Bigblu prøver å lage hjemmekino i kjelleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bigblu prøver å lage hjemmekino i kjelleren

Nå er tiden endelig inne for å lage hjemmekino i kjelleren. Etter 1 og 1/2 år med totalrenovering av hele huset på 225m2 og nytt tilbygg på 75m2. Jeg skulle gjerne ha begynt i denne enden, men har blitt nedstemt en rekke ganger av sjefen. Men nå.........................håper jeg moroa begynner:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag fikk jeg lagt fiberduk og Platon på gulv og vegger, begynt så smått med gulvspon også.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut.
    Blir det stor kino ?
    Lykke til videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er på nøyaktig 3,78*6,12 meter. Lager rom i rom så blir jo litt mindre etterhvert. Blir nok rundt 21m2 fiks ferdig håper jeg.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med byggingen, hold oss oppdatert og du vil få mange gode tips!
    Hva er planene dine a? pj? hva slags utstyr har du tenkt og bruke?

hilsen stian

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig spennende ut ja! Lykke til med byggingen, og hold oss godt oppdatert!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha PJ ja. Har ikke helt bestemt meg for alt av utstyr enda, og tar veldig gjerne imot tips og gode råd på dette området. Har aldri hatt PJ så har ingen peiling på dette. Har lurt litt på BenQ W6000 der. Noe bedre i samme prisklasse? Kasteavstand blir på rundt 4,9m. Har også lurt på Elite screens 16:9 100" spectrum, evt. DreamScreen V2 Alumotor. Har alltid vært Denon i mine anlegg, så 3310 eller 4310 har jeg kikket på, men har også begynt å vurdere Onkyo receiver denne gangen, type TX-NR1007 eller TX-NR3007. Tror ikke jeg kommer til å legge opp rør til mer enn 7.1 eller 7.2. Holder lenge til såpass lite rom tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt denon receiver før, men tror ikke Onkyo kan slå feil hvertfall. Kommer selvfølgelig litt ann på hva det skal matches med da.

Holder nok med 7.2 i det rommet ja.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Har ikke hørt denon receiver før, men tror ikke Onkyo kan slå feil hvertfall.
    Samme ulla vell? 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Samme ulla vell? 8-)
    Av hva jeg har hørt så er det ganske forskjellig lydsignatur i de, så kommer litt ann på komponentene receiveren skal matches med.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort en god del de siste 2 dagene. Hjalp å ta noen feriedager fra jobben. Fått satt opp vegger, dratt 20mm k-rør til el og alle høytalere og 40mm rør til HDMI(PJ). Ferdig isolert. Har også fått pusset og lakkert alle veggplatene til høytalere, HDMI etc. Var billigst og enklest å få tak i hvite av en eller annen grunn. Ble ganske bra det. Matt sort. Som dere sikkert ser på bildene er de veldig glad i støv . Synes godt gjør det også.
    Håper å få lagt dobbel gips i taket i løpet av helgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger ikke på latsiden du nei

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Ligger ikke på latsiden du nei
    Blitt lite søvn de siste dagene. Holdt på til 0300 i går natt. Tiden flyr når man har det moro. Skal hente plateheis i ettermiddag. Nå begynner den artige jobben med å kubbe mellom dragerne:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva jeg skal gjøre med tanke på denne kanten jeg får i rommet(se bilde). Pga av jeg senket kjelleren på tilbygget for å få bedre takhøyde i dette rommet ble jeg nødt til å støpe inn en ekstra kant med Waterguard. Sleit med mye vann i grunnen her og senket drenering rundt hele huset, men i og med at det var såpass fuktig under sålen på den gamle delen kom jeg ikke utenom dette. Har vært inne på tanken å lage en "scene" som fortsetter i samme høyde som kanten under lerretet som kan romme alle komponentene ala det denne herren har gjort: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/trommelom

men er litt usikker på hvordan lyden vil bli når fronthøytalerne kommer så høyt opp. Kommer til å kjøre med mine Dali 909 der ihvertfall en stund. Alternativet blir jo å ikke ha lerretet sentrert i rommet og ha høytalerne på gulvet innenfor kanten fra *******. Skulle gjerne hatt det sentrert.
    Noen tips og tanker der ute?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra det har jeg fått opp gips i taket og begynt på veggene. Nå trenger jeg hjelp til å få flere plater ned den sinnsykt trange kjellertrappa vår. Umulig alene. Prøvde igår, og tror ikke jeg får plass i himmelen med det første for å si det slik................

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det skikkelig unna!!!

Med den førhøyningen du har på høyre side ville jeg valgt å lage en liten scene ja. Dette vil på lang vei øke symmetrien i rommet. Kanskje du finner ut at du vil ha stativ høyttalere senere, da kan du jo lage noen stativer selv slik at høyttalerne kommer i rett høyde.

Om du velger å lage en scene, så husk at det bør være plass til ett par subber der fremme etterhvert. Det gjør jo selvfølgelig ingenting at subben løftes lenger opp, tvert mot kan det skape mer brystkassebass, noe vi alle liker. Tenk godt over hvor mye plass alt trenger, og lag skisser. Eventuelt akustisk transparent lerret der du kan skjule subber bak, og selvfølgelig da få montert centeren midt i bildet, som ALLTID er det beste.

Den førhøyningen på høyre side kan du jo også utnytte til noe positivt. For eksempel noen lave Blu Ray hyller e.l.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spørsmål: Er det ikke vanligst legge knotteplasten utendørs?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke klikket på bildene før dette innlegget, bare lest og kost meg. Å legge knottplasten innenfor "the walls" byr på "big problemos". Det kommer til å lukte møkk og rommet blir totalt ubrukelig etter kort tid...Hva skjer her egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er noe jeg har vært veldig i tvil om selv også, før jeg startet. Har vært igjennom utallige meninger om nettopp dette både på nett og forhørt meg med div. snekkere og også hos Isola. Men jeg kom frem til at dette kunne være en grei løsning. Nå ble jeg igjen veldig usikker. Snakker dere av erfaring, kunnskap eller bare synsing? Ble anbefalt denne løsningen av en god venn som er snekker, og han jeg snakket med på Isola anbefalte også dette. Har laget luftespalte under bunnsvill og også toppsvill. Skal ha ventilerte lister. Er også flere andre på forumet her som har valgt en slik eller tilnærmet lik løsning, deriblant denne karen:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...1-08-a-12.html
    Så du vil altså anbefale meg å fjerne knasteplasten på veggene?
    Kan du utdype hvorfor? Blir ikke klok på alle forskjellige meningene om dette jeg..............
    Synes Hjalmarjalla hadde et innlegg som hørtes fornuftig ut her:

"forøvrig vil jeg presisere at dette med bruk av grunnmursplast på innsiden av kjellervegger kan diskuteres, men dersom alternativet er å sette opp reisverk og isolasjon direkte mot potensiell fuktig mur (dvs at man er usikker på drenering, fuktvandring osv), så vil knasteplasten såvidt jeg kan skjønne være et bedre alternativ for å hindre fuktvandring fra muren til innervegger, enn å gamble på at det ikke vil oppstå fuktighet og påfølgende sopp/råte.

I prinsippet oppfatter jeg dette med bruk av knasteplast på innvendige vegger på omtrent samme måte som man bruker blå Platon under f.eks såkalt tilfarergulv (opplektet og isolert gulv på betong) eller tregulv/parkett hvor man er usikker på fuktvandring i betonggulvet. Der er hovedpoenget å bruke Platon som et kapillærbrytende lag (hindre fuktoppsug), og samtidig skal knastene sørge for en viss mulighet for luftsiruklasjon av fuktighet fra betongen som skal slippes ut langs veggene. Men selvsagt er skikkelig drenering, drensmasser, utvendig isolasjon osv å foretrekke"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Bare et lite spørsmål: Er det ikke vanligst legge knotteplasten utendørs?
    Jo, det kan du si. Men det er også ganske vanlig å bruke dette på innvendig kjellervegger.
    Platon Multi for kjeller innervegg - Isola

Flere andre på forumet her også som har gjort dette i kjellere..............

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •