Ettermontere rør til kabeler i vegg. Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ettermontere rør til kabeler i vegg. Tips?

Jeg vurderer nå å ettermontere rør i veggen til høyttalerkabler på kino-rom og nettverk og tv kabler til en del andre rom.

Ettersom huset er på 2 etasjer + loft, så vurderer jeg å bore meg ned fra loftet i veggene til ande etasje hvor jeg tar uttakene. På loftete i dag er det ikke noe gulv, kun isolasjon.

Noen som har noen gode tips til hvordan man går frem her?

Jeg ser for meg at jeg først finner ut hvor jeg skal ha uttak(multibokser) på de forskjellige rommene. Så borer jeg ut dem. Neste steg blir å gå opp på loftet og finne ut hvor jeg skal bore meg ned for å komme rett ned til boksene. Så blir det vel å tre rør ned til hullene og montere røret multiboksene og montere boksene fast til veggen.

Tanken var da å dra alle kablene til en tv/nettverksskap på loftet hvor alle kabler blir sendt videre eller koblet sammen(skal ikke stå noe elektronikk her), hvordan vil det gå når det er et uisolert loft?

For å komme ned i første etasje(kun snakk om 2 uttak) vurderer jeg å bare legge dem utenpå kledningen.

Hvilken størrelse hull-boret bruker jeg til multiboksene i veggene? Og hva burde jeg bore meg ned med fra loftet til ande etasje? Blir vel 16mm rør, 20mm bor?

Noe annet jeg bør tenke på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville brukt en 76mm hullkopp til multiboks og et 22mm borr til toppsvill fra loft. Legg inn 20mm k-rør, så du er sikker på at du får trekt det du ønsker. Prøv å borre i forkant av veggen, slik at du kommer på riktig side av isolasjon.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ein enkel måte er å starte med å lage hullet til multiboks. Ta utgangangspunkt i f.eks lampepunkt som du finner igjen på loftet for å få nøyaktig punkt fra loftet og ned. Borr med 20mm ned i vekken fra loftet. bruk meterstokk og stikk den ned i hullet fra loftet og få ein hjelpar til å sjå etter når meterstokken er ved hullet til multiboksen. deretter bruker du tape og fester K-rør i meterstokken og drar det opp på loftet. resten er vell grei skuring!

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Ville brukt en 76mm hullkopp til multiboks og et 22mm borr til toppsvill fra loft. Legg inn 20mm k-rør, så du er sikker på at du får trekt det du ønsker. Prøv å borre i forkant av veggen, slik at du kommer på riktig side av isolasjon.
    Standard multiboks skal ha 73mm hull, ikkje 76.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er hos meg (hus bygd i -81) så er der ikke isolasjon i innervegg, ble en ganske enkel jobb å få lagt opp flere stikk og antennepunkter Gjor som de over, borret 22mm hull i toppsvill fra loftet og slapp ned k-røret. Borret multiboks hullet i det feltet som k-røret kom ned i.
    Dersom det er isolasjon i veggen så er det litt mer arbeid, men tommestokk fungerer som sagt glimrende, før den ned først så stikk denne inn i 20mm og teip fast.
    Ved opplegg av flere kurser kan samme patent brukes i sikringsskapet, slå ut et hull og trekk opp flere rør.
    Er faktisk en mulighet for å trekke rør flere etasjer ned dersom de aktuelle veggene står over hverandre, tar hull for multiboks i 1.etg, 2x20mm hull i toppsvill på loftet, så borrer en et 20mm hull via multiboks hullet ned mot kjelleren (bør ha lang borr).... gjort dette et par plasser i huset med stort hell, ikke bommet på en vegg så langt I multiboks hullet monterer en bare en stikkontakt, får aldri nok av de

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så til elko-multiboks er det 73mm.

Når man skal gå fra loftet og ned til første etasje kan man jo som du sier lage et hull til en multiboks i ande etasje og bore seg ned til første via hullet. Men kanskje man må bruke en type vinkel-bor da? Høres veldig vanskelig ut å få et bra resultat med bare å bore seg på skrått inn i hullet.

I mitt hus er det isolasjon også i innerveggene, men hjelper vel som du sier at man trekker ned noe som er stivt, som en meterstokk.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vinkelborr gjør sikkert jobben lettere, om du får en i rett dimensjon og lengde.... Selv brukte jeg en 22x300mm borr, går bra om du borrer så rett ned som du får til via hullet. Har gjort dette i både 3 og 4 toms vegger.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men på loftet mitt er det jo isolasjon på gulvet. Isolasjon øverst, så er det plast ned mot taket i etasjen under. Fjerner jeg bare isolasjonen der jeg skal bore, også borer jeg rett gjennom plasten og legger røret under isolasjonen til de neste punketene jeg skal ned i?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •