Egnet rom for hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Egnet rom for hjemmekino?

Forsøker å finne et egnet rom i huset til å bygge en hjemmekino. Det enkleste rommet rent plassmessig i huset er dette. Det ligger i kjelleren, med Leca vegger kledd gipsplater på innersiden. Skjønner at rommet gir mange begrensninger, men håper at det er noen muligheter likevel. Dessverre er det en del dører til andre rom, som jeg ikke kommer unna. I det venstre hjørnet er det inngang til et ekstra bad og en badstue. I den andre enden er det inngang fra huset, og en inngang til et hjemmekontor. Taket henger i bøyler med 2 lag gips og 2 lag panel under. Det jeg lurer på er om rommet er stort nok til en hjemmekino for 4 seter ? Er det noen som har noe forslag til hvordan møbler, lerret og høyttalere kan plasseres. Hvor stort lerret er egnet i dette rommet. Er også usikker om jeg bør plassere lerretet på en av kortsidene eller langsidene i dette rommet. Takhøyden er 2.42.

Jeg har også muligheten til å flytte den høyre veggen en meter, slik at lengden på rommet øker tilsvarende. Dørene blir jeg ikke kvitt.

Takker for innspill på dette.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha plassert lerretet på langsiden uten dører.
    Lerret størrelse ca 90"(eller mindre), da du bli sittende ca 2 - 2,5 m fra lerretet.
    Du vil da få plass til fronter på sidene av lerretet, med god avstand fra sidevegg, men ville ha valgt fronter som kan stå nærme veggen, evt satset på stativhøyttalere. Du få også plass til evt subber i fronthjørnene.

Slett ikke et ille rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspillet.

Eneste ulempen jeg ser med å ha lerretet på langsiden, er at det kanskje blir vanskelig å få inn 4 seter. Mulig at det er plass til 4 ved siden av hverandre hvis jeg vinkler de litt.

Har i dag et 5.1 system som jeg kan start med. Er det mye å vinne i et rom av denne størrelsen ved å gå for et 7.1 system

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i å plassere lerretet i langveggen som ikke har dører. En dør kan være en utfordring /sammen med vinduer) og hele tre dører fordrer en del kompromisser. I tillegg til plassering av høytalere, skal du kanskje også ta høyde for plassering av akustikkplater i refleksjonspunktene?

Hvis du, som du skriver du har mulighet til, øker rommets bredde med 1 meter, skulle du nok få plass til fire stolrader. Uten det, blir det jo veldig trangt og kort vei til eventuelle sidehøytalere. Personlig synes jeg det er best med litt rom rundt stolene. Jeg har selv en frontrad med kun tre stoler og da er rommets bredde 5,3 meter. Jeg vil også legge til at med fire stoler mister du sweet-spot i midten. For min del er dette så viktig at jeg ikke kunne tenke meg å være foruten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Egnet rom

Takker for innspillene, og har grublet og tenkt i mellomtiden. Hva tror folket om at jeg flytter høyre kortvegg en meter til høyre. Rommet blir da 1 meter lengre. Jeg kan lage en skyvedør i den nye veggen. Da kan jeg få plass til et automatisk lerret i god bredde på denne kortveggen. Er det noen som har kunnskap om å høyttalere bak et hengende lerret. Vil det bevege seg under spilling?

Med denne løsningen vil jeg også kunne få inn nok seter til at hele familien får plass på 2 rader.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •