tuber elastisk lim. Anbefaler fugesprøyte på kompressor eller elektrisk på det sterkeste (hvis ikke så blir det noen solide underarmer på deg i slutten)

Veggen oppleves som solid og jeg kan ikke merke noen forskjell på disse veggen vs normale vegger når det kommer til stivhet osv.

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1450734

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Glava Lydvegg

og flytende gulv i samme slengen, men det tror jeg ikke du trenger.

og tak

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmtja... Disse linkene er til stor hjelp dersom man skal kun lage tak eller vegg. Men Bein her skal jo lage både vegg og tak.

Selv har jeg valgt løsningen med å feste veggen i eksisterende tak. Jeg vil så gipse veggen og legge takgips utenpå. Så får jeg se hvordan dét blir. Jeg vet ikke om det er den riktige/beste måten eller ikke.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Tolker jeg det riktig med at du mener at jeg skal feste en toppsville i lydbøyler som er festet i bjelkelaget ?

Noe ala dette ?

-rom2-jpg

Det er jo en løsning der jeg får null kontakt mellom vegger og tak, bortsett fra fuging og taklister.

Du kan godt bruke den løsningen. Bare du legger gipsen i trappe mønster. Første lagt tak, så vegg, fuge, så andrelag vegg, tak og fuge.

-tak-vegg-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0